Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Ikke for å oppfordre til ryktespredning, men husker noen skrev her i tidligere i tråden, og muligens også oppgav en nyhetsartikkel som kilde, at Marius oppførte seg dårlig allerede på grunnskolen og at Mette-Marit kritiserte skolen/lærere? Stemmer det, eller er det fake news?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lothlorien- skrev (4 minutter siden):

Ikke for å oppfordre til ryktespredning, men husker noen skrev her i tidligere i tråden, og muligens også oppgav en nyhetsartikkel som kilde, at Marius oppførte seg dårlig allerede på grunnskolen og at Mette-Marit kritiserte skolen/lærere? Stemmer det, eller er det fake news?

Det er nok det åpne brevet MM skrev til pressen på Marius' 20-årsdag. Det ligger på kongehuset.no

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (41 minutter siden):

Det uthevede er ikke fake news

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (9 timer siden):

Det er veldig rart at man får mengderabatt på ting som voldtekt og drap. Man bør jo få straff for hver enkelt tilfelle.

EMG skrev (3 timer siden):

Strafferamme, nedre og øvre grenser for en straffs størrelse. Strafferammen må ikke forveksles med hva som er konkret eller forventet utmålt straff ved ulike lovbrudd.

https://snl.no/strafferamme

Ja det er derfor jeg skrev hva man kan anta det ligger på. Men alt kommer helt an på hva gan blir dømt for. Han kan bli dømt for hele eller deler av siktelsene.  Så akkurat hva de lander på er det en rettsak som må avgjøre. 

Strafferammen iht j og N ligger på mellom 3 og 6 år. Gjentagende voldtekter kan ligge høyere,  men på det punktet er jeg usikker på hvor de leggee det på, pga at det ikke er siktele ennå om grove voldtekter.  Men kan endres til det. Draps trussel ligger på intil ett år, men an også ende med en bot. 

Også kommer det inn spørsmål om de ser på en pakke alvorlighet eller sakene enkeltvis etc. 

Så pr.nå vil jeg gjette på mellom  3 og 6år et sted. Får han mindre enn 3 år, blir jeg nok litt skuffet.....

Umulig å anta noe konkret, når strafferammen ikke er gitt. Så det blir iht hva som står iht strafferammer iht gjerningene. Men som sagt her er det mye og kan gå i alle retninger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (50 minutter siden):

Det uthevede er ikke fake news

Det uthevede er spekulasjoner og ryktespredning. Eller kan du kanskje dokumentere din påstand?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (27 minutter siden):

Det uthevede er spekulasjoner og ryktespredning. Eller kan du kanskje dokumentere din påstand?

Mye kan lese i MM sitt åpne brev til pressen ifm hans 20-årsdag:

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

Der skriver hun bla:

Sitat

Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.

De fleste av oss leser vel litt "mellom linjene" her?

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (3 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

Der skriver hun bla:

Det får stå for din egen regning - å ta "de fleste" til inntekt for egne spekulasjoner er jo ikke akkurat holdbar og sterk argumentasjon.

Og noen dokumentasjon for påstanden som var utgangspunkt for diskusjonen i innleggene du svarer på er det åpne brevet fra Mette Marit så definitivt ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (17 minutter siden):

Der skriver hun bla:

Ikke sant. Det er uansett ikke lov å skrive noe som er udokumenterbart her inne, men det betyr jo ikke at det folk både har sett, hørt og opplevd, aldri har skjedd bare fordi man ikke kan dokumentere det via en avisartikkel. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (18 timer siden):

Jeg har fulgt denne debatten en stund, og har observert at «rykter» og løse påstander som ikke kan bekreftes blir luket ut raskt. Ofte er disse ryktene til MBH disfavør. Jeg mener at det er like viktig å luke ut rykter som er i hans favør også. Er det slik at det er bekreftet at han har vært i rusbehandling, eventuelt hvor eller hvor lenge? Eller er det bare en spekulasjon som har fått satt seg som «fakta» fordi det er til fordel for MBH?

Er vel  dagbladet som har skrevet at han har vært på behandling.  

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-reist-pa-behandling/82305348

Pluss bla se og hør har skrevet om det. Men på sett og vis så er det ingen kongelige som har bekreftet det. Men hans advokat har sagt han skulle på rusbehandling.  

Sitat: I begynnelsen av desember uttalte forsvarer Øyvind Bratlien blant annet til Dagbladet at Høiby dro på behandling etter disse hendelsene.

https://www.seher.no/kjendis/spekulasjoner-om-marius-rusbehandling/82548919

Så jeg ser ingen grunn til  da å anta at han har vært på rusbehandling som et rykte, når hans advokat har bekreftet dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (20 minutter siden):

Det får stå for din egen regning - å ta "de fleste" til inntekt for egne spekulasjoner er jo ikke akkurat holdbar og sterk argumentasjon.

