Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Du leser virkelig innlegget mitt som fanden leser bibelen. 

Jeg leser dine innlegg som en avskrivning av at sosial makt og kapital er en greie, og at Marius Borg Høiby har utnyttet dette til det fulle for å voldta, slå og bedrive grov kriminalitet.

Jeg er interessert i å komme disse mekanismene til livs så ikke flere kvinner blir banket og voldtatt, mens andre er mer interessert i Camilla Parker Bowles og at alle andre samfunnslag har andre mekanismer som også fører til vold.

Endret av 1600
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1600 skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om Marius jeg, ikke alle andre samfunnslag og Camilla Parker Bowles, selv om de som helst vil ha fokus vekk vil snakke om alt annet. 

du sier jo det samme igjen og igjen, nemlig at du er opprørt over kronprinsfamiliens valg, at du synes de er hårreisende, og at du vil at det skal få konsekvenser for dem. 

Jeg håper at rettssaken og dommen til MBH vil reflektere at vi lever i et samfunn hvor det er likhet for loven. 

Og så håper jeg at ofrene er og fortsetter å bli, tatt godt vare på oppe i dette. 

Jeg har ikke skrevet et eneste ord om den britiske dronningen.

Jeg mener at alle som mener vi bør innføre republikk snarest, bør engasjere seg politisk  - for i Norge er politikken åpen for alle med engasjement, heldigvis.

Jeg er republikaner og jobber I/nær politikken. Men jeg prioriterer andre saker i eget politisk arbeid - feks vold i nære relasjoner og fortsatt arbeid med likestilling. Vold i nære relasjoner er dessverre enda mer utbredt i andre samfunnslag enn de aller høyeste, og arbeidet med å spre kunnskap og bremse utbredelsen av vold, er superviktig for oss alle - enten vi er kong Salomo eller Jørgen hattemaker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (12 timer siden):

Ironisk nok er det vel ditt innlegg som er mer tilbøyelig for å være et ekko kammer. 
Å avvente mer informasjon før man dømmer noen, er ingen ekko kammer - det er faktisk prinsippet bak en rettferdig juridisk prosess. En menneskerett i et demokrati som Norge er.

Selv om oppvekst og familieforhold kan ha betydning, er det hverken en direkte årsak eller unnskyldning for MHs handlinger i voksen alder. Mange mennesker vokser opp i utfordrende hjem, men ender opp med både rusproblematikk eller kriminalitet. På samme måte kan noen med gode oppvekstvilkår likevel ta destruktive valg. Det er derfor rettssystemet vurderer individets ansvar og ikke kollektivt plasserer skyld på en hel familie. 

Hvor står det at jeg har dømt noen - MBH? Jeg anbefaler deg å lese min kommentar igjen. 
Jeg har ikke uttalt at oppveksten hans er en direkte årsak til handlingene, det er i så fall din konklusjon. Igjen, les mitt innlegg. 
Jeg har på ingen måte ment at det her foreligger en fasit, og jeg konkluderer ikke noe som helst. Hvor får du en slik konklusjon fra - det må i så fall være din egen som kommer til uttrykk her. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Sønnen hennes har også vært kronprinsesse sønn, med medfølgende status og privilegier.  Akkurat som marius

Camilla er født inn i overklassen av sine aristokratiske foreldre. Camilla og hennes familie har alltid hatt status blant de på toppen. Barna til Camilla har alltid vært priviligerte og hatt status. Faren deres er også en steinrik mann fra overklassen.

Endret av MissHannigan
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker om Marius jeg, ikke alle andre samfunnslag og Camilla Parker Bowles, selv om de som helst vil ha fokus vekk vil snakke om alt annet. 

