AnonymBruker Skrevet 26. juni #121 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 21.35): Min bror og jeg ryddet og pusset opp vår fars leilighet for salg. Min bror mente at siden han sto for det faglige delen av arbeidet siden han var maler så skulle han ha mest. Vi brukte 50/50 med tid og kostnader. Siden jeg var dum nok til å gi han disposisjonsrett grabbet han flere hundre tusen i sin favør.. Anonymkode: a4ced...9b1 Skattet han av det? Anonymkode: 963f8...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni #122 Del Skrevet 27. juni Jeg synes at det rareste arvinger kan mene (likestilt når folk forsøker å grabbe til seg), er at de ikke vil ha noe bråk og derfor frasier seg arven. Eller ikke vil ha en arv fordi personen som døde ikke har vært i livet til vedkommende som arver. Eller at de har vært så slemme eller ikke bidratt før. Det er når man arver fra noen som har mishandlet deg/vært fraværende/har andre arvinger som ter seg som drittsekker, at man virkelig skulle takke ja til arv!! Hvis ikke for egen skyld, så for dine egne som er rundt deg. Gi gjerne vekk arven din til "måkenes beskyttelse" for alt jeg bryr meg, men ta for pokker i mot alt som er ditt! Anonymkode: f0c67...f22 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 28. juni #123 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 19.49): En slektning hadde tatt på seg å være bobestyrer for en enslig slektnings dødsbo. Han var visst så flink til sånt. Jeg fikk vite om dette etterpå av min onkel. Min onkel hadde fått sin del av arven. Min mor er død. Vi som er hennes barn ble ikke tildelt hennes del av arven. Da jeg spurte hvordan dette hang sammen fikk jeg til svar at det var bare levende som fikk arv. Jeg spurte om det stod i testamentet. Noe testamente fantes ikke. Jeg holdt meg i ro, men tenkte mitt. Anonymkode: 742da...2a7 Når det er langt nok ute, er dette helt riktig. Søskenbarn har arverett (etter rekkefølge), men søskenbarns barn har ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #124 Del Skrevet 28. juni ms. Perfect skrev (6 minutter siden): Når det er langt nok ute, er dette helt riktig. Søskenbarn har arverett (etter rekkefølge), men søskenbarns barn har ikke. Dette går vel på at moren til vedkommende hadde arverett og at hennes arv da går videre til hennes barn selv om de ikke har egen arverett? Da en fetter av min far døde etter at min far var gått bort, så arvet mitt søsken og jeg litt. Mine kusiner arvet ikke - fordi min tante fikk sin del. Det var en advokat som var bobestyrer, og alt gikk nok rett for seg. Anonymkode: 967ba...5b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 28. juni #125 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette går vel på at moren til vedkommende hadde arverett og at hennes arv da går videre til hennes barn selv om de ikke har egen arverett? Da en fetter av min far døde etter at min far var gått bort, så arvet mitt søsken og jeg litt. Mine kusiner arvet ikke - fordi min tante fikk sin del. Det var en advokat som var bobestyrer, og alt gikk nok rett for seg. Anonymkode: 967ba...5b8 Nei, så lenge den som hadde arverett har gått bort, så går det ikke lenger. De har ingen arverett. Søskenbarn har, og søskenbarns barn har arverett til sine foreldre, men så lenge søskenbarnet ikke er i live så går ikke arverekkefølgen videre til barna. Døde personer har ikke arverett (i seg selv, men andelen deres går videre når neste ledd også har arverett). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #126 Del Skrevet 28. juni Da Farmor døde mente Onkel at Farmor hadde lovet ham ei tomt oppi fjellet (jaktrettigheter og tømmerhogst). Han ville ikke ha noe annet fra boet, bare denne fjelltomta. Flere problemer med det... Ingen andre hadde hørt at hun hadde sagt det, og ikke var det hennes å gi... Det tilhørte hennes far (min oldefar), som min far arvet 35 år tidligere da Oldefar døde. Tomta hadde altså vært faren min sin i langt over 10 år, som er foreldesesfristen på arveoppgjør. Faren min og Onkel var bestevenner før Farmor døde. De snakket ikke sammen på nesten 10 år etter arveoppgjøret... Først nå nylig har de kommet på talefot igjen. Anonymkode: 21cb6...