AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #61 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mye du skriver jeg er enig i men… har du sjekket kiloprisen på poteter i det siste? Det er ikke akkurat sparemat lengre… Tidligere fantes det flere grep man kunne ta for å spare, slik som å sy klær selv. Nå er det dyrere å kjøpe stoff og tråd enn å kjøpe ei ferdig bukse. Anonymkode: c01ea...c99 Den gangen kostet en ferdig bukse veldig mye mer, så sammenligningen din holder ikke. Det er ikke potetprisene. Det er det generelle forbruket og en stor dose latskap. Jeg jobbet to jobber hver helg gjennom hele studietiden (altså dagjobb pluss bartender). I tillegg hadde jeg vaskejobb tre kvelder i uken på hverdager. Ikke studielån. Da jeg var ferdig utdannet, beholdt jeg begge helgejobbene i to år (tok fri en helg i måneden). På den måten fikk jeg EK og kjøpte leilighet i 2017 uten hjelp hjemmefra. Anonymkode: 5bd92...2f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #62 Skrevet 12. juli 2024 Boliger kan ikke bli dyrere enn at folk har råd til dem. Hvis ikke blir de jo ikke solgt og da må prisen ned. Sånn var det før og sånn er det nå. I pressområder er det kjøpernes betalingsevne som regulerer prisen. Anonymkode: 3e228...e08 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #63 Skrevet 12. juli 2024 Jeg løste EK ved å: - Jobbe ved siden av studiene og velge billig studiested - Bo i kollektiv etter endt studietid - Ikke eie bil - Være flink til å handle både mat og andre varer på tilbud/salg Jeg unte meg selvsagt litt, men satte et budsjett for hvor mye jeg kunne sløse i måneden. Jeg hadde helt gjennomsnittlig lønn og sparte 200 000 i året. Dette hadde selvsagt ikke vært mulig hvis jeg var etablert med barn først. Anonymkode: 50309...117 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #64 Skrevet 12. juli 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Boliger kan ikke bli dyrere enn at folk har råd til dem. Hvis ikke blir de jo ikke solgt og da må prisen ned. Sånn var det før og sånn er det nå. I pressområder er det kjøpernes betalingsevne som regulerer prisen. Anonymkode: 3e228...e08 Det er helt åpenbart, men det er jo også helt irrelevant. Boligene kunne kostet 1000 ganger så mye som i dag og vi som allerede eier bolig ville fortsatt hatt råd til dem for egenkapitalen vår ville ha gått opp tilsvarende. Men de som ikke eide bolig eller fikk arv ville selvsagt aldri hatt råd til bolig om prisene var 1000 ganger høyere enn de er i dag. Anonymkode: a403f...17f 2 1
AllahBallah Skrevet 12. juli 2024 #65 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette. Folk tror boligprisene skal fortsette å stige inn i himmelen, men det vil etterhvert snu. Fordi befolkningen rett og slett krymper. De som er 70+ nå, er av de siste store barnekullene, rett etter krigen. Siden har det gått jamnt nedover med fødselstallene. Det er ikke gitt at det vil finnes kjøpere til alle husene 70 og 80 åringene sitter på nå. Anonymkode: 1bb3d...f32 Det er et veldig godt poeng. Vi blir eldre, flere dør. Vi får færre barn. Jeg vil tro innvandringen vil avta etterhvert som krona blir svakere (arbeidsinnvandringen eksisterer jo lengre nesten ikke). Jeg har en følelse av at vi om 20 år rett og slett får et bolig-overskudd i landet vårt. Ting endrer seg med tiden, ingenting er stabilt i lengden. Husker under covid hvordan mange faktisk trodde at «ting kommer aldri til å bli det samme igjen»!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #66 Skrevet 12. juli 2024 Da må du få deg bedre lønn. Min datter har kjøpt seg hus. 22 år uten hjelp fra oss. Hun tjener godt og har vært knall hard på sparing. Nettopp fordi hun ville kjøpe seg hus. Så har jeg ei til som ønsker å leve livet og vil ikke kjøpe. For hun vil oppleve verden. Så hun sparer til å reise rundt. Så man velger selv hvordan livet skal bli tenker jeg. Er det å eie noe som driver deg så må du gjøre noe med det da. Så enkelt er det. Ønsker du ikke det så trenger du heller ikke å streve etter det. Anonymkode: 47d8c...