Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Isild skrev (45 minutter siden):

Ja, det minner om det. En serieovergriper som filmer og lagrer/samler. Det blir mer og mer sjokkerende. Saken med Linni strekker seg tilbake til 2018. Da er det altså 7 år som vi vet om - at han har forgrepet seg på- og vært voldelig mot kvinner. 

Den spinkle "beklagelsen" han kom med i August blir mer og mer vemmelig syns jeg. "Forrige helg skjedde det noe som ikke skulle skjedd". 

At han ble tatt? Var det det han mente? 

For så langt vet vi altså om at det i hele SYV år har skjedd ting som ikke skulle skjedd. 

Mange likheter med den svenske serievoldtektsmannen "Nytorgsmannen", han samlet også på filmer der han forgrep seg på sovende eller berusede kvinner. Det finnes en bra dokumentar om saken på svtplay, den er åpen og kan ses her i Norge også.

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (53 minutter siden):

Ja, det minner om det. En serieovergriper som filmer og lagrer/samler. Det blir mer og mer sjokkerende. Saken med Linni strekker seg tilbake til 2018. Da er det altså 7 år som vi vet om - at han har forgrepet seg på- og vært voldelig mot kvinner. 

Den spinkle "beklagelsen" han kom med i August blir mer og mer vemmelig syns jeg. "Forrige helg skjedde det noe som ikke skulle skjedd". 

For så langt vet vi altså om at det i hele SYV år har skjedd ting som ikke skulle skjedd. 

Når det er så mange år med vold og overgrep så kan jeg ikke helt se at en uke i London skal være nok for at han ikke skader noen igjen. Jeg kan heller ikke skjønne hvordan Kongefamilien skal kunne bli sett med han igjen. 

• Liker 29
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JessicaL skrev (3 minutter siden):

Mange likheter med den svenske serievoldtektsmannen "Nytorgsmannen", han samlet også på filmer der han forgrep seg på sovende eller berusede kvinner. Det finnes en bra dokumentar om saken på svtplay, den er åpen og kan ses her i Norge også.

Har sett den. Du har rett i det - likhetstrekk mellom de to sakene uten tvil. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Når det er så mange år med vold og overgrep så kan jeg ikke helt se at en uke i London skal være nok for at han ikke skader noen igjen. Jeg kan heller ikke skjønne hvordan Kongefamilien skal kunne bli sett med han igjen. 

Nei, dette virker mer og mer komplekst. Oppholdet i London er ihht ryktebørsen en rusrehabilitering. Slik jeg ser det så er rus helt sekundært her. Godt mulig han blir værre når han ruser seg, men de voldelige tendensene og overgrepene - det er ikke noe man gjør FORDI man ruser seg. 

Vet ikke helt hva slags hjelp kronprinsparet tenker at en serieovergriper trenger. De aller fleste serieovergripere har en brist i personligheten som ikke kan behandles. 

Et par ukers opphold for å få en pause fra rus gjør neppe noenting for MBH. 

Jeg forstår heller ikke hvordan de skal kunne omgås han videre. Saken har begynt å bli svært alvorlig over svært lang tid. 

• Liker 29
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natu skrev (2 timer siden):

Rus og dop som gjør at hun har vært slått ut/bevisstløs. Det er jo et mønster han følger. 

Så for meg en av to ting jeg også - dopet ned eller drukket seg sanseløs. Hadde bare vanskelig for å se for meg at Linni (som mor og kjæreste - hun er vel konstant i forhold) drikker eller doper seg til bevisstløshet 😵‍💫).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (7 minutter siden):

Det er så rart at han ikke har fått noen som helst verdier/sperrer/empati etc etc gjennom familien? Hvordan i alle dager har denne mannen blitt oppdratt? Sannsynligvis ikke i det hele tatt: Helt skremmende det som foregår, og hvordan noen mennesker skal være helt utenfor vanlig etikk og moral. Dette er faktisk helt sykt, og de som mener vi skal he en kongefamilie nå forstår jeg ingenting av. Vi kan ikke ha noen krek som går rundt i samfunnet og gjør hva de vil fordi de blir beskyttet av kongefamilien! 

I utgangspunktet så tenker jeg at det er faktisk mulig at én person i en familie er et utskudd og oppfører seg på en måte som resten ikke kan gå god for.

Men da vil jo de andre ha et behov for å distansere seg og gå ut og si "Dette er ikke sånn han ble oppdratt og det er ikke i tråd med våre verdier". Som for eksempel moren til David Toska som det ble linket til tidligere. Når derimot kongefamilien ikke later til å ha et problem med dette og kun tenker på å beskytte han, ikke sitt eget omdømme, så mistenker jeg at de ikke synes dette i seg selv er så drøyt. De vil bare ikke at det skal skrives om det. De hadde levd helt fint med å fortsette å dra med seg serieovergriperen i gallamiddager og å bidra til at han fortsatte med denne oppførselen resten av livet. At de selv tilrettela for at han hadde fri tilgang på offer ser det ikke ut som om de har tenkt over.

• Liker 24
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (1 time siden):

Det kan også se ut som en som samler på «troféene»- siden bilder/videoer er oppbevart så mange år etterpå på mobil/pc. Kan jo være at det er slettet materiale som er hentet frem- men likefullt en «trofé-samler»… 🤮 

Det kan absolutt se slik ut. Jeg vil ikke bli overrasket om det vil fremkomme mange slike saker under etterforskningen. Det er så spesielt i all sin gru at det kan være et mønster i hans liv det å forgripe seg på kvinner på denne syke måten. 
Det er ikke i nærheten av normalitet å dope ned damer og filme overgrep. Har han mindreverdighetskompleks, nyter han å ha en slags makt? Det er sykt, rett og slett. 
Som du sier; En trofé-samler. Serieforbryter. 

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så skremt over alt dette, han må være en alvorlig forstyrret person som nyter makt over forsvarsløse kvinner. Og det verste er at dette tenner ham seksuelt! 

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil70 skrev (4 minutter siden):

Jeg er så skremt over alt dette, han må være en alvorlig forstyrret person som nyter makt over forsvarsløse kvinner. Og det verste er at dette tenner ham seksuelt! 

Han burde bli dømt til forvaring. 

Det er gjentakelse. Og et mønster som er skremmende. 

Endret av Maud-1919
  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymerïa skrev (13 minutter siden):

I utgangspunktet så tenker jeg at det er faktisk mulig at én person i en familie er et utskudd og oppfører seg på en måte som resten ikke kan gå god for.

Men da vil jo de andre ha et behov for å distansere seg og gå ut og si "Dette er ikke sånn han ble oppdratt og det er ikke i tråd med våre verdier". Som for eksempel moren til David Toska som det ble linket til tidligere. Når derimot kongefamilien ikke later til å ha et problem med dette og kun tenker på å beskytte han, ikke sitt eget omdømme, så mistenker jeg at de ikke synes dette i seg selv er så drøyt. De vil bare ikke at det skal skrives om det. De hadde levd helt fint med å fortsette å dra med seg serieovergriperen i gallamiddager og å bidra til at han fortsatte med denne oppførselen resten av livet. At de selv tilrettela for at han hadde fri tilgang på offer ser det ikke ut som om de har tenkt over.

Så hjertens enig med deg! Til det du nevner først, det er selvsagt fullt mulig at det blir ETT sort får i familien - uansett om han har fått verdens kjærligste og beste oppdragelse. 

Men når denne ballen ruller mer og mer nå, og en episode har blitt til mange - over mange år, så er det veldig rart at de ikke tar avstand. 

Jeg har så vidt nevnt tidligere i tråden at vi hadde en voldelig rusmisbruker i vår familie også. ALL kontakt er kuttet - av alle. Riktignok var det mange som forsøkte å hjelpe først, men det var før de visste omfanget av hva vedkommende hadde gjort. 

Jeg forstår ikke hva de mener når de tar han med ut på handletur, "følger" han til London, og når de sier ting som at "Vi vil at han skal få hjelp". 