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #127 Del Skrevet 28. juni 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes at det rareste arvinger kan mene (likestilt når folk forsøker å grabbe til seg), er at de ikke vil ha noe bråk og derfor frasier seg arven. Eller ikke vil ha en arv fordi personen som døde ikke har vært i livet til vedkommende som arver. Eller at de har vært så slemme eller ikke bidratt før. Det er når man arver fra noen som har mishandlet deg/vært fraværende/har andre arvinger som ter seg som drittsekker, at man virkelig skulle takke ja til arv!! Hvis ikke for egen skyld, så for dine egne som er rundt deg. Gi gjerne vekk arven din til "måkenes beskyttelse" for alt jeg bryr meg, men ta for pokker i mot alt som er ditt! Anonymkode: f0c67...f22 Min mormor ville ikke ha arv for at eiendom skal forbli i hennes familie, brødrene hennes overtok. De solgte mer eller mindre alt etterpå. I mange tiår etter det insisterte min mormor og morfar at min mor skal ta imot det som er hennes. Da morfaren ble alvorlig syk, kom alle fem hans barn. Da sa han foran alle barn, at min mor skal velge noe av eiendom som er hans. Hun valgte et lite stykke jord. Morfaren nektet. Han sa at det var for lite, hun må velge mer. Når, 40 år etter at ham døde, har alle hans barn en god relasjon. De var alle til stede og respekterte hans ønske. Brødrene til min mor var ikke alltid blid for det men de visste at det var hans ønske. Anonymkode: 084c6...8eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #128 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 15.09): Vi er også barnløse. Min manns søsken har jeg møtt tre ganger gjennom 30 år. Mine søsken bor ganske nær, men vi er oppvokst i en konservativ kristen menighet og det er såvidt de vedkjenner seg å være i slekt med de to homsene nederst i veien. At vi har overtatt barndomshjemmet har falt dem tungt for hjertet, jeg vet at de har avtalt mellom seg at min nevø skal få overta når vi dør. Det de ikke vet er at alt vi eier og har er testamentert til min niese. Hun vet det forsåvidt ikke selv heller. De skal alle få vite det snart. Ikke for å få gleden av å se de lange maskene, selv om jeg er smålig nok til å glede meg til det også, men fordi hun snart skal flytte tilbake til byen. Det passer fint å gi henne huset nå, vi skal kjøpe leilighet. Min niese er som vår egen. Hun ringer ofte, besøker oss når hun er i byen, har invitert oss til alle merkedager som bryllup, barnedåper og barnebursdager. De andre later som vi ikke eksisterer. Du og du som jeg gleder meg til å slippe bomben 😁 Anonymkode: a2fee...17b Kan du sette opp videokamera sånn at du kan gjenoppleve øyeblikket? Jeg er fristet til å gjøre det samme siden vi også er barnløse 😂 Alt av verdier skal gå til mannens familie utenom bunaden som jeg skal gi til én av mine 7 nieser. Den ene søsteren min kommer til å fly i taket når hennes barn blir utelatt 🤣 Anonymkode: 6abf7...349 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #129 Del Skrevet 28. juni Vi vet det blir ett fryktelig arveoppgjør etter svigerforeldrene mine. De er tre søsken og den ene søsteren har allerede fått skrevet over alle eiendelene fra svigerfar på seg samtidig som han var under utredning for demens. Den andre søsteren har fått mye penger fra foreldrene oppover siden hun ble skilt og var alene med tre jenter, så hun brydde seg ikke sa hun. Nå er hun blitt svigermor sin økonomiske hjelper og begge bilene deres kjøres nå rundt av døtrene hennes. Mannen min har i alle år spurt om mer rettferdig oppfølging som ikke handler om økonomi. Dvs spurt om de vil komme å se en fotballkamp med våre barn (når de ukentlig har sett de andre barnabarna spille), være med på en skoleavslutning eller