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #67 Skrevet 12. juli 2024 Mange av de som klager, klarer jo ikke å unnvære ting. De må den turen på Peppes, må ha den kaffe latten hver dag, må ha en ferietur, må ha nye klær og sko, må ha masse hudpleieprodukter og sminke, , må på neglestudio og til frisør, må ut på by'n osv. Skal man spare, må man ofre mye. Glad mitt barn skjønte det. Eier to eneboliger som 28-åring. Riktignok på et tettsted. Spart siden han var 15, jobbet hard ved siden av skole og studier. Klart seg selv siden han var 19. Så selvfølgelig kan de fleste andre klare det samme. Bare man har viljestyrke nok. Anonymkode: 81f1d...7ef 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #68 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke foreldre, egenkapital eller kausjonist når jeg kjøpte leilighet i 2020 😉 Ikke er jeg fra en velstående familie heller. Anonymkode: f4398...6b0 Det er ekstremt stor forskjell bare fra 2020 til 2024. Har du fulgt med? Du ser det vel på lånerentene dine og priser generelt? Om du ikke tjener så godt at det bare er en dråpe i havet.. I såfall irrelevant i diskusjonen her Anonymkode: 2f34c...a26 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #69 Skrevet 12. juli 2024 norw skrev (4 timer siden): Jobbe mer er vel ikke så lurt, om du tenker 45 timer i uka eller noe. Hva er galt med 45-50 timer i uka? Anonymkode: 68782...a12 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #70 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ekstremt stor forskjell bare fra 2020 til 2024. Har du fulgt med? Du ser det vel på lånerentene dine og priser generelt? Om du ikke tjener så godt at det bare er en dråpe i havet.. I såfall irrelevant i diskusjonen her Anonymkode: 2f34c...a26 Men folk klaget på akkurat samme måte i 2020 også, at det var "umulig". Anonymkode: 68782...a12 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #71 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den gangen kostet en ferdig bukse veldig mye mer, så sammenligningen din holder ikke. Det er ikke potetprisene. Det er det generelle forbruket og en stor dose latskap. Jeg jobbet to jobber hver helg gjennom hele studietiden (altså dagjobb pluss bartender). I tillegg hadde jeg vaskejobb tre kvelder i uken på hverdager. Ikke studielån. Da jeg var ferdig utdannet, beholdt jeg begge helgejobbene i to år (tok fri en helg i måneden). På den måten fikk jeg EK og kjøpte leilighet i 2017 uten hjelp hjemmefra. Anonymkode: 5bd92...2f5 Du har såklart rett i at ei ferdig bukse var mye dyrere før. Men boliger var ekstremt mye billigere, og man kunne kjøpe mye for tre gjennomsnittlige årslønner, også i sentrale områder. Det er lite å få kjøpt for tre årslønner i dag. Anonymkode: c01ea...c99 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #72 Skrevet 12. juli 2024 AllahBallah skrev (59 minutter siden): Det er et veldig godt poeng. Vi blir eldre, flere dør. Vi får færre barn. Jeg vil tro innvandringen vil avta etterhvert som krona blir svakere (arbeidsinnvandringen eksisterer jo lengre nesten ikke). Jeg har en følelse av at vi om 20 år rett og slett får et bolig-overskudd i landet vårt. Ting endrer seg med tiden, ingenting er stabilt i lengden. Husker under covid hvordan mange faktisk trodde at «ting kommer aldri til å bli det samme igjen»! Under covid trodde jo mange at boligprisene ville rase, men det motsatte skjedde. Anonymkode: 153d4...3e3
