Gå til innhold

Hvis 3-åringen din vil ha rosa sko og skjørt på klesbutikken…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anononyma skrev (På 8.5.2024 den 19.24):

Det jeg er redd for er naturligvis påvirkning som muligens kan forvirre et sårbart barnesinn. En slik forvirring kan i verste fall medføre år med vanskeligheter både personlig og sosialt for barnet.

Det at det er så mye fokus på dette, at barn i det hele tatt skal måtte informeres om kjønnsidentitet, at det finnes bøker son heter «Henrik går med kjole» etc, at det liksom skal være så greit og ålreit for gutter å gå med rosa kjole pusher både meg og barnets far enda lenger mot det konservative. 

Frem til min sønn er 18 år og myndig er han gutt, ferdigsnakka. Selvfølgelig skal jeg ta han på alvor om han er en av de ytterst få promillen som faktisk lider av medfødt kjønnsinkongruens, MEN, vi kommer aldri til å bygge oppunder noe inntrykk av at kjønn er valgfritt.

Han er født gutt, ferdig.

Hva er du redd for? Hvilken påvirkning? Tenker du ikke på at det finnes sårbare barnsinne som nektes å gå med den sekken de vil, fordi de ikke har rett kjønnsorgan? Som nektes å uttrykke seg fritt fordi det er bare de som er født med vagina som kan få uttrykke seg?

Det er så mye fokus på det, fordi disse barna har alltid eksistert og de eksisterer i dag. Disse barna må også representeres i den heteronormative kulturen. De må få plass fordi sånne som deg skal skjønne at dette finnes i enkelte barn, og det må være rom for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/8/2024 at 10:22 AM, AnonymBruker said:

Lar du han få det han vil? Eller veileder du til «gutte»farger og gutteklær?

Anonymkode: b53cf...8ee

Kan ikke si jeg bryr meg stort. Så lenge han ikke drar på kondomeriet for å handle klær eller vil ha en genser til 4689kr blander jeg meg ikke inn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (På 8.5.2024 den 21.43):

Det woke greiene har gått helt av hengslene.

Her har man svaret på hvorfor det er så høy selvmordsrate blant menn. Med en gang gutter våge å uttrykke seg, emosjonelt eller estetisk, så er det en "woke"-greie.

 

Bokormsen skrev (På 8.5.2024 den 20.18):

Ja det er nettopp det, nesten ingen lider av kjønnsdysfori, det er nok snakk om promiller og mye er jo også relatert til andre tilstander som Asperger etc. har man et barn med vedvarende sterk kjønnsinkongruens er det selvfølgelig noe å ta på alvor, men jeg kjøper ikke kjole og skjørt til sønnen min bare fordi han skal få prøve det en gang, da kan han låne litt av søster i hjemmet om han vil, også legger jeg frem vanlig tøy til barnehagen. 


(20 % av de som går gjennom kjønnsbekreftende samtaler på Rikshospitalet har asberger, det er kun 1 av 5, forresten, så det du sier der er feil, ikke prøv å linke dette til diagnose)

Kjønnsdysfori i dag handler om at rammene for å være gutt og jente er blitt så vanvittig smale, at når en gutt ikke tiltrekkes av vanlige gutteting, så tror han at han må være jente. Eller jentene som ikke passer inn i jentegjengen, føler seg mer komfortabel i rollen som en gutt, der de slipper å analysere de komplekse sosiale settingene som jenter skaper. Det og algoritmer på TikTok som sender de ned i et kaninhull. 

Hadde ikke kjønnsnormene vært så smale, hadde det ikke KUN vært fine, glitrende, fargerike klær på jenteavdelingen, så hadde ikke dette vært en problemstilling for mange barn! Men fordi de blir tvunget til å handle jenteklær på jenteavdelingen for å føle seg fine og glitrende, og hvis de skal kopiere jentene i dag, så går de KUN i rosa, rosa, rosa, rosa og rosa. Jeg ser nesten ikke ett eneste jente-barn som ikke har rosa uteklær i dag. Jentene blir tvunget inn i en kjønnsnorm og de guttene som ikke føler seg hjemme i sin egen kjønnsnorm, tvinges da inn i en rosa istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 1.38):

Denne tråden minner meg om 5-åringen min sin herlige leksjon her om dagen. Mest sannsynlig tatt med fra barnehagen;

«Det er vanligst at jenter går med kjoler og liker best rosa og gutter liker best guttefarger. Men gutter kan også gå i kjole og skjørt selv om det ikke er så vanlig. Ingen trenger å bare gå med det som er vanlig»

Så enkelt forklart og så riktig. Man trenger rett og slett ikke være slik som er ‘mest vanlig’. Det bør ikke støte noen dersom noen skiller seg ut. 
 

