Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Et avleggs syn å konkludere med det som åpenbart. I dag vet vi at årsakene til hvem vi utvikler oss til å bli, er mer sammensatte enn som så. Når vi heller ikke kjenner til hvordan omsorgen var i oppveksten, kan vi selvfølgelig i enda mindre grad rette pekefingeren slik. 

Jo, i utgangspunktet, men vi kan rette sterk kritikk mot kronprinsen og Mette M når vi vet at de har behandlet en narkoman, kvinnefiendtlig og voldelig (ste)sønn stikk i strid med det som er anbefalt for slike tilfeller.

Endret av Momma
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)
Momma skrev (34 minutter siden):

Jo, i utgangspunktet, men vi kan rette sterk kritikk mot kronprinsen og Mette M når vi vet at de har behandlet en narkoman, kvinnefiendtlig og voldelig (ste)sønn stikk i strid med det som er anbefalt for slike tilfeller.

Det var snakk om oppdragelsen, ikke som voksen. Og det var ikke "sterk kritikk", det var en bastant konklusjon. 

Endret av ~ Ada ~
La til tekst
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Villroses hage skrev (1 time siden):

Sant å si, så er ikke det disse menneskene måtte ha av privatliv, og eventuelle svakheter,  som har størst interesse, etter min mening. Med mindre det dreier seg om alvorlige lovbrudd, slik sønnen/stesønnen er siktet for. Dette er et helt spesielt tilfelle, som ikke bør gi fikort for å mistenkeliggjøre stesøsknene for å ha samme tendenser.

Derfor ikke pressens oppgave å gå etter mindre heldige sider av deres privatliv, som ikke går utover deres evne til å utføre oppdraget sitt, nemlig å representere som toppdiplomater. Selv disse kan ha behovfor å blåse ut litt på fritiden. Så lenge det ikke går utover noen, må det være greit.

Dessverre er han ikke bare stesøsken, men biologisk halvsøsken. De deler gener med ham via kronprinsessen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Lottilott skrev (7 minutter siden):

Helt ærlig så tror jeg dette ender opp med noen uker betinget og noen tusenlapper i bot dessverre..

Familien har så sterke ressurser at her vil det bli trukket i tråder.

Veldig trist, men det er det jeg tror vil skje..

Det tror ikke jeg med de tiltalepunktene (hvis det stemmer at siktelsene vil ende i tiltale). Dessuten har kongehuset overlatt saken til rettsapparatet - akkurat slik det skal være i en rettsstat.

• Liker 5
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Det tror ikke jeg med de tiltalepunktene (hvis det stemmer at siktelsene vil ende i tiltale). Dessuten har kongehuset overlatt saken til rettsapparatet - akkurat slik det skal være i en rettsstat.

Kongehuset har ikke overlatt saken til rettsstaten. 

De kongelige ha valgt en kommunikasjonsstrategi der dem sier "ingen kommentar" men med litt andre ord når det handler om hva dem syns om handlingene til Marius er ikke å overlate noe til rettsstaten. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Kongehuset har ikke overlatt saken til rettsstaten. 

De kongelige ha valgt en kommunikasjonsstrategi der dem sier "ingen kommentar" men med litt andre ord når det handler om hva dem syns om handlingene til Marius er ikke å overlate noe til rettsstaten. 

De sier ingen komentar  dette er opp til rettsvesenet, i tillegg  henviser de alld spøsmål over til advokaten, som man skal gjøre.

Kan du vennligst legge til informasjon og link, der det beviser  at de blander seg inn i rettsaken på noe vis for å påvirke saken til hans fordel? Ellers er dette bare en tom og krenkende påstand,  uten riktighet. Dog også helt unyttig informasjon  iht hensikt å spre feilinformasjon 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Håper han får flere år bak lås og slå.

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
LiseTV skrev (2 minutter siden):

Håper han får flere år bak lås og slå.

Blir overasket om ikke

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (19 minutter siden):

De sier ingen komentar  dette er opp til rettsvesenet, i tillegg  henviser de alld spøsmål over til advokaten, som man skal gjøre.

Kan du vennligst legge til informasjon og link, der det beviser  at de blander seg inn i rettsaken på noe vis for å påvirke saken til hans fordel? Ellers er dette bare en tom og krenkende påstand,  uten riktighet. Dog også helt unyttig informasjon  iht hensikt å sore feilinformasjon 

Selvfølgelig kan ikke kronprinsparet og kongehuset blande seg inn i rettsprosessen. Det ville betydd den endelige spikeren i kista for monarkiet. Så dumme er de ikke. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Får mye nye spørsmål  her. Men begynner med litt.

