Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Det syns jeg asbolutt han IKKE skal gjøre, og jeg syns det er helt feil på alle vis at noen foreslår at et mennekse skal skille seg fra noen de elsker fordi det er konflikt i rollen de er skal ha. 

Nå er ikke HM konge enda, men hadde det vært snakk om en president kunne han trukket seg, og kunne valgt en ny. Jeg regner med at det hadde skjedd hvis HM var president med tanke på både omdømme og sikkerheten. HM kan så klar abdisere når den tid kommer, men da legger han er svært tung bør på sin datter IA. 

Vi har ikke rebublikk, hvor vi velger de som skal representere oss. Vi har et monarki hvor statslederne blir født inn i rollen, enten de er egna eller ikke. Vi KAN avskaffe monarkeiet men det vil ta veldig mange år. Det vi ikke kan gjøre er å kreve at mennekser går fra de de elsker. Det er umenneskelig. 

Hele denne saken understreker på så mange punkter hvorfor vi må avskaffe monarkiet syns jeg, og det så fort som overhode mulig. 

Enig! Hva skulle uansett en skilsmisse gjøre fra eller til? Det er høyst usannsynlig at det hadde gjort mer godt enn vondt, spesielt for de involverte. Det er jo ikke kjærligheten mellom MM og HM dette går på. Det er heller monarkiet man må diskutere her.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

I straffesaker er det påtalemyndigheten, altså staten, som har bevisbyrden. Dvs den tiltalte skal ikke bevise uskyld - det er påtalemyndigheten som skal bevise skyld. Fornærmede er ikke part i saken.

Ja takk for at du retter her. Ser nå at jeg skrev veldig kløete, lang dag, så ble litt ball. Men var egentlig  det du skrev nå jeg skulle skrive 🙊

• Liker 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Enig! Hva skulle uansett en skilsmisse gjøre fra eller til? Det er høyst usannsynlig at det hadde gjort mer godt enn vondt, spesielt for de involverte. Det er jo ikke kjærligheten mellom MM og HM dette går på.

Nei, og uansett vil jo IA være koblet til Marius som er hennes halvboro og hun blir aldri "kvitt" han. Dette vil følge med kongefamilien i all fremtid. 

De kongelige er fratatt en rekke menneskerettigheter. Bare det i seg selv er grunn nok til at vi nå må gå inn for å avskaffe monarkiet syns jeg. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, og uansett vil jo IA være koblet til Marius som er hennes halvboro og hun blir aldri "kvitt" han. Dette vil følge med kongefamilien i all fremtid. 

De kongelige er fratatt en rekke menneskerettigheter. Bare det i seg selv er grunn nok til at vi nå må gå inn for å avskaffe monarkiet syns jeg. 

Ja, er helt enig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Junijulia skrev (33 minutter siden):

God help us all.

Norge as står altså med et scenario hvor det er pest eller kolera, snakk om flott monarki😡

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
Istapp skrev (Akkurat nå):

Norge as står altså med et scenario hvor det er pest eller kolera, snakk om flott monarki😡

La oss avskaffe det så fort som mulig

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
oss-to skrev (52 minutter siden):

Det ville vore veldig forhasta ta ut skilsmisse før det evt ligg ein dom. Eg er ueinig at skilsmisse er tingen. Korleis skal MM ha ansvar og Ikkje HM. Han har jo vore tilstede i MBH liv sidan han var liten. 

Kan være eg motseier meg litt 😅. Men eg tenkjer meir at de må ta tak og gjennopprette , bøte på ryktet sitt. Og når tida kjem kanskje HM blir konge aleine og MM blir "gemal".

Enig med deg.