Og noen dokumentasjon for påstanden som var utgangspunkt for diskusjonen i innleggene du svarer på er det åpne brevet fra Mette Marit så definitivt ikke.

Da lurer jeg på hvordan du tyder disse setningene i det åpne brevet? Hva tror du hun mente? De må jo ha hatt en betydning - ellers hadde hun neppe skrevet det slik.

Endret av Freydis
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Ja det er derfor jeg skrev hva man kan anta det ligger på. Men alt kommer helt an på hva gan blir dømt for. Han kan bli dømt for hele eller deler av siktelsene.  Så akkurat hva de lander på er det en rettsak som må avgjøre. 

Strafferammen iht j og N ligger på mellom 3 og 6 år. Gjentagende voldtekter kan ligge høyere,  men på det punktet er jeg usikker på hvor de leggee det på, pga at det ikke er siktele ennå om grove voldtekter.  Men kan endres til det. Draps trussel ligger på intil ett år, men an også ende med en bot. 

Også kommer det inn spørsmål om de ser på en pakke alvorlighet eller sakene enkeltvis etc. 

Så pr.nå vil jeg gjette på mellom  3 og 6år et sted. Får han mindre enn 3 år, blir jeg nok litt skuffet.....

Umulig å anta noe konkret, når strafferammen ikke er gitt. Så det blir iht hva som står iht strafferammer iht gjerningene. Men som sagt her er det mye og kan gå i alle retninger.  

Nå misforstår du - strafferammen står i lovteksten så den er gitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG skrev (4 minutter siden):

Nå misforstår du - strafferammen står i lovteksten så den er gitt.

Mulig vi misforstår hveradre. For det står jo der akkurat det jeg egentlig skrev. Men mulig  jeg skrev det litt  rotete. 

Strafferammen iht sakene om nære relasjoner som med julianne og nora ligger på mellom 3 og 6 år.  Med flere saker så vil man sone den strengeste straffen . Men med flere lovbrudd iht alvorlighets grad etc kan straffen bli strengere. Så derfor gjetter jeg at han ender mellom 3 og 6 år. 

Men de voldtektene kan ansees i alle retninger. Da strafferammen varierer iht gjentagelser,  alvorlighetsgrad  etc. 

Sitat: Strafferammen for voldtekt er fengsel inntil 10 år. Dersom den utuktige omgangen var samleie, er det en minimumsstraff på 1 år, samtidig som den øvre strafferammen heves til 15 år. 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/1999-2000/inno-199900-092/4/

Så veldig usikker på hvor de kommer til å legge voldtektene. De er vel ikke beskrevet som grove. Men har han feks bevisst dopet de ned, kan det ansees som grovt. Også er det antallet og gjentagelser  her da, som også vil ha noe å si.

Så de kan hende øker opp mot 10 år. Men tror også de havner mellom 3 og 6 år evnt. Så iht slik saken står nå. Anser jeg det mest sannsynlig mellom 3 og 6 år. 

Og tenker at linni saken, helt tilbake til  2018. Gjør ikke situasjonen hans bedre.  De andre er tettere i tid. 6 år bakover i tid, legger det på et litt annet nivå, tenker jeg. Men det er det jo rettsystemet som vil vurdere etterhvert. 

Jeg tror ikke det som er offentlig nå, er det eneste  her heller. Så vi får se. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Mulig vi misforstår hveradre. For det står jo der akkurat det jeg egentlig skrev. Men mulig  jeg skrev det litt  rotete. 

Strafferammen iht sakene om nære relasjoner som med julianne og nora ligger på mellom 3 og 6 år.  Med flere saker så vil man sone den strengeste straffen . Men med flere lovbrudd iht alvorlighets grad etc kan straffen bli strengere. Så derfor gjetter jeg at han ender mellom 3 og 6 år. 

Men de voldtektene kan ansees i alle retninger. Da strafferammen varierer iht gjentagelser,  alvorlighetsgrad  etc. 

Sitat: Strafferammen for voldtekt er fengsel inntil 10 år. Dersom den utuktige omgangen var samleie, er det en minimumsstraff på 1 år, samtidig som den øvre strafferammen heves til 15 år. 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/1999-2000/inno-199900-092/4/

Så veldig usikker på hvor de kommer til å legge voldtektene. De er vel ikke beskrevet som grove. Men har han feks bevisst dopet de ned, kan det ansees som grovt. Også er det antallet og gjentagelser  her da, som også vil ha noe å si.

Så de kan hende øker opp mot 10 år. Men tror også de havner mellom 3 og 6 år evnt. Så iht slik saken står nå. Anser jeg det mest sannsynlig mellom 3 og 6 år. 