Fjaselina Skrevet 12. juli 2024 #73 Skrevet 12. juli 2024 Eg blir litt matt at utsagnet "det er ikkje vits i å spare 3000 i mnd". Så klart er det vits! Men det er vel der problemet ligger. 3000 er lett å spare, og så blir det ubehagelig å kutte forbruk for å spare meir. Så det er betre å klage på KG. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #74 Skrevet 12. juli 2024 Vi fikk hjelp til egenkapitalen. Ikke ved at vi fikk penger, men ved at våre foreldre ble kausjonister på et topplån på 300.000kr, noe som bare havnet som et papir på deres eget boliglån. Dette påvirket dem ikke noe som helst, siden de uansett ikke skulle ta opp mer lån de to åra vi hadde topplånet. Det er kanskje ikke ideelt, og ikke for alle. Men mange har foreldre som kan kausjonere for en så lav sum en periode. Og dermed kan ungene komme seg på boligmarkedet. Vil bare gi det som et tips, da mange tror kausjonister må kausjonere for hele lånet - som jo er en helt annen risiko. Anonymkode: 3a127...51f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #75 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så rart. Jeg er omtrent like gammel som deg og jeg kjøpte alene i Oslo uten noen store problemer. Sparte bare et par år etter at jeg var ferdig med utdanningen og bodde billig i kollektiv. De fleste jeg kjenner gjorde det på den tiden uten store problemer. Faren min kjøpte også alene, forresten, på 70-tallet før han traff moren min. Besteforeldrene mine kjøpte sammen på en måte, men det var bare bestefar som hadde jobb. Barn derimot, det hadde de. Dette var riktignok ikke i Oslo. Anonymkode: e7d7f...15f Da tjente du nok mer penger enn det jeg gjorde… Anonymkode: c722c...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #76 Skrevet 12. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 44. Jeg kjøpte bolig da jeg var 30, sammen med samboer, ellers hadde jeg ikke hatt råd. Det var i en liten by med relativt lave priser. Før det hadde vi flyttet etter jobbene, dvs Nord-Norge. Vi måtte ha egenkapital, låne 100% fikk vi ikke (heldigvis). Jeg hadde gjort mye «riktig» (tatt lang utdanning), men det var også mange år med tapt arbeidsinntekt (ingen mulighet til å jobbe utenom siden jeg studerte i utlandet), og hadde dessverre ikke valgt et høytlønnet yrke. Så jeg lurer på det samme som deg, hvorfor er det så umulig for TS? Det var ikke sånn at jeg og min generasjon heller kunne kjøpe bolig alene i Oslo sånn helt uten videre, akkurat! Anonymkode: c722c...ccf Ønsker ikke være frekk, men jeg vil si at du gjorde det motsatte av alt riktig om målet var å komme inn på boligmarkedet. Du tok lang utdanning i utlandet hvor du ikke kunne jobbe og pådro deg gjeld samtidig som du valgte en utdanning som ikke gir høy lønn. Gjør man det samme i dag så vil man trolig aldri komme inn på boligmarkedet i Oslo. Når man kommer tilbake til Norge fra den lange utdanningen i utlandet så har boligprisene og husleien økt med 50 prosent. Selv er jeg 36 og kom greit inn på boligmarkedet. Både fordi boligprisene var mye lavere da jeg kjøpte. Men også fordi jeg bodde hos foreldrene mine under studiene samtidig som jeg jobbet og sparte opp penger. Det tror jeg vil bli langt vanligere i Norge. Jeg var heldig å velge et yrke med god lønn. Jeg skriver heldig fordi jeg hadde ingen peiling på hvilke yrker som ga god lønn og godt arbeidsmarked. Tror det vil bli vanligere i fremtiden at foreldre anbefaler yrker som gir høy lønn fremfor å komme med anbefalinger om å studere det man liker. Anonymkode: a403f...17f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #77 Skrevet 12. juli 2024 Jeg er enig, på en måte. Jeg synes det er vanskelig nok å betale ned på huslånet, å skulle prøve å spare til alle 3 barna i tillegg kjennes håpløst. Men likevel må jeg det. Og ungene synes det er leit at vi ikke har råd til all verdens, men det får bare bli som det blir, ungene skal ikke stå uten noenting når de blir gamle nok, som jeg gjorde. Anonymkode: 72484...073
