Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden Tønsbergsaken er den som er henlagt, voldtektssak fra 2014...

Så må vel voldtekten med samleie være mot Frognerkvinnen?

Og de to voldtektene uten samleie er Linni og hotellsaken?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (56 minutter siden):

Idag syns jeg kronprinsens uttalelser i begynnelsen av det hele smaker ekstra dårlig: 

"Vi har bare kjent til det Marius har fortalt" , "Problemkomplekser" osv. 

Jeg er ganske sikker på at (og det vet vi også) at veldig mange flere enn Marius har fortalt. Juliane, Nora, moren til Juliane, og helt garantert vaktperssonell, politi og andre. 

Kronprinsparet har forsøkt å "gjemme" han, slik opplever jeg dette nå. Det er så alvorlig at han har fått holde på i over 10 år og utvikle seg til å bli er farlig mann, som til og med tror det er greit fordi `han er den han er`. 

At kronprinsparet ikke har tatt tak i dette er helt uhørt. De skulle anmeldt han - selv om det gjør vondt. 

K_mb skrev (34 minutter siden):

Jeg er som vanlig helt enig med deg!

De har regelrett løyet i all offentlighet om egen viten av Marius sine handlinger, og det synes jeg er alvorlig av et kommende kongepar. Alt for familien bør være valgspråket til vår kommende konge. De har feiet det under teppet og gitt voldsmannen både husrom og penger, ikke uvanlig av privilegerte familier som er opptatt av fasade, men her snakker vi den ene familien i Norge som mottar apanasje og som skal tjene folket og være forbilder. Jeg har ingen tillit til vårt kommende kongepar!

Nei, han sa ikke at de BARE har kjent til. Jeg skjønner ikke hvor mange ganger dette må påpekes før det når inn. Dropp bare, så blir det riktig. Med bare blir det løgn, uten ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Nei, han sa ikke at de BARE har kjent til. Jeg skjønner ikke hvor mange ganger dette må påpekes før det når inn. Dropp bare, så blir det riktig. Med bare blir det løgn, uten ikke. 

Han sa at vi vet bare det Marius har fortalt oss. Rettelse, jeg fant det nå: 

"Har visst det Marius har fortalt oss".

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

Endret av Sur sitron
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Nei, han sa ikke "bare". Men det smaker likevel ikke godt at de har visst så mye, og tilsynelatende bagatelliserer hvor mye de har visst. (Det er hvertfall sånn det fremstår for mange av oss). Og så har han ikke har blitt stoppet for lenge siden, når de har visst såpass mye.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
Avispapir skrev (1 time siden):

Jeg tror ingen andre nevner det, men jeg synes det er bekymringsfullt hvis kronprinsparet har visst om  narkotikamissbruket hans og latt ham være nær de (da) mindreårige søsknene hans. Det JEG lurer på er om de da eventuelt har aktivt gått inn for å skjerme småsøsknene eller om de har blitt eksponert for hans "utsvevende" livsstil.

Like barn leker best er det noe som heter. MM har hatt sin egen erfaring på utsvevende ungvoksenfase, så hun bør jo i aller høyeste grad kjenne igjen symptomer eller er strutsementaliteten så sterk? Unge i nærmiljøet ser og vet mye, jeg blir sjokkert hvor mye som snappes opp av utsvevende uteliv av de unge. Pressen vet nok også. Mens flesteparten av oss er naivt uvitende. Eller etter det vi vet nå omkring MBH så kan vi vel ikke sjokkeres mer? Jeg tror ikke jeg kunne blitt mer rystet av annet som skulle kunne ramle ut av skjelettskapet.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
heppernkax skrev (26 minutter siden):

Siden Tønsbergsaken er den som er henlagt, voldtektssak fra 2014...

Så må vel voldtekten med samleie være mot Frognerkvinnen?

Og de to voldtektene uten samleie er Linni og hotellsaken?

Var det ikke frognerkvinnen som var uenig og ikke følte seg voldtatt? Eller blander jeg, har blitt mye 

• Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (3 timer siden):

Her burde det bli en lovendring. Tidligere ble mord også foreldet, det blir de heldigvis ikke lenger. Jeg tenker på alle som har blitt voldtatt og misbrukt som barn. Når de endelig er blitt så gamle at de våger å anmelde, så er saken foreldet 🤮

Ikke bare det å tørre, men hjernen fortrenger det og mange bruker 20+ år før det dukker opp igjen

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Var det ikke frognerkvinnen som var uenig og ikke følte seg voldtatt? Eller blander jeg, har blitt mye 

Nei, det var en annen kvinne.

Skrevet
pop up bruker skrev (1 time siden):

Kan tipse om det motsatte  Aftenposten har en kommentar nå som går på hvor tungt kronprinsparet må ha det. Ofrene er ikke nevnt med et ord.

