Gå til innhold

Kan familien til min avdøde kjæreste kreve at hans livsforsikring skal deles på de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forsikringsselskapet sa til meg at pengene er øremerket meg fordi jeg var hans samboer, men at jeg har lov til å gi pengene til hvem som helst, og at de ikke blander seg inn i det.

Ts

Anonymkode: ad140...175

Men da vet du at pengene er dine og ingen andres . De andre snylterene kan du avvise og si at avdøde testamenterte pengene til deg. 
Blir det mere bråk så kontakter du Politiet  

Anonymkode: 32a19...80b

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer og jeg har livsforsikring. Den er gjensidig, og skal utbetales til den gjenlevende part for at den enklere skal kunne sitte igjen med bolig osv etter den andres død.

Om det er likt hos dere, så er familien hans usigelig frekk og ufin, og den livsforsikringen DERE har betalt på skal da på ingen måte til dem?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forsikringsselskapet sa til meg at pengene er øremerket meg fordi jeg var hans samboer, men at jeg har lov til å gi pengene til hvem som helst, og at de ikke blander seg inn i det.

Ts

Anonymkode: ad140...175

Da er de øremerket sånn du kan kjøpe ut barna sin del i boligen. Det kan du også si til svoger om de spør mer. Søsken skal ikke ha noe uansett når personen har barn med mindre han har så mye, å har skrevet testament på at de skal arve noe. 

Anonymkode: dcb12...7a7

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Begge brødrene til avdøde samboer og deres koner, er på meg og spør om jeg skal arve noe eller om det bare er barna som arver.

Jeg og barnas mor har jo fått testamente tilsendt, men jeg har ikke lyst å opplyse de hva vi arver og hvor mye hverken jeg eller hans barn kommer til å få.

Ts

Anonymkode: ad140...175

Skjønner ikke hvorfor de blander seg. De er ikke arvinger med mindre din samboer hadde formue utover pliktarv som han muligens da testamenterte bort. Særdeles tvilsomt til dem, og det hadde de isåfall fått beskjed om. Ellers har de absolutt ingenting med arv etter ham å gjøre. Ja ikke med livsforsikring heller. 

Makan for noen frekke og griske mennesker! Bare sett foten ned. Her hadde jeg blitt redd for at de skulle gå på barna og mase til seg penger de ikke har rett på, slik som de oppfører seg, så sett lokk på dette, og om grei dialog med barnas mor bli gjerne enig med henne også om at dette er informasjon dere ikke deler med disse griske menneskene. 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke engang å svare svogeren din på spørsmål om livsforsikringen. 

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du publisere telefonnummeret til denne svogeren? Jeg kjenner jeg har behov for å sette vedkommende på plass.

Anonymkode: e82a8...be7

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Begge brødrene til avdøde samboer og deres koner, er på meg og spør om jeg skal arve noe eller om det bare er barna som arver.

Jeg og barnas mor har jo fått testamente tilsendt, men jeg har ikke lyst å opplyse de hva vi arver og hvor mye hverken jeg eller hans barn kommer til å få.

Ts

Anonymkode: ad140...175

Glem ikke at livsforsikring ikke er arv

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (Akkurat nå):

Du behøver ikke engang å svare svogeren din på spørsmål om livsforsikringen. 

Men det er veldig ubehagelig, for dette er jo mennesker som jeg har ansett som mine aller nærmeste de årene jeg har vært med samboer, og jeg har jo blitt glad i de, og så når han går bort så blir de litt griske.

Kanskje det er slik vi blir mange av oss i slike situasjoner?

Ts

Anonymkode: ad140...175

  • Hjerte 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du publisere telefonnummeret til denne svogeren? Jeg kjenner jeg har behov for å sette vedkommende på plass.

Anonymkode: e82a8...be7

Kan ikke det☺️

Det er litt mangel på selvinnsikt, så jeg tror han bare har spurt om livsforsikringen av ren nysgjerrighet, eller fordi han tror at den skal fordeles på familien.

Ts

Anonymkode: ad140...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er veldig ubehagelig, for dette er jo mennesker som jeg har ansett som mine aller nærmeste de årene jeg har vært med samboer, og jeg har jo blitt glad i de, og så når han går bort så blir de litt griske.

Kanskje det er slik vi blir mange av oss i slike situasjoner?

Ts

Anonymkode: ad140...175

Arv fører desverre alt for ofte til bråk. 

Anonymkode: dcb12...7a7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er veldig ubehagelig, for dette er jo mennesker som jeg har ansett som mine aller nærmeste de årene jeg har vært med samboer, og jeg har jo blitt glad i de, og så når han går bort så blir de litt griske.

Kanskje det er slik vi blir mange av oss i slike situasjoner?

Ts

Anonymkode: ad140...175

Ikke pokker om veldig mange av oss blir slik. Sies at arv og penger får frem det verste i folk, men ærlig talt tror jeg det i hovedsak gjelder faktiske arvinger,og ikke at øvrig familie som ikke er arvinger begynner å kreve. DET er virkelig ikke normalt! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er veldig ubehagelig, for dette er jo mennesker som jeg har ansett som mine aller nærmeste de årene jeg har vært med samboer, og jeg har jo blitt glad i de, og så når han går bort så blir de litt griske.

Kanskje det er slik vi blir mange av oss i slike situasjoner?

Ts

Anonymkode: ad140...175

Arv får frem det verste i mange. Veldig leit at du må streve med dette i tillegg til at du har mistet samboeren din. ❤️

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsforsikring har ingentimg med arv å gjøre. Har ingentimg med testament å gjøre heller, det går ikke an å testamentere bort noe som ikke er en del av dødsboet. Barna arver det som er i boet selvsagt, men livsforsikring er ikke en del av boet.  Livsforsikringen går til den som står som begunstiget. Man kan selv velge hvem som skal være begunstiget. I min livsforsikring står det at dersom forsikringstager er gift og ikke annet er oppgitt, er ektefelle begunstiget. Det står sikkert (uten at jeg husker det i farta) at samboer over 2 år er begunstiget dersom forsikringstager ikke er gift. Og hvis ikke det finnes en samboer heller går det til evt barn, og hvis ikke det er barn heller går det inn i boet hvis ikke annet er avtalt.

Det er KUN den som er begunstiget som har rett på utbetalingen. Forsikringsselskapet betaler ikke ut til noen andre.

Det er helt naturlig at den som blir økonomisk skadelidende når noen dør, er den som er begunstiget. Hensikten med livsforsilringen er jo nettopp å redusere de økonomiske konsekvensene av dødsfallet.

Hvis de nevner dette igjen, kan du bare påpeke at livsforsikring ikke er en del av dødsboet og er derfor ikke arv, og følger derfor ikke arvereglene. Det er egne regler for livsforsikring.

  • Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er dette mennesker fra en annen kultur ? 
Mangelfull innsikt i livet og regler? 

Anonymkode: 32a19...80b

Ikke nødvendigvis, mange etnisk norske som er ekstremt griske når det kommer til arveoppgjør. Vet ikke om du har hørt ordtaket:

Når Vår hette henter sine kommer fanden etter med arvingene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn.

Anonymkode: e808e...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (12 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, mange etnisk norske som er ekstremt griske når det kommer til arveoppgjør. Vet ikke om du har hørt ordtaket:

Når Vår hette henter sine kommer fanden etter med arvingene.

Ja, griske folk er det overalt. 
Men jeg forventet at folk som har vært i arbeidslivet i mange år er orientert om forsikring og lovet og regler 

Anonymkode: 32a19...80b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt vanlig å ha livsforsikring som begunstiger ektefelle/samboer. I mange tilfeller gjelder dette også etter brudd. Da mamma døde fikk pappa utbetalt hennes forsikring gjennom fagforeningen, selv om de var skilt. Det var fordi de hadde vært gift i så så mange år.

Jeg ville valgt å ikke opplyse noe videre rundt forsikringen til hans søsken. De arver uansett ikke noe så lenge avdøde hadde barn og har testamente. 

Anonymkode: ae1b7...3f3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det stemmer. Men vil jo anta at han skrev opp sine egne barn.. Ellers var han jo mildt sagt litt slem

Anonymkode: d2e74...e04

Hensikten med livsforsikring er at de etterlatte ikke skal få økonomiske problemer av et dødsfall. Barna får jo ikke det, de har en mor og er allerede sørget for. I tillegg arver de sin far. 

Den som trenger livsforsikringen er jo samboer, som må nødt til å kjøpe arvingene ut av boligen for å kunne bli boende i eget hjem. Dette er også grunnen til at ektefelle eller samboer er automatisk begunstiget i de fleste livsforsikringer. 

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har nok den avdøde satt samboer opp.

Ellers er det alltid barn som arver, om avdøde har det. At søsken tror de skal få noe arv ect er jo helt på jordet.

Anonymkode: 809e2...0aa

Eller den avdøde har ikke gjort noe som helst. De fleste sånne forsikringer går til samboer/ektefelle hvis ikke noe annet er spesifisert.

46 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Svoger spurte meg om jeg hadde fått brev fra forsikringsselskapet, og at jeg må gi han beskjed når den skal utbetales 😕

Ts

Anonymkode: ad140...175

Det må du slettes ikke. Din svigerbror har ingenting med å blande seg borti dette. Det er dine penger som er ment for at du ikke skal få økonomiske problemer oppi det hele.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg presse til å gi fra deg forsikringspengene. 

Anonymkode: 9c790...e8b

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min samboer er nylig død og hans livsforsikring fra Fagforbundet utbetales til meg siden vi var samboere, har jeg fått vite fra Fagforbundets forsikringsselskap.

Min svoger mener at denne livsforsikringen skal deles på avdødes familie, altså avdødes barn, avdødes voksne søsken, hans nevøer og nieser.

Har min svoger rett i at jeg må gi fra meg livsforsikringen til de?

 

Anonymkode: ad140...175

Hvis de har krav på noe så får de det direkte, det du får er ditt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...