Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Ja, det er denne jeg har lest også. Ifølge artikkelen forklarte han seg SELV til politiet. Hvorfor han gjorde det er vel en gåte, men han var sikkert ikke så opplyst om sine rettigheter da.

Ser at han senere har også "forklart" seg om noen saker.  Når skal folk lære at å snakje med politiet bare gir deg problemer?

Ikke ro deg unna med en ny ordsalat. Du skrev at han IKKE hadde fått noe straff for kokain bruk tidligere. Denne linken tilsier noe annet. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
Isild skrev (17 minutter siden):

Endel små saker? Du forstår ikke at en voldtekt uten samleie er like jævlig og like alvorlig som en med? Er du en sånn som må ha det med teskje du kanskje? Man kan penetrere med annet enn tissefanten sin. Man kan putte tissefanten sin andre steder også. MBH har vært grisegutt i fjeset på voldtektsofrene blandt annet, men du syns det blir småtteri du da? 

Og som MBH så tenker du kanskje at å "slo deg bare litt med flat hånd" ikke er alvorlig? Det er greit å slå, bare det er litt "små-fiking"? Og ikke grisebank med knyttnever og våpen? 

Jeg blir kvalm. 

Nå tror jeg iallfall at det er forskjell på med og uten samleie; ellers hadde det jo vært liten vits i å nevne det separat.

Likedan, en vet ikke hvor alvorlig den volden er, men blir det alvorlig nok vil jeg anta at legemsbeskadigelse ble brukt istedet.

Det er grunn til at vi har et rettsystemet.  Detaljene vet vi ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (4 minutter siden):

Ikke ro deg unna med en ny ordsalat. Du skrev at han IKKE hadde fått noe straff for kokain bruk tidligere. Denne linken tilsier noe annet. 

Må er du urimelig. Setningen er vel ganske klar på at jeg hadde en skrivefeil her. Ellers skal vi bryte det ned enda mer? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (3 timer siden):

Meg bekjent, er ikke Marius tidligere STRAFFET for besittelse/bruk av Koksin, MDMA og Cannabis?

Hvor er skrivefeilen her sa du? @AdonisFFM

Endret av Anonym_2024
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (9 minutter siden):

Hvor er skrivefeilen her sa du? @AdonisFFM

Skrivefeilen/setningsfeilen er at "ikke" har kommet inn her...  Les nemlig meste setningen hvor jeg sier:  UTOVER DET.......

Så UTOVER DET henviser tilbake til tidligere setning. Da er det jo umulig at "ikke" hører til der.

Riktig blir da:

*Meg bekjent er Marius TIDLIGERE straffet for besittelse/bruk av Koksin/MDMA og Cannabis. (Slutt på setning).  UTOVER DET........ (neste setning henviser til dette). 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AdonisFFM skrev (15 minutter siden):

Jeg kan ikke se at noe slikt er nevnt.

Neivel. Du setter voldtekten høyere enn mishandling i nære relasjoner, som da inkluderer den kvelningen med synsforstyrrelser som resultat. Jeg vil si at de to er rimelig sidestilt. Sistnevnte er hvert fall ikke mindre karakter. Synes det er helt sprøtt å kalle det det, faktisk. Hvis det kun er selve straffeutmålingen for hver av disse du bruker som målestokk på hva som er av mindre karakter og ikke, ser du rimelig svart/hvitt på ting. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Skrivefeilen/setningsfeilen er at "ikke" har kommet inn her...  Les nemlig meste setningen hvor jeg sier:  UTOVER DET.......

Så UTOVER DET henviser tilbake til tidligere setning. Da er det jo umulig at "ikke" hører til der.

Riktig blir da:

*Meg bekjent er Marius TIDLIGERE straffet for besittelse/bruk av Koksin/MDMA og Cannabis. (Slutt på setning).  UTOVER DET........ (neste setning henviser til dette). 

Så hvor er kilden din til at MBH er tidligere straffet for MDMA/Cannabis? Ettersom det er deg bekjent at han er tidligere straffet for dette? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (30 minutter siden):

Hvis det kun er selve straffeutmålingen for hver av disse du bruker som målestokk på hva som er av mindre karakter og ikke, ser du rimelig svart/hvitt på ting. 

I alle verden... Dette er en rettsak. Hva annet enn straffeutmålingen er det som vurderer alvorligheten i dette?  Retten skal jo ta stilling til dette på et eller annet grunnlag.

Likedan tror jeg at voldtekt straffes MER enn voldtekt "uten samleie". 

Som sagt, straffeutmålingen er vel DEN beste beskrivelse av alvorlighet til som helst.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 timer siden):

Ja, det er denne jeg har lest også. Ifølge artikkelen forklarte han seg SELV til politiet. Hvorfor han gjorde det er vel en gåte, men han var sikkert ikke så opplyst om sine rettigheter da.

Ser at han senere har også "forklart" seg om noen saker.  Når skal folk lære at å snakje med politiet bare gir deg problemer?

An now you lost me

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (Akkurat nå):

An now you lost me

Det er veldig mange som kommuniserer med politi uten at de har en advokat tilstede. DET betyr ikke at de har noe å skjule, men heller at de ønsker å få fram sitt bilde på den beste måte fra sitt ståsted. Hvis en er usikker, eller det "er en grad av sannhet" i påstander imot en, vil ikke et avhøre hos politiet være behjelpelig. Det er også mange som lar seg skremme av politiet selv om de ikke har gjort noe galt, men er tidligere dømt for noe.