Er det kjent hvem elden er advokat for i saken? Står at han er advokat for 3 stk, og at sakene hans går videre,  med noe endringer.  To av de er jo Nora og Linni. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis  på navn på nr 3, om hun har et ønske om å være anonym. Men hvilke av Marius  sine gjerninger er knyttet til denne 3 personen?

Saken til linni er vel fra 2018, så da kan man anta at strafferammen for gjerningen mot henne  ligger over 3 år.

https://snl.no/foreldelse_av_straffeansvar

https://www.nrk.no/norge/politiet-bekrefter_-etterforskingen-av-marius-borg-hoiby-er-ferdig-1.17472363

Endret av Krokenguri
La til info med linker
Skrevet
pop up bruker skrev (9 timer siden):

Det syns jeg asbolutt han IKKE skal gjøre, og jeg syns det er helt feil på alle vis at noen foreslår at et mennekse skal skille seg fra noen de elsker fordi det er konflikt i rollen de er skal ha. 

Nå er ikke HM konge enda, men hadde det vært snakk om en president kunne han trukket seg, og kunne valgt en ny. Jeg regner med at det hadde skjedd hvis HM var president med tanke på både omdømme og sikkerheten. HM kan så klar abdisere når den tid kommer, men da legger han er svært tung bør på sin datter IA. 

Vi har ikke rebublikk, hvor vi velger de som skal representere oss. Vi har et monarki hvor statslederne blir født inn i rollen, enten de er egna eller ikke. Vi KAN avskaffe monarkeiet men det vil ta veldig mange år. Det vi ikke kan gjøre er å kreve at mennekser går fra de de elsker. Det er umenneskelig. 

Hele denne saken understreker på så mange punkter hvorfor vi må avskaffe monarkiet syns jeg, og det så fort som overhode mulig. 

Enig med deg i dette. Jeg syns også det hele understreker hvorfor monarki er helt utdatert. Det var egentlig aldri mulig å modernisere det hele til at kongelige skal kunne gifte seg med `hvem de vil`. I 2025 skal selvsagt alle kunne gifte seg med hvem de vil, men det igjen er uforenelig med det tungrodde middelalderopplegget monarki er. 

Vi ser resultatet nå. Prinsesse Ragnhild fikk rett. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Svart skjerm skrev (18 minutter siden):

Selvfølgelig kan ikke kronprinsparet og kongehuset blande seg inn i rettsprosessen. Det ville betydd den endelige spikeren i kista for monarkiet. Så dumme er de ikke. 

On point👍

Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Enig med deg i dette. Jeg syns også det hele understreker hvorfor monarki er helt utdatert. Det var egentlig aldri mulig å modernisere det hele til at kongelige skal kunne gifte seg med `hvem de vil`. I 2025 skal selvsagt alle kunne gifte seg med hvem de vil, men det igjen er uforenelig med det tungrodde middelalderopplegget monarki er. 

Vi ser resultatet nå. Prinsesse Ragnhild fikk rett. 

Enig, som alltid! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
K_mb skrev (18 timer siden):

Jeg er som vanlig helt enig med deg!

De har regelrett løyet i all offentlighet om egen viten av Marius sine handlinger, og det synes jeg er alvorlig av et kommende kongepar. Alt for familien bør være valgspråket til vår kommende konge. De har feiet det under teppet og gitt voldsmannen både husrom og penger, ikke uvanlig av privilegerte familier som er opptatt av fasade, men her snakker vi den ene familien i Norge som mottar apanasje og som skal tjene folket og være forbilder. Jeg har ingen tillit til vårt kommende kongepar!

Det er ingen tillit til dem igjen her heller. Jeg opplever at de har forsøkt å skjule "problemkompleksene" (vold mot kjærester, rasere egen og andres gjenstander/bolig, omgås rusnettverk osv. Dette er svært alvorlige forhold vi nå VET at de visste) 

De har gjort han enorme bjørnetjenester ved å la han være under radaren og `kongelig beskyttelse` på Skaugum. Jeg ser ikke for meg at de noengang vil måtte svare på noe av dette heller. De skal beskyttes for enhver pris, og fasaden skal opprettholdes. 

De har så klart forsøkt å hjelpe han, alle forstår det. Men vi vet jo nå at noen av ofrene hans også turte å ta kontakt med dem for å informere/ be om hjelp -  men kronprinsparet valgte å ikke ta tak i noenting- det er veldig ille. 