Poenget er fremdeles den saken. Han trenger ikke den statusen for å trekke til seg damer, slik du skriver. Han ville antakelig bare trukket til seg andre damer. Det finnes plenty med "sjarmerende" menn på "ett-romsen på Manglerud" som utøver vold mot (alle) sine partnere og voldtar (på fest). Så hvorfor skulle ikke det samme gjelder ham i en annen situasjon om han har slike tendenser? Og damene på "Manglerud" blir ikke noe mer trodd enn de fornærmede I denne saken .

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Poenget er fremdeles den saken. Han trenger ikke den statusen for å trekke til seg damer, slik du skriver. Han ville antakelig bare trukket til seg andre damer. Det finnes plenty med "sjarmerende" menn på "ett-romsen på Manglerud" som utøver vold mot (alle) sine partnere og voldtar (på fest). Så hvorfor skulle ikke det samme gjelder ham i en annen situasjon om han har slike tendenser? Og damene på "Manglerud" blir ikke noe mer trodd enn de fornærmede I denne saken .

Jeg foretrekker at denne tråden handler om Marius jeg, slik reglene tilsier.

Jeg er ikke interessert i å diskutere vold på Manglerud i denne tråden, her snakker vi om Marius og saken rundt han, selv om folk hele tiden skyver emnet over i Camilla Parker Bowles, 'andre samfunnslag' og gjør hva de kan for å avspore.

Ja, det er et problem i andre samfunnslag også, men i denne konkrete saken handler det om den desiderte overklassen, og da håper jeg vi fokuserer på mekanismene her slik som jeg håper vi gjør det i andre saker i andre klasselag. At folk helst vil se helt bort fra sosial kapital og makt som en av virkemidlene til MBH går meg hus forbi.

Jeg er litt lei fredningen av kongefamilien. Og å si at MBHs sosiale kapital har null innvirkning på hvordan han har turet frem, blir som å tro på nissen. Alle kan jo se at denne rabiate mammagutten ikke akkurat har så mye annet som gjør han attraktiv.

Endret av 1600
  • Liker 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1600 skrev (1 time siden):

Du hopper sporenstreks over forholdet mellom å ha sosial makt i form av å bo på Skaugum, og sammenligner det med 'alle med sosial makt'. Igjen, du kan legge bort stråmennene som at folk tror at sosial makt gjorde han til overgriper. Den sosiale makten har gitt han lettere tilgang til ofre, helt klart. Det har ikke gjort at han har begått overgrep, men er en av tingene som har gjort det lettere. (Over my paygrade!)

Det å bo på Skaugum og å være sønn av en kronprinsesse er antageligvis nær toppen av sosial makt for en overgriper i Norges stat.

Og jo, man kan bebreide alle rundt MBH for at de har latt dette pågå på Skaugum etter de har blitt varslet, selv om du mener man ikke kan det. Akkurat som man bebreider folkene rundt Epstein for å ha bidratt til å enable hans overgrep. Man bærer ikke ansvar for overgrepene, men man bærer ansvar for å ikke ha stoppet det når man vet at det pågår. Man bærer også ansvar for å bidra til at overgripere har albuerom til å bedrive overgrep.

Tror du virkelig Marius hadde voldtatt Linni Meister i kjelleren på en hybelblokk i Drammen, eller at han hadde vært kjæreste med modeller og influencere om han var sønnen til Kåre og Kari, en 28årig rusmisbruker helt uten jobb?

Et veldig viktig poeng.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (11 minutter siden):

Men han trenger den statusen for å tiltrekke seg den typen jenter han har gått etter her. Han hadde ikke kommet inn i de miljøene han har vanket i som sønn av ufør servitør, banket damer og var rusavhengig. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (2 minutter siden):

Jeg foretrekker at denne tråden handler om Marius jeg, slik reglene tilsier.

Jeg er ikke interessert i å diskutere vold på Manglerud i denne tråden, her snakker vi om Marius og saken rundt han, selv om folk hele tiden skyver emnet over i Camilla Parker Bowles, 'andre samfunnslag' og gjør hva de kan for å avspore.

