Gå til innhold

Hvilket prevensjonsmiddel bruker du?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Legen sa også at han fjerner flere en han setter inn. Mange upraktiske bivirkninger ved den.

Det samme sa gynekologen min. Han hadde blitt veldig var for å anbefale den etter at han hadde fått mange "returer". Fikk Cerazette i stedet og det er jeg sjeleglad for i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruker trionetta. har gjort det i seks år. Skal slutte etter neste brett og begynne på p-ring.

Skrevet
I og med at sprøyten virker på en sånn måte at eggene ikke modnes, så skjer det heller ingen eggløsning. ;) Vips....ikke gravid. Man får en sånn jukseblødning som man får med pillen.

Se her: http://www.lommelegen.no/art/art2070.asp

Jeg gikk på p-sprøyte i 3 år og hadde ikke en eneste blødning. Droppet den da kjæresten til pappa ble gravid når hun brukte samme sprøyte.

Skrevet
Jeg gikk på p-sprøyte i 3 år og hadde ikke en eneste blødning. Droppet den da kjæresten til pappa ble gravid når hun brukte samme sprøyte.

Sluttet du pga sikkerheten? P-sprøyten er en av de sikreste prevensjonsmetodene som finnes! Sikrere enn p-piller og kobbersprial f eks.

Skrevet
Jeg bruker Trionetta, og har gjort det i 5 år. Men vurderer å finne noe annet, for har mista helt lysten på det som gjør at jeg bruker p-pillen i det hele tatt.

Så lurte jeg på hvilke erfaringer folk har rundt omkring, både med p-piller og annet.

:lese:

Høres nesten ut som meg det. Jeg gikk på Trionetta i flere år (fem-seks år sammenhengende) og gradvis så mistet jeg all lyst på :humpe: . Og sånn skal det ikke være i begynnelsen av tyveårene! :riste:

Så jeg sluttet, og merket lysten komme tilbake sakte men sikkert.

Nå bruker vi derimot hoppe-av-i-svingen-metoden...ikke særlig sikkert, men så har vi ikke :humpe: så mye heller, mtp at mannen min bor i utlandet..ganske sikker prevansjon det også! :ler:

Skrevet (endret)

Ok, vil bare si TUUUSEN TAKK til alle som er med og diskuterer i denne tråden! Fint å vite at min situasjon ikke er enestående! Og flott at det er så mange som deler sine erfaringer! (Begynner etterhvert å vurdere å kutte ut hele p-pilla og heller investere i en Pearly eller noe sånn.)

Keep up the good work, peeps! Kom gjerne med flere erfaringer! :blomst:

Høggs n'kisses fra meg

Endret av Lenestol
Skrevet

Hadde jeg gjort i hvert fall! Hmmm... var nå strengt tatt akkurat det jeg gjorde :overrasket: Og er fornøyd med det!

Skrevet

bruker p-sprøyten jeg...og er veldig fornøyd....

sikker...og et stort pluss at mensen er borte.... :)

fyller bare på hver 3 måned...koster 74 kr..+ 30 til legen...

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Hvorfor er det så mange som er imot kobberspiral (sånn generellt, ikke her inne)? jeg hörer om så mange som ikke "törr" å bruke spiral! Og som klör seg i hodet og lurer fält på hva slags hormonfri prevensjon de kan bruke.

Spiral er genialt - ikke bare for meg er jeg sikker på.

Skrevet
Hvorfor er det så mange som er imot kobberspiral (sånn generellt, ikke her inne)? jeg hörer om så mange som ikke "törr" å bruke spiral! Og som klör seg i hodet og lurer fält på hva slags hormonfri prevensjon de kan bruke.

Spiral er genialt - ikke bare for meg er jeg sikker på.

Delvis fordi mange (også leger) fortsatt fremholder at spiral bare er for dem som har født.

Og ikke minst antakelig fordi det finnes veldig mange spiralbarn. Kobberspiral er et godt prevensjonsmiddel, men det har ikke den høyeste sikkerheten. Og litt psykologisk, når noen hører om en som ble gravid på pillen tenker de "hun tok den vel ikke hver dag da, eller glemte at hun hadde omgangssyke" mens når de hører om sprialbarn... ja det er jo ikke mulig med "brukerfeil" av sprial da.

Jeg har selv en bror som er sprialbarn, og det til tross for at min mor generelt hadde store problemer med å bli gravid båpde før jeg kom til verden og etter at min bror gjore det, så hennes fruktbarhet var tydeigvis på sitt aller høyeste når hun hade sprial (over 6 års prøving fordelt på to perioder av drøyt tre år resultrte i ETT barn, meg, i den første prøvingen, og INGEN barn i den andre, mens ett år med spiral medførte også ett barn...) Det gjør jo meg "litt" skeptisk til å ha kobberspiral som prevensjon da.

Selv om jeg vet det er ganske så sikkert, egentlig.

Skrevet

Kobberspiral er, sett bort ifra sterilisering, den sikreste ikke-hormonelle prevensjonsmetoden som finnes.

Skrevet

http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.as...12726#heading_6

Kobberspiral: Pearl indeks: 1-2

http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.as...12726#heading_2

Naturlig familieplanlegging

Pearl indeks: 0,8 - 30 (Avhenger av hvilken metode som blir brukt)

http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.as...12726#heading_3

Kondom:

Pearl indeks: 0,7-10 (avhenger av med eller uten sæddrepende middel, og at bruken er korrekt)

Så kobberspiral er ikke nødvendigvis sikrest.

Skrevet
http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.as...12726#heading_6

Kobberspiral: Pearl indeks: 1-2

http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.as...12726#heading_2

Naturlig familieplanlegging

Pearl indeks: 0,8 - 30 (Avhenger av hvilken metode som blir brukt)

http://morpheus.nhi.no/ngf/asp/document.as...12726#heading_3

Kondom:

Pearl indeks: 0,7-10 (avhenger av med eller uten sæddrepende middel, og at bruken er korrekt)

Så kobberspiral er ikke nødvendigvis sikrest.

For å få en oversikt må man skille mellom metodefeil og brukerfeil.

For å bruke dine eksempel:

Kobberspiral:

Metodefeil: 1,5%

Brukerfeil 2%

Naturlig familieplanlegging (symptotermal, ingen sex i fruktbare perioder):

Metodefeil: 2%

Brukerfeil: 12%

Kondom:

Metodefeil: 3%

Brukerfeil: 14%

Her blir kobberspiral sikrest.

(Kilde: Contraceptive Technology, Seventeenth Revised Edition, 1998)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker hormonspiralen, og har hatt den i snart ett år nå.. Det positive er at jeg nesten ikke har blødninger, men har fått veldig smerter under eggløsning... og sexlysten har blitt mye mindre... Flere som har opplved dette?

Jeg prøver også å gå ned i vekt, men det fungerer heller dårlig..Lurer på om spiralen spiller en rolle der også...

Skrevet

Jeg har hatt trøbbel med p-piller, p-plaster, p-ring og kobberspiral.

Nå bruker jeg Cerazette, og sexlysta står vel ikke akkurat himmelhøyt i taket, men det fungerer greiere enn noe annet jeg har prøvd.

Gjest Gjest_meg_20_*
Skrevet

Jeg bruker P-stav! Beste jeg har prøvd.. Har vært borti piller og sprøyte, men denne fungerer PERFEKT for meg:D

Skrevet
Jeg bruker P-stav! Beste jeg har prøvd.. Har vært borti piller og sprøyte, men denne fungerer PERFEKT for meg:D

Hvor lenge har du hatt den da?

Den fungerte helt topp for meg også de tre første mnd, men etter det gikk jeg med en evig mens. Vil fortsatt ikke anbefale den og flere og flere leger slutter seg til meg :sjarmor:

Gjest Gjest_meg_20_*
Skrevet

Har brukt den i 3 mnd, og null mens, masse sexlyst :sjarmor:

Var sånn når jeg brukte sprøyta også. Ikke noe mens.. Noen er vel heldigere enn andre.. Men marta, det er heeelt forskjellig fra person til person for hav som er best av prev. midler. Noen er jo klart litt mindre anbefalt enn andre. Men de har aldri funnet noe som er verre med staven enn pillene f.eks. Men tok du den ut?

Skrevet

Ja, jeg tok den ut for jeg hadde jo nesten flere dager med blødninger en uten + at blødningene kom VELDIG uregelmessig.

Men dersom den fungerer for deg er jo det alle tiders!

Jeg vil fortsatt ikke anbefale den med tanke på hvor mye den koster og risikoen ved at den ikke fungerer så veldig bra fo veldig mange ;)

• 6 måneder senere...
Skrevet
Hormoner og spiral er uaktuelt, jeg ser ikke poenget med det for min del.

Så i den grad jeg kan sies å gå på et prevensjonsmiddel så er det FAM/sykluskontroll og ulike barrieremetoder som er aktuelle. Jeg er strålende fornøyd! Når jeg er nøyaktig i perioden rundt EL så vet jeg på dagen når mensen kommer, og selv om jeg har slurvet så har jeg nok trening til å merke at mensen er i anmarsj pga andre tegn i kroppen. Det er en lettelse å ha såpass kontroll at jeg kan planlegge kosten i dagene før mensen slik at jeg slipper de verste menssmertene :-D

Det andre preventivmiddelet jeg har erfaring med, men ikke som preventiv er Trinordiol som jeg brukte i en lenger periode, utelukkende pga syklusplager, og jeg har aldri vært sykere enn det jeg var i den perioden. Kuttet ikke ut pillene før etter lang tid, og jeg mistenker at det kan være en delgrunn til at jeg fortsatt sliter med helsen. :forvirret:

Hva kan man spise for å unngå de verste mensensmertene? Jeg vet bortimot på timen når jeg får mensen, og får smerter from h*ll!! Er det noe med kosten jeg kan gjøre for å unngå det, vil jeg gjerne høre det!

Ellers er jeg også blant de som ikke tåler hormonprevensjon. Vurderer sterkt ladycomp eller pearly... Hører gjerne flere erfaringer også. Denne tråden har vært veldig interessant å lese!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...