Gå til innhold

Hvis 3-åringen din vil ha rosa sko og skjørt på klesbutikken…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lar du han få det han vil? Eller veileder du til «gutte»farger og gutteklær?

Anonymkode: b53cf...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da får han lov til det. Farger på klærne har ingenting å si for om det er gutt eller jente. Det er bare tull at det finnes jenteklær og gutteklær. Gutter blir heller ikke kjønnsforvirret av å gå i skjørt.

Eksen min var nesten 2 meter høy og kraftig (kjekk) mann, og han brukte lyserosa skjorte. 

Anonymkode: 48857...060

  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingenting som heter guttefarger. Farger er farger - har null niks med kjønn å gjøre. 

Her får barna - uavhengig av kjønn gå med det de selv ønsker. Sist uke gikk jentungen i hulk kostyme på handling i byen..  

La barn være barn og ikke legg alle voksne antagelser og fordommer over på dem. 

Anonymkode: 0d483...7ee

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han får ikke det han vil. 

Anonymkode: 10df4...87d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk lov til det. Han er 22 år nå. Som 5-åring var han rosa fra topp til tå. Husker en gutt spurte hvorfor han hadde rosa klær og vi svarte at det var fordi han likte rosa. Neste gang gutten kom på besøk hadde han en rosa boksershorts som han stolt dro opp og viste frem. Det er et herlig minne. 

Anonymkode: f6b9f...e3d

  • Liker 8
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ingenting som heter guttefarger. Farger er farger - har null niks med kjønn å gjøre. 

Her får barna - uavhengig av kjønn gå med det de selv ønsker. Sist uke gikk jentungen i hulk kostyme på handling i byen..  

La barn være barn og ikke legg alle voksne antagelser og fordommer over på dem. 

Anonymkode: 0d483...7ee

Av en eller annen grunn så er det helt greit at jenter kler seg i supermann og batman og hulken osv, men om en gutt vil være prinsesse eller barbie så er det ikke greit. 

Helt rart. 

Guttungen min ville ha neglelakk og han fikk neglelakk, var ingen i bhg som reagerte på det. 

Anonymkode: 48857...060

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det hadde han ikke fått. Vi voksne kan si det vi vil om at det ikke er noe som heter gutte- og jenteklær, men barn er fæle og plager hverandre for mindre ting enn dette. 

Anonymkode: 8dd20...ebb

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke kjønn på farger. Alle kan bruke det de vil. Mine velger fritt. 

Anonymkode: 14403...e5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt rosa sandaler til han, han synes de var så fine med Skye fra Paw Patrol, på. Den eneste grunnen til at han ikke også fikk Elsa-kjole, var fordi den kun var i str 8 år 😅

Kunne ikke brydd meg mindre. Denne holdningen er noe voksne implementerer i barna sine, og jeg ønsker å være bevisst på å ikke implementere den for mine barn. 

Skulle han derimot vise seg å være diskriminerende/voldelig/slem/ondskapsfull etc, da får det konsekvenser. Små hverdagsgleder som rosa sko og skjørt får være lov. Ihvertfall herhjemme ☺️

Anonymkode: 2166e...d8a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det hadde han ikke fått. Vi voksne kan si det vi vil om at det ikke er noe som heter gutte- og jenteklær, men barn er fæle og plager hverandre for mindre ting enn dette. 

Anonymkode: 8dd20...ebb

Om de lærer det hjemme, ja. Barn har ingen formening om hva som er «jentefarger» Med mindre mamma eller pappa har fortalt det ;)

Anonymkode: f4cb0...5ef

  • Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av en eller annen grunn så er det helt greit at jenter kler seg i supermann og batman og hulken osv, men om en gutt vil være prinsesse eller barbie så er det ikke greit. 

Helt rart. 

Guttungen min ville ha neglelakk og han fikk neglelakk, var ingen i bhg som reagerte på det. 

Anonymkode: 48857...060

Ja det er bare tåpelig. Og kun basert på samfunnets aksept og forventninger. 

De som mener at barn er fæle og plager hverandre basert på farger og klær : DET ER IKKE BARNA SOM ER PROBLEMET. Det er de voksne rundt. Et barn mener ikke rosa er jentefarge eller barbie er jenteleke med mindre noen andre sier det til barnet. Et barn mener ikke at dinosaurer eller lastebiler er for gutter med mindre noen sier det til dem.. Barna er ikke problemet. 

Anonymkode: 0d483...7ee

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kjøpt skjørt eller kjole til sønnen min og latt han gå med det 😂😂 nei vet du hva! 
 

men rosa t skjorte eller blomstrete t skjorte hadde ikke vært noe problem! 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 3 åringen din velger en lekebil til over tusen da kjøper du det da? Eller sier beklager vi har ikke råd til det? Du kan jo ikke si nei til 3 åringen vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nonish91 skrev (1 minutt siden):

Hvis 3 åringen din velger en lekebil til over tusen da kjøper du det da? Eller sier beklager vi har ikke råd til det? Du kan jo ikke si nei til 3 åringen vel? 

Hva man  har økonomi til, hva man sier ja og nei til til barna i forhold til økonomi har nada med farger på klær å gjøre. Så det var et veldig dårlig eksempel. 

Man lar barna velge farge på klærene, men man hindrer dem likevel i å løpe ut i trafikken eller løpe ut i vannet når de ikke kan svømme. Forskjell på oppdragelse + sunn fornuft  og kjønnsbasert klær + farger

Anonymkode: 0d483...7ee

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa er favoritt fargen til min gutt enda han er blitt to sifret antall år nå. skjørt har han aldri bedt om, jeg bestemmer jo litt hva han trenger, men fargen på plagget får han da hjertelig gjerne velge selv. Flere av kompisene har rosa og lilla som sine favoritt farger, kuleste fotballhelten i klassen har rosa sykkel så tror ikke barna kjenner til konseptet gutte og jente farger lenger. Det går framover på noen områder :)

Anonymkode: f4316...9d2

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde overrasket meg, men han får de klærene han vil naturligvis.

Anonymkode: f3db2...b73

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe noe i rosa, men om han ønsket seg skjørt eller kjole, ville det kommet an på økonomien. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe et rosa paljett skjørt, samtidig som han fikk ei bukse eller shorts som han virkelig trengte, kunne jeg gjort det. På samme måte som økonomien ville styrt om jenta ville fått dette skjørtet eller ikke. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% uaktuelt. Nå er han heldigvis foreløpig mest interessert i gravemaskiner og dinosaurer da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STORSLAGENT: Laksearving Gustav Magnar Witzøe var kledd i Versace på Met-gallaen natt til tirsdag.

247172.webp?imageId=247172&width=960&height=548&format=jpg

Synes det er flott at grenser viskes ut.

Endret av Kontorotta
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes forskning som knytter preferanser for farger til homoseksualitet.

Eller der gjetter jeg bare. Kanskje det faktisk finnes slik forskning! ;)

Anonymkode: 87cc3...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...