Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (3 timer siden):

Har media fokusert negativt på han? Jeg synes ikke de har skrevet så mye om han før det ble politisak. Pressen selv sier jo at de har unnlatt å skrive det de visste.

image.thumb.png.db712e139bac88e0abb257dc98fd451d.png

Er "utagerende fest7ng", "rus" eller "kontakt med "kriminelle"" noe som er spesielt?

Dette er nok pressen sin måte å rettferdiggjøre seg selv på. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (17 minutter siden):

Er "utagerende fest7ng", "rus" eller "kontakt med "kriminelle"" noe som er spesielt?

Alt er pressen sin feil?! Latterlig! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
K_mb skrev (12 minutter siden):

Alt er pressen sin feil?! Latterlig! 

Synd på Marius, sjø.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (31 minutter siden):

Vi er der ja. Kan vi skylde litt på ofrene som angivelig ble voldtatt og filmet mens de var bevisstløse også nå?

Endret av Ellie42
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Vi er der ja. Kan vi skylde litt på ofrene som noe voldtatt og filmet mens de var bevisstløse også nå?

Vi får vente og se hva rettsvesenet sier til slutt. Ingen av oss kjenner vel til realitetene hee og hva pressen skriver har i utgangspunktet null holdbarhet i retten. 

Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Synd på Marius, sjø.

Klart det. Mens vi andre har empati med ofrene og et sinne mot overgriperen så er det andre som er mer opptatt av å fordele skyld på utenforstående. Mediepresset?? Spar meg, den arbeidsledige serieovergriperen har vist null anger og reist rundt med midtfingeren i været til alle. Bortskjemt, stor drittsekk som har blitt sponset i huet og i ræva av kronprinsparet som har holdt hånden over han! Kom for pokker ikke å skyld på media for denne j****** sin adferd!

Endret av K_mb
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
K_mb skrev (2 minutter siden):

Klart det. Mens vi andre har empati med ofrene og et sinne mot overgriperen så er det andre som er mer opptatt av å fordele skyld på utenforstående. Mediepresset?? Spar meg, den arbeidsledige serieovergriperen har vist null anger og reist rundt med midtfingeren i været til alle. Bortskjemt, stor drittsekk som har blitt sponset i huet og i ræva av kronprinsparet som har holdt hånden over han! Kom for pokker ikke å skyld på media for denne j****** sin adferd!

Vi får se hva rettsapparatet sier. Heldigvis spiller ikke hans yrkesstatus noen rolle i hverken skyld eller straffeutmåling, likedan at forhåndsdømming ikke gjøres i Norsk rett. 

• Liker 2
Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Vi er der ja. Kan vi skylde litt på ofrene som angivelig ble voldtatt og filmet mens de var bevisstløse også nå?

"angivelig" er nok riktig uttrykk ja. 

Ingen bør få noen som gelst skyld før retten har sagt sitt.

• Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Vi får se hva rettsapparatet sier. Heldigvis spiller ikke hans yrkesstatus noen rolle i hverken skyld eller straffeutmåling, likedan at forhåndsdømming ikke gjøres i Norsk rett. 

Ja, det får vi se på. Men du bør klokelig holde media utenfor her, de er ikke syndebukken da media gjør jobben sin og heldigvis for det. Forhåndsdømming?? Haha spar meg, du tror alt bare er pjatt og tullerier? Skjerp deg!

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

K_mb skrev (3 timer siden):

Hva er det enkelte her ikke forstår???

Stress, psyke, to hjem, kongefamilie og kongehus! Ja det kan muligens gi konsekvenser for personen i form av rus og psykiske problemer som nevnt over her, mulig det, MEN det er så langt ifra å slå folk halvt ihjel og å ta seg til rette seksuelt på andre personer uten samtykke. Er vi der? At denne fyren skal ha forståelse? For pokker, selv om det kan ha vært vanskelig for han og jeg har ingen problemer med å anerkjenne at det kan være vanskelig psykisk og også at han kan være disponert for å drive med dop, MEN det er ikke synonymt med seksuelle overgrep og fysisk og psykisk vold. Diagnoser er heller ikke det, så sant det ikke handler om sosiopati o.l, og det har jeg ikke lest at han er. Jeg driter da i om han driver med dop, men han har gått langt over det, og det er mange rusmisbrukere som ALDRI legger en hånd på andre mennesker! Ærlig talt!

Hverken rus eller psykiske problemer forklarer, langt mindre unnskylder de siktelsene MBH har fått. Det er faktisk ingen her som hevder det. (Vennligst kom med fakta om det er tilfelle, ser gjerne sitering på det). Dersom man faktisk vil forstå hva som skjer i slike komplekse saker, så holder det ikke å rope «ærlig talt»  og plassere alle i offer eller overgriper-båser uten å se det hele bildet. 

