Gå til innhold

Rare ting arvinger mener

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min far har gitt alt av eiendommer og verdier og alt han eier og har til min stemor. Så dagen han dør er det ingen arv igjen til oss som han har med andre damer enn nåværende kone (de har to sammen)... 

Anonymkode: fa82f...265

• Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Anmeldelse må være med i hver tråd.

Anonymkode: ebff2...265

Ja, det er jo kriminelt å ta seg inn og forsyne seg av avdødes eiendeler når man ikke er arving, en gang? Det er relativt vanlig å anmelde tyveri.

Anonymkode: 6781f...f20

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Uten testamente er det jo barna som arver foreldrene, så dette er jo helt vanlig praksis. 

Anonymkode: 0dc9e...afd

Det er riktig. Men dersom besteforeldrene har snakket om dette i mange år og alle vet det var slikt de ønsket det, er det dårlig gjort å ikke dele slik ønsket var. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Det er riktig. Men dersom besteforeldrene har snakket om dette i mange år og alle vet det var slikt de ønsket det, er det dårlig gjort å ikke dele slik ønsket var. 

Hvis ikke besteforeldrene har tatt seg bryet med å skrive testament så er dette ikke dårlig gjort. Det som ER urimelig er å kreve mer arv ford man har flere barn. (Og selvfølgelig ikke noe man kommer noen vei med) 

Anonymkode: 499da...0fc

• Liker 25
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At barn som ikke har gitt foreldre barnebarn bør arve mindre. 

Du verden 😳. Arv får virkelig frem det verste i folk. Mine tanter og onkel på farsiden er et godt eksempel. I oppgjøret etter bestefar, hvor vi hadde del etter pappa som var død, takserte de alt ned til den minste t-skje. Og så måtte vi by på tingene. Masse diskusjoner og tull. Meldte meg helt ut, fikk min del i penger.

Anonymkode: 072dc...e5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke besteforeldrene har tatt seg bryet med å skrive testament så er dette ikke dårlig gjort. Det som ER urimelig er å kreve mer arv ford man har flere barn. (Og selvfølgelig ikke noe man kommer noen vei med) 

Anonymkode: 499da...0fc

Det er overraskende mange som ikke forstår reglene. Det viser alle trådene om arv her inne.

Jeg er enig i at det er urimelig å kreve mer arv utelukkende fordi man har flere barn. Men urimeligheten er ikke til stede om man gjør det fordi den som er død har sagt det mange ganger og det var arvelaters ønske.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (11 minutter siden):

Det er overraskende mange som ikke forstår reglene. Det viser alle trådene om arv her inne.

Jeg er enig i at det er urimelig å kreve mer arv utelukkende fordi man har flere barn. Men urimeligheten er ikke til stede om man gjør det fordi den som er død har sagt det mange ganger og det var arvelaters ønske.

Problemet er at når det ikke er skrevet noe testamente er det umulig å vite hva avdøde egentlig mente. Kanskje snakket de mye om at de mente at arven burde hoppe over en generasjon og gå rett til barnebarna, men sa ikke noe spesielt om fordelingen? Kanskje sa de ikke helt det samme til begge barna heller, eller de to tolket det som ble sagt forskjellig. 

Det er selvfølgelig synd at det skaper splid i familier, men er det ikke skrevet ned blir folk gjerne ikke enige om hva avdøde egentlig mente. 

Moral: skriv testamente om du har noen som helst mening om hvordan arven etter deg skal fordeles. 

Anonymkode: 81aa7...ee2

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at når det ikke er skrevet noe testamente er det umulig å vite hva avdøde egentlig mente. Kanskje snakket de mye om at de mente at arven burde hoppe over en generasjon og gå rett til barnebarna, men sa ikke noe spesielt om fordelingen? Kanskje sa de ikke helt det samme til begge barna heller, eller de to tolket det som ble sagt forskjellig. 

Det er selvfølgelig synd at det skaper splid i familier, men er det ikke skrevet ned blir folk gjerne ikke enige om hva avdøde egentlig mente. 

Moral: skriv testamente om du har noen som helst mening om hvordan arven etter deg skal fordeles. 

Anonymkode: 81aa7...ee2

Min påstand var at det ikke er frekt å anmode om den fordelingen avdøde ønsket. Om det er tvil rundt det, vet man ikke hva ønsket var.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stefars søster var på ham som hauken i månedene før han døde. Hun mente at han måtte avslutte sitt fond og gi  bort de pengene mens han levde. Og da selvfølgelig til henne. Hun maste på både ham og meg om at han måtte skrive testamente, og hun var livredd for at han ikke hadde gjort det. 

Stefar døde, og testamentet kom fra Tingretten hvor han testamenterte bort sin lovlige del, og min mor arvet resten.

Det ble bråk ja, for hun mente at hun hadde krav på mer enn hva hun og hennes barn fikk! 

Hun nektet i det lengste å skrive under på skiftepapirene som advokat hadde satt opp. Min mor ønsket ikke å sitte i uskifta bo, da hun ville betale ut arven til dem som var nevnt i testamentet. 

Stefars søsters drøm var å få utbetalt en stor sum i fondspenger før broren døde, samt bli tilgodesett med den delen han fritt kunne testamentere bort, siden han ikke hadde egne barn. I følge henne var det hun som hadde krav på alt, og hun takler dårlig at det er jeg som arver hele sulamitten når den dagen kommer. 

