Gå til innhold

Livet med barn er bedre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (m,40) var en av disse som i lang tid tenkte at jeg ikke skulle ha barn, og ville heller satse på karriere, hobbier, reiser osv. Så møtte jeg en kvinne for noen år siden, og nå sitter vi her med to barn på 1 og 4 år.

Det jeg ikke tror de barnløse forstår, er hvor enormt mye mer meningsfult og innholdsrikt livet blir med barn. Jo, det er selvfølgelig mye arbeid, det koster penger, og man har mindre tid til seg selv. Men samtidig er det ingenting som kan måle seg med det å få barn. Det jeg har innsett er at meningen med livet er å få barn. Hverken mer eller mindre. Alt annet er støy. Jeg har derfor begynt å synes synd på de rundt meg som ikke har barn og som er i 30- eller 40-årene.

Anonymkode: 40258...045

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Greit å vite at livet mitt ikke har eller kommer til å ha noe mening da, er det bare å legge seg ned og vente på døden?

Barnløs 37. 

Anonymkode: 96087...87c

• Liker 17
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Så fint for deg at du har funnet meningen med ditt liv. Det betyr ikke at du har fasiten for alle andre.

Det er ganske fascinerende grandiost å innbille seg at ens eget liv burde være alles mål og rettesnor. 

• Liker 28
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er meningen med ditt liv, å ikke noe galt med det. Men det betyr ikke at barn er meningen for andre sine liv. 

Jeg har barn. Men vet jeg kunne hatt et innholdsrikt liv uten barn også. 

Anonymkode: 502dc...244

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du så arrogant? 

Anonymkode: 60080...416

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Oh god... en av misjonærene igjen. Livet har mye mer mening når du finner Jesus også 🙄

Jeg vet at barn ikke er noe for meg, ikke av overfladiske grunner som at jeg vil satse mer på karriere eller hobbyer - det er noe mer grunnleggende i meg som gjør at jeg ikke har lyst på barn. Og det vil ikke endre seg om jeg møter noen og blir forelsket, eller møter noen som vil ha det. Slik det endret seg hos deg. Du har jo bare hatt et halvslapt forhold til det, ikke interessert liksom, men kan lett overtales. For meg sitter det dypere.

Når det er sagt - fint og flott for deg at du fant din mening.

Men ikke dytt den over på andre. 

Det finnes til og med de som angrer på barn, som jo er tabu å snakke om. Men bevis på at din nøkkel til lykke ikke er alle andres...

Anonymkode: 6ea68...dca

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som følte seg tråkket på ja.. Enig med deg; barnløse vil aldri forstå hvilken dimensjon barn tilfører livet. Men siden de ikke vet, så vil de jo leve lykkelige liv likevel. 

Anonymkode: 444b5...6e2

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som jeg elsker over alt, men jeg er ikke enig med deg. Mitt liv hadde vært rikt og godt også uten barn, og i mange tilfeller (barn med sterke adferdsvansker, kronisk sykdom etc) er barn mer en byrde enn en berikelse, selv om man selvsagt elsker dem og vil dø for dem.

Jeg har faktisk to venninner som begge angrer på at de fikk barn og som (selvsagt ikke foran barna) anbefaler andre å la være. Den ene har diagnosebarn, den andre bare trives ikke i morsrollen. Den siste har heldigvis fått tilbake livet sitt nå som barnet er voksent, den andre får nok aldri livet tilbake (hvis barnet som gir belastning dør før henne vil jo sorgen ødelegge henne uansett).

Anonymkode: d5c55...22e

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For deg. At du er av typen som snur kappen etter vinden, betyr ikke at vi andre er det.

Anonymkode: 29435...a64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her var det mange som følte seg tråkket på ja.. Enig med deg; barnløse vil aldri forstå hvilken dimensjon barn tilfører livet. Men siden de ikke vet, så vil de jo leve lykkelige liv likevel. 

ts

Det er sant. Jeg gjorde jo ikke det. Jeg trodde jeg levde et meningsfult og innholdsrikt liv. Det skyldtes at jeg ikke visste bedre. Det finnes selvfølgelig de som angrer på at de fikk barn. Kanskje de ikke er skikket til å være foreldre, eller at de har problembarn. Men for de fleste er det helt åpenbart at meningen med livet er å få barn. Det er den eneste grunnen til at vi er her på jorden - videreføre arten.

