Gå til innhold

Hvis 3-åringen din vil ha rosa sko og skjørt på klesbutikken…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosa sko skulle han fått om det gledet han. Men ikke skjørt. Det er rett og slett ikke praktisk til leken han driver med, og jeg kjøper ikke et nytt klesplagg for at det kan brukes 1-2 ganger. Hadde handelsorganisasjon ønsket seg, så hadde jeg spurt om å få arve et han kunne gått med hjemme.

Anonymkode: 3dc91...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har min sønn er storesøster. Så da han var i barnehage alder, kunne han like godt komme i spiderman drakt, som prinsesse kjole. Og han hadde en rosa periode, hvor han ville ha rosa klær. Og da fikk han det. 

I dag er han 18 år, og bruker nå herre klær, er heterofil. Man blir ikke trans eller homo, av å bruke rosa klær, eller kjole i barnehagen.

Anonymkode: 07a1a...02b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg engang ville tenkt på å kjøpe til ham. Rosa sko, joda, fordi han er med for å kjøpe sko og får velge selv. Han er aldri med for å kjøpe klær, og da er det jeg som velger. Jeg kan kjøpe i alle slags farger, rosa med prinsesser også, om det er noe han liker. Han er veldig glad i Minnie, så da går det i mer "feminine" klær. Men jeg vil ikke kjøpe skjørt og kjole. Jeg ser ikke på kjoler og skjørt som praktiske klær for små barn, så det er noe også jentene mine hovedsakelig kun brukte i bursdager/jul/17. mai osv., og helst ikke da heller da de var så små. Det blir annerledes nå som de er eldre og ikke leker på gulvet og klatrer like mye i trærne, men litt usikker på om jeg ville vært interessert i å kjøpe skjørt eller kjole til gutten. 

Jeg har ingen problemer med at andre gutter går i hva enn de vil.

Anonymkode: 73412...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonish91 skrev (18 minutter siden):

Hvis 3 åringen din velger en lekebil til over tusen da kjøper du det da? Eller sier beklager vi har ikke råd til det? Du kan jo ikke si nei til 3 åringen vel? 

Hvem var denne ment til? 😉

Anonymkode: 2166e...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på fjerde barnet mitt. Bare han har på klær bryr jeg meg ikke. Kjempefint å rote litt i folks fordommer. 

Anonymkode: 4b9a4...71a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt skjørt eller kjole til mitt barn om det var gutt. Jeg kunne kjøpt rosa klær hvis det hadde vært ønskelig.

Verden er så forskrudd. Jeg har vært vitne til menn med skjegg som går i miniskjørt, kort genser som rekker knapt til navlen. Make up som er så gyselig at man kan undres på om de i det hele tatt har ett speil hjemme og om de noensinne tar en titt på seg selv.

La gutter få velge farge på klær, men slutt å la gutter gå i kjoler.

Ville dere latt sønnen deres går i bikini på stranda uansett alder?

Anonymkode: 5d1e5...a2a

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva man  har økonomi til, hva man sier ja og nei til til barna i forhold til økonomi har nada med farger på klær å gjøre. Så det var et veldig dårlig eksempel. 

Man lar barna velge farge på klærene, men man hindrer dem likevel i å løpe ut i trafikken eller løpe ut i vannet når de ikke kan svømme. Forskjell på oppdragelse + sunn fornuft  og kjønnsbasert klær + farger

Anonymkode: 0d483...7ee

Like idiotisk å la gutten gå ut med skjørt eller kjole. Det er oss foreldre som gjør dem usikker gjennom oppveksten! 😂 you do you! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorotta skrev (17 minutter siden):

STORSLAGENT: Laksearving Gustav Magnar Witzøe var kledd i Versace på Met-gallaen natt til tirsdag.

247172.webp?imageId=247172&width=960&height=548&format=jpg

Synes det er flott at grenser viskes ut.

Haha, nei uff noe så fælt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonish91 skrev (2 minutter siden):

Like idiotisk å la gutten gå ut med skjørt eller kjole. Det er oss foreldre som gjør dem usikker gjennom oppveksten! 😂 you do you! 

Ingen barn bør gå i kjole eller skjørt i hverdagen.

Anonymkode: f3db2...b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonish91 skrev (23 minutter siden):

Haha, nei uff noe så fælt 

mannlig gresk gud er vel innafor som look

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-åringer elsker farger. Det er helt vanlig for 3-4 år gamle gutter å tiltrekkes av sånt. Jeg hadde latt barnet få lov.