Ingen har, såvidt jeg har lest, hevdet at diagnoser er en forklaring på overgrep, men det har blitt vist til mange ganger i tråden, at ubehandlet adhd øker risikoen uakseptabelt adferd. Blant annet grenseoverskridende adferd og hvorfor dette har blitt trukket frem.

Ja, det finnes visst rusmisbrukere som aldri rører noen, men det finne også en liten prosentandel som gjør det, og det er nettop blant denne gruppen man ser økt risiko for utagerende adferd, særlig i dysfunksjonelle relasjoner med ubehandlede traumer, manglende impulskontroll og sosialt akseptert maktmisbruk. Det er der dette blir relevant, og ikke fordi det fritar noen for ansvar, men for å vise til dynamikker som kan være medvirkende og hvordan man kan forebygge slike hendelser. 
Du skriver: «Er vi der? At denne fyren skal ha forståelse?» Et spørsmålet som for så vidt er egentlig ganske viktig. Det er mulig å forstå hvordan noe kan ha oppstått, samtidig som man holder mennesker ansvarlige for konsekvensene av egne handlinger. Retten vil ikke se på følelsene dine, men på bevis og mønstre på psykisk tilstand og på det totale samspillet mellom alle de involverte. 

Dersom du virkelig ønsker rettferdighet, og ikke bare hevn, bør du også tåle å høre hva som faktisk er mulig å forstå. Slik kan man sikre at MBH faktisk straffes for det som har skjedd, på riktig grunnlag, og ikke bare fordi noen bryr seg om dop eller driter i forklaringer. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

"angivelig" er nok riktig uttrykk ja. 

Ingen bør få noen som gelst skyld før retten har sagt sitt.

Litt sovevoldtekt e’kke no’ å bry seg om, vettu. De damene ba nok om det sjæl. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (50 minutter siden):

Ja, disse tingene er spesielt. Men det kan jo være at det er normalt for deg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (6 timer siden):

Det er ikke vanskelig og se problemene her. Han var ikke engang et skilsmissebarn, han var et uhell etter et ons.  
at Marius ville få problemer med og finne sin identitet var jo skrevet i stein. Sikkert et anstrengt forhold til far ja, men hvordan skulle han fungere i denne nye familien som uhellet til den neste dronningen og borgerlig storebror til den neste? Jeg kan ikke forestille meg et vanskeligere utgangspunkt og finne sin identitet enn hans. 
og det er ikke for og unnskylde han for noe som helst, det forklarer bare en brøkdel. Jeg var skeptisk til ekteskapet og syntes synd på « lille Marius « og lurte på hvordan det skulle gå med han. Var ikke inne på tanken på at det skulle bli så ille som det faktisk ble da.. 

Det er vel denne rollen MM siktet til i det mye omtalte brevet: Rollen som ble vanskelig å definere, og der han på mange måter ble bærer av/symbolet på det atypiske valget HM og MM tok ved å gifte seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 timer siden):

Beklager, altså, men et barn som har vokst opp med alle de privilegier og muligheter han har hatt, har jeg ikke all verdens medfølelse med. Kanskje fordi jeg gjennom et langt yrkesliv har sett veldig mange barn som virkelig har grusomme hjemmeforhold, men som allikevel vokser opp uten å bli voldelige og rusmisbrukere. 

Nå er det vel ikke akkurat et ukjent fenomen at enkelte "rikmannsfolk" kan streve med tomhetsfølelse, fremmedgjøring, identitetsvansker ol. Ei heller unormalt at de barna du nevner utvikler problemer med rus, kriminalitet og vold i ungdomstid og evt. senere voksenliv. Det er bare å se til barneverninstitusjonene. 

• Liker 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Så du tenker at kongefamilien har skyld i at Marius nå er siktet for 23 ulike brudd mot straffeloven? 

Ok... 

Det går faktisk an å tematisere forhold uten at det handler om skyldspørsmål. Det er du selv som leser med skyld som drivende faktor.

• Liker 8
Annonse
Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Jeg svarte på dette, men det ble ryddet bort…

Enkelte her inne har i månedsvis fortalt oss hvor god og flott mamma MM er. Brått er det visst oppveksten hans som er problemet allikevel. Tenker man må bestemme seg om det er det ene eller det andre. 

Du blander oppvekst med omsorg. At det kan ha blitt vanskelig å få en slik rolle, er helt naturlig selv om man har kjærlig familie som har gjort sitt beste utifra den spesielle situasjonen.