Ja, det er et problem i andre samfunnslag også, men i denne konkrete saken handler det om den desiderte overklassen, og da håper jeg vi fokuserer på mekanismene her slik som jeg håper vi gjør det i andre saker i andre klasselag. At folk helst vil se helt bort fra sosial kapital og makt som en av virkemidlene til MBH går meg hus forbi.

Jeg er litt lei fredningen av kongefamilien. Og si at MBHs sosiale kapital har null innvirkning på hvordan han har turet frem, blir som å tro på nissen.

Du løfter frem et argument om at hans voldshandlinger har sammenheng med (tilgang til damer i) hans sosiale posisjon, noe jeg motargumenter. Jeg får ikke gjort så mye med at du blir lei, jeg kan ikke si meg enig for å endre på det.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Du løfter frem et argument om at hans voldshandlinger har sammenheng med (tilgang til damer i) hans sosiale posisjon, noe jeg motargumenter. Jeg får ikke gjort så mye med at du blir lei, jeg kan ikke si meg enig for å endre på det.

Jeg løfter frem et argument som omhandler de faktiske ofrene Marius har jeg, ikke de du helst vil snakke om i en annen situasjon på Manglerud. Tenk om folk la ned denne innsatsen til å forsvare ofrene istedenfor MBHs status og familie.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (12 minutter siden):

Men han trenger den statusen for å tiltrekke seg den typen jenter han har gått etter her. Han hadde ikke kommet inn i de miljøene han har vanket i som sønn av ufør servitør, banket damer og var rusavhengig. 

Poenget mitt er at om han ble fratatt privilegier og kasta på dør, hadde han (hypotetisk) gjort det samme bare med andre kvinner. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 23.2.2025 den 14.30):

Og hvor mye mener du han hadde fått fra nav? Og tenker du 20.000kr er fett

Om det er 20 000 pluss gratis bolig, og at foreldrene betaler regningene mm, så ja.

20 000 er selvsagt ikke fett om det skal dekke alle utgifter. Men det er neppe tilfellet her...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 time siden):

Camilla Parker Bowles? Hun fikk da ikke gifte seg med Charles fordi hun ikke var "jomfruelig" nok. Hun ble demonisert av engelsk presse og folket. Hennes barn var for lengst voksne og selvstendige når hun og Charles endelig fikk hverandre. Å trekke inn henne og sønnen er helt meningsløst og avsporing! 

Trengee ikke dra inn henne som person  her. Det er da helt irrelevant.  Jeg snakker om at sønnen hennes har vært/er i akkurat samme posisjon  som Marius uten å bli voldelig,  kriminell  voldtektsmann. Mens iht marius saken så hevdes det at samme situasjon er årsak til  marius sine problemer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1600 skrev (1 minutt siden):

Jeg løfter frem et argument som omhandler de faktiske ofrene Marius har jeg, ikke de du helst vil snakke om i en annen situasjon på Manglerud. Tenk om folk la ned denne innsatsen til å forsvare ofrene istedenfor MBHs status og familie.

Vel, det var du selv som brukte ett-romsen på Manglerud for å beskrive et poeng i MBH -saken.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (Akkurat nå):

Om det er 20 000 pluss gratis bolig, og at foreldrene betaler regningene mm, så ja.

20 000 er selvsagt ikke fett om det skal dekke alle utgifter. Men det er neppe tilfellet her...

Han sitter igjen med 10.000 lr etter utgifter er betalt.   Det står det at han har sagt i avhør 

Sitat: Høiby anslår at han sitter igjen med rundt 10.000 kroner i måneden når regningene er fratrukket, ifølge TV 2s opplysninger.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoiby-sier-han-fikk-20000-kroner-fra-foreldrene-i-maneden/17234232/

Pluss eller ink bolig er ikke uttalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (31 minutter siden):

Det har du helt rett i. Og det er like grusomt for ofrene uansett hvem som utsetter dem for vold. 

Det er også vanskelig å anmelde vold, uansett status på både gjerningsperson og offer. 

Likevel tror jeg MBH og familien han tilhører sin status/posisjon ikke gjør det enklere. Man vet at man anmelder en som tilhører en av Norges mektigste familier, man vet at media vil ha interesse av saken, man vet at det vil bli vanskelig å være anonym. I tillegg til alt det andre vanskelige som følger med å anmelde vold/voldtekt - bevisene som kreves, redselen for ikke å bli trodd, traumene som ikke er bearbeidet, redselen for gjerningspersonen osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Freydis skrev (21 minutter siden):

Akkurat  de han har slått og voldtatt, ja det har du kanskje rett i. Men det hadde ikke hindret han i å gjøre det samme med andre jenter. 

Jeg ser ikke poenget med at statusen til jentene har noe å si. Det er da like ille  for dem, uavhengig av hvilken status de har  , eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Poenget mitt er at om han ble fratatt privilegier og kasta på dør, hadde han (hypotetisk) gjort det samme bare med andre kvinner. 

Akkurat det er jeg faktisk enig i, går man inn for å være kvinnefiendlig, finnes det dessverre nok av kvinner å være det mot - helt uavhengig av sosial status på voldsmannen.

Poenget med diskusjonen her, er vel uansett det at med sosial makt, kommer også ansvar til å oppføre seg som et anstendig menneske. Først og fremst Marius, selvsagt. Han har nok kunne lent seg mye på sosial status i alke aspekter av livet. Men (igjen) også hans familie. Det har være deres oppgave å lære barna om ansvaret en slik sosial status medfører. Ser ut som de har lykkes med to av barna, så noe riktig gjør de jo. Så har man problembarnet Marius som tydeligvis ville hatt godt av mer veiledning og støtte, helst på andre måter enn puter under armene. 

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Han sitter igjen med 10.000 lr etter utgifter er betalt.   Det står det at han har sagt i avhør 

Sitat: Høiby anslår at han sitter igjen med rundt 10.000 kroner i måneden når regningene er fratrukket, ifølge TV 2s opplysninger.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoiby-sier-han-fikk-20000-kroner-fra-foreldrene-i-maneden/17234232/

Pluss eller ink bolig er ikke uttalt.

10 000 er det han oppgir. Men han har jo ikke engang god nok økonomisk sans til å betale egne regninger selv om han får penger. De må til og med gjøre selve transaksjonene for ham. At han sier 10 000, bør man ikke stole på. Han må jo låne fra kompiser også, så forbruket er på mer enn 10k. Mamma må til og med av og til handle for ham. Helt ubrukelig økonomisk, den mannen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

Hva så?!

Det man må få på plass er sikkerhetsventiler som gjør at folk i slike stillinger ikke utnytter sine posisjoner for å bedrive grov kriminalitet. Da må man naturligvis se på hva MM og HM har gjort, hvem har sagt hva, har de fulgt råd, hvem i politiet har feid for døren deres, varslet dem om pågripelse osv.

Vi kan da ikke ha det sånn at kongefamilien får spesialbehandling når de har en en familien som bedriver grov kriminalitet.

Litt ansvar må det være lov å forlange. 

Dette avslappede forholdet til sosial kapital og maktoverskridelser skremmer meg. Man må da kunne forlange at man lærer av feilene som er begått, ikke bare fortsette som før.

Hva mener du? Her har det da blitt  fulgt opp iht de sakene som er kommet opp. Man må vel først bli tatt på noe før noe kan gjøres.   Det er jo helt åpenbart at infen får gjort noe med det de ikke vet er skjedd. 

Iht det støtter jeg kritikk på at det ikke ble reagert på kjøringen. Og at den saken ble henlagt.  Det var feilgrep fra politiet.  Og med det, vet jeg ikke grunnlaget for den henleggelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...