Vi må ikke glemme oppi alt dette, at MM også er mor til prinsessen som skal arve tronen etter hvert, og prinsen, som sikkert også skal hjelpe til ved offentlige oppdrag. Blir feil å kaste henne ut av Skaugum og kongefamilien. Det som provoserer, er at den kriminelle og narkomane sønnen/stesønnen får bo på det "godt" bevoktede stedet. Et sikkerhetskrasj uten sidestykke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TrineTrollet skrev (4 timer siden):

Tja, så las jeg igjen brevet MM skrev i 2017. Ref; https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=139967&sek=26939

Kongehusets kronprinsesse har en sønn på 20 år, og han er altså myndig. Les gjennom om det ikke allerede er gjort - for så å gjøre noen refleksjoner omkring det hele. Det er naturlig å ønske å beskytte, men der er også ubetinget kjærlighet i «tough love». 
Grensesetting har aldri skadet, men bygget både etikk, moral og livsvisdom. Å vokse er å ta ansvar også for eget liv. For at en voksen ungdom/mann skal kunne evne å bygge eget liv i ansvar så krever det at mor trer tilbake. 
Hele sakskomplekset speiler en gigantisk krise. 

Fra utenlandsk presse kan man lese om skandalen. 
https://www.dr.dk/nyheder/udland/norsk-kongehus-holder-vejret-tiltale-mod-marius-borg-hoeiby-kan-komme-inden-september

https://www.gala.de/royals/skandinavier/prinzessin-mette-marit--anklagekatalog-gegen-sohn-marius-schockiert-24406952.html

https://www.theguardian.com/world/2025/jun/27/norway-crown-princess-son-marius-borg-hoiby-suspected-offences

https://www.thesun.co.uk/news/35602354/prince-marius-borg-hoiby-rape-charges-norway-prince/

Det her er ikke bra for kongehuset, men jeg syns det er bra det kommer ut, og at det faktisk er en skandale. Hvis vi tenker 50 år tilbake ville aldri dette blitt en sak en gang er jeg redd. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (33 minutter siden):

Javel? Så hvor skal han prise seg lykkelig over og bli ansatt for og ha råd til eventuelle voldskadeerstatninger da,det er vel det som er spørsmålet? Realistisk sett er blir det vel med han som med andre arbeidsledige rusmisbrukere, om ikke foreldre punger ut. Altså staten eller staten. 

Nå får vi krysse fingrene på at det blir dagpenger i lang tid fremover under fengelsoppholdet, han skal klare seg på. Og de (MM og HM) som har bidratt økonomisk bør jo ha en smule intelligens og forstå at nå bør de strupe pengestrømmen, gavestrømmen, turgoder og andre privilegier, dette har MBH ikke gjort seg fortjent til å få fremover.

Jeg kjenner jeg er så frustrert over at kongeparet er tafatt, folkevalgte i regjering er tafatt, ikke en eneste en av noen med makt har stått frem og sagt at dette er særdeles alvorlige beskyldninger som vi ikke kan eller skal akseptere hos den mest priviligerte familien vi har. Vi spyr ut penger til vakthold rundt boliger, sikkerhetsfolk, til livsopphold til disse såkalte gallionsfigurene. MBH har fått del i dette og likevel gitt blanke f... HM og MM virker også å ha gitt blanke.  Og nå skal vi bruke penger på at IA skal leve livets glade dager på andre siden av jorden. 

Kan pressen vennligst komme frem med alt de faktisk vet, så vi bare kan få skjelettene frem en gang for alle. Gjennomføre en folkeavstemning ang monarki eller ikke og deretter kunne gremmes over hva som faktisk ble gitt oss av informasjon i dag. Jeg er rystet over omfanget, alvorlighetsgraden og ikke minst hvorfor holder alle kjeft av de som kan bidra med noe. Hva dette noe er, vet jeg ikke. Jeg har aldri vært borti makan til f...skap i familie, naboskap eller familier jeg kjenner. Dette er sånn jeg leser om og tenker det ikke er sant!

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (9 timer siden):

Ok, det stemmer sikkert. Har ikke lest så nøye. Jeg tenkte vel det var Frogner, da vi vet at det er bilder og anmeldelsen kom dagen etter, så jeg tenkte det var den det er mulig å bevise.