Endret av Isild
  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Isild skrev (9 minutter siden):

Det er ingen tillit til dem igjen her heller. Jeg opplever at de har forsøkt å skjule "problemkompleksene" (vold mot kjærester, rasere egen og andres gjenstander/bolig, omgås rusnettverk osv. Dette er svært alvorlige forhold vi nå VET at de visste) 

De har gjort han enorme bjørnetjenester ved å la han være under radaren og `kongelig beskyttelse` på Skaugum. Jeg ser ikke for meg at de noengang vil måtte svare på noe av dette heller. De skal beskyttes for enhver pris, og fasaden skal opprettholdes. 

De er så forsøkt å hjelpe han, alle forstår det. Men vi vet jo nå at noen av ofrene hans også turte å ta kontakt med dem for å informere/ be om hjelp -  men kronprinsparet valgte å ikke ta tak i noenting- det er veldig ille. 

Tja ut fra denne artikkelen prøvde de å ta tak også etter nora tok kontakt. Jeg tenker at de ikke akkurat  løper ut i media og annonserer alt de har forsøkt. Men som nora også påpeker her Men man får ikke tvunget en voksen mann som ikke vil

https://www.tv2.no/underholdning/varslet-kronprinsparet-om-hoiby/17178899/

Så å påstå at noen ikke har gjort noe pga manglende annonsering og resultater,  er om mulig påstander ug fra uvitenhet iht hva pårørende situasjon innebærer. Og pålegger folk mer personlig makt over andre enn det som.e er realistisk. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 timer siden):

Det er ikke mulig tror jeg. Bare voldtekt uten samleie har soleklart minimum ubetinget fengselsstraff.
Hvis rettsapparatet skulle omgå dette vil de latterliggjøre hele rettsstaten Norge.

Bevismaterialet er såpass sterkt. Vi snakker om kvinner som er kalt inn til politiavhør helt uvitende om at det eksisterte overgrepsvideoer av de. I de aller fleste saker som omhandler voldtekt går gjerningspersonene fri fordi det er vanskelig å bevise når det bare er ord mot ord.
Nå når politiet er ferdig med sin etterforskning og saken er oversendt til påtalemyndigheten har selvfølgelig også MBH sitt advokatteam fått tilgang til bevismaterialet (som inkluderer videoer). Hvor det virker som det er åpenbart at ofrene fremstår bevisstløse på videoene. 
Ellers tror jeg ikke MBH sin advokat, Holager Andenæs, skulle uttalt seg slik hun nå har gjort til mediene.  At de har lagt seg på en linje hvor de prøver å bevise at Marius ikke var klar over at ofrene ikke var bevisste når han filmet seksuelle handlinger han gjorde mot de.
Det er et syltynt halmstrå, spesielt når det ikke er snakk om bare en enkelt hendelse med en person, men hele tre personer som er filmet. 

Det er jo visse likheter med Frostasaken her - voldtekter filmet, ofre var ikke klar over hva som hadde skjedd da de ble oppsøkt av politiet. Det ble dom der… Utrolig lite intelligent å filme sine egne overgrep. 
Å forsøke å bevise at ofrene var våkne er vel ikke veldig enkelt, men sikkert eneste løsning hvis videoer faktisk viser penetrering. 

• Liker 6
Skrevet
oss-to skrev (12 timer siden):

Men det er jo ikkje sikkert han blir dømt.

"Så jeg vil si at spennet her er stort. Fra bot til opp mot rundt 6,5 år til 7 år ubetinget fengsel"

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-dette-kan-bli-straffen/17867495/

Nei, det er jo ikke sikkert. Men hvis han blir tiltalt og dømt for det han nå er siktet for, så er jo voldtekt med samleie en av de få forbrytelsene som det faktisk er minstestraff for. Det betyr at han må få minst tre års ubetinget fengsel hvis han blir dømt for det.

(Føyer til at noen mener den minstestraffen er så høy at den har tjent mot sin hensikt, dvs slik at terskelen for å bli dømt i praksis har blitt hevet. Forstår den er foreslått endret eller opphevet: https://www.vg.no/nyheter/i/yEMbrA/regjeringen-vil-droppe-minstestraff-paa-3-aars-fengsel-for-voldtekt#:~:text=Dette har vært etterspurt%2C blant annet for,at straffenivået var for lavt i voldtektssaker.)

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...