se koret synge. Han har aldri fått svar på dette, annet at de skal prøve å finne tid (noe de aldri gjorde utenom når våre spilte kamper mot søskenbarna). Ett av våre 4 barn tar ennå litt kontakt med svigermor, men de andre har ingen ønsker om kontakt. Vi inviterer i selskap+jul og svigermor kommer da, men etter dette er det ingen kontakt før neste gang vi inviterer. Noen år etter vi fikk unger flyttet vi til samme bygd som svigers for å ha ennå tettere kontakr, men gjennom disse 17 årene har de vært innom på besøk 2 ganger om de ikke var inviterte i forkant. Heldigvis har vi hele min familie, samt god kontakt med hans tanter og onkler som ikke forstår hva søstrene holder på med. Vi har fått råd av dem at vi bør snakke med advokat, men mannen min er så skuffet etter alle disse årene at han orker ikke å gå inn i det. Anonymkode: f6773...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #130 Del Skrevet 28. juni Min bestemor hadde et bilde på veggen som jeg alltid likte så godt. Og i alle år sa hun til meg og mamma at dette skulle jeg arve. Vi hadde et nært forhold. Bestemor døde og bildet ble hengende på veggen i flere år helt til min hjemmeboende onkel også døde. Da tok tanta mi det hjem til seg. Hun hadde «aldri» hørt at det skulle tilfalle meg. Jeg og min mor prøvde forsiktig å ta opp saken, hun nektet. Bildet var hennes. Helt til en kusine av meg fortalte meg at det hang en gul lapp på baksiden der det stod «Dette bildet skal «mitt navn» ha». Da ga tante seg, og etter mye om og men fikk jeg fraktet bildet hjem til meg. Savner bestemor hver dag, men bildet minner meg på gode stunder vi hadde sammen. Anonymkode: 98712...ee5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 28. juni #131 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du sette opp videokamera sånn at du kan gjenoppleve øyeblikket? Jeg er fristet til å gjøre det samme siden vi også er barnløse 😂 Alt av verdier skal gå til mannens familie utenom bunaden som jeg skal gi til én av mine 7 nieser. Den ene søsteren min kommer til å fly i taket når hennes barn blir utelatt 🤣 Anonymkode: 6abf7...349 Du høres ut som en kjip type. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #132 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi vet det blir ett fryktelig arveoppgjør etter svigerforeldrene mine. De er tre søsken og den ene søsteren har allerede fått skrevet over alle eiendelene fra svigerfar på seg samtidig som han var under utredning for demens. Den andre søsteren har fått mye penger fra foreldrene oppover siden hun ble skilt og var alene med tre jenter, så hun brydde seg ikke sa hun. Nå er hun blitt svigermor sin økonomiske hjelper og begge bilene deres kjøres nå rundt av døtrene hennes. Mannen min har i alle år spurt om mer rettferdig oppfølging som ikke handler om økonomi. Dvs spurt om de vil komme å se en fotballkamp med våre barn (når de ukentlig har sett de andre barnabarna spille), være med på en skoleavslutning eller se koret synge. Han har aldri fått svar på dette, annet at de skal prøve å finne tid (noe de aldri gjorde utenom når våre spilte kamper mot søskenbarna). Ett av våre 4 barn tar ennå litt kontakt med svigermor, men de andre har ingen ønsker om kontakt. Vi inviterer i selskap+jul og svigermor kommer da, men etter dette er det ingen kontakt før neste gang vi inviterer. Noen år etter vi fikk unger flyttet vi til samme bygd som svigers for å ha ennå tettere kontakr, men gjennom disse 17 årene har de vært innom på besøk 2 ganger om de ikke var inviterte i forkant. Heldigvis har vi hele min familie, samt god kontakt med hans tanter og onkler som ikke forstår hva søstrene holder på med. Vi har fått råd av dem at vi bør snakke med advokat, men mannen min er så skuffet etter alle disse årene at han orker ikke å gå inn i det. Anonymkode: f6773...849 «Den andre søsteren» kan du jo bare drite i, hennes foreldre kan gjøre hva de vil med sine penger, må du skjønne. Du hadde vel blitt fly forbanna om ungen din nektet deg å ta en god ferie på Maldivene, fordi det gikk ut over hennes arv…? Og det dreier seg ikke om rettferdighet, men ren jus. Hva svigerfar gjør med eiendeler under utredning av demens, er derimot noe som kan sjekkes ut, da det kan gå under dødsdisposisjoner. Anonymkode: 79115...