Mener det i starten var usikkerhet om siktelsen skulle gjelde  nær relasjon eller ikke. Pga nylig brudd, flytting etc. Og at de landet på vold i nær relasjon (iht frogner kvinnen) 

Hvis det er henne, de har redusert status på, så kan saken stå svakere iht lang straff. Da strafferammen på vold i nær relasjon er fra 3 til 6 år. Og om det ikke er det så er det mellom ett til 3 år.

Men.da begynner det å tegne  seg et senario her, jeg ikke liker, om det er riktig.

Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

Jeg tror det er slik at foreldelsesfristen for overgrep i barndommen ikke starter å løpe før offeret er 18, men bortsett fra det så er jeg helt enig med deg i at dette er sakstyper som ikke burde bli foreldet i det hele tatt. 

https://snl.no/foreldelse_av_straffeansvar

Det er veldig variert når en sak er foreldet.  Men riktig  som du sier at det går fra du er 18 år. 

Lista i den linken, vekker noen tanker om hva som skrr

Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Nå får vi krysse fingrene på at det blir dagpenger i lang tid fremover under fengelsoppholdet, han skal klare seg på. Og de (MM og HM) som har bidratt økonomisk bør jo ha en smule intelligens og forstå at nå bør de strupe pengestrømmen, gavestrømmen, turgoder og andre privilegier, dette har MBH ikke gjort seg fortjent til å få fremover.

Jeg kjenner jeg er så frustrert over at kongeparet er tafatt, folkevalgte i regjering er tafatt, ikke en eneste en av noen med makt har stått frem og sagt at dette er særdeles alvorlige beskyldninger som vi ikke kan eller skal akseptere hos den mest priviligerte familien vi har. Vi spyr ut penger til vakthold rundt boliger, sikkerhetsfolk, til livsopphold til disse såkalte gallionsfigurene. MBH har fått del i dette og likevel gitt blanke f... HM og MM virker også å ha gitt blanke.  Og nå skal vi bruke penger på at IA skal leve livets glade dager på andre siden av jorden. 

Kan pressen vennligst komme frem med alt de faktisk vet, så vi bare kan få skjelettene frem en gang for alle. Gjennomføre en folkeavstemning ang monarki eller ikke og deretter kunne gremmes over hva som faktisk ble gitt oss av informasjon i dag. Jeg er rystet over omfanget, alvorlighetsgraden og ikke minst hvorfor holder alle kjeft av de som kan bidra med noe. Hva dette noe er, vet jeg ikke. Jeg har aldri vært borti makan til f...skap i familie, naboskap eller familier jeg kjenner. Dette er sånn jeg leser om og tenker det ikke er sant!

Det er kun skattbar inntekt staten kan trekke krav fra, og den må også være høy nok. Uansett om HM, MM, far Borg og venner og øvrig familie slutter og ha han med på ferie og fest eller ikke så blir det høyst sannsynlig staten som betaler erstatninger på den ene eller andre måten. 
jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn regjeringen her, men stortinget ser ut til og bli ennå « blåere « til høsten. Det er ikke en viktig sak for folk. Du vet jo hvem du skal stemme på om du ønsket starten av avvikling av monarkiet , og de kommer neppe i regjering. 
det var det norske folk som ønsket monarki, vi ba Haakon pent om ikke han ville komme til Norge og jobbe som konge for oss. Det var ikke sånn at han tok Norge med makt og mot vår vilje. Selvom vi ikke er fra oss av begeistring over stesønnen til oldebarnet hans synes jeg noe av kritikken mot monarkiet og kostnadene blir historieløst og ufint. Så lenge vi har monarki så koster det det koster. IA s studiekritkk skjønner jeg ingenting av.  

jeg synes også det hadde vært fint med en ny folkeavstemning. HM har jo tidligere sagt at han ønsker det selv. Mulig han kan ta initiativ. Uansett resultat blir avvikling en lang prosess, og monarki koster det det koster. Marius er ikke en del av dette 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Istapp skrev (1 time siden):

HM egner seg overhode ikke alene eller med MM. Det bør være noen voksne folk tilstede i regjeringen, som faktisk har "baller nok" til å si; hit, men ikke lenger! Etter Harald og Sonja så bør det være stopp med monarkiet. Og del av kronprinsparets oppsparte millioner går direkte til erstatning til ofrene. 