Det syns jeg er veldig spesielt. Så klart er det tungt for familien til voldsutøveren også, men så få timer etter at siktelsen ble kjent syns jeg det er merkleig at fokuset og sympatien legges til kronprinsparet, og ikke ofrene. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/mPo3Kq/marius-borg-hoeiby-er-siktet-for-23-lovbrudd

Ikke overrasket. Viktigere å klø kronprinsparet på ryggen fremfor å fremstå som et seriøst og objektivt medie. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
anno19 skrev (1 time siden):

Jenteprisen, årets kvinne osv - jeg håper at Julianne blir nominert overalt. For en jente hun er!! Det er virkelig en som fortjener å bli hedret på alle måter, hun har virkelig stått opp i denne saken - og stått opp mot de mektigste i Norge. Hun har bidratt til at vi alle har fått sett hvordan desse menneskene virkelig er. Enhver person som smilende tar i mot og hyller desse burde skamme seg og vite at de hyller mennesker som har valgt å skjule en overgriper og kvinnemishandler. Tenk at de visste…….og valgte å ikke gjøre noe…..

Hun var den som sto frem først, all ære til henne. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TrineTrollet skrev (13 minutter siden):

En voldsom belastning for kongehuset! Bør få sommeren i fengsel, står det å lese. 
En grenseløs adferd. 

https://www.dagbladet.no/meninger/bor-fa-sommeren-i-fengsel/83277489

Det er Aurdals mening, men det mest interessante i den artikkelen var at politiet faktisk svarer på det spørsmålet mange har stilt. De bekreftet at de ikke anser vilkårene for varetekt oppfylt. Det har vel Elden også uttalt, såvidt jeg husker.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er Aurdals mening, men det mest interessante i den artikkelen var at politiet faktisk svarer på det spørsmålet mange har stilt. De bekreftet at de ikke anser vilkårene for varetekt oppfylt. Det har vel Elden også uttalt, såvidt jeg husker.

Det er ikke tvil om at Aurdal har rett når hun påpeker gjentakelsesfare. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

han sa noe mer også, da - hvis man leser det som står i lenken, og ikke bare overskriften.  sitat herfra: https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

Sitat

Vi står jo veldig tett på. Så vi har visst om det Marius har fortalt oss og har visst om en del av disse problemkompleksene, men jeg har ikke lyst til å gå inn i detaljene på det, sier kronprins Haakon.

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet

Så om han blir dømt og må betale erstatning, da er det våre skattepenger som blir brukt for å betale for det han har gjort?  

Må han sone så får han vel tilrettelagt det også.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

han sa noe mer også, da - hvis man leser det som står i lenken, og ikke bare overskriften.  sitat herfra: https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

Synes det er jævlig trist for de fornærmede at hans nærmeste har visst så mye, og så har han bare fortsatt. Er kanskje ekstra belastende å vite at folk bare har levd livene sine videre mens de har blitt utsatt for traumer og vold.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 minutt siden):

Så om han blir dømt og må betale erstatning, da er det våre skattepenger som blir brukt for å betale for det han har gjort?  

Jeg betaler gladelig skatt for at ofrene hans i det minste skal få litt rettferdighet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (3 minutter siden):

det er det nok. Men slik er det i de aller fleste tilfeller der noen tilkjennes voldsoffererstatning. Staten betaler.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Denne saken er ille nok som den er, så jeg skjønner ikke helt trangen folk har til å legge til, legge på og spekulere.

Julianne sa selv i en podkast i august  i fjor at hun ikke hadde vært klar til å fortelle  noen om volden før da.  Kudos til henne for at hun gjorde det da. Advokaten hennes har helt sikkert advart henne om at bevisbyrden er stor, utrolig flott at hun sto fram likevel. 

Nora fortalte at hun hadde kontaktet kronprinsparet mens hun var sammen med Marius - men at hun bare hadde fortalt om rusmisbruket, ikke om volden da. Det som er så himla synd med saker om vold i nære relasjoner, er at dynamikken i slike forhold, gjør at offeret alt for lenge også prøver å skjule hva som foregår. Da blir det ekstra vanskelig å finne beviser etterpå, når man er manipulert til å være med på å skjule det. Som Nora også fortalte, så syntes hun synd på M, hun ville hjelpe ham - og hun trodde at det var noe galt med henne. Helt etter læreboken om vold i nære relasjoner - akkurat slik opererer de som synes det er greit å bruke vold, å manipulere og misbruke den makten man har over andre i et gjensidig kjærlighetsforhold. Det gjør at det er skikkelig vanskelig å få noen dømt. Det er ord mot ord - blåmerker og skader som er borte for lengst, og det er YTTERST sjelden at noen innrømmer å ha brukt vold hvis de ikke tas på fersk gjerning. Det pekes på at den andre liksom er like ille - og svært mange tror på det, "it takes two to tango" - "det er alltid to sider av en sak" etc etc 

Klart folk rundt må ta ansvar når de ser vold - men når ser folk? Man ser det ikke før man tror det. Og også voldsmenn har gode sider som gjør at folk liker dem. hadde alle som oppførte seg som monstre noen ganger, gjort det hele tiden og mens andre så det, hadde det jo ikke vært noe problem med vold i nære relasjoner, fordi ingen ville gått inn i de nære relasjonene. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...