Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Klink skrev (15 minutter siden):

Det er så lenge siden, ja det tenkte jeg ikke over. Jo , jeg ville tenkt at en 33 åring har vokst fra seg verste fylle livet og er mer voksen enn en 22 åring. 

Du glemte at "dama" var yngre enn 40 den gangen, men du husker at overgriper var 22. 

Jaja

• Liker 26
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snøløs skrev (På 4.2.2025 den 9.24):

Så Marius er en grisegutt som liker å fikle med og filme nakne damer som er bevisstløse? Moren hans må være kjempestolt.

Var det dette hun mente om Marius rett til ungdomsopprør og ungdommelig ubetenksomhet uten innblanding av pressen (brevet til pressen i 2017)?

Hun sa jo til og med at hans «opprør» bleknet i forhold til hennes eget…🧐

• Liker 28
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (22 minutter siden):

Det er så lenge siden, ja det tenkte jeg ikke over. Jo , jeg ville tenkt at en 33 åring har vokst fra seg verste fylle livet og er mer voksen enn en 22 åring. 

Folk lever forskjellige liv, og jeg håper samfunnet vårt er såpass fritt at det er lov å ta seg en fest, eller hva enn det måtte være, med andre til tross for at det er store aldersforskjeller. Jeg har vært på fester hvor de fleste deltakerne er over dobbelt så gamle som meg og ikke i slekt med meg, og jeg har hatt det kjempegøy.

Ville du også ha "tenkt" (les: shamet meg) dersom jeg tilfeldigvis hadde blitt offer for voldtekt på en av disse festene? Kjipe folk finnes i alle samfunnslag, og jeg tror ikke du reduserer risikoen for å bli utsatt for noe kriminelt ved å kun omgås folk på samme alder som deg selv. Hovedpoenget er uansett at man ikke kan klandre Linni(e?) her. Hun er utsatt for noe kriminelt, og det bør samfunnet ha nulltoleranse for og utvise den største forståelse for og sympati med offeret, uavhengig av hvor mye en selv har vokst fra seg "verste fyllelivet".

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Det er ikke saken generelt jeg sikter til, men her er det sensitivt materiale som ofrene har bedt om at skal holdes internt som har blitt lekket.

Det er tragisk og hjerterått det disse kvinnene må gå igjennom. Det høres sikkert kynisk ut, men av og til må noen «ta en for laget» for å få stoppet urett mot mange. Det som er helt sikkert, er at ingen av dem ville ha befunnet seg i denne situasjonen hvis det ikke var for Marius Borg Høiby. 

Endret av TigerK
Magnus = Marius
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 timer siden):

jo, men normalt sett vet man om man har drukket så mye eller ikke. Nå er ikke jeg den som er mest hard på flaska, men. 
Uansett da lærte jeg noe nytt. Man trenger ikke nødvendigvis forstå at man ble dopet ned dagen etter selv om man ble bevisstløs. 
Det andre du skriver har jeg ikke ment eller skrevet noe om. 

Dersom man får i seg en drink med voldtektsdop sent på et nachspiel for så å gå og legge seg fordi man ble trøtt, så trenger man ikke å merke at man har vært bevisstløs. Man tror at man har sovet. I anklagene mot MBH så er det snakk om filming og bildetaking av voldtekt uten penetrering, da er det heller ikke så rart at kvinnene ikke merker noe neste dag. Den ene sovevoldtekten (palmesøndag i fjor) skal f eks ha skjedd tidlig på morgenen, da tenker jeg at det må ha skjedd etter et nachspiel. Mange opplever også blackout/hukommelsestap. Det må være så grusomt å finne ut at man har blitt misbrukt på den måten, å se bilder og filmer av seg selv i en så hjelpeløs situasjon. Og dette mener altså politiet at MBH har gjort mot et ukjent antall kvinner i x antall år. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (26 minutter siden):

Folk lever forskjellige liv, og jeg håper samfunnet vårt er såpass fritt at det er lov å ta seg en fest, eller hva enn det måtte være, med andre til tross for at det er store aldersforskjeller. Jeg har vært på fester hvor de fleste deltakerne er over dobbelt så gamle som meg og ikke i slekt med meg, og jeg har hatt det kjempegøy.

