Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TigerK skrev (50 minutter siden):

«Jeg skal ødelegge livet ditt!»

«Det bobler inni meg! Jeg har lyst til at du skal dø! Jeg har lyst til at du skal dø

-ruset 27-årig mann til sin kvinnelige kjæreste, samtidig som han kjører en kniv i veggen. 

Interessert i hva meddebattanter her mener om slik atferd. 

Det er helt ekstremt skremmende og brutalt, og så klart livsfarlig. Det er også fælt å vite at samme mann har utsatt andre damer for det samme. 

Jeg håper inderlig at de som hørte denne samtalen på gata nedenfor leiligheten ringte politiet. 

Man kan mene mye om det er riktig at slike opptak deles i media eller ikke, kanskje burde det heller vært referat, eller kanskje ikke noe i det hele tatt, men det er ikke å komme forbi at man blir slått i bakken over hvor grusomt brutalt denne saken er, og hvor uyre viktig at parnervold snakkes om og stoppes så fort som mulig, så man ikke som her, og tragisk nok mange andre tilfeller, kan gå fra å mishandle den ene kvinnen til den andre. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (18 minutter siden):

Mannen er livsfarlig, rett og slett.

Det er han, og det er veldig bra at det kommer tydelig frem, også for eventuelle fremtidige partnere. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Fra lenken (oppsummert):

Voldens årsaker kan bl.a. være

- En personlig måte å takle vanskelige følelser på.  Teksten du henviser til lenker til informasjon om Trygghetssirkelen (COS-P foreldreveiledningskurs som kan være forebyggende): https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/livsutfordringer/hva-er-tilknytning 

- det kan være knyttet til oppfatninger rundt kjønnsroller og et undertrykkende kvinnesyn.

- vold kan også oppleves som en «normaltilstand», det vil si at volden alltid har vært en del av livet og livserfaringene.  Dvs. et resultat av traumatiske barndomserfaringer knyttet til vold.

Lenken din knytter vold til oppvekstvilkår, der foresatte er de nærmeste til å påvirke. 

Endret av Glrmn
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (21 minutter siden):

Hva er relevansen og bakgrunnen for at du legger ut denne? 

Relevansen er et spørsmål om hva vi mener om slik atferd, der min mening er representert i artikkelen, herunder definisjonen på vold. Ergo mener jeg det altså er vold. Ettersom dét er ganske opplagt, så står det også en del annet om vold der, både om voldsutøver og om hvordan det er å være utsatt for vold. Det også representerer mine tanker om vold, som han altså bedriver når han skriker "Jeg skal ødelegge livet ditt! Det bobler inni meg! Jeg har lyst til at du skal dø! Jeg har lyst til at du skal dø!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glrmn skrev (2 minutter siden):

Fra lenken (oppsummert):

- En personlig måte å takle vanskelige følelser på.  Teksten du henviser til lenker til informasjon om Trygghetssirkelen (foreldreveiledningskurs): https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/livsutfordringer/hva-er-tilknytning 

- det kan være knyttet til oppfatninger rundt kjønnsroller og et undertrykkende kvinnesyn.

- vold kan også oppleves som en «normaltilstand», det vil si at volden alltid har vært en del av livet og livserfaringene.  Dvs. et resultat av traumatiske barndomserfaringer knyttet til vold.

Lenken din knytter vold til oppvekstvilkår, der foresatte er de nærmeste til å påvirke. 

Det er en blanding av miljø og gener som former et barn. Gener er det vanskelig å gjøre noe med, de er det de er. Men det er ting som tyder på at man i noen grad kan oppveie for genetiske faktorer gjennom målrettede miljøtiltak igjennom barnets oppvekst. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (20 minutter siden):

Det er helt ekstremt skremmende og brutalt, og så klart livsfarlig. Det er også fælt å vite at samme mann har utsatt andre damer for det samme. 

Jeg håper inderlig at de som hørte denne samtalen på gata nedenfor leiligheten ringte politiet. 

Man kan mene mye om det er riktig at slike opptak deles i media eller ikke, kanskje burde det heller vært referat, eller kanskje ikke noe i det hele tatt, men det er ikke å komme forbi at man blir slått i bakken over hvor grusomt brutalt denne saken er, og hvor uyre viktig at parnervold snakkes om og stoppes så fort som mulig, så man ikke som her, og tragisk nok mange andre tilfeller, kan gå fra å mishandle den ene kvinnen til den andre. 

I løpet av de siste 10 dagene alene, har to kvinner i Norge blitt drept av sine mannlige partnere/expartnere (i tillegg til et lite barn). Den ene var i ferd med å avslutte et forhold, den andre hadde blitt utsatt for trusler over en lang periode fra den antatte gjerningsmannen, som også hadde brutt besøksforbudet han var ilagt, en rekke ganger. Er vi kvinner rettsløse? Hva skal til for at samfunnet skal ta dette på alvor?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (Akkurat nå):

I løpet av de siste 10 dagene alene, har to kvinner i Norge blitt drept av sine mannlige partnere/expartnere (i tillegg til et lite barn). Den ene var i ferd med å avslutte et forhold, den andre hadde blitt utsatt for trusler over en lang periode fra den antatte gjerningsmannen, som også hadde brutt besøksforbudet han var ilagt, en rekke ganger. Er vi kvinner rettsløse? Hva skal til for at samfunnet skal ta dette på alvor?

+ knivstikkingen på vulkan.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blanding av miljø og gener som former et barn. Gener er det vanskelig å gjøre noe med, de er det de er. Men det er ting som tyder på at man i noen grad kan oppveie for genetiske faktorer gjennom målrettede miljøtiltak igjennom barnets oppvekst. 

