Gå til innhold

Barnebursdag og allergier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere med barn som har matallergier det når barnet er bedt i selskap? 

skal snart arrangere 5 årsdag for gutten min, og har allerede begynt å få mange meldinger av ei mor som har et barn med flere allergier. Hun sender meg oppskrifter på kaker hennes barn kan spise, og vil at varmmat også skal tilpasses hennes barn. Min gutt har ønsker om både varmmat og kake som han er glad i, og jeg kjenner at for meg er min gutts ønsker viktigere enn barnets allergier.

Anonymkode: a99db...e23

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilpasser for allergier. Noen ting lager jeg slik at alle kan spise, andre ting vil jeg lage en egen variant for barnet med allergier. Men uansett så tilpasser jeg. Med mindre det er noe helt ekstreme restriksjoner, så synes jeg det er på sin plass som vertskap. 

Hva er allergien, og hva ønsker din gutt å spise? Så kanskje vi kan hjelpe med gode, enkle løsninger?

Anonymkode: ff45b...8ce

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Er det flere med allergier ville jeg bare gått for allergivennlig eller "tapas" der man uansett kan spise noe. Kake og slikt kan man lage utenom.

Et tips er kyllingnuggets og pommes frites, og gele med diverse godteri som tilbehør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stedatter med cøliaki, voksen nå. Men jeg pleide å kontakte en av foreldrene til den hun var bedt i selskap hos, og høre hva de skulle servere. Var det pølse med brød, sendte vi med glutenfrie pølsebrød. Var det pizza, fikset vi glutenfri pizza. Sendte med muffins/kake som hun likte. Tok det IKKE som en selvfølge at andre skulle fikse dette og velte om på hele den planlagte menyen. 

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan gjør dere med barn som har matallergier det når barnet er bedt i selskap? 

skal snart arrangere 5 årsdag for gutten min, og har allerede begynt å få mange meldinger av ei mor som har et barn med flere allergier. Hun sender meg oppskrifter på kaker hennes barn kan spise, og vil at varmmat også skal tilpasses hennes barn. Min gutt har ønsker om både varmmat og kake som han er glad i, og jeg kjenner at for meg er min gutts ønsker viktigere enn barnets allergier.

Det er forresten dårlig vertskap å invitere noen til selskap og så servere noe de ikke kan spise.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange allergier er det snakk om da? Det at hun sender forslag er nok for å være hjelpsom. Jeg er også den mammaen. Et av barna mine har melkeproteinallergi, og det er alltid et j**la styr når vi skal ut eller hun skal i bursdag, for ALT har melk i seg. Alt disse allergibarna ønsker er å være en del av gjengen og kunne spise det de andre spiser. Så jeg skjønner denne moren godt. 
Det betyr ikke at du må gjøre som hun ønsker. Du kan sende til henne at ditt barn ønsker _denne_ maten, og hør om barnet hennes liker et alternativ du kan leve med, f.eks pølser. Når det gjelder kake synes jeg det er noe herk å bake en hel kake for et barn, så pleier å kjøpe noe på butikken eller lage gelé som alle kan ha.

Anonymkode: b860a...8de

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får tilpasse etter evne, hvis du vet at du ikke har kapasitet til ei kake, så be om tips til noe ferdiglaget som  barnet hennes kan spise. Sett grenser som verner om din evne til å gjennomføre, men har du overskudd er det veldig hyggelig gjort å lage noe som dette barnet og kan spise. 

Her har vi laget vegansk (og på default også halal og glutenfri) chili sin carne med masse godt tilbehør(NB! Dette var til et større barn), melke og eggefri kake var null stress, samme med glutenfri. Lager bare rimelige sjokoladekaker 😆. Lar egne barn bestemme pynt i huset, snacks og farge på kaken og mye annet. 

Anonymkode: e9f2d...4a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glutenfrie tacolefser og div tilbehør i adskilte skåler. Pommes frites med div tilbehør i adskilte skåler. Så kan alle ta det de kan ha.  Av erfaring spiser de ofte litt kjapt og gale, og vil videre til leken 😊

Anonymkode: 3c233...059

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tilpasset alt etter allergibarnet. Vanskelig å svare når man ikke vet menyen, men om mitt barn hadde ønsket pizza, og det kom en som ikke tålte melk, så hadde jeg kjøpt inn en pakke pølser ved siden av. De kunne vi brukt siden. 

Vi har alltid to «kaker» (kan også være kake og gelé), barnet mitt får bestemme en, den andre hadde jeg laget allergivennlig.

Anonymkode: 5b907...f59

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde servert noe barnet med allergi kan spise (og flere), og noe du vet barnet ditt liker også. Som regel er ikke slike tilpasninger så vanskelige. Her jeg bor er det helt vanlig å skrive i invitasjonen til bursdag at man gir beskjed om noen har allergier. Så tror det er ganske vanlig å da servere noe disse barna kan spise også. 

Anonymkode: b0936...f4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke tilpasset alt etter allergibarnet. Vanskelig å svare når man ikke vet menyen, men om mitt barn hadde ønsket pizza, og det kom en som ikke tålte melk, så hadde jeg kjøpt inn en pakke pølser ved siden av. De kunne vi brukt siden. 

Vi har alltid to «kaker» (kan også være kake og gelé), barnet mitt får bestemme en, den andre hadde jeg laget allergivennlig.

Er jo null stress å lage en pizzavariant uten melk, da. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilpasser allergier. Men barnet ditt kan jo få to kaker, det kan jo tenkes at det skal være voksenselskap også? Eventuelt kan du lage en minikake av den allergivennlige. Og i forhold til mat, trenger jo ikke alle sammen å spise det allergivennlige, du kan bare lage litt av det.

Anonymkode: c473b...8e5

• Liker 2
Skrevet

Det er svært enkelt å servere noe  som er tilpasset alle de vanligste allergien samt religioner. Å ikke ta slike hensyn i bursdag er smålig.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo null stress å lage en pizzavariant uten melk, da. 

Hva bruker du som erstatning for ost?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Yodas skrev (2 minutter siden):

Det finnes veganske alternativer. Det er dessuten ikke gitt at de ikke tåler all ost. Og man må ikke ha ost på pizza.

Endret av Brunello
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (2 minutter siden):

Finnes ulike varianter av vegansk revet "ost" til pizza ☺️ (gryr, go vegan f.eks) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Det finnes veganske alternativer. Det er dessuten ikke gitt at de ikke tåler all ost. Og man må ikke ha ost på pizza.

Melkeallergikere er allergisk mot all ost, jo. Så da må man over på vegansk "ost" eller bare ikke ha ost på, som du sier. 

Laktoseintolerante tåler som regel ost, men laktoseintoleranse og melkeproteinallergi må ikke forveksles da de ikke tåler de samme tingene. 

Anonymkode: 4afef...58a

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Større sjanse for at det er melk i pølsene. Trenger ikke være melk i pizza...

Endret av Hensatt
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min ønsker pizza og ei sjokoladekake vi alltid har i selskaper her i huset. Barnet med allergi har cøliaki, melkeprotein og egg-allergi. Gele var et veldig godt tips! Varmmat blir jeg mer usikker på. Hadde tenkt å lage hjemmelaget som er favoritten til gutten min, men her er både mel og melk en utfordring. Er det noen ferdigpizzaer som går under allergivennlig? 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (Akkurat nå):

Større sjanse for at det er melk i pølsene. Aldri hørt om melk i pizza...

Ost, kjære deg, ost. 

Anonymkode: 4afef...58a

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...