Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

K_mb skrev (1 minutt siden):

Og du hang deg opp i alderen hennes (et forsøk på karakterdrap?) vs gjerningsmannens alder som igjen er helt irrelevant og tar fokuset bort fra at hun har blitt utsatt for en forbrytelse av personen som diskuteres i denne tråden!

Så ikke så vanskelig å forstå at folk sår tvil om dine intensjoner i denne tråden.

Jeg har ikke hengt meg opp i noen sin alder. Utrolig hvordan man får andre sine meninger til å bli noe helt annet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raven.Writingdesk skrev (4 timer siden):

Vi må skille mellom flere ting:

1.) hvordan noen faktisk er,

2.) hvordan noen fremstår og

3.) hvordan andre oppfatter at en person fremstår.

Jeg starter med det siste først:

3.) jeg hadde ei venninne som var ufattelig vakker, objektivt sett: symmetrisk, høy, slank. Hun jobbet i perioder som modell. Ingen har verken før eller etter, fortalt meg hvor fin JEG er. Slik var/er hun. Ikke bare med meg, men til de aller fleste. Hun så skjønnhet i alle. Hadde du på en ny bluse, vært til frisør, smilte litt ekstra en dag; så la hun merke til det. Hun så i andre, kvaliteter hun hadde selv. 

2.) Hvordan noen fremstår handler om hvordan de ønsker selv å bli oppfattet. Til og med en sosiopat har forstått at det er lønnsomt å være godt likt, det kommer du langt med. Ted Bundy fremsto sjarmerende og hyggelig helt frem til det sekundet at han kidnappet, voldtok og drepte sine ofre. Det var faktisk slik han fikk de med seg: med å fremstå hjelpesløs og ufarlig.

1.) hvordan noen faktisk ER.

Jeg tror vi må enes om at selv om Ted Bundy fremsto hyggelig i det han ydmykt ba yngre studenter om hjelp, så var han vel teknisk sett ikke spesielt hyggelig, når motivet åpenlyst var å drepe dem.

Marius har tydeligvis fremstått hyggelig for Linni den kvelden, men jeg tror vi alle kan enes om at det vi antar at vet så langt, overhodet ikke er spesielt hyggelig fra Marius sin side. 

Takk, du tok poenget  mitt.  Akkurat dette jeg jeg har prøvd å få frem.  At noem gjør handlinger,  er ikke synonymt med å ikke inneha, vise feks omsprg , empati etc

Man kan være også begge deler.

Men klart man tenker at mannen ikke har lært folkeskikk, når mam ser videoen der han slår mot kamera, eller den løve t-skjorta feks. Media maler nok et litt ensidig bilde, der kanskje denndiden media ikke viser , er den sidem flest kjenner han i. 

Det er litt skummelt bilde å lage , at man tenker man kan se på folk at de er sånn, det er nok ikke sant. De både er og oppfører seg som alle andre, stort sett.

Hvis man tenker at media  bildet er det samme bilde vennene har har hatt, så kan man lure på hvorfor de henger med han. Men endrer man det bildet til hvem han har vist seg som, så blir jo det spørsmålet noe annet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke hengt meg opp i noen sin alder. Utrolig hvordan man får andre sine meninger til å bli noe helt annet. 

Klink skrev (På 5.2.2025 den 20.41):

Nå er jeg ufin, men dama på 40 henger og fester med 22 åringer er jo litt rart i seg selv syns jeg. 

Klink skrev (På 5.2.2025 den 20.56):

Det er så lenge siden, ja det tenkte jeg ikke over. Jo , jeg ville tenkt at en 33 åring har vokst fra seg verste fylle livet og er mer voksen enn en 22 åring. 

Neivel? Hva var intensjonen din her? 

• Liker 9
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Takk, du tok poenget  mitt.  Akkurat dette jeg jeg har prøvd å få frem.  At noem gjør handlinger,  er ikke synonymt med å ikke inneha, vise feks omsprg , empati etc

Man kan være også begge deler.