Anonymkode: 40258...045

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er noe hoppende hakkende galt en plass når en blir så arrogant og sneversynt. Det synes jeg synd på mennesker som er. 

Jeg er så glad det ikke er meg som har barn, for jeg ser jeg på det som å være i fengsel, et mareritt uten sidestykke. Men jeg er heller ikke så egoistisk at jeg går rundt å tror at foreldre og alle andre skal føle og tenke og leve som meg. Hva gir dere foreldre rett til dette? "Egoisme er ikke å leve slik en selv ønsker å leve, det er å be andre leve slik en selv ønsker å leve," og jaggu er det mange egoistiske foreldre. At foreldre med denne tankegangen som din ts ikke skammer seg, for det er det du burde ha gjort. Og hvordan ville du sett på dine barn om de velger vekk eller ikke kan få barn? 

Nei ære være de foreldrene som har vettet i behold også etter de fikk barn, desverre mister mange gangsyn. Og viss bivirkningen er at en blir så arrogant av barn må jeg si at du gpr det til å friste kanskje enda mindre. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns du selger deg selv billig ts som ser tilbake på store deler av livet ditt som meningsløst.. men du om det.. jeg ble forelder tidlig, 19 år - og har nå barnebarn som jeg elsker å tilbringe tid med - MEN jeg tror ikke på noen måte at livet mitt ville hatt mindre mening uten barn - det blir bare for dumt fordi livet har meningen man selv legger i det.. At du ikke legger mening til livet ditt før barn er trist. 

Anonymkode: 959b7...d7b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg nok jobbet hardere for å få mann og barn om det hadde vært min mening med livet.

Anonymkode: 44b5c...8c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det jeg har innsett er at meningen med livet er å få barn

For deg.

Anonymkode: 7fe28...f56

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har tre : de tilfører uendelig med bekymring, forpliktelser og forsakelse. Det er helt klart en dimensjon av livet, men jeg hadde godt klart å skapt meg et verdifullt liv uten den dimensjonen .... 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror de fleste som velger å få barn føler det på samme måte, ts. Men det betyr ikke at barnløse mennesker har liv uten mening. Jeg tror man kan leve svært gode liv også uten barn, enten det er frivillig valgt eller tilfeldighetens luner. 

Men for meg er et liv uten barn meningsløst. Barna mine er det som gir livet mitt mest mening og innhold, og det å være mor er mitt livs viktigste oppgave. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Så fint at du har funnet det som føles ut som meningen med livet for deg. Men skjønner du virkelig ikke at vi alle har forskjellige ting som gjør oss lykkelige? At barn er meningen med livet for deg, betyr ikke at det er det for naboen. 

jeg har barn og elsker ungen min over alt på jord, men det er ikke «meningen med livet» for min del. Jeg var lykkelig før jeg fikk barn, og er lykkelig nå med barn. 

Endret av PurpleTuliip
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn, to stykker til og med. Jeg elsker dem høyt, og de har gitt meg mange gleder, og noen sorger, men de er ikke meningen med livet for meg. 

Barn er til låns, de bygger sine egne liv etterhvert. 
Jeg lever ikke mitt liv gjennom barna, og mitt liv mistet ikke sin mening den dagen de flyttet ut og fikk sine egne liv. 

Anonymkode: f121b...124

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lykkeligere liv faktisk. I følge statistikk er barnløse mer tilfreds med livet enn de med barn. 

Naturligvis er barn en annen dimensjon barnløse ikke kan forstå, men det har ingenting med lykke å gjøre. 

Til TS: :ler:, visste ikke at barn gjorde at en mistet mentaliseringsevnen helt. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok også ganske mye enklere å være far og å få "cherry picke" de hyggelige øyeblikkene, så det er ikke så sikkert at kona di er enig med deg 😂

Anonymkode: 022a5...835

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...