Og tenker at linni saken, helt tilbake til  2018. Gjør ikke situasjonen hans bedre.  De andre er tettere i tid. 6 år bakover i tid, legger det på et litt annet nivå, tenker jeg. Men det er det jo rettsystemet som vil vurdere etterhvert. 

Jeg tror ikke det som er offentlig nå, er det eneste  her heller. Så vi får se. 

Du skriver i ditt forrige innlegg at strafferammen ikke er gitt - det er den - det står i lovteksten. Så hva har jeg misforstått?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.seher.no/kjendis/avslort-av-bilder-og-videoer/82632961

Sitat

Nå kan Se og Hør røpe at bevismaterialet politiet har, som er knyttet til Linni Meister, er et tosifret antall bilder og tre videoer. Linni er bevisstløs på både bildene og videoene, og det er tydelig at hun ikke er klar over hva hun blir utsatt for.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG skrev (3 minutter siden):

Du skriver i ditt forrige innlegg at strafferammen ikke er gitt - det er den - det står i lovteksten. Så hva har jeg misforstått?

Den er ikke gitt for saken ennå. Og som jeg også skrev, saken er ikke ferdig etterforsket,  og pr nå, er det uvisst hvilke strafferamme voldtektsskene kan havne på. Og om det kommer flere alvorlige lov brudd. 

Iht at voldtektsiktelsene ennå ikke ligger som grov voldtekt.  Og iht det som er kjent til nå. Antar heg strafferammen ligger et sted mellom 3 og 6 år. Men strafferammen på voldtektene, kan gå i alle retinger, alt fra ett til 10 år. Men pr nå tror jeg ikke de går over 6 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (1 time siden):

Jeg er absolutt en av «de fleste». MM sitt åpne brev forteller MM sin sannhet: at voksne (hun påpeker selv at disse er lærere og foreldre?) - «forventer for mye av Marius». Det er HENNES virkelighet. Nå viser det seg at Marius er en anklaget voldelig serievoldtektsmann og han tok muligens videobevis av overgrep han selv utførte i kort tid etter dette brevet ble skrevet.. ? 

Det gjør at mange lurer på hva var de «andre voksne» (les: andre lærere og foreldre) - sin virkelighet? Hva var det DE så den gang? Som medførte at Marius sin mor mente DE hadde urimelige forventninger til ham? 
At DU ikke stiller spørsmålstegn til MM sitt åpne brev hvor hun forteller SIN «sannhet»: får da så absolutt stå for DIN egen regning. Det sier vel ganske mye egentlig! 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

Jeg er absolutt en av «de fleste». MM sitt åpne brev forteller MM sin sannhet: at voksne (hun påpeker selv at disse er lærere og foreldre?) - «forventer for mye av Marius». Det er HENNES virkelighet. Nå viser det seg at Marius er en anklaget voldelig serievoldtektsmann og han tok muligens videobevis av overgrep han selv utførte i kort tid etter dette brevet ble skrevet.. ? 

Det gjør at mange lurer på hva var de «andre voksne» (les: andre lærere og foreldre) - sin virkelighet? Hva var det DE så den gang? Som medførte at Marius sin mor mente DE hadde urimelige forventninger til ham? 
At DU ikke stiller spørsmålstegn til MM sitt åpne brev hvor hun forteller SIN «sannhet»: får da så absolutt stå for DIN egen regning. Det sier vel ganske mye egentlig! 

Kan jeg rette litt på deg? voldelig og serieovergreps mann. Det er ikke knyttet vold til overgrepene. Så voldelig har iht det som er kjent til nå på andre arenaer enn iht voldtektene. 

Da blir voldelig serieovergriper  feil begrep.  Og voldelig og serieovergriper mer riktig begrep 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Kan jeg rette litt på deg? voldelig og serieovergreps mann. Det er ikke knyttet vold til overgrepene. Så voldelig har iht det som er kjent til nå på andre arenaer enn iht voldtektene. 

Da blir voldelig serieovergriper  feil begrep.  Og voldelig og serieovergriper mer riktig begrep 

Du synes virkelig dette er viktig å poengtere?

1.) han er anklaget for å ha utøvet vold.

+

2.) han er anklaget for å ha utøvet  overgrep.

Men greit, han er  en mann som er anklaget for å være voldelig og en serieovergiper. 

Virkelig bra du fikk korrigert meg der altså. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Overgrep og voldtekt er per definisjon seksuell vold.

Nå får du gi deg. 

Denne merkelige kveruleringen er å minimere vold, voldtekt, overgrep og alt han er innblandet i. 

Du trenger ikke svare med å repetere. 

• Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...