Men klart man tenker at mannen ikke har lært folkeskikk, når mam ser videoen der han slår mot kamera, eller den løve t-skjorta feks. Media maler nok et litt ensidig bilde, der kanskje denndiden media ikke viser , er den sidem flest kjenner han i. 

Det er litt skummelt bilde å lage , at man tenker man kan se på folk at de er sånn, det er nok ikke sant. De både er og oppfører seg som alle andre, stort sett.

Hvis man tenker at media  bildet er det samme bilde vennene har har hatt, så kan man lure på hvorfor de henger med han. Men endrer man det bildet til hvem han har vist seg som, så blir jo det spørsmålet noe annet 

Han er en serieovergriper dersom han blir dømt for alle forholdene som er kommet fram til nå. Det er et mønsker i handlingene og det at han oppbevarer bilder og filmer av ugjerningene er med på å gjøre det hele enda grovere. 

Dette er grovt og må ikke forfines eller bagatelliseres på noen måte. 

• Liker 8
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (16 minutter siden):

Han er en serieovergriper dersom han blir dømt for alle forholdene som er kommet fram til nå. Det er et mønsker i handlingene og det at han oppbevarer bilder og filmer av ugjerningene er med på å gjøre det hele enda grovere. 

Dette er grovt og må ikke forfines eller bagatelliseres på noen måte. 

Nr 1 jeg har ikke forfinet og bagatellisert Han. Jeg påpeker at han er omtalt i svært gode ordelag som bla, omsorgsfull, etc. Så han innehar iallefall  evnen til å vise og yte omsorg for andre, paralelt med den mørke siden. Det gjør  han ikke mer forfinet, men mer skummel.

Feks nora beskrev marius som verdens beste person når han var god og verdens verste når det var dårlig.  Så bra at hun så han som en sjelevemn.  Og det tok lang tid å innse at han var alt annet enn det. 

Jeg syntes det er litt skummelt å lage et feil bilde av han. Men at det skapes et bilde av at man kan se på en person at han er sånn, når det ikke er riktig. Alle bør vite at sånt kan man ikke se. At en viser å vise omsorg,  betyr ikke at han er fritatt for å kunne voldta noen. Det er jo dette bildet som blir helt feil. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Nr 1 jeg har ikke forfinet og bagatellisert. Han. Jeg påpeker at han er omtalt i svært gode ordelag som bla, omsorgsfull, etc. Så han innehar iallefall  evnem til å bise og yte omsorg for andre, paralelt med den mørke siden. Det gjør  han ikke mer forfinet, men mer skummel.

Feks nora beskrev marius som verdens beste person når han var god og verdens verste når det var dårlig.  Så bra at hun så han som en sjelevemn.  Og det tok lang tid å innse at han var alt annet enn det. 

Jeg syntes det er litt skummelt å lage et feil bilde av han. Men at det skapes et bilde av at man kan se på em person at han er sånn, når det ikke er riktog. Alle bør vite at sånt kan maan ikke se. At en viser å vise omsorg,  betur ikke at han er fritatt for å kunne voldta noen. Det er jo dette bildet som blir helt feil. 

Men er det ekte omsorg han har vist andre eller er det en tillært omsorg? Det vet vi ikke. Det er kjent at personer med f.eks  psykopatiske trekk lærer seg å etterligne det de forstår er «normale» følelser og holdninger. Er det det du mener her? 

• Liker 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (14 minutter siden):

Neivel? Hva var intensjonen din her? 

Akkurat bokstavelig det som står. At jeg syns det er litt spesielt. Altså jeg fikk ikke med meg at det var fra 2018 jeg ser for meg at en mor fester med noen de kunne vært moren til og at det i min verden er litt harry. Nå var ikke aldersforskjellen så stor som jeg trodde i utganspunktet.  Det er i min verden spesielt andre veien også at Marius henger med så mye eldre folk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Nr 1 jeg har ikke forfinet og bagatellisert. Han. Jeg påpeker at han er omtalt i svært gode ordelag som bla, omsorgsfull, etc. Så han innehar iallefall  evnem til å bise og yte omsorg for andre, paralelt med den mørke siden. Det gjør  han ikke mer forfinet, men mer skummel.