Det er horribelt at vi alle, indirekte har bidratt økonomisk til dette kaoset over alle disse årene. 

Sonja er et stilig arbeidsjern av en dame, egnet for en i utgangspunktet håpløs rolle. Husbonden er en snill og smått tafatt gubbe, som sier de riktige tingene når han får skrevet de gode talene. Resten av røkla har ingenting på pidestallen å gjøre, så nå tror og håper jeg at det går mot avvikling av monarkiet.

Og så gjenstår det jo ennå å se hvilken av de to grunnvollene i den norske folkesjela som veier tyngst: (1) rettferdighet, alle skal dømmes likt uavhengig av sosial bakgrunn, og (2) alle som bor på Skaugum slipper uansett unna alle ubehageligheter.

Det er lov å håpe.

Endret av Momma
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (9 timer siden):

det er helt krise at domstolen vår ikke ser ut til å ta hensyn til den psykiske delen av krenkelser, vold og mishandling som ofte er det mest skadelige. Her er det visst bare å kjøre på i følge domstolen vår. 

Domstolen? Det er påtalemyndigheten som avgjør hva han skal tiltales for.

• Liker 3
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Er Haakon gift med Marius Borg Høiby?

Nei.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Villroses hage skrev (1 time siden):

Enig med deg.

Vi må ikke glemme oppi alt dette, at MM også er mor til prinsessen som skal arve tronen etter hvert, og prinsen, som sikkert også skal hjelpe til ved offentlige oppdrag. Blir feil å kaste henne ut av Skaugum og kongefamilien. Det som provoserer, er at den kriminelle og narkomane sønnen/stesønnen får bo på det "godt" bevoktede stedet. Et sikkerhetskrasj uten sidestykke.

Og etterhvert får han sikkert en egen leilighet på slottet. Hvor skal han ellers bo når HM og MM blir konge og dronning? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Og etterhvert får han sikkert en egen leilighet på slottet. Hvor skal han ellers bo når HM og MM blir konge og dronning? 

Hvorfor skulle han det? 🧐 Om noe (håper ikke det skjer), kan han vel leie hos søsteren, er jo mange utleie-enheter som tilhører Skaugum. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle han det? 🧐 Om noe (håper ikke det skjer), kan han vel leie hos søsteren, er jo mange utleie-enheter som tilhører Skaugum. 

Så da skal landets kronprinsesse (og familie) ha en lovbryter i nabohuset og alskens "venner" av ham rekende på Skaugum? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
K_mb skrev (3 timer siden):

Kjære vene de har visst mer enn de har gitt uttrykk for i media. De har blitt informert om adferden hans fra andre enn Marius selv, ergo lyver de!

Nei. Som sagt ørten ganger tidligere og nylig gjentatt av @pøbelsara, så ble det sagt litt mer enn det.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 6
Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Såpass mye pes som han har fått i pressen, så blir det nok "klare seg selv" som gjelder etter endt fengselsstraff. Selv om mamma og stepappa som vanlig holder seg langt unna, skal vi ikke se bort fra at han litt uventet ringer inn en velkvalifisert fotografjobb hos Louis Vuitton, som  mug shot-modell tipset inn av anonyme som mener han har et strålende blikk, eller at han leverer en master i lyrikk, med ørlite hjelp, siden han tross alt bare er en liten gutt som gikk seg vill i alt oppstyret. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...