Ville du også ha "tenkt" (les: shamet meg) dersom jeg tilfeldigvis hadde blitt offer for voldtekt på en av disse festene? Kjipe folk finnes i alle samfunnslag, og jeg tror ikke du reduserer risikoen for å bli utsatt for noe kriminelt ved å kun omgås folk på samme alder som deg selv. Hovedpoenget er uansett at man ikke kan klandre Linni(e?) her. Hun er utsatt for noe kriminelt, og det bør samfunnet ha nulltoleranse for og utvise den største forståelse for og sympati med offeret, uavhengig av hvor mye en selv har vokst fra seg "verste fyllelivet".

👏👏👏

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvor lenge han har hatt disse tilbøyelighetene. Saken med Linni er jo fra 2018 - det er 6 år siden, da var han 22.

Hvis du leser om alle de horrible brukerene her inne som mener de 12-14 år gamle jentene kan skylde seg selv fordi de er for lettkledde eller smiler for mye i tråden om gutter som antaster jenter på ungdomsskolen, så ser man at MM ikke er så alene om sine holdninger som jeg ville håpet 😟

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser om alle de horrible brukerene her inne som mener de 12-14 år gamle jentene kan skylde seg selv fordi de er for lettkledde eller smiler for mye i tråden om gutter som antaster jenter på ungdomsskolen, så ser man at MM ikke er så alene om sine holdninger som jeg ville håpet 😟

!! Sant, leste også det der. Sjukt!

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 time siden):

Kjendiser fester vel hele voksenlivet sitt omtrent, litt annerledes enn "vanlige" folk. Det er uansett ingen formildende omstendighet at Marius var "bare" 22 år og hun 33. For øvrig stod det i en artikkel at Linni understreket at hun aldri har hatt noen form for romantisk relasjon til Marius, og ble veldig overrasket over det som fikk se på bilder og videoer av seg selv som han hadde lagret. Det er altså KUN Marius som har gjort noe galt her, ikke Linni. 

Endret av Lothlorien-
  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cami9 skrev (6 minutter siden):

Var ikke Linni sammen med Niklas i 2018? 🤔

Jo?🤔

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (48 minutter siden):

Dersom man får i seg en drink med voldtektsdop sent på et nachspiel for så å gå og legge seg fordi man ble trøtt, så trenger man ikke å merke at man har vært bevisstløs. Man tror at man har sovet. I anklagene mot MBH så er det snakk om filming og bildetaking av voldtekt uten penetrering, da er det heller ikke så rart at kvinnene ikke merker noe neste dag. Den ene sovevoldtekten (palmesøndag i fjor) skal f eks ha skjedd tidlig på morgenen, da tenker jeg at det må ha skjedd etter et nachspiel. Mange opplever også blackout/hukommelsestap. Det må være så grusomt å finne ut at man har blitt misbrukt på den måten, å se bilder og filmer av seg selv i en så hjelpeløs situasjon. Og dette har altså MBH gjort mot et ukjent antall kvinner siden 2018. 

Seksualisert vold er grusomt uansett om det skjer med tvang i bevisst tilstand eller ved utnyttelse av en person i bevisstløs tilstand. Det jeg synes er så fælt med den bevisstløse tilstanden, er at det skjer i en situasjon vi normalt skal forbinde med et hvilested - som under søvn, men også i tilfeller med selvpåført rus/alkohol (avslapning/flukt fra hverdagens krav/"hvile"). Det er sjokkerende å bli forelagt at man har vært utsatt for voldtekt når man ikke selv husker det, men mange som aldri blir fortalt hva som har skjedd, strever likevel med at kroppen "husker" at noe er galt, at noe ikke er som før.