Jeg syntes det er litt skummelt å lage et feil bilde av han. Men at det skapes et bilde av at man kan se på em person at han er sånn, når det ikke er riktog. Alle bør vite at sånt kan maan ikke se. At en viser å vise omsorg,  betur ikke at han er fritatt for å kunne voldta noen. Det er jo dette bildet som blir helt feil. 

Tror dere ikke en person kan være både bra og dårlig på en gang? Eller om jeg ikke misforstår. Han kan være omsorgsfull selv om han har gjort helt jævlige ting! Rus kan gjøre mye med en person en som egentlig har gode egenskaper også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (9 minutter siden):

Akkurat bokstavelig det som står. At jeg syns det er litt spesielt. Altså jeg fikk ikke med meg at det var fra 2018 jeg ser for meg at en mor fester med noen de kunne vært moren til og at det i min verden er litt harry. Nå var ikke aldersforskjellen så stor som jeg trodde i utganspunktet.  Det er i min verden spesielt andre veien også at Marius henger med så mye eldre folk. 

Men det har absolutt ingenting med saken å gjøre!

Det er 21-åringen som har forgrepet seg og det er der fokuset skal ligge! Det du driver med er å kritisere offeret og avsporing av tråden. Forventet du at flere skulle henge seg på sånn at tråden dreide seg rundt Linni på en negativ måte? For det er jo det du prøver på, og derfor tviler folk på dine intensjoner i denne tråden!

Endret av K_mb
  • Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke fikk med deg at det var i 2018 lurer jeg på hvorfor du skrev at han var 22. 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (10 minutter siden):

Men er det ekte omsorg han har vist andre eller er det en tillært omsorg? Det vet vi ikke. Det er kjent at personer med f.eks  psykopatiske trekk lærer seg å etterligne det de forstår er «normale» følelser og holdninger. Er det det du mener her? 

Iht sånt har man fått ned seg noen drypp her og der. Men forskjellige kommer med lignende omtaler. Julianne og nora beskriver det ganke likt , men forskjellige ord. Også har nan innholdet  artikkelen fra vennen til hans far, stemmer  også med j og n sine utsagn. Selv om hans ord ble sablet ned. I boken til haakon, nevnes det hvordan  han tok vare på venner, bla at han måtte innom en venn på julaften,  fordi han trengte det. Osv. Så feks evne til å yte og vise omsorg feks, har jeg  ikke fått noe intrykk av at ikke eksisterer. 

Men det forandrer  jo på ingen måte voldtekter mot damer, filmer på tlf av voldtektene eller volden han har ytt mot enkelte. 

Jeg bare syntes det blir feil fokus og et feil bilde å påstå at han ikke innehar slike egenskaper,  om han har det, og alikevel gjør disse jævlige tingene. Som sagt gjør det han mer skummel.  Og egentlig et litt viktig budskap, at man ikke kan se på en person at han er sånn nødvendigvis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (7 minutter siden):

Tror dere ikke en person kan være både bra og dårlig på en gang? Eller om jeg ikke misforstår. Han kan være omsorgsfull selv om han har gjort helt jævlige ting! Rus kan gjøre mye med en person en som egentlig har gode egenskaper også. 

Jo det er vel akkurat det som er poenget mitt. Jeg tenker ingen er bare snille, og ingen er bare slemme. Noen mer kjipe enn andre. Og egentlig koker ned i hvor grensene til hver enkelt har i seg selv, for hvor de stopper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (9 minutter siden):

Men det har absolutt ingenting med saken å gjøre!

Det er 21-åringen som har forgrepet seg og det er der fokuset skal ligge! Det du driver med er å kritisere offeret og avsporing av tråden. Forventet du at flere skulle henge seg på sånn at tråden dreide seg rundt Linni på en negativ måte? For det er jo det du prøver på, og derfor tviler folk på dine intensjoner i denne tråden!

Det prøver jeg da ikke på? Hvorfor må det ha en større betydning annet enn at jeg mener det, så kan andre være enig/uenig som man vil? Det er ikke avsporing å syns at det «kjendismiljøet» han og hans offer er en del av er spesielt ? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Jo det er vel akkurat det som er poenget mitt. Jeg tenker ingen er bare snille, og ingen er bare slemme. Noen mer kjipe enn andre. Og egentlig koker ned i hvor grensene til hver enkelt har i seg selv, for hvor de stopper. 

Ja, da er vi enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Hvis du ikke fikk med deg at det var i 2018 lurer jeg på hvorfor du skrev at han var 22. 

Jeg henger ikke med på hvor gamle de er, men nå har jeg altså fått det med meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Iht sånt har man fått ned seg noen drypp her og der. Men forskjellige kommer med lignende omtaler. Julianne og nora beskriver det ganke likt , men forskjellige ord. Også har nan innholdet  artikkelen fra vennen til hans far, stemmer  også med j og n sine utsagn. Selv om hans ord ble sablet ned. I boken til haakon, nevnes det hvordan  han tok vare på venner, bla at han måtte innom en venn på julaften,  fordi han trengte det. Osv. Så feks evne til å yte og vise omsorg feks, har jeg  ikke fått noe intrykk av at ikke eksisterer. 

Men det forandrer  jo på ingen måte voldtekter mot damer, filmer på tlf av voldtektene eller volden han har ytt mot enkelte. 

Jeg bare syntes det blir feil fokus og et feil bilde å påstå at han ikke innehar slike egenskaper,  om han har det, og alikevel gjør disse jævlige tingene. Som sagt gjør det han mer skummel.  Og egentlig et litt viktig budskap, at man ikke kan se på en person at han er sånn nødvendigvis.  

Jeg tar ikke helt hva budskapet ditt er med dette innlegget. Ønsker du å få frem at alle mennesker, inkludert Marius, har både gode og dårlige sider? At Marius er en kar som voldtar og slår med flathånda, men sannelig er han også en kar som drar innom en kompis på julaften fordi vedkommende hadde behov for støtte? Jeg tror absolutt alle i tråden forstår at mennesker ikke er bare gode eller bare onde, hvis det var det du ville få frem. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klink skrev (4 minutter siden):

Det prøver jeg da ikke på? Hvorfor må det ha en større betydning annet enn at jeg mener det, så kan andre være enig/uenig som man vil? Det er ikke avsporing å syns at det «kjendismiljøet» han og hans offer er en del av er spesielt ? 

Jo det er det så absolutt når du går på personen Linni, hennes alder og morskap i en tråd som handler om Marius Borg Høiby!

Du skrev det jo selv: "Nå er jeg sikkert ufin" Ja, mildt sagt!

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (2 minutter siden):

Jo det er det så absolutt når du går på personen Linni, hennes alder og morskap i en tråd som handler om Marius Borg Høiby!

Du skrev det jo selv: "Nå er jeg sikkert ufin" Ja, mildt sagt!

Men det er jo relevant siden hun er offer for hans handlinger og henger i et miljø med han. Jeg mente virkelig ikke ufin som at jeg beskylder henne for å ha skyld i det som har skjedd. 

Hvorfor mener du at du vet mer om hva jeg mener enn meg selv? 

Endret av Klink
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 minutter siden):

Men det er jo relevant siden hun er offer for hans handlinger og henger i et miljø med han. Jeg mente virkelig ikke ufin som at jeg beskylder henne for å ha skyld i det som har skjedd. 

Hvorfor mener du at du vet mer om hva jeg mener enn meg selv? 

Det er ikke relevant når du går på person som at hun er eldre og har barn! Ikke er hun kriminell og ikke har hun gjort noe galt. Hold deg til sak! 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (Akkurat nå):

Det er ikke relevant når du går på person som at hun er eldre og har barn! Ikke er hun kriminell og ikke har hun gjort noe galt. Hold deg til sak! 

Men er føringene for tråden at man kun skal diskutere ting som er kriminelt? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...