Enig. 😊 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glrmn skrev (11 minutter siden):

Fra lenken (oppsummert):

- En personlig måte å takle vanskelige følelser på.  Teksten du henviser til lenker til informasjon om Trygghetssirkelen (foreldreveiledningskurs som kan være forebyggende): https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/livsutfordringer/hva-er-tilknytning 

Ja, det er riktig. Det ligger mye avmaktsfølelse og/eller "normaltilstand" mm.i de tilfeller der vold avler vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (20 minutter siden):

Man kan jo virkelig spørre seg om det, for det er helt ekstemt mange partnerdrap, og i flere sake har det vært besøksforbud og/eller voldsalarm. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo virkelig spørre seg om det, for det er helt ekstemt mange partnerdrap, og i flere skaer har det vært besøksforbud og/eller voldsalarm. 

Og som saken til MBH også illustrerer, brudd på besøksforbud går upåaktet hen. Besøksforbud er jo bare en stor vits.

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som saken til MBH også illustrerer, brudd på besøksforbud går upåaktet hen. Besøksforbud er jo bare en stor vits.

Ja, det her blir kanskje avsporing, men akkurat besøksforbudet skjønner jeg seriøst ikke poenget med? Voldsalarm ok, da går det jo beskjed til politiet, og nå har de endelig begynt med omvendt voldsalarm også, men besøksforbud? Det virker som et "papir forbud". 

Marius bryter det hele tiden, og det er reint viljestyrt så om han ikke ønsker å overholde det, er det ikke noe som hindrer han i å bryte det. Jeg vet ikke en gang om det får noen rettslige konsekvenser jeg? 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det her blir kanskje avsporing, men akkurat besøksforbudet skjønner jeg seriøst ikke poenget med? Voldsalarm ok, da går det jo beskjed til politiet, og nå har de endelig begynt med omvendt voldsalarm også, men besøksforbud? Det virker som et "papir forbud". 

Marius bryter det hele tiden, og det er reint viljestyrt så om han ikke ønsker å overholde det, er det ikke noe som hindrer han i å bryte det. Jeg vet ikke en gang om det får noen rettslige konsekvenser jeg? 

Veit ikke jeg heller, men det har vel ikke hatt noen konsekvenser for MBH så langt, såvidt jeg forstår. Bedre å ikke gjøre noe i det hele tatt, da, enn å gi kvinnen en falsk følelse av at de blir beskyttet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
pop up bruker skrev (9 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke man bruker omvendt voldsalarm som konsekvens, ved stadig brudd på besøksforbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke jeg heller, men det har vel ikke hatt noen konsekvenser for MBH så langt, såvidt jeg forstår. Bedre å ikke gjøre noe i det hele tatt, da, enn å gi kvinnen en falsk følelse av at de blir beskyttet. 

Uff, ja, om ikke annet så syns jeg denne saken viser utrolig mange vonde sider og ekstemt viktige, ved partnervold og som i hvert fall ikke jeg har tenkt så mye på før. Feks dette med besøksforbud, og da det også kom opp i en drapssak nå sist uke, slår det meg hvor ekstemt lite vern det er i det. 

Jeg har vært så heldig at det er ikke noe jeg har trengt å tenke på. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kattedama skrev (1 minutt siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke man bruker omvendt voldsalarm som konsekvens, ved stadig brudd på besøksforbud. 

Ikke jeg heller :( Nå har de fått hjemmel til å bruke det, og det burde vært hovedregelen slik at ansvaret for å trykke på knappen ikke ligger på kvinnen

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 timer siden):

Se & Hør har nok aldri vært felt i PFU :knegg:

Usikker på om dette er riktig, men ser det som usannsynlig at se&hør aldri har vært felt i PFU.

I følge journalisten.no har det vært 56 saker som har endt med fellelse etter full behandling i PFU i 2024. Av disse er blant annet; NRK, TV2, Dagbladet, Nettavisen, VG, Kapital, Bergens Tidene, Nationen og Agderposten. Ser ikke at Se&Hør er representert på lista, men dette er jo bare for 2024. 

Kilde: https://www.journalisten.no/disse-mediene-er-felt-i-pfu-i-2024/602169

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke jeg heller :( Nå har de fått hjemmel til å bruke det, og det burde vært hovedregelen slik at ansvaret for å trykke på knappen ikke ligger på kvinnen

Hva skal til for å få innvilget voldsalarm, egentlig? MBH siste kjæreste har blitt banket opp, kvalt, truet på livet og besøksforbudet tilsynelatende brutt flere ganger. Burde ikke være nok til å få slik alarm?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (10 minutter siden):

Uff, ja, om ikke annet så syns jeg denne saken viser utrolig mange vonde sider og ekstemt viktige, ved partnervold og som i hvert fall ikke jeg har tenkt så mye på før. Feks dette med besøksforbud, og da det også kom opp i en drapssak nå sist uke, slår det meg hvor ekstemt lite vern det er i det. 

Jeg har vært så heldig at det er ikke noe jeg har trengt å tenke på. 

Året 2024 startet jo også med et drap på Elverum med historikk med besøksforbud, brudd på dette, vold osv osv. Det føles som dette året har vært ekstremt på dette feltet. Om det er tilfeldig opphopning eller en faktisk økning vil tiden vise. 
MBH har bare flaks mtp at han ikke ble en del av den statistikken med det vi har fått vite hittil. Og ja, rettssikkerheten framstår som en vits. Rett og slett. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...