Vil at MBH først og fremst får STRAFF jeg, og at ofrene får den hjelpen de trenger, og at den hjelpen de trenger er like tilgjengelig som hjelpen kongehuset får! De slipper å vente i kø antar jeg. Overgrepsofre må ofte vente opp til halvannet år for innleggelse ved kompetent traumebehandling. s

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (17 minutter siden):

Det nedrige er jo når media skriver at enkelte av ofrene har hatt frivillig sex med ham ved andre anledninger. Å slutshame kvinner på den måten er helt uakseptabelt, og å bli outet i å ha hatt sex med den slimålen er jo ca en milliard ganger mer stigmatiserende og ydmykende enn å ha blitt voldtatt. Det burde virkelig ikke være lov å skrive noe om ofrenes sexliv. 

Det er jo ikke rart når man vet hvordan MM i hele hans oppvekst har bortforklart dårlig oppførsel og unnskyldt ham og lagt skylden over på lærere og andre foreldre… Som i det berømmelige brevet.

Det er enkelt å skylde på andre når livet sporer av. Foreldre er referanser for sine barn, det burde være gammelt nytt. 
Så er vi etterhvert kjent med at hans foreldre, MM og Morten Borg, ikke var mors beste barn. Han har også vokst opp med en mor, MM, som selv har fortalt om sine egne utfordringer på mange måter, inkludert psykiske, svingende humør, en komplisert personlighet som ikke vil akseptere forventninger til henne ift den kongelige rollen. En mor med så mye kompleksitet vil kunne projisere alt dette til sine barn. Krangling, konflikter og psykisk ustabilitet bygger ikke ro og stabilitet. 
Så, hvor kan man søke plausible forklaringer, mon tro? 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Selfølgelig burde Se og Hør tas her!!! Det er ikke "synd" men forkastelig at de henger ut ofre for overgrep på denne måten! Ja dette oferet deler skjebne med flere andre, en av de har fortalt oss påkjening det er å ikke kunne snakr frit med politiet uten å frykte at hun blir uthengt etter på.... De ødelger retsikerheten og skremer ofre fra å stå frem, håper alle som jobber for Se og Hør får brenne for dette.

Takket være Se&Hør har man nå mulighet til å få stoppet en aggressiv, utagerende kvinnemishandler og voldtektsmann. De som er sinte og oppskjørtet bør kanalisere dette i riktig retning. Det er kun en som har ansvaret for det disse kvinnene nå opplever, og det er Marius Borg Høiby. 

Endret av TigerK
Skrivefeil
  • Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

..og kronprinsesse MM skrev brevet "Nå må pressen frede Lille-Marius" bare ett år før. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer uansett på hvor dette kvinnehatet til Marius kommer fra. Det er bare en av de fornærmede i saken som var menn - og drapstrusselen var motivert av sjalusi og forholdet til en kvinne. Disse overgrepene virker først og fremst å skyldes et ønske om håne offeret - med tanke på typen kontakt, filming osv. Det er så klart lettere å slå noen som er mindre enn seg, men det er vanskelig å forstå denne kvinneforakten, hva den bunner i. Ikke veldig kult å slå andre menn heller, men det ville vært noe mindre grenseoverskridende. En del drapsmenn i fengsel er veldig stolte av at de aldri har slått kvinner.

• Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (47 minutter siden):

Nei, dette virker mer og mer komplekst. Oppholdet i London er ihht ryktebørsen en rusrehabilitering. Slik jeg ser det så er rus helt sekundært her. Godt mulig han blir værre når han ruser seg, men de voldelige tendensene og overgrepene - det er ikke noe man gjør FORDI man ruser seg. 

Vet ikke helt hva slags hjelp kronprinsparet tenker at en serieovergriper trenger. De aller fleste serieovergripere har en brist i personligheten som ikke kan behandles. 

Et par ukers opphold for å få en pause fra rus gjør neppe noenting for MBH. 

Jeg forstår heller ikke hvordan de skal kunne omgås han videre. Saken har begynt å bli svært alvorlig over svært lang tid. 

Jeg har fulgt denne debatten en stund, og har observert at «rykter» og løse påstander som ikke kan bekreftes blir luket ut raskt. Ofte er disse ryktene til MBH disfavør. Jeg mener at det er like viktig å luke ut rykter som er i hans favør også. Er det slik at det er bekreftet at han har vært i rusbehandling, eventuelt hvor eller hvor lenge? Eller er det bare en spekulasjon som har fått satt seg som «fakta» fordi det er til fordel for MBH?

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...