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #78 Skrevet 12. juli 2024 Jeg er 49 og er først på boligmarkedet de siste årene. Har lang profesjonsutdannelse. Det er IKKE sånn at alle før dere i 20- og 30-årene har kommet lett til det. Om noe, så virker det som dere har det mye lettere, særlig med tanke på å komme inn på høyere studier, og har mye høyere krav til levestandard og økonomi enn oss født på 70-tallet og tidligere. Historieløst. Anonymkode: acefc...41c 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #79 Skrevet 12. juli 2024 Jeg er 35. Vi kjøpte hus for 3 år siden. Syns ikke jeg har vært bortskjemt. Jeg har hele tiden prioritert og spart, helt siden jeg var 18 og fikk min første deltidsjobb. Jeg kjøpte min første bil da jeg var 34. Da jeg skulle studere valgte jeg bevisst bort Oslo nettopp fordi det er så dyrt der. Det var dyrt å leie der den gangen også. Men der jeg studerte betalte jeg 3500 for rom i kollektiv. I sommerferiene sa noen av oss opp kontrakten, satte alle eiendeler inn på rommet til en annen, også søkte man plass i kollektiv på nytt neste skoleår. Så delte vi på leia på det ene rommet. "Oppgraderte" siste året ved å flytte til egen hybel og betale 4000. Da jeg fikk min første jobb etter studiene, bodde jeg veldig billig i noen år og sparte masse. Kjøpte møbler brukt, men arvet det meste. TVen var bestemors gamle. Kjøpte ekstremt sjeldent klær, sminke, nips og greier. Mobiler arvet jeg av enten kjæreste, venner eller familie. Var absolutt ikke opptatt av å ha nyere modell. Jeg var godt over 20 år første gangen jeg betalte for min egen mobil. Dro ikke på ferie. Ble noen fester så klart, men var økonomisk der og. Jeg tjente vel rundt 24 000 i mnd første året. Hadde leie på 7500, så inkl strøm i snitt 8000 ca. Regn med svært sparsommelig forbruk på mat, klær, transport osv. Kanskje 4000. Det er 12000 til overs hver måned. Jeg sparte vanligvis rundt 10-12000 kr hver måned. Når feriepenger/ halv skatt/ fikk igjen på skatten kom, var det rett inn på sparekonto! Så det var 20 000 rett inn på sparekonto hver juni og desember. Det var ikke snakk om å bruke det på ferietur eller dyre julegaver. Vi har ikke noe særlig lavere forbruk på mat osv nå. Litt høyere siden vi unner oss mer. Men vi har justert oss etter endringene som har skjedd i økonomien. Jeg syns ikke det er å være heldig. Det er å prioritere. Jeg har venner på min alder som klager over at de ikke får kjøpt også. Men de har kjørt rundt i biler siden de var 18, bodd i dyre leiligheter, reist masse, shoppa osv. Men så tror de kanskje at det er sånn livet må være. Jeg studerte i mange år og har aldri hatt masse penger. Var 26 år da jeg fikk jobb etter studiene og virkelig kunne starte sparinga. Har heller ikke fått noe hjelp av foreldre. Fikk 10 000 da bestemor døde, men det er det meste jeg noen gang har fått av noen. At å gjøre det samme jeg har gjort, ikke holder for en fra "denne generasjonen" , syns jeg er litt merkelig. Prioriter sparing på bsu fra du er 18, så har du en grei sum når du runder 30. Og drit i å bo i oslo. Jeg skjønner at det er ekstremt vanskelig å kjøpe i oslo. Men må man bo der hvis man ikke har råd da? Anonymkode: b06a8...ca3 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #80 Skrevet 12. juli 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er 49 og er først på boligmarkedet de siste årene. Har lang profesjonsutdannelse. Det er IKKE sånn at alle før dere i 20- og 30-årene har kommet lett til det. Om noe, så virker det som dere har det mye lettere, særlig med tanke på å komme inn på høyere studier, og har mye høyere krav til levestandard og økonomi enn oss født på 70-tallet og tidligere. Historieløst. Anonymkode: acefc...41c Det er jo pga valgene du tok og ikke fordi det var vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Det er muligens ingen som har hatt det lettere enn din generasjon når det kommer til å kjøpe bolig. Du kunne kjøpe bolig etter boligkrakket tidlig på 90-tallet. Anonymkode: a403f...17f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå