Gå til innhold

Kan familien til min avdøde kjæreste kreve at hans livsforsikring skal deles på de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke la deg presse til å gi fra deg forsikringspengene. 

Anonymkode: 9c790...e8b

Sier meg enig i denne. Forsikringen er til for å sikre deg. Barna får jo arv. De andre har ikke rett på noe. 

Anonymkode: dcb12...7a7

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha de. De fleste tegner jo livsforsikring for at partner skal sitte igjen med bolig etc.

Anonymkode: fef26...6f3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal ikke den avdødes barn få denne livsforsikringen da ?   

Anonymkode: 62813...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mannen min døde fikk jeg livsforsikringen fra jobben hans. Ingen i hans familie krevde noe av pengene. Vi rakk ikke å få barn, så alt gikk til meg. 

Anonymkode: 4306f...72c

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvorfor skal ikke den avdødes barn få denne livsforsikringen da ?   

Anonymkode: 62813...52d

Hvis du leser tråden så får barna vanlig arv + utbetaling fra en annen livsforsikring. Denne andre livsforsikringen var for livspartner/samboer.

De fleste skaffer seg jo livsforsikring for å sikre parntern sin og boligsituasjon? Derfor jeg har livsforsikring, for at samboer kan slette gjeld og sitte med huset.

Anonymkode: fef26...6f3

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da mannen min døde fikk jeg livsforsikringen fra jobben hans. Ingen i hans familie krevde noe av pengene. Vi rakk ikke å få barn, så alt gikk til meg. 

Anonymkode: 4306f...72c

dette blir vel ikke helt den samme situasjonen da, hvis dere var gift (ikke bare samboere)

og i tråd-starter sitt tilfelle virker det som om den avdøde hadde barn allerede...     

Anonymkode: 62813...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det stemmer. Men vil jo anta at han skrev opp sine egne barn.. Ellers var han jo mildt sagt litt slem

Anonymkode: d2e74...e04

Hvorfor i all verden mener du det? Livsforsikring er noe man ofte har for å sikre at partneren kan beholde felles hjem. Få har forsikring for å øke barnas arv. 

  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvorfor skal ikke den avdødes barn få denne livsforsikringen da ?   

Anonymkode: 62813...52d

Fordi livsforsikringen skal sikre at partner får beholde boligen etter arveoppgjøret. Ts er nødt til å kjøpe ut barna fra huset i tillegg til at de får annen arv. 

Anonymkode: dcb12...7a7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

dette blir vel ikke helt den samme situasjonen da, hvis dere var gift (ikke bare samboere)

og i tråd-starter sitt tilfelle virker det som om den avdøde hadde barn allerede...     

Anonymkode: 62813...52d

Det er akkurat samme situasjon. Om man er gift eller ikke sier ikke noe om forholdets varighet eller nærhet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Svoger spurte meg om jeg hadde fått brev fra forsikringsselskapet, og at jeg må gi han beskjed når den skal utbetales 😕

Ts

Anonymkode: ad140...175

Veldig frekt. Ikke la deg presse! Skaff advokat hvis nødvendig. Og OM noen skulle få de pengene annet enn deg, så skulle det vært avdødes barn. Ikke hele slekta! Søsken, foreldre etc arver ikke automatisk så lenge det finnes livsarvinger. Ganske vanvittig at de skal sko seg økonomisk på at deres familiemedlem er død. 

Anonymkode: 3cb1c...9b9

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er sjokkert.

 

Her har du mistet samboeren din og får en livsforsikringsutbetaling som er DINE penger, og så kommer svogeren din og vil kreve pengene??? Altså hva i all verden.

Anonymkode: cbae6...0c7

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dette blir vel ikke helt den samme situasjonen da, hvis dere var gift (ikke bare samboere)

og i tråd-starter sitt tilfelle virker det som om den avdøde hadde barn allerede...     

Anonymkode: 62813...52d

Når det gjelder livsforsikring er det det samme for ektefeller og samboere.

Ts

Anonymkode: ad140...175

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, jeg er sjokkert.

 

Her har du mistet samboeren din og får en livsforsikringsutbetaling som er DINE penger, og så kommer svogeren din og vil kreve pengene??? Altså hva i all verden.

Anonymkode: cbae6...0c7

Brødrene og konene er litt misunnelig virker det som

Ts

Anonymkode: ad140...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men det er veldig ubehagelig, for dette er jo mennesker som jeg har ansett som mine aller nærmeste de årene jeg har vært med samboer, og jeg har jo blitt glad i de, og så når han går bort så blir de litt griske.

Kanskje det er slik vi blir mange av oss i slike situasjoner?

Ts

Anonymkode: ad140...175

Det verste i mennesker kommer dessverre fram i arveoppgjør… det er derfor det blir så mange krangler. Kondolerer. ❤️

Anonymkode: 3cb1c...9b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

hvorfor skal ikke den avdødes barn få denne livsforsikringen da ?   

Anonymkode: 62813...52d

Fordi noen livsforsikringer går kun til ektefelle samboer, mens andre forsikringer inkluderer avdødes barn.

Ts

Anonymkode: ad140...175

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare si at livsforsikringen var begunstiget til deg og ikke en del av arven og at de kan ringe forsikringsselskapet hvis de har spørsmål.

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Duff skrev (40 minutter siden):

Du kan bare si at livsforsikringen var begunstiget til deg og ikke en del av arven og at de kan ringe forsikringsselskapet hvis de har spørsmål.

Ja, be dem gjøre det! Da kan de drite seg ut ovenfor kundebehandlerne til forsikringsselskapet. 

Anonymkode: 3cb1c...9b9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, be dem gjøre det! Da kan de drite seg ut ovenfor kundebehandlerne til forsikringsselskapet. 

Anonymkode: 3cb1c...9b9

Og da får de jo det svaret som gjelder sånn i stede for at ts skal bruke penger på advokat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvorfor skal ikke den avdødes barn få denne livsforsikringen da ?   

Anonymkode: 62813...52d

Fordi den ikke er en del av arven. Det var ikke noe avdøde eide ved dødsfallet 

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Svoger spurte meg om jeg hadde fått brev fra forsikringsselskapet, og at jeg må gi han beskjed når den skal utbetales 😕

Ts

Anonymkode: ad140...175

Jeg vil påstå at jeg har et nært forhold til søsknene mine, men jeg aner ikke noe som helst om hvilke livsforsikringer de har tegnet, er det virkelig vanlig at familiemedlemmer har innsikt i slikt?

Anonymkode: 2092b...22f

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...