Gå til innhold

Rare ting arvinger mener


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da min mormor døde delte mamma og tanta på pengene de fikk etter hussalget. Helt greit. Mormor hadde også veldig mange og dyre smykker, flere hundretusen. Tanta tok de for å få de taksert hos gullsmed, etterpå skulle de trekke lodd for de smykkene med høyest affeksjonsverdi og dele opp verdien. Mormor døde for 15 år siden og tanta har fremdeles alt, mamma er for konfliktsky til å ta det opp. Da jeg våget å spørre tanta når de skulle fordele, mamma hadde lovet meg et par stykker, fikk jeg beskjed å holde meg unna. Hun er ikke frekk nok til å bruke de selv men jeg har mistanke at en halv million ekstra kommer godt med.

Anonymkode: 0034d...77c

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tviler ikke på at det stemmer. Arv er blant tingene som bringer ut det verste i folk. Samme gjelder skilsmisser. 

Min mor ble dømt for dokumentforfalskning av arven fra min far. Hun ønsket å hindre at en av hennes sønner og min bror fikk sin arv. Mamma hatet han og hadde valgt sin andre sønn som favoritt. Hun ville heller ikke at sønnen hun hatet skulle få komme i begravelsen til sin far. 

 

Anonymkode: fc827...b4e

Oj, lurer på hva som kan få en mor til å hate sitt eget barn 😳

Anonymkode: 63145...198

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svoger og kona ba mine svigerforeldre om å ikke bruke så mye penger på å reise, for det var tross alt noen som egentlig skulle arve disse pengene🤪 Da var svigers i 60-åra...

Anonymkode: bd62d...c90

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor døde og hadde 3 «barn» huset hun bodde i til slutt var ca 1 million, (hun og bestefar hadde et større hus før dette men solgte og koste seg med å reise før han døde først)

onkelen min hadde vært dårlig med penger i flere år og mine besteforeldre hadde gitt han 200 tusen i lån, da klikket han i vinkel og sjikanerte sine søstre da han bare fikk 100 tusen mens søstrene fikk 300 tusen hver.

han ble jo gjeldfri, han mente jo at dette var urettferdig.

han brukte og mormor sitt kort etter hun var død og tok ut flere tusen kroner.

 

Anonymkode: 417b1...7dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenen etter min far døde kom min onkel (bror til min far) på besøk. Det første han sier når han kommer inn døra er

Skapet skal være i familien, det skal ikke xxx ha (min stemor)!!! 

Jeg og min søster som satt der hadde aldri hørt om eller sett noe skap (det sto innerst i en krok på loftet), så vi bare himla med øynene og sa ta bare skapet. 

Greit nok å være opptatt av arvegods, men hva med kondolerer jenter og gi oss en klem? Neida. Skapet!!! Hvor er skapet!?? 

Jeg vet ikke om han fikk med seg skapet eller ikke. Og jeg håper han var absurd av sorg. 

Anonymkode: f3076...f2a

  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine skulle fordele eiendom sammen så de spurte først broren og meg hva vi tenkte. Broren forlangte dennmest verdifulle huset, leiligheten (den større) og halve hytta. Etter hans mening ville han gi fra seg den mindre leiligheten og halve hytta. Foreldrene regnet ut verdi for alt de eide og delte alt 1/2. Nå er han sur og snakker ikke med verken faren eller meg (mora døde). 

Anonymkode: 084c6...8eb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mora hadde også penger i banken. Broren var sjokkert da faren ønsket å dele disse sparepengene på 3 deler (altså faren, broren og meg). Faren ville at pengene skulle deles og ville ikke sitte uskiftet. Broren mente faren bør ikke ha noe.

Anonymkode: 084c6...8eb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min manns familie har det vært diskusjon om allerede påbegynte stearinlys...

Anonymkode: 6cd9b...853

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oj, lurer på hva som kan få en mor til å hate sitt eget barn 😳

Anonymkode: 63145...198

Meg du siterte. Mamma er død nå og jeg vet ikke hvorfor hun hatet eldstesønnen sin. Men barnevernet tok han en periode fra mamma fordi hun mishandlet han så dette startet jo da han var et lite barn. 

Anonymkode: fc827...b4e

  • Liker 2
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min bestemor døde fant familie det for godt å bare valse inn og ta det som passet seg før arvingen kom til stede. Min forelder som var eneste arving og jeg bodde på et annet sted i landet og måtte reise dit ifbm begravelsen. Familie som bare hentet ting var min bestemors søsken og nieser/nevøer. Alt av verdi var borte da jeg om min forelder kom til stedet. I tillegg ble vi støtt ut av resten av familien da min forelder ikke ville gi bort (!) huset til en annen slektning. Det var jo naturlig måtte vite.. 

Anonymkode: 72c38...6d4

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I min manns familie har det vært diskusjon om allerede påbegynte stearinlys...