Vår sønn forsøkte vi å veilede bort fra alt dette. En dag satt han og gråt når han kledde på seg, da han var 5, fordi han ikke hadde noen fine klær. Vi forstod at vi kvalte bort hvem han var for å forsøke forme han til noe samfunnet ville. Nå går han i rosa, lilla, kjoler, glitter, ringer, pynt etc. Og er sterk og fri. 
JA, han går på skolen. NEI, han blir ikke mobbet. JA, han får kommentarer, men han sier bare "Hvorfor jeg går i rosa? Hvorfor går du i svart?"

Anonymkode: 5f099...2db

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min fikk lov til det. Han er 22 år nå. Som 5-åring var han rosa fra topp til tå. Husker en gutt spurte hvorfor han hadde rosa klær og vi svarte at det var fordi han likte rosa. Neste gang gutten kom på besøk hadde han en rosa boksershorts som han stolt dro opp og viste frem. Det er et herlig minne. 

Anonymkode: f6b9f...e3d

Ja! Dette ser vi også! Flere gutter i klassen til sønnen vår går nå med glitrende luer og gensere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om de lærer det hjemme, ja. Barn har ingen formening om hva som er «jentefarger» Med mindre mamma eller pappa har fortalt det ;)

Anonymkode: f4cb0...5ef

Og det har man ingen kontroll på. Det finnes nok av foreldre som forteller sånt.

Anonymkode: 8dd20...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lar du han få det han vil? Eller veileder du til «gutte»farger og gutteklær?

Anonymkode: b53cf...8ee

Jepp..de får ha på hva de vil...der er ingen ting som heter jenter og gutter farger. Min sønn ha hat på rosa klær,neglskk etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han det. Og om han ville blitt en henne senere, så jaja, hans liv. Får tho ikke lov til å gjøre noen kjønnsgrep før fylte 18 år. 

Anonymkode: eaf11...ed2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde han fått lov til. Og om han fortalte om andre barn i barnehagen som kommenterte det negativt hadde jeg støttet ham i at alle kan gå i akkurat det man vil og at det er de som kommenterer andre det er noe galt med og ikke ham. Nå har ingen av guttene mine uttrykt ønske om rosa klær eller kjole/skjørt, men jeg husker da eldstemann var 3 år og forelsket seg i en knallrosa dukkevogn på lekebutikken og den fikk han selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontorotta skrev (1 time siden):

STORSLAGENT: Laksearving Gustav Magnar Witzøe var kledd i Versace på Met-gallaen natt til tirsdag.

247172.webp?imageId=247172&width=960&height=548&format=jpg

Synes det er flott at grenser viskes ut.

Hadde neppe vært sammen med mannen min om han kledde seg sånn😅 

Jeg velger ikke bare rosa klær til barnet mitt, hun er under 2 enda. Men det er mye fint i gammelrosa. Har brune klær, grønne klær, blå, beige, hvit og mye kunne vært brukt av gutter. Men hadde jeg en gutt som var så liten så hadde jeg aldri kledd han i feks en rosa kjole. Hva er poenget med det? Må alle betegnes som hen fra man er født til man har "valgt" et kjønn? 

Når det kommer til leker så får barnet leke med dinosaurer, lastebiler, og hva som helst bare det er noe hun liker. Merker besteforeldre er mer pressende når det kommer til babydukker osv. 

Jeg tenker alt med måte.

Anonymkode: 678d3...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det hadde han ikke fått. Vi voksne kan si det vi vil om at det ikke er noe som heter gutte- og jenteklær, men barn er fæle og plager hverandre for mindre ting enn dette. 

Anonymkode: 8dd20...ebb

Nei, så små barn gjør ikke det. Og hvis/når noen plager barnet for «feil» påkledning så er det endel av livet som barnet også må lære seg å takle.

Anonymkode: a93cd...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lar du han få det han vil? Eller veileder du til «gutte»farger og gutteklær?

Anonymkode: b53cf...8ee

Hva er guttefarge? Her bruker barnet mitt gul, rosa, svart, blå, grønn, lilla. Stort sett de fargene. Er noen av de guttefarge?

Anonymkode: f933c...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, så små barn gjør ikke det. Og hvis/når noen plager barnet for «feil» påkledning så er det endel av livet som barnet også må lære seg å takle.

Anonymkode: a93cd...1fa

Det finnes jo større barn i barnehagen, som definitivt gjør det. 

Anonymkode: 8dd20...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...