Og i denne tråden som lett kan gå over i kjønnsdebatten. HVORFOR i huleste er det egentlig mer akseptabelt at jenter går med guttefarger og guttete klær enn dersom gutter går i jentefarger og jentete klær?!🤯 Det har jeg alltid lurt på.

Anonymkode: 4770e...d81

Fordi kjønnsnormene for gutter er mye strengere enn for jenter, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen her jo la barnet, uansett kjønn, være med i butikken å peke på alt treåringen vil ha. Kardinalfeil av dagens foreldre.

Anonymkode: 13589...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den største feilen her jo la barnet, uansett kjønn, være med i butikken å peke på alt treåringen vil ha. Kardinalfeil av dagens foreldre.

Anonymkode: 13589...4f8

En 6-åring da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (1 time siden):

Hva er du redd for? Hvilken påvirkning? Tenker du ikke på at det finnes sårbare barnsinne som nektes å gå med den sekken de vil, fordi de ikke har rett kjønnsorgan? Som nektes å uttrykke seg fritt fordi det er bare de som er født med vagina som kan få uttrykke seg?

Det er så mye fokus på det, fordi disse barna har alltid eksistert og de eksisterer i dag. Disse barna må også representeres i den heteronormative kulturen. De må få plass fordi sånne som deg skal skjønne at dette finnes i enkelte barn, og det må være rom for dem.

Det er helt i orden, men det gjelder ikke min sønn. Hva andre barn kler seg i er meg revnende likegyldig :) 

Endret av Anononyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å omvende andre, det handler om at disse barna allerede finnes! Uavhengig av om vi lever i 2024 eller ikke. De har alltid eksistert. Det at dere kaller dem et resultat av samfunnet, viser bare at deres motstand er et resultat av samfunnet vi lever i. Disse barna kan endelig være frie til å uttrykke seg, og de barna som ikke får det, er barn av foreldre som deg.

Jeg snakker ikke om de som er homofil og som nektes å uttrykke seg. Jeg snakker om at man skader ikke barnet fordi om man sier nei til å farge håret rosa og grønt i en alder av 10 år. Det handler om at så unge barn ikke skjønner potensielle konsekvenser av å gjøre dette og da må foreldre inn å veilede eller ta beslutninger for dem. 

Personlig så ville jeg ha mange hvite striper i håret fordi det så kult ut. Fikk ikke lov og ser i ettertid hvor lite pent dette egentlig er. Jeg lider ingen nød av at jeg fikk nei av mine foreldre i 10-12 års alderen, tvert i mot så har dette ført til at jeg er veldig trygg på meg selv.

Om en gutt leker med biler OG dukker har ingenting å si for meg, men hvis gutten vil ha rosa hanekom hos frisøren så er det nei. Når han er gammel nok til å skjønne konsekvenser av sine handlinger så får han gjøre som han vil. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 10.27):

Ja, da får han lov til det. Farger på klærne har ingenting å si for om det er gutt eller jente. Det er bare tull at det finnes jenteklær og gutteklær. Gutter blir heller ikke kjønnsforvirret av å gå i skjørt.

Eksen min var nesten 2 meter høy og kraftig (kjekk) mann, og han brukte lyserosa skjorte. 

Anonymkode: 48857...060

Det er hot det 🔥. En mann som er trygg på seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 10.22):

Lar du han få det han vil? Eller veileder du til «gutte»farger og gutteklær?

Anonymkode: b53cf...8ee

Trodde at vi i 2024 var faktisk kommet litt lengre, enn at vi fortsatt referer til farger og klær, på bakgrunn av kjønn 🙄

Hadde dette vært min gutt så hadde jeg bare latt han gå i det han vil, men jeg hadde gjort han oppmerksom på at det ikke er alle mennesker som tenker slik som oss......

For det tenker jeg er viktig å gjøre dem oppmerksom på....Så kan de ta valget utifra det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 åringen her velger utelukkende blå sko hvis det er ett alternativ. Hun har blått rom. Favoritt lekene hennes er biler og brannbil. Hvis det er karneval/halloween vil hun være spiderman. Syns det bare er gøy at hun velger sin stil. 
Så om han vil ha skjørt, kjør på. Gøy å la barn utforske hva de liker selv 🌈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (19 minutter siden):

Jeg snakker ikke om de som er homofil og som nektes å uttrykke seg. Jeg snakker om at man skader ikke barnet fordi om man sier nei til å farge håret rosa og grønt i en alder av 10 år. Det handler om at så unge barn ikke skjønner potensielle konsekvenser av å gjøre dette og da må foreldre inn å veilede eller ta beslutninger for dem. 

Personlig så ville jeg ha mange hvite striper i håret fordi det så kult ut. Fikk ikke lov og ser i ettertid hvor lite pent dette egentlig er. Jeg lider ingen nød av at jeg fikk nei av mine foreldre i 10-12 års alderen, tvert i mot så har dette ført til at jeg er veldig trygg på meg selv.

Om en gutt leker med biler OG dukker har ingenting å si for meg, men hvis gutten vil ha rosa hanekom hos frisøren så er det nei. Når han er gammel nok til å skjønne konsekvenser av sine handlinger så får han gjøre som han vil. 

Hvorfor snakker du om legning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 time siden):

Det er helt i orden, men det gjelder ikke min sønn. Hva andre barn kler seg i er meg revnende likegyldig :) 

Det er ikke helt i orden, for det er så mange foreldre som skriker "ABSOLUTT IKKE!!!" og dermed diskriminerer barna som det er viktig for. 

 

Du snakker om at man påvirker et skjørt barnesinn, samtidig som du er nøye på at det skjøre barnesynet IKKE skal kunne vike fra det som - i ditt hode - er normen. Det gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (3 timer siden):

Hvorfor snakker du om legning? 

Fordi jeg kan og det var slik jeg tolket et tidligere innlegg. 

Endret av Bari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna pleier ikke bli med på klesshopping egentlig, men gir de uttrykk for at de liker noe tar jeg hensyn til det neste gang jeg handler inn. Jeg kjøper jo helst inn ting jeg vet de liker

Sønnen min gikk masse i kjole. Helt ok for meg. Da gikk jeg på loftet og fant ting etter storesøster. Da intrressen for dette varte og rakk fikk han også et par nye kjoler og skjørt, i tillegg til englevinger og hårbøyler. Han holdt på slik i 2-3 år. Nå er han snart 6 år og elsker svart, grått og gult - skikkelig gutte-gutt men fortsatt litt showman og diva at heart ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (På 10.5.2024 den 13.01):

Fordi jeg kan og det var slik jeg tolket et tidligere innlegg. 

Men det har ingenting med saken å gjøre. Du blander legning, kjønnsuttrykk og frihet til å kle seg i hva man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lajlaj skrev (1 time siden):

Men det har ingenting med saken å gjøre. Du blander legning, kjønnsuttrykk og frihet til å kle seg i hva man vil.

Det virker som om du ikke klarer å akseptere at noen foreldre sier ja og noen sier nei når der kommer til hvordan et barn skal kle seg, hva han/hun skal få lov å gjøre og hvilke regler som gjelder for hjemmet.

Folk er forskjellige, foreldre likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dette aldri vært en problemstilling her, men jeg har ikke noe imot at gutter vil gå i jentekostymer eller ha neglelakk eller en rosa skjorte. På den andre siden ville jeg nok ikke kjøpt kjoler og «jenteklær» til de om de hadde spurt - særlig ikke når de nærmer seg skolealder eller har begynt på skolen. Det er fort gjort å møte på fordommer der som gjør at man blir ertet herfra til evigheten. Og nei, vi dømmer ingen her i huset, men mange andre gjør dessverre det.

Hadde det vært en som var født i feil kropp hadde det så klart vært noe annet, man kan jo ikke gå helt imot identiteten til barnet heller - men for hverdagsbruk til en som er like glad i gul, grønn og blå som i rosa? Nei, da hadde det blitt gutteklærne eller nøytralt - eller til nøds bokser, skjorte eller genser i enkelt design men med rosa farge. Ikke enhjørninger og glitter om det ikke var det aller høysete ønsket og eneste interessen til barnet.

Anonymkode: 63837...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 8.31):

Det er jo barn av sånne som deg som plager andre barn for dette.

Peker han på en rosa t-skjorte han vil og du sier "nei, den er for jenter", så har du lært barnet ditt det og da går det videre og plager de andre gutta i barnehagen som får lov til å gå i det du har sagt de ikke får gå i.

La barna få gå i hvilke farger de vil.

Anonymkode: 4b605...826

Nå er det ingen som har sagt at jeg sier "nei, det der er for jenter" til sønnen min, for det gjør jeg faktisk ikke. Men faktum er at mange foreldre gjør det, og det kan verken du eller jeg gjøre noe med. Ser ingen grunn til at sønnen min skal være den eneste, eller en av få som stikker seg ut på den måten. Da leder jeg ham heller i den retningen jeg mener er fornuftig, så får du være så uenig du bare vil med det.

Anonymkode: 8dd20...ebb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (2 timer siden):

Det virker som om du ikke klarer å akseptere at noen foreldre sier ja og noen sier nei når der kommer til hvordan et barn skal kle seg, hva han/hun skal få lov å gjøre og hvilke regler som gjelder for hjemmet.

Folk er forskjellige, foreldre likedan.

Det svarer ikke på hvorfor du drar inn legning i dette?

 

Komisk at du snakker om at jeg ikke "klarer" akseptere at foreldre ikke aksepterer barna sine😂

Endret av lajlaj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...