Gå til innhold

Kan familien til min avdøde kjæreste kreve at hans livsforsikring skal deles på de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer er nylig død og hans livsforsikring fra Fagforbundet utbetales til meg siden vi var samboere, har jeg fått vite fra Fagforbundets forsikringsselskap.

Min svoger mener at denne livsforsikringen skal deles på avdødes familie, altså avdødes barn, avdødes voksne søsken, hans nevøer og nieser.

Har min svoger rett i at jeg må gi fra meg livsforsikringen til de?

 

Anonymkode: ad140...175

  • Liker 1
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva samboeren din har bestemt. Hvis han ikke har spesifisert noe går det til familien. Men Fagforbundet  sier at alt utbetales til deg så har han nok spesifisert at det går til deg. Kondolerer. 

Anonymkode: 49bd4...2ba

  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tegner livsforsikring, er det ikke så at man da oppgir hvem skal skal begunstiges ved dødsfall?

Anonymkode: 181f6...ee0

  • Liker 12
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis avdøde har barn er da vel det riktigste at barna arver.

Anonymkode: ef9ba...f39

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har din avdøde samboer begunstiget deg som mottaker av livsforsikring, så familie har ikke krav på det.

Det kan du få bekreftet fra forbundet.

Kondolerer 

  • Liker 38
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette står i testamente, men siden dufår pengenehar samboeren din bestemt at du skal få de. 

Jeg syns nå du kan utbetale til barna hans. Men de voksne i familien hans er bare grådige. 

Anonymkode: 1c762...f80

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man tegner livsforsikring, er det ikke så at man da oppgir hvem skal skal begunstiges ved dødsfall?

Anonymkode: 181f6...ee0

Ja, det stemmer. Men vil jo anta at han skrev opp sine egne barn.. Ellers var han jo mildt sagt litt slem

Anonymkode: d2e74...e04

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis avdøde har barn er da vel det riktigste at barna arver.

Anonymkode: ef9ba...f39

Livsforsikring anses ikke som.drl av boet. Dersom avdøde ikke har begunstiget barna, går midlene til samboer/ektefelle.

Anonymkode: 58dd4...0dd

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis avdøde har barn er da vel det riktigste at barna arver.

Anonymkode: ef9ba...f39

Barna arver en del av en annen livsforsikring som er bestemt av forsikrings selskapet, men akkurat denne fra Fagforbundet går til ektefelle/samboer stod det i brevet.

Hvis han ikke hadde hatt partner så kan det jo hende at denne livsforsikringen hadde gått til barna eller øvrig familie, men jeg fikk et brev der det sto at den gikk til meg siden jeg var avdødes samboer, og at jeg måtte sende inn dokumentasjon på at vi var i samboere og hvor lenge vi hadde bodd sammen.

Ts

Anonymkode: ad140...175

  • Liker 5
  • Hjerte 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok den avdøde satt samboer opp.

Ellers er det alltid barn som arver, om avdøde har det. At søsken tror de skal få noe arv ect er jo helt på jordet.

Anonymkode: 809e2...0aa

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den livsforsikringen er til deg. Jeg hat også livsforsikring gjennom jobb og noe er til partner, noe er til barn. De er helt uavhengig av hverandre 

Anonymkode: 31014...440

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være at han har satt TS som begunstiget for at hun f.eks. kan kjøpe hans særkullsbarn ut av felles bolig. Ganske vanlig og ofte anbefalt av banken når to med særkullsbarn kjøper bolig sammen.

Anonymkode: 4c786...320

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den grådige svigerfamilien kan du se bort fra 

Anonymkode: 32a19...80b

  • Liker 34
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i jobb og hadde slik forsikring gjennom fagforbundet, måtte man oppgi i papirene hvem som skulle begunstiges ved et evt dødsfall. Jeg oppga samboeren min og hans personnr osv. (vi ble gift senere).

Dersom du har fått opplyst av forbundet at pengene går til deg, har samboeren din bestemt at det er du som skal begunstiges. De sleipe slektningene har ikke krav på en krone av forsikringen.

Har dere barn sammen?

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det stemmer. Men vil jo anta at han skrev opp sine egne barn.. Ellers var han jo mildt sagt litt slem

Anonymkode: d2e74...e04

 

Føleri er årsak til så utrolig mange konflikter i arveoppgjør.

Vit, ikke føl.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom de er utbetalt til deg, så regner jeg med den er ordnet for å sikre at du skal klare deg etter hans bortgang. Jeg hadde beholdt alle pengene selv med god samvittighet. Jeg og mannen har ordnet samme livsforsikring. Her har vi begge barn fra tidligere forhold, så for å unngå at en av oss blir ruinert av særkullsbarn som skal ha arven sin, så har vi ordnet livsforsikring som utbetales til den av oss som sitter igjen. 

Anonymkode: f7f2d...b2a

  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...