Igjen: Alt handler ikke om å plassere skyld og finne syndebukk. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Jeg svarte på dette, men det ble ryddet bort…

Enkelte her inne har i månedsvis fortalt oss hvor god og flott mamma MM er. Brått er det visst oppveksten hans som er problemet allikevel. Tenker man må bestemme seg om det er det ene eller det andre. 

Nei, enkelte har ikke i månedsvis fortalt hvor god og flott mamma hun er. De har bare ikke skrevet at hun er en j...dårlig mamma.

Litt av et fenomen den projeksjonen, må jeg si: Jeg kritiserer X sterkt, ergo mener motdebattantene tilsvarende positivt om X. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (8 timer siden):

Hvordan er det bra for han å få dekt alt? Hvordan er det bra for noen som helst å ikke måtte stå til ansvar for egen adferd? Du skjønner ikke selv med teskje? HVORDAN HJELPER DET NOEN SOM HELST AT EN VOLDSMANN OG SERIEOVERGRIPER LANGT OPPI 20-ÅRENE FÅR DEKT ALT AV OPPHOLD OG FORSØRGELSE AV FORELDRENE? HVORDAN KAN DA DENNE MANNEN LÆRE SEG Å TA ANSVAR FOOR EGET LIV OG ADFERD?? Hjalp det?

Har du kilder på at å ha ingenting  løser noe som helst da. Eller  at penger versus ikke penger har noe med trang til vold og voldtekter å gjøre?

Ser 0 poeng med denne diskusjonen videre, dersom man ikke kan legge ved dokumentasjon,  som viser til  at penger trigger frem  trang til vold og voldtekter, og at å ikke ha noe, kurerer slik oppførsel  på noe vis.

Slike påstander må jo være en supergave til overgripere, så de har noe å legge skylden på. Da har man liksom tatt fra dem at det de holser på med det intet annet er avskyelige  handliger, som er svært skadelige  for dem de utsetter dette for. 

Jeg tror ikke oftene her setter pris på støtte på feil grunnlag heller. Fordi handlingene her, trenger på ingen måte å unskyldes med penger, rikdom etc. De hanslingene står for seg selv, helt alene, utført  av en voksen mann. Utført av store marius og ikke lille marius.  Dette handler ikke om gullskje i munnen ellee ikke. Og han hadde oppført seg akkurat  likt om moren ble gift med jørgen hattemaker. Hvem vet , kanskje  værre, pga å ikke ha tilgang  til  samme resusjer som de har mulighet til  nå

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

Du blander oppvekst med omsorg. At det kan ha blitt vanskelig å få en slik rolle, er helt naturlig selv om man har kjærlig familie som har gjort sitt beste utifra den spesielle situasjonen.

Igjen: Alt handler ikke om å plassere skyld og finne syndebukk. 

Det er faktisk helt naturlig å diskutere hvordan er person blir som MBH er blitt. Da ABB begikk terrorhandlingene så diskuterte man overalt hvordan er han blitt sånn? Hvordan er det mulig? 

Det naturligste er selvsagt å se på familien og oppveksten. 

Jeg har mang en gang lurt på hvor planlagt var egentlig hans inntreden i kongefamilien? Det er absolutt ingen unnskyldning for hans handlinger - men det kan være en forklaring. En familie som har hatt omtrent uante ressurser - det står hverken på økonomi eller mulighet for å hente ekspertise utenfra. Hvordan er det mulig å ikke fange opp slikt lenge før man sitter der med et over to sifret antall fornærmede? Har det ikke vært noe som har fått en bjelle til å ringe hos noen?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

Det går faktisk an å tematisere forhold uten at det handler om skyldspørsmål. Det er du selv som leser med skyld som drivende faktor.

Jeg leser kun hva den andre brukeren skriver, der hen legger skyld på utviklingen til Marius på kongefamilien. 

Jeg er dypt uenig med den brukeren. I kongefamilien fikk Marius en som det virker over middels engasjert stefar, som tok mot Marius som virkelig enn del av familien. En stefar som også gir husrom til sin svigermor, bestemoren til Marius. Også stebesteforeldrene virker å ha vært svær åpne og rause ovenfor Marius. Men også hans tidligere stemor var meget engasjert i han, hvis jeg husker rett så hadde hun tatovert Marius sammen med navnene på sine biologiske barn. 

Skaugum ligger i et område med langt over middels gode levekår, og Marius har hatt støtte i en meget ressurssterk familie. Fått reist og sett verden, prøvd ut vannsport, alpint og annet som fanget hans interesser. 

Uheldigvis går det ikke alltid bra med folk med den typ av gode forutsetninger. Men det å gi skylden på hva det har blitt av han til det at han ble tatt mot av kongefamilien med åpne armer... Det er kun altfor dumt. 

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...