Anonymkode: 6cd9b...853

Jeg antar det ikke er fordi de er ekstremt opptatt av miljø og «bruk og kast»-problematikk? 😂

Anonymkode: 6781f...f20

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tja, hadde en slektning som døde, og ektefellen ønsket at alle arvinger skulle få velge en "gjenstand av sentimental verdi" før resten av boet ble gjort opp. 

En av nevnte arvinger var et barnehagebarn som ønsket seg en gjenstand avdøde hadde brukt kjempemasse, og som representerte avdøde på en veldig god måte - men fikk streng beskjed fra sin mor om å velge noe verdifullt isteden, og endte opp med en ting til noen tusenlapper som på ingen måte "representerte" avdøde. Ikke at det spilte så stor rolle, siden den ble solgt på finn.no noen måneder senere... 

Anonymkode: 722ed...7d3

Den arvingen kunne vel fått den verdiløse tingen også da

Anonymkode: 4ec55...660

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da min bestemor døde fant familie det for godt å bare valse inn og ta det som passet seg før arvingen kom til stede. Min forelder som var eneste arving og jeg bodde på et annet sted i landet og måtte reise dit ifbm begravelsen. Familie som bare hentet ting var min bestemors søsken og nieser/nevøer. Alt av verdi var borte da jeg om min forelder kom til stedet. I tillegg ble vi støtt ut av resten av familien da min forelder ikke ville gi bort (!) huset til en annen slektning. Det var jo naturlig måtte vite.. 

Anonymkode: 72c38...6d4

Det er jo tyveri, og skulle vært anmeldt?

Anonymkode: 6781f...f20

  • Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mine besteforeldre døde og leiligheten skulle selges, var den verdt 5 millioner som skulle fordeles til de fem barnebarna, vi skulle få 1 million hver. Pappa og søsteren hans (min tante) har alltid hatt ett dårlig søskenforhold, og min tante mente at det var urettferdig at hennes to barn skulle "bare" få 2 millioner tilsammen, mens pappa sine tre barn skulle få 3 millioner. Så istedenfor at jeg og mine to søsken arvet 1 million hver som mine besteforeldre hadde egentlig bestemt da de levde, så ble fordelingen 2,5 millioner til mine to søskenbarn og 2,5 millioner til oss tre søsken. Dvs. tre av oss arvet rundt 830'  hver, de andre 1.250' hver.. Er selvfølgelig glad og takknemlig for det, men synes det er sinnsykt at tanten min ikke ser den skjevfordelingen selv. 

Anonymkode: eece9...61b

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn som ikke har gitt foreldre barnebarn bør arve mindre. 

Anonymkode: 0dc9e...afd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da mine besteforeldre døde og leiligheten skulle selges, var den verdt 5 millioner som skulle fordeles til de fem barnebarna, vi skulle få 1 million hver. Pappa og søsteren hans (min tante) har alltid hatt ett dårlig søskenforhold, og min tante mente at det var urettferdig at hennes to barn skulle "bare" få 2 millioner tilsammen, mens pappa sine tre barn skulle få 3 millioner. Så istedenfor at jeg og mine to søsken arvet 1 million hver som mine besteforeldre hadde egentlig bestemt da de levde, så ble fordelingen 2,5 millioner til mine to søskenbarn og 2,5 millioner til oss tre søsken. Dvs. tre av oss arvet rundt 830'  hver, de andre 1.250' hver.. Er selvfølgelig glad og takknemlig for det, men synes det er sinnsykt at tanten min ikke ser den skjevfordelingen selv. 

Anonymkode: eece9...61b

Uten testamente er det jo barna som arver foreldrene, så dette er jo helt vanlig praksis. 

Anonymkode: 0dc9e...afd

  • Liker 20
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo tyveri, og skulle vært anmeldt?

Anonymkode: 6781f...f20

Anmeldelse må være med i hver tråd.

Anonymkode: ebff2...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da mine besteforeldre døde og leiligheten skulle selges, var den verdt 5 millioner som skulle fordeles til de fem barnebarna, vi skulle få 1 million hver. Pappa og søsteren hans (min tante) har alltid hatt ett dårlig søskenforhold, og min tante mente at det var urettferdig at hennes to barn skulle "bare" få 2 millioner tilsammen, mens pappa sine tre barn skulle få 3 millioner. Så istedenfor at jeg og mine to søsken arvet 1 million hver som mine besteforeldre hadde egentlig bestemt da de levde, så ble fordelingen 2,5 millioner til mine to søskenbarn og 2,5 millioner til oss tre søsken. Dvs. tre av oss arvet rundt 830'  hver, de andre 1.250' hver.. Er selvfølgelig glad og takknemlig for det, men synes det er sinnsykt at tanten min ikke ser den skjevfordelingen selv. 

Anonymkode: eece9...61b

Det er jo helt riktig og i henhold til arveloven. 

Anonymkode: 91470...b16

  • Liker 17
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg antar det ikke er fordi de er ekstremt opptatt av miljø og «bruk og kast»-problematikk? 😂

Anonymkode: 6781f...f20

Nope! 

Anonymkode: 6cd9b...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...