Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (21 minutter siden):

For meg er MBH en simpel kriminell. Det som provoserer meg mest er hvor mye handlingsrom han har fått via sin sosioøkonomiske status. Her mener jeg kronprinsparet må ta sitt ansvar, spesielt hans mor. 

Ja, foreldrene har nok et stort ansvar for det som har skjedd her. 

Ellers blir det for enkelt å male Marius som "en simpel kriminell"? Hva nå du legger i det.

Han befinner seg i en prosess nå hvor legale konsekvenser vil vise seg. Uansett, for å få denne gutten på rett kjøl igjen er ikke straff det fremste virkemiddel og mange gis alternative løsninger her. 

Vi får se hva rettsvesenet sier om både skyld og metoder for å korrigere dette framover. Jeg tror nok både retten, kongehuset og Norsk praksis med straff og rehabilitering vil spille inn her. Hans eventuelle rusproblemer må også evalueres på en god måte. 

Endret av AdonisFFM
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (30 minutter siden):

@AdonisFFM

Det handler om ofrene og en rettferdig rettspraksis.

Er det noe MBH har fått så er det diverse sjanser og muligheter: ble han ikke shippet til en luksusavrusning i London? Har han ikke forsøkt avrusning tidligere?

Det er ikke via å voldta at det skal «handle om Marius» sitt behov for å bli rusfri. 

Marius må gjerne bli rusfri men det er ikke hva hensikten med rettssystemet er når du er sikta for så alvorlige kriminelle handlinger.

Jeg synes setningen din om at «det handler om Marius» er direkte forkastelig. Det handler om ofrene og det handler om at en gjerningsmann skal ta sin STRAFF. 

Vi får se hva rettsystemet bestemmer seg for her. Det ville iallfall ikke overasket meg mye om habilitering og rehabilitering av en relativt ustraffet ung gutt vil legges stor vekt i det totale bildet. 

Ellers trenger du ikke å moraliserende over hva jeg mener om hva som er det beste for ham. Jeg snakker her om HANS beste, noe denne tråden også har et fokus på. 

Endret av AdonisFFM
Skrevet
AdonisFFM skrev (9 minutter siden):

Vi får se hva rettsystemet bestemmer seg for her. Det ville iallfall ikke overasket meg mye om habilitering og rehabilitering av en relativt ustraffet ung gutt vil legges stor vekt i det totale bildet. 

Ellers trenger du ikke å moraliserende over hva jeg mener om hva som er det beste for ham. Jeg snakker her om HANS beste, noe denne tråden også har et fokus på. 

Hvorfor kaller du han gang på gang en unggutt?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AdonisFFM skrev (16 minutter siden):

Ja, foreldrene har nok et stort ansvar for det som har skjedd her. 

Ellers blir det for enkelt å male Marius som "en simpel kriminell"? Hva nå du legger i det.

Han befinner seg i en prosess nå hvor legale konsekvenser vil vise seg. Uansett, for å få denne gutten på rett kjøl igjen er ikke straff det fremste virkemiddel og mange gis alternative løsninger her. 

Vi får se hva rettsvesenet sier om både skyld og metoder for å korrigere dette framover. Jeg tror nok både retten, kongehuset og Norsk praksis med straff og rehabilitering vil spille inn her. Hans eventuelle rusproblemer må også evalueres på en god måte. 

Det er da ingen som får 'alternative løsninger' for serie-voldtekt og vold.

Marius er 28, ikke en unggutt. Slutt med unnlatelsen.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
AdonisFFM skrev (12 minutter siden):

Råder deg til å høre på linken som evahanshans la ut over her. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Poenget med diskusjonsforum er jo nettopp å diskutere. Man trenger selvsagt ikke delta hvis man ikke synes noe særlig om det.

Legg merke til at jeg aldri skrev at dere ikke kunne eller burde diskutere det. Spørsmålet er hvor nødvendig er det i den store sammenhengen?