Ved å utnytte en bevisstløs person, uansett om det skyldes søvn, rus eller (oftest) begge deler, ødelegger man det som skal være en fredfullt og trygt sted (søvn). I stedet blir søvn/hvile et fremtidig potensielt svært utrygt sted og kan føre til store søvnvansker og utfordringer med å slappe av.

Vi vet ikke om de fornærmede kvinnene i denne aktuelle saken er blitt dopet ned, de kan ha vært beruset/ruset etter eget inntak, som så er blitt utnyttet (siktelsene).

Jeg synes det er interessante betraktninger i linken rundt søvn og hvordan det innvirker på rettens syn på troverdighetsspørsmålet. Som et referansepunkt til innholdet, siterer jeg:

Sovevoldtekt er bare en form for voldtekt som faller inn under straffelovens paragraf 291b som beskytter den som er «bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen». Med «bevisstløs» menes vanligvis det å sove, mens andre grunner er vanligvis det å være overstadig beruset. Søvn kan likevel sies å fungere som en slags norm i retten.

Søvnens kraft: en analyse av begrepet og fenomenet sovevoldtekt | Norsk sosiologisk tidsskrift https://search.app/xXkDNyoxBAtpZRFRA

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 time siden):

Nå er jeg ufin, men dama på 40 henger og fester med 22 åringer er jo litt rart i seg selv syns jeg. 

!!!!? 

Hun er 39 nå ! Ikke i 2018 !

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cami9 skrev (26 minutter siden):

Var ikke Linni sammen med Niklas i 2018? 🤔

Det kan godt tenkes, men hva har det med saken å gjøre? Du vet at man kan bli voldtatt selv om man har kjæreste?

En liten sidenotis; følger man tidslinjen for politiets anklager om sovevoldtekter, så ser man at flere av disse skjedde samtidig som MBH var i forhold med andre kvinner.

Endret av Rastebenk
  • Liker 30
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 timer siden):

Nå er jeg ufin, men dama på 40 henger og fester med 22 åringer er jo litt rart i seg selv syns jeg. 

Hva har det med saken å gjøre? Først skriver du masse om at man burde merke om har blitt dopa ned, og nå trekker du frem at det er rart at hun som var eldre hang med han. 

Aledersforskjellen dem i mellom er helt uvententlig for hva han nå etterforskes for å ha gjort mot henne.

Skjønner ikke at et tema som dette i det hele tatt er nevens. 

Edit: ja, du er ufin. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 27
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (6 timer siden):

Ja, er det ikke en underfundighet at hendelsen som ikke var loggført av politiet en dag, plutselig dukker opp i loggen noen dager senere…?

Nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@TigerK Hendelsen var loggført, men ikke synlig i den offentlige politiloggen. Det ble redegjort for etterpå at dette ofte gjøres når der gjelder kjente personer (ikke kun kongelige). Så kan man jo drøfte om det er en praksis vi vil ha. Men det er forskjell på at man lar være å logge noe som i «ikke skjedd, finnes ikke i systemet» og at det loggføres iht rutiner, men inntil videre unntas for offentlig påsyn/innsyn

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (På 2.2.2025 den 21.52):

Jeg har samme inntrykk. Fasade over alt annet. 

Men fryktelig naivt og lite klokt, det måtte jo komme for en dag før eller siden og kunne endt mye, mye verre. Men det føyer seg inn i et mønster av fornektelse. Jeg fatter ikke hvordan de har unnlatt å sette grenser, for er barn kan det oppleves som likegyldighet. 

Og det viser også hvor lite rustet HM er til å takle problemer fra samfunnets skyggeside, han er jo totalt handlingslammet og under hælen på MM. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt sikker på at denne serieovergriperen får en ubetinget fengselsstraff. Til pass for "grisegutten".

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...