Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (20 minutter siden):

Nei.

Joda, men kanskje du ikke har fått det med deg ?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nektet-a-svare/16988111/  

« Av respekt for alle de involverte, inkludert Marius, så ønsker ikke jeg å si noe mer om den saken. Jeg ber om forståelse for det.». 

At MM er så opptatt av respekten for Marius, står støtt i kritikken når pressen ønsker å høre fra henne, mener jeg er årsaken til at hun kommer ut så dårlig. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Jeg sa ikke de har håndtert den likt, jeg beskrev forskjeller i første innlegg. Jeg sa samme holdning; de vil ikke gå inn i saken nå.

Kronprinsen ledet an fra første dag med uttalelsen i Paris. Han har vært særdeles ordknapp, men tatt førersetet for dem begge i større grad. Et flertall skal ifølge den meningsmålingen være fornøyd med det lille han har uttalt. Det er ingenting ved det som gir resonans hos meg til denne trådens syn på hans håndtering,  der MM da skulle gjort som ham.

Det er riktig at HM har vært ordknapp. Tenk så lite som skal til for å få litt forståelse for folket. Men det vil ikke MM gi. Nå må hun da, mener jeg. Hun er rett og slett tvunget til å endre taktikk skal hun fortsette å sitte som kronprinsesse.

For:

Tenk hvor upassende om hun sier samme kommentar igjen: «av respekt for også Marius (nå siktet for voldtekt av flere) - vil hun ikke uttale seg. Til og med MM skjønner vel at en slik kommentar er umusikalsk nå. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

En kriminell omgangskrets, selv ev. kriminelle handlinger tilknyttet til det, betyr jo ikke automatisk at en person er voldelig.

Hvorfor overdrive sånn? Jeg sa det i en sammenheng:

Sitat

Med tanke på at MBH har en ganske lang historie med kriminell omgangskrets (10 år iflg ham selv) - og hans raseriutbrudd og raseringer av inventar på Skaugum så er det merkelig at foreldrene ikke kjenner til dette. Skal ikke påstå at det er sånn - men det virker merkelig om de ikke skulle kjenne til dette på den tiden boken ble skrevet. 

LItt lettere hvis du tar med alt jeg sa. 
Jeg sier at jeg synes det er merkelig om ikke foreldrene har visst det i lys av raseriutbruddene/raseringene som har vært på Skaugum. Slik adferd starter vanligvis ikke "over natten". 
Så skrev jeg - skal ikke påstå at det er sånn - men det virker merkelig hvis de ikke skal ha visst det for to år siden. 

Endret av DaisyD
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Hvorfor overdrive sånn? Jeg sa det i en sammenheng:

LItt lettere hvis du tar med alt jeg sa. 
Jeg sier at jeg synes det er merkelig om ikke foreldrene har visst det i lys av raseriutbruddene/raseringene som har vært på Skaugum. Slikt pleier ikke starte "over natten". 
Så skrev jeg - skal ikke påstå at det er sånn - men det virker merkelig hvis de ikke skal ha visst det for to år siden. 

Vet du eller andre at MBH har hatt "raseriutbrudd/raseringer" på Skaugum før journalist/forfatter og HM snakket om MBH for boken?

For det var det  som var temaet, at boken ble påstått å være brukt for å få fokuset bort fra MBHs voldelige adferd.

Så, kan du eller andre dokumentere at HM/MM visste om MBHs voldelige tendenser før JS varslet dem (og før HM hadde samtaler med forfatter av boken?

Det er forøvrig ikke uvanlig at mange som står nært voldelige personer som de ikke bor sammen med ikke vet at familiemedlemmet er voldelig. Tvert om er det dessverre veldig vanlig, ref. alle som lever i voldelige forhold uten at noen andre vet.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (14 minutter siden):

Det er riktig at HM har vært ordknapp. Tenk så lite som skal til for å få litt forståelse for folket. Men det vil ikke MM gi. Nå må hun da, mener jeg. Hun er rett og slett tvunget til å endre taktikk skal hun fortsette å sitte som kronprinsesse.