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (17 timer siden):

En jurist nevnte at det som kunne gi høyest steafferamme er voldtekt og det mot tjeneste mannen. Men sistnevnte kan være stort og smått, så alt fra bot og intil 9år på det tilfelle,  voldtekt er på intil 3 år. Og vold i mær relasjon er mellom 3 og 6 år. 

Så blir han frikjent for voldtekten, og vold i nær relajon, og hendelsen mot politiet ansees av mindre alvorlig  grad. Kan han i andre enden ende opp med max intil 3 år eller bare en bot

Voldtekt har vel en strafferamme fra 3 til 10 år?

Lov om straff (straffeloven) - Kapittel 26. Seksuallovbrudd - Lovdata https://share.google/beO1Ucr4p2VKlJyCX

Politiet bekrefter: Etterforskingen av Marius Borg Høiby er ferdig – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet https://share.google/P4LirrFf6SIlI0lxf

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt.

Forumansvarlig

Skrevet
AdonisFFM skrev (På 9.7.2025 den 11.55):

I utgangspunktet tror jeg ikke pågående behandling påvirker straffeutmålingen i seg selv, men som subsidiært alternativ kanskje? 

Ja, vi får se hva som skjer med anklagene. En kan kanskje se for seg at "voldtekt UTEN samleie" kunne endres til en tiltale om krenkelse, igjen, dette er detaljer som får bli opp til påtalemyndigheten. Det skulle iallfall ikke overasket meg. 

Ser det er mulig å få behandling som straff. Men at det oftest gis til de som har vært fengsel straffet tidligere. 

Skrevet
Krokenguri skrev (På 9.7.2025 den 17.39):

En jurist nevnte at det som kunne gi høyest steafferamme er voldtekt og det mot tjeneste mannen. Men sistnevnte kan være stort og smått, så alt fra bot og intil 9år på det tilfelle,  voldtekt er på intil 3 år. Og vold i mær relasjon er mellom 3 og 6 år. 

Så blir han frikjent for voldtekten, og vold i nær relajon, og hendelsen mot politiet ansees av mindre alvorlig  grad. Kan han i andre enden ende opp med max intil 3 år eller bare en bot

Ikke "inntil" 3 år osv. Minimum 3 år og opp til x-antall år

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Tulsa skrev (1 minutt siden):

Ikke "inntil" 3 år osv. Minimum 3 år og opp til x-antall år

Ja jeg skulle egentlig  skrive, vold i nære relasjoner . Vold i nær relasjon er fra 3 år, og intil  3år , hvis det  er samme vold som ikke regnes som vold i nær relasjon.

Annonse
Skrevet (endret)

Veldig leit at saken er av slik karakter at ofrene er lettet over at de ikke blir en del av saken. 

Nora siteres på frykt for avhør  pga frykt for lekkasjer.

Uenig med politiet: - Et grensetilfelle https://share.google/RfswoXclmC3x9cgll

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (9 timer siden):

Veldig leit at saken er av slik karakter at ofrene er lettet over at de ikke blir en del av saken. 

Nora siteres på frykt for avhør  pga frykt for lekkasjer.

Uenig med politiet: - Et grensetilfelle https://share.google/RfswoXclmC3x9cgll

Ser forrige link ikke virker lengre.  Så legger ved en ny

https://www.dagbladet.no/nyheter/uenig-med-politiet-et-grensetilfelle/83330396

Lurer på  hvorfor de har nedjustert  iht Nora og fjernet  vold i nær relasjon. Og sikter kun til vold og skadeverk. Det betyr jo i praksis kun lavere strafferamme for samme handlinger  til marius sin fordel.

Ser de har valgt å ikke klage, men ikke er enige. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (15 timer siden):

Ser det er mulig å få behandling som straff. Men at det oftest gis til de som har vært fengsel straffet tidligere. 

Ja, det tror jeg nok i utgangspunktet kan stemme.

Marius er jo ingen vanekriminell og til tross for at han har en rekke saker imot seg ble jo stort sett alle "trigget" utifra hendelsen i August 2024.  

En ting som skiller ham mye fra mange er jo hans bemerkelsesverdige grad av "samarbeid: med politiet. Han har jo sittet i utallige timers avhør en kan jo begynne å fundere at ham i "god tro" har gjort dette.

Det er fortsatt viktig å skille hans behandlingspotensiale fra prosessen imot ham. Jeg ser ikke for meg at dette påvirker skyldspørsmålet, men om han har samarbeidet i avhør, er det mulig at dette vil fortsette å redusere tiltaler eller nedgradere dem i alvorlighet. 

Det er på en måte bra for påtalemyndigheten at de har sommeren til arbeidsro.

Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Det er på en måte bra for påtalemyndigheten at de har sommeren til arbeidsro.

Tror du at de kriminelle tar sommerferie samtidig som de ansatte hos påtalemyndigheten?

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
Svigermor skrev (14 minutter siden):

Tror du at de kriminelle tar sommerferie samtidig som de ansatte hos påtalemyndigheten?

Jeg fatter ikke hvordan du fikk dette ut fra brukerens innlegg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...