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #133 Del Skrevet 29. juni Noen barnebarn prøver å komme forbi barn. Vent på tur sier jeg. Anonymkode: a56cf...507 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #134 Del Skrevet 3. juli On 6/25/2024 at 8:27 AM, AnonymBruker said: Det er også en del av arveoppgjørene til Norges rikeste det er skrevet bøker og avisartikler om. Har vært mange store konflikter innadd i disse rikingfamiliene. Det har jo stått om store verdier.I tillegg til at de mange av de rikeste familiene har ønsket at favorittsønnen skulle få hele arven slik at han kunne drive firmaet videre. Mange av barna til de rikeste ble gjort arveløse enten fordi de var kvinner eller fordi de ikke villle gjøre som pappa sa. Kan også bli ganske dysfunksjonelt når faren ønsker å kontrollere barna sine helt til han går i graven. Det er milliardærarvinger som har uføre søsken som aldri fikk hjelp økonomisk fra foreldrene eller søskene. Anonymkode: fc827...b4e Rannfrid Rasmussen som var Norges rikeste kvinne og hadde formue på 9 milliarder valgte at eldstedatteren kun skulle den lovpålagte pliktarven og ikke en krone mer. Pliktarven var på 1,8 millioner kroner. Yngstesønnen arvet nærmest alt, men det blir også noe til de mellomste søsknene. Har vært lang tradisjon i familiene med gamle penger å la sønnen arve nærmest alt. Og i tillegg gjøre barna man har kranglet med helt arveløse. Eldstedatteren som ble "arveløs" ble ekskludert fra testamentet fordi hun hadde solgt noen aksjer som moren ikke ønsket at hun skulle selge. Nå virker det som om sønnen ser urimeligheten i at han arvet nærmest alt så står han er villig til å gi litt av sin arv til dem for å hindre konflikter i familien. Virker som om mange av de rikeste arvelaterne ikke bryr seg eller ikke forstår hvor store konflikter man kan få i familien når man grovt forskjellsbehandler barna. https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/07/03/8150080/norges-rikeste-kvinne-utelater-datter-fra-testamentet Anonymkode: fc827...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #135 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rannfrid Rasmussen som var Norges rikeste kvinne og hadde formue på 9 milliarder valgte at eldstedatteren kun skulle den lovpålagte pliktarven og ikke en krone mer. Pliktarven var på 1,8 millioner kroner. Yngstesønnen arvet nærmest alt, men det blir også noe til de mellomste søsknene. Har vært lang tradisjon i familiene med gamle penger å la sønnen arve nærmest alt. Og i tillegg gjøre barna man har kranglet med helt arveløse. Eldstedatteren som ble "arveløs" ble ekskludert fra testamentet fordi hun hadde solgt noen aksjer som moren ikke ønsket at hun skulle selge. Nå virker det som om sønnen ser urimeligheten i at han arvet nærmest alt så står han er villig til å gi litt av sin arv til dem for å hindre konflikter i familien. Virker som om mange av de rikeste arvelaterne ikke bryr seg eller ikke forstår hvor store konflikter man kan få i familien når man grovt forskjellsbehandler barna. https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/07/03/8150080/norges-rikeste-kvinne-utelater-datter-fra-testamentet Anonymkode: fc827...b4e Hun har tidligere arvet noen aksjer hun solgte mot familiens vilje. Derfor vil de ikke la henne arve mer. Forståelig. Anonymkode: a56cf...507 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #136 Del Skrevet 3. juli 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun har tidligere arvet noen aksjer hun solgte mot familiens vilje. Derfor vil de ikke la henne arve mer. Forståelig. Anonymkode: a56cf...507 Mot morens vilje. Deler av aksjene