For:

Tenk hvor upassende om hun sier samme kommentar igjen: «av respekt for også Marius (nå siktet for voldtekt av flere) - vil hun ikke uttale seg. Til og med MM skjønner vel at en slik kommentar er umusikalsk nå. 

Vel, hun kunne sagt det. For selv om uskyldspresumsjonen synes kastet ut med badevannet i denne saken til fordel for nytappet innsikt i den som overflødig, så lever den i aller høyeste grad som rettsprinsipp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Vel, hun kunne sagt det. For selv om uskyldspresumsjonen synes kastet ut med badevannet i denne saken til fordel for nytappet innsikt i den som overflødig, så lever den i aller høyeste grad som rettsprinsipp. 

Meg bekjent har han selv innrømmet vold. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (13 timer siden):

Vet du eller andre at MBH har hatt "raseriutbrudd/raseringer" på Skaugum før journalist/forfatter og HM snakket om MBH for boken?

For det var det  som var temaet, at boken ble påstått å være brukt for å få fokuset bort fra MBHs voldelige adferd.

Så, kan du eller andre dokumentere at HM/MM visste om MBHs voldelige tendenser før JS varslet dem (og før HM hadde samtaler med forfatter av boken?

Det er forøvrig ikke uvanlig at mange som står nært voldelige personer som de ikke bor sammen med ikke vet at familiemedlemmet er voldelig. Tvert om er det dessverre veldig vanlig, ref. alle som lever i voldelige forhold uten at noen andre vet.

Nei, det er derfor jeg skriver "Skal ikke påstå at det sånn" - men at jeg tror det. Såvidt meg bekjent så har jeg lov til å tro hva jeg vil - så lenge jeg ikke stadferster det som en udokumentert sannhet. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en ting er viktig å huske på: MBH bodde ikke sammen med MM og HM fra 2017(?)-2022/2023. At han kan ha hatt utfordrende atferd i oppveksten er absolutt mulig. Altså sinneutbrudd osv. Men at han kan ha tatt seg sammen de gangene de var på ferie sammen osv etter han ble myndig og hadde flytta hjemmefra er absolutt mulig. Tror vi er mange som har personlige erfaringer med familiemedlemmer eller venner hvor noen har vært voldelige både fysisk og psykisk i en årrekke hvor knapt noen har visst, selv ikke folk tett på. Noen ganger vet man kanskje innerst inne at noe ikke helt stemmer, men vi mennesker er utstyrt med noen ganske sterke atferdspsykologiske mekanismer som skal beskytte oss og sikre overlevelse gjennom flokken og tilhørighet, som da gjør at vi underbevisst ofte «ignorerer» faresignalene og det som indikerer at våre nære ikke er bra, og overfokuserer på det som kan synes å være positivt. «Han er jo så snill med søsknene sine.» «Hun gir jo alltid fine gaver.» «Han prøvde jo tross alt denne gangen.» osv osv. (Generelle eksempler, ikke ment på MBH) Og jo lenger man lever i sånne dels dysfunksjonelle familiebobler jo mer blind blir man for hvor føkka en del ting er. Husk også på hva som var normalen for MM før hun møtte HM. Tenker ikke på «utagerende festing», men på faren og hvordan det må ha påvirket oppveksten og oppfatningen av normalt familieliv. 

NB! Jeg prøver ikke å unnskylde noen her eller forsvare MM eller HM! Bare så ikke dette innlegget blir utgangspunkt for nok en slik avsporing. Vil bare komme med noen innspill om mekanismer som kan gi økt forståelse, og forståelse/forklaring er ikke automatisk det samme som unnskyldning(!) Det handler bare om at flere ting kan være sant samtidig, også dels selvmotsigende ting.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (14 minutter siden):

Jeg tror en ting er viktig å huske på: MBH bodde ikke sammen med MM og HM fra 2017(?)-2022/2023. At han kan ha hatt utfordrende atferd i oppveksten er absolutt mulig. Altså sinneutbrudd osv. Men at han kan ha tatt seg sammen de gangene de var på ferie sammen osv etter han ble myndig og hadde flytta hjemmefra er absolutt mulig. Tror vi er mange som har personlige erfaringer med familiemedlemmer eller venner hvor noen har vært voldelige både fysisk og psykisk i en årrekke hvor knapt noen har visst, selv ikke folk tett på. Noen ganger vet man kanskje innerst inne at noe ikke helt stemmer, men vi mennesker er utstyrt med noen ganske sterke atferdspsykologiske mekanismer som skal beskytte oss og sikre overlevelse gjennom flokken og tilhørighet, som da gjør at vi underbevisst ofte «ignorerer» faresignalene og det som indikerer at våre nære ikke er bra, og overfokuserer på det som kan synes å være positivt. «Han er jo så snill med søsknene sine.» «Hun gir jo alltid fine gaver.» «Han prøvde jo tross alt denne gangen.» osv osv. (Generelle eksempler, ikke ment på MBH) Og jo lenger man lever i sånne dels dysfunksjonelle familiebobler jo mer blind blir man for hvor føkka en del ting er. Husk også på hva som var normalen for MM før hun møtte HM. Tenker ikke på «utagerende festing», men på faren og hvordan det må ha påvirket oppveksten og oppfatningen av normalt familieliv. 

NB! Jeg prøver ikke å unnskylde noen her eller forsvare MM eller HM! Bare så ikke dette innlegget blir utgangspunkt for nok en slik avsporing. Vil bare komme med noen innspill om mekanismer som kan gi økt forståelse, og forståelse/forklaring er ikke automatisk det samme som unnskyldning(!) Det handler bare om at flere ting kan være sant samtidig, også dels selvmotsigende ting.

Poenget mitt har hele tiden vært at jeg ikke vet - men at det for meg virker ulogisk at de ikke vet. Derfor skrev jeg: "Skal ikke påstå at det er sånn".
For meg virker det som det samme. Dere har ikke dokumentasjon på at kronprinsparet ikke har visst om raseriurbrudd og herverk tidligere - men tror at de ikke har visst. Jeg er i den motsatte enden av skalaen og tror at de har visst - selvom jeg selvsagt ikke kan dokumentere det - derfor har jeg hele tiden skrevet at jeg ikke skal påstå at det er sånn - men at jeg tror det er sånn utifra min erfaring og min logikk. 
Så lurer jeg på - hva er forskjellen? Ingen av oss kan dokumentere - men vi tror eller antar noe. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (14 timer siden):

For:

Hun har ikke lov å si noe mer fordi saken er under etterforskning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med å se hva som er så avgjørende med denne boka til HM.
Hva kronprinsparet viste eller ikke viste er det ingen som kan si sikkert. Boka til HM var en feel good bok som @Kattedamasier. Det hadde vært totalt upassende å ta opp MBH privat liv der. 

Nå har MBH vært åpen om at han har hatt utfordringer siden han var ung, så noe har kronprinsparet vært klar over. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (21 minutter siden):

Poenget mitt har hele tiden vært at jeg ikke vet - men at det for meg virker ulogisk at de ikke vet. Derfor skrev jeg: "Skal ikke påstå at det er sånn".
For meg virker det som det samme. Dere har ikke dokumentasjon på at kronprinsparet ikke har visst om raseriurbrudd og herverk tidligere - men tror at de ikke har visst. Jeg er i den motsatte enden av skalaen og tror at de har visst - selvom jeg selvsagt ikke kan dokumentere det - derfor har jeg hele tiden skrevet at jeg ikke skal påstå at det er sånn - men at jeg tror det er sånn utifra min erfaring og min logikk. 
Så lurer jeg på - hva er forskjellen? Ingen av oss kan dokumentere - men vi tror eller antar noe. 

Anbefaler at du leser innlegget mitt på nytt. Jeg har ikke påstått noen ting, les siste avsnitt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junijulia skrev (7 minutter siden):

Hva kronprinsparet viste eller ikke viste er det ingen som kan si sikkert. Boka til HM var en feel good bok som @Kattedamasier. Det hadde vært totalt upassende å ta opp MBH privat liv der. 

Nå har MBH vært åpen om at han har hatt utfordringer siden han var ung, så noe har kronprinsparet vært klar over. 

Enig i at den ikke er så "avgjørende", men når det hevdes den ble skrevet med en falsk attest av MBH, gjøres den aktuell.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (9 minutter siden):

Anbefaler at du leser innlegget mitt på nytt. Jeg har ikke påstått noen ting, les siste avsnitt. 

Nei - og akkurat det sier jeg og. Vi tror fordi ingen her vet noe.

Derfor var jeg veldig klar på at dette er noe jeg antar.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (15 minutter siden):

Ja, nettopp. Derfor må den ikke brukes til inntekt for hverken den ene eller andre påstanden. Ingen av oss vet noe. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissLucy skrev (19 minutter siden):

Her er du enig i at påstanden din ikke er dokumentert. Hvorfor fortsetter du å diskuterer dette, etter at du har uttrykt enighet?

For siste gang - jeg har hele tiden skrevet at jeg tror det er sånn. 

Dersom du finner noen steder her at jeg påstår at jeg vet - så vil jeg at du skal sitere det i innlegget ditt. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ikke vegger igjen i dette glasshuset etter all steinkastingen som har funnet sted de siste dagene. 

Og hvordan går debatten om vold mot kvinner, om overgrep, om likhet for loven i alle samfunnslag, om beskyttelse av maktpersoner på bekostning av «vanlige folk? De viktige spørsmålene, liksom. 

Kom plutselig til å tenke på de gamle romerne. De hadde en utspekulert måte å overvinne sine motstandere på. Splitt og hersk. For de som er ukjent med begrepet, så går det ut på å skape splid og uenighet innad i en gruppe, slik at de blir lettere å kontrollere/bekjempe. Kan være mange som har mye å tape på at det graves for dypt i saker og ting. Hvis jeg ville få fokus bort fra noe ubehagelig, så ville ikke argumenter vært min første strategi. Mye bedre å provosere, fordumme og tåkelegge debatten slik at folk til slutt, enten ikke husker hva de diskuterte, eller at de gir opp og blir stille. I begge tilfeller vinner den som vil ha fokuset vekk fra en sak. Hvorfor bekjempe meningsmotstandere, når man kan få dem til å bekjempe seg selv? Egentlig en veldig elegant framgangsmåte. 

Hvorfor har denne tråden så mange innlegg? Hvorfor er den så tåkete, avsporende og kaotisk? Godt spørsmål, egentlig. Noen som har mye å tape på at ting kommer fram? Hvor mange romere tar det å bekjempe denne debatten, tro?

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (14 timer siden):

Meg bekjent har han selv innrømmet vold. 

Han har ikke erkjent voldtekter, som var det som ble poengtert.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (18 timer siden):

at ingen du kjenner har fått en slik samtale, viser vel i grunnen absolutt ingenting.

Det som derimot viser at det er vanlig, er at politiet selv sier det er vanlig. Dette er dokumentert mange ganger tidligere i tråden.

I tillegg til politiets egne uttalelser, har jeg tidligere i tråden lenket til en god artikkel i VG der en forsker på politihøyskolen blir intervjuet om denne typen samtaler, som er så vanlige at hun forsker på dem, og effekten de har.

Jeg har postet den lenken mange ganger, så jeg anser det dokumentert for denne trådens formål.

Ah, så politiet har selv sagt det, ja. Hørt om bukken og havresekken? Med 100% ærlighet hadde nok flere i politiet / stortinget måtte gå.

Venter spent på at de også informerer om hvem som lekket at Marius skulle pågripes om 30 minutter til Mette Marit. Det får vi nok aldri vite. Igjen, bukken og havresekken.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...