Anonymkode: 50bfc...d10

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det du og dine søsken som ikke forstår arveloven. Din tante har helt rett.

Anonymkode: 9a911...e40

Hei!

Denne delen av arven skulle gå (og gikk!) direkte til oss barnebarna utenom våre foreldre. De hadde allerede fått sin del av arven. 

Det var dessverre ikke nedfelt i testamentet, men da de kjøpte leiligheten på 90-tallet var det universielt enighet om at verdien på denne leiligheten skulle barnebarn arve, ikke barn. 

Mine foreldre ønsker å gjøre det samme med sitt sommerhus, men jeg og mine søsken har heldigvis fått gjennomslag at det må føres i testamentet.

Anonymkode: eece9...61b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Morgenen etter min far døde kom min onkel (bror til min far) på besøk. Det første han sier når han kommer inn døra er

Skapet skal være i familien, det skal ikke xxx ha (min stemor)!!! 

Jeg og min søster som satt der hadde aldri hørt om eller sett noe skap (det sto innerst i en krok på loftet), så vi bare himla med øynene og sa ta bare skapet. 

Greit nok å være opptatt av arvegods, men hva med kondolerer jenter og gi oss en klem? Neida. Skapet!!! Hvor er skapet!?? 

Jeg vet ikke om han fikk med seg skapet eller ikke. Og jeg håper han var absurd av sorg. 

Anonymkode: f3076...f2a

Min bestemor og ene av hennes svigerdøtre var overhodet ikke på talefot. Dette på grunn av at den svigerdatter oppførte seg ufattelig ugreit da hun og mannen overtok gården på odel 40 år før min bestemor døde. Alle vet at bestemor på ingen måte ville ha gitt den svigerdatter noe spesielt etter seg. 

Uka etter min bestemor døde kom hun og hentet hele bestemors spisestue. En svært flott spisestue, med skjenk, bord og stoler. Dette hevdet hun at bestemor hadde sagt at hun skulle få. (Aldri i livet!) Resten av familien ønsket ikke konflikter og lot henne ta dette, selv om alle visste at det var løgn. 

Settet ble satt i en kjellerbod, og ca 10 år senere ble det bare uten ord levert tilbake. Ødelagt. 

Anonymkode: 0e94c...443

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min mann lå på det siste på sykehuset, og hans ex som han har barn med, tok nøkkelen til leiligheten vår (min bonusdatters nøkkel) og gikk gjennom eiendelene hans/ våre for å få oversikt over hva hennes barn skulle få når faren deres døde!

Kjerringa var så dum at hun forsnakket seg og sa at hun hadde vært inne og kikket rundt.

Anonymkode: 52da6...b7f

Selvfølgelig ufølsomt og svært frekt, men du verden så mange krangler det er mellom særkullsbarn og steforeldre om arv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min mann lå på det siste på sykehuset, og hans ex som han har barn med, tok nøkkelen til leiligheten vår (min bonusdatters nøkkel) og gikk gjennom eiendelene hans/ våre for å få oversikt over hva hennes barn skulle få når faren deres døde!

Kjerringa var så dum at hun forsnakket seg og sa at hun hadde vært inne og kikket rundt.

Anonymkode: 52da6...b7f

Ingenting er som en skikkelig forsnakkelse. 

Anonymkode: a56cf...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min svoger og kona ba mine svigerforeldre om å ikke bruke så mye penger på å reise, for det var tross alt noen som egentlig skulle arve disse pengene🤪 Da var svigers i 60-åra...

Anonymkode: bd62d...c90

Det er så egoistisk. Bare reis sier vi ❤️

Dere har vært hjemme og slitt nok. 

Anonymkode: a56cf...507

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange grufulle historier og mange onde mennesker og settinger man aldri kan gardere seg mot

Eneste er å begynne å spare det man kan selv så slipper man å bli lei seg om man blir satt i en skvis. Bedre enn å gå på nåler med familie man merker ikke vil en vel.

Anonymkode: 7ae38...e17

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde min farmor lovet vekk samme tingene og pengene til mange mennesker i hytt og vær over mange år.  Så det finnes håpløse arvelatere også, ikke bare håpløse arvinger😂

Anonymkode: 3e499...161

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min svoger og kona ba mine svigerforeldre om å ikke bruke så mye penger på å reise, for det var tross alt noen som egentlig skulle arve disse pengene🤪 Da var svigers i 60-åra...

Anonymkode: bd62d...c90

Egoismen lenge leve, lurer på om de selv planlegger hva pengene skal brukes til eller om de også begrenser egen pengebruk mtp egne arvinger. 
Jeg hadde skrevet testamente og gitt dem minimumsarv. 
Selv sparer jeg penger for å kunne nyte pensjonisttilværelsen ikke for at arvinger skal få mer penger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt arveoppgjøret fra helvete, med falske dokumenter, forsøk på svindel og bedrag fra ende til annen… går ikke mer inn på detaljer annet en at vi særkullsbarna er sjokkert hvordan voksne mennesker du trodde godt om opptrer og forsøker manipulere omgivelsene for å prøve å melke og lure til seg ikke-berettigede verdier i dødsboet -en oppførsel de ikke hadde hatt om vedkommende levde …. Jizzez er ennå i sjokk og en smule traumatisert. 

Anonymkode: 55206...895

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...