Det er interessant å vite om Marius har diagnoser eller ikke. Men samfunnet idag bruker dette til kriminelles fordel, som igjen blir en enorm ulempe for offrene til disse jævlene som får ture frem i skyggen av sine diagnoser. Kort oppsummert: dersom det viser seg at Marius har gjort det han er anklaget for, døm ham knallhardt, lås cella godt og kast nøkkelen i mange mange år!

Et spørsmål til: Vet Marius forskjell på rett og galt, lovlig, ulovlig? Selv med 70 potensielle diagnoser og ingen til å oppdra ham er jeg 200% sikker på at fyren vet at grov vold og voldtekt ikke er greit. Men alikevel gjør han dette! Og atpåtil har han 100x mer ressurser rundt seg mtp familien han er en del av, enn folk flest. Marius har hatt alle tiders muligheter til å få skikk på livet sitt, men velger man å være kriminell får det konsekvenser. Jeg håper det får enorme konsekvenser for ham slik at offrene hans kan finne rettferdighet.

Raven.Writingdesk skrev (32 minutter siden):

Som samfunn bør vi alltid være opptatt av å se sammenhenger, kontekster og det å lære av «feil». For meg er MBH en simpel kriminell. Det som provoserer meg mest er hvor mye handlingsrom han har fått via sin sosioøkonomiske status. Her mener jeg kronprinsparet må ta sitt ansvar, spesielt hans mor. 

Dette!

Han startet ikke utagreringen over natten som 18 åring. Det viser seg jo nå at ingenting av hans oppførsel kommer som en overraskelse på familien hans. Foreldrene har hatt en rekke grove hendelser å stå i med den gutten siden han var veldig ung. Det er for meg tydelig at de ikke har gjort nok for å styre gutten inn på en riktig vei. Etterhvert som mer info har lekket ut virker det jo nesten som det meste har blitt dekket over og forsøkt dysset ned. Rules for thee, not for me! Det provoserer så inni helvete!

Jada det er ikke lett å slekte på den faren han har, jada det er ikke enkelt å vokse opp i medienes søkelys som en del av kongefamilien, men dette unnskylder på ingen måte grov kriminell adferd! Nå må noen sørge for å fokusere på alle de skadelidene i kjølevannet av denne bortskjemte drittungen istede for å stakkarsliggjøre Marius, som tross alt er priviligert til tusen!

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (13 timer siden):

Jeg synes man må kunne forvente noe helt annet av 50-åringer enn en tenåring. Og på en måte forventer jeg mer av HM enn av MM også, ettersom han har vokst opp med oppegående folk.

Nå er jeg i utgangspunktet for monarkiet, så jeg holder en knapp på at IA holder seg unna denne galskapen noen år og klarer å ta til seg mer fornuftige holdninger. Men hvis kronprinsparet er det beste vi kan håpe på, så kan det være det samme med monarkiet.

Han er ingen tenåring.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (18 minutter siden):

Det der var en virkelig tankevekker. Har ikke fått med meg at han har snakket om MM tidligere. 

Så var det noe med den kildekritikken igjen. Er det ingen her inne som er opptatt av den? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AdonisFFM skrev (30 minutter siden):

Han er snart 30 og ingen gutt.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Han er ingen tenåring.

IA var en tenåring da hun sa det med bror som forbilde.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

IA var en tenåring da hun sa det med bror som forbilde.

Var det ikke på sin myndighetsdags-feiring? Man regnes som voksen når man er myndig. 

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Var det ikke på sin myndighetsdags-feiring? Man regnes som voksen når man er myndig. 

Man er tenåring til og med nitten.

https://snl.no/tenåring

Endret av Nymerïa
  • Nyttig 5
Skrevet
Snurrevippen skrev (5 minutter siden):

Så var det noe med den kildekritikken igjen. Er det ingen her inne som er opptatt av den? 

HG Tudor er lett underholdning, men ingenting av det han nevner er feil angående oppvekst osv.

Er vel en del av den gode norgesreklamen mange mener kongefamilien bidrar til.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Thanos skrev (14 minutter siden):

Legg merke til at jeg aldri skrev at dere ikke kunne eller burde diskutere det. Spørsmålet er hvor nødvendig er det i den store sammenhengen?

Det er interessant å vite om Marius har diagnoser eller ikke. Men samfunnet idag bruker dette til kriminelles fordel, som igjen blir en enorm ulempe for offrene til disse jævlene som får ture frem i skyggen av sine diagnoser. Kort oppsummert: dersom det viser seg at Marius har gjort det han er anklaget for, døm ham knallhardt, lås cella godt og kast nøkkelen i mange mange år!

Et spørsmål til: Vet Marius forskjell på rett og galt, lovlig, ulovlig? Selv med 70 potensielle diagnoser og ingen til å oppdra ham er jeg 200% sikker på at fyren vet at grov vold og voldtekt ikke er greit. Men alikevel gjør han dette! Og atpåtil har han 100x mer ressurser rundt seg mtp familien han er en del av, enn folk flest. Marius har hatt alle tiders muligheter til å få skikk på livet sitt, men velger man å være kriminell får det konsekvenser. Jeg håper det får enorme konsekvenser for ham slik at offrene hans kan finne rettferdighet.

Tja, det var vel ordlyden din som fikk det til å høres ut som at vi ikke burde/kunne diskutere det. Ellers enig i det du skriver. 

• Liker 1
Skrevet

Siktelsene mot Høiby gjelder fortløpende forhold:

Ett tilfelle av voldtekt med samleie.

To tilfeller av voldtekt uten samleie.

Fire tilfeller av seksuelt krenkende atferd.

Ett tilfelle av mishandling i nære relasjoner.

To tilfeller av kroppskrenkelse

Ett tilfelle av skadeverk

Ett tilfelle av trusler

Fem brudd på besøksforbud

Ett tilfelle av forulemping av en polititjenestemann

Fem veitrafikklovbrudd.

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-siktelsene-stor-belastning/s/5-95-2505547

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
evahanshans skrev (2 minutter siden):

HG Tudor er lett underholdning, men ingenting av det han nevner er feil angående oppvekst osv.

Er vel en del av den gode norgesreklamen mange mener kongefamilien bidrar til.

Det er mulig, har ikke sett den. Men når man bruker influensere som ikke har faglig dybde i en tråd som dette for å få frem et poeng, så tenker jeg egentlig det sier sitt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
evahanshans skrev (Akkurat nå):

Siktelsene mot Høiby gjelder fortløpende forhold:

Ett tilfelle av voldtekt med samleie.

To tilfeller av voldtekt uten samleie.

Fire tilfeller av seksuelt krenkende atferd.

Ett tilfelle av mishandling i nære relasjoner.

To tilfeller av kroppskrenkelse

Ett tilfelle av skadeverk

Ett tilfelle av trusler

Fem brudd på besøksforbud

Ett tilfelle av forulemping av en polititjenestemann

Fem veitrafikklovbrudd.

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-siktelsene-stor-belastning/s/5-95-2505547

Ja, dette er jo bare smårusk, og det bør holde med et hyggelig opphold på et trivelig sted der han kan småprate med terapeuter og ellers kose seg med ting han liker. For denne egentlige veldig greie unggutten fortjener kun det beste, må vite! 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Det er mulig, har ikke sett den. Men når man bruker influensere som ikke har faglig dybde i en tråd som dette for å få frem et poeng, så tenker jeg egentlig det sier sitt. 

Hæ?

Skjønner ikke helt hva du snakker om nå. Mulig du rettet innlegget til feil person.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er jo bare smårusk, og det bør holde med et hyggelig opphold på et trivelig sted der han kan småprate med terapeuter og ellers kose seg med ting han liker. For denne egentlige veldig greie unggutten fortjener kun det beste, må vite! 

Absolutt. Trenger bare litt rettledning, så går nok dette fint.

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...