var arvet av mormoren og moren ønsket ikke å la datteren får bestemme over dem. Vet ikke om det er "forståelig". Om du får penger av din mormor, er det da din mor som bestemmer om du skal få lov til å bruke dem? Står heller ikke konteksten de ble solgt i. For alt vi det måtte datteren selge aksjene for å betale formueskatt eller for å betale andre helt nødvendige utgifter. Anonymkode: fc827...b4e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #137 Del Skrevet 3. juli 9 minutter siden, AnonymBruker said: Mot morens vilje. Deler av aksjene var arvet av mormoren og moren ønsket ikke å la datteren får bestemme over dem. Vet ikke om det er "forståelig". Om du får penger av din mormor, er det da din mor som bestemmer om du skal få lov til å bruke dem? Står heller ikke konteksten de ble solgt i. For alt vi det måtte datteren selge aksjene for å betale formueskatt eller for å betale andre helt nødvendige utgifter. Anonymkode: fc827...b4e Edit: Dette er selvsagt snakk om voksne mennesker. Dattera var vel i 40- eller 50-årene da det skjedde. Det er også noe som går igjen i mange av familiene med gamle penger. Familiens overhode vil ikke la sine voksne barn få ta sine egne valg. De bruker trusler om å gjøre barna arveløse for å kontrollere barna. Det tror ikke jeg er sunt. Man burde ønske at barna som voksen tar selvstendige valg og ikke kun lever etter å gjøre foreldrene fornøyd. Det trenger for øvrig heller ikke være foreldrene som ender opp om familiens overhode. I Wilhelmsen-familien er det arvestrid fordi Thomas Wilhelmsen kontrollerer arven til kusiner, og tanter og han bruker det at han sitter på kontrollen som brekkstang for å få dem til å selge arven billig til han. Det er absolutt ikke gitt at den som kontrollerer familiemedlemmers penger har edle motiver. Om noe så vil de ofte misbruke denne makten. Slikt maktmisbruk vil også være helt lovlig juridisk. Anonymkode: fc827...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #138 Del Skrevet 22. juli Hørte nettopp om en sånn historie igjen. To voksne barn skulle arve forelder, og den som hadde tre barn mente hun og barna skulle ha åtti prosent av arven og den barnløse tjue.... for de var jo fem etterkommere og skulle ha likt mente trebarnsmamma. Anonymkode: f38c8...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #139 Del Skrevet 22. juli De verste tilfellene jeg har hørt om, er der det er særkullsbarn inni bildet og den gjenlevende (ikke særkullsbarnas forelder) har sørget for å få mest mulig skrevet på seg sånn at det blir minimalt til særkullsbarn. Har vært borti dette mange ganger, så det virker dessverre som det er litt gjengs. Anonymkode: e1c2b...e23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli #140 Del Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 15.09): Vi er også barnløse. Min manns søsken har jeg møtt tre ganger gjennom 30 år. Mine søsken bor ganske nær, men vi er oppvokst i en konservativ kristen menighet og det er såvidt de vedkjenner seg å være i slekt med de to homsene nederst i veien. At vi har overtatt barndomshjemmet har falt dem tungt for hjertet, jeg vet at de har avtalt mellom seg at min nevø skal få overta når vi dør. Det de ikke vet er at alt vi eier og har er testamentert til min niese. Hun vet det forsåvidt ikke selv heller. De skal alle få vite det snart. Ikke for å få gleden av å se de lange maskene, selv om jeg er smålig nok til å glede meg til det også, men fordi hun snart skal flytte tilbake til byen. Det passer fint å gi henne huset nå, vi skal kjøpe leilighet. Min niese er som vår egen. Hun ringer ofte, besøker oss når hun er i byen, har invitert oss til alle merkedager som bryllup, barnedåper og barnebursdager. De andre later som vi ikke eksisterer. Du og du som jeg gleder meg til å slippe bomben 😁 Anonymkode: a2fee...17b Jeg skulle nesten ønske at jeg kunne være der selv når dere gjør det! Anonymkode: a7e1d...264 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå