Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bunader er på ingen måte meningen med livet, men realiteten i enkelte små lokalsamfunn er dessverre slik at man dømmes nord og ned dersom man skiller seg ut og faller utenfor. Da tiskes det og viskes blant de voksne (gjerne godt voksne damer) blant lukkede dører, men det fanges lett opp av små ører og det går videre inn som samtaletema inn blant ungdommer. Og en fjør blir dessverre gjerne til 10 høns. Oppdiktede versjoner blir den definerte sannheten i lokalsamfunnet, og det henger ved personene lenge. 

Slik er det bare med bygdedyret, og nåde den som faller utenfor. Man må gjerne bagatellisere problemstillingen, og jeg aner ikke hvordan det er der ts bor, men jeg er glad jeg ikke er tenåringsjente uten bunad i min bygd. Da blir man med hele familie dømt nådeløst. Og hva blir resultatet når det ligger et slikt press om bunader, ingen ønsker å skille seg ut, og det kun er svært ressurssvake mennesker som ikke anskaffer døtrene sine bunader. Ingen ønsker å bli forbundet med denne grupperingen som står der uten bunad, for de blir ansett som taperne av samfunnet. 

Jeg definerer og bestemmer ikke dette, det er bare slik det fungerer enkelte plasser, desverre. 

Anonymkode: 86c95...103

Hva skal man med fiender når man har slike venner?

Bygdedyret eksisterer kun fordi ingen står opp for seg selv, men feiger ut og fôrer fordommer og ukultur. 
Å følge minste motstands vei er en dårlig arv å gi sine barn. Hva med å oppmuntre til litt integritet og egne verdier i stedet for å oppfordre til å akseptere at å ikke gi bunad er synonymt med å være en ressurssvak taper?

Bygdedyret eksiterer kun i samfunn der folk med veike rygger får fritt spillerom. Dette innlegget er et godt eksempel.  

Anonymkode: 11622...ea2

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du vet du kan søke om stønad fra nav til konfirmasjon? Både som enslig forsørger eller behovsprøvd pga økonomi.

Når det er sagt var jeg også alene da min datter skulle konfirmeres. Siden jeg godt viste hvilket år hun skulle stå som konfirmant, sparte jeg opp alt jeg kunne i flere år. Skattepenger spesielt gikk rett inn i potten. Sett opp trekket ditt litt og bruk det som sparing. 

Hennes gave fra meg var bunad. Penger og smykker fikk hun fra resten av familien. Kjøpte riktignok ikke bunad fra Husfliden, men fra Norske bunader. Da ble det litt rimeligere. 

Anonymkode: 06a92...d9b

Man får da ikke penger fra Nav til å kjøpe bunad😳 Det er vel heller slik at dersom de HADDE hatt bunad og søkt støtte hos Nav, så hadde Nav krevd at de solgte bunaden først. Det er ingen menneskerett å ha bunad🤯

Anonymkode: 96975...429

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.02):

Hvorfor konfirmerer hun seg? Det er nå det første spørsmålet som må stilles. Mest sannsynlig fordi "alle andre" gjør det, og ikke pga kristne verdier. Ergo er ikke konfirmasjonen egentlig noe viktig hendelse i livet, men noe man gjør for å få penger. Da tenker jeg løsninga er grei. Hun lar være konfirmere seg siden hun truer med det, du sparer de 5000 + penger du hadde brukt til lokaler, mat osv. Disse får hun når hun blir 18, og så kan hun i mellomtiden spare penger selv hvis det faktisk er veldig viktig for henne med bunad i framtiden.

Anonymkode: 7d153...80a

Konfirmasjon er også en tradisjon på lik linje med dåp. Hvorfor døper foreldre barna sine? At en 14-åring truer med å ikke ville konfirmere seg om hun ikke får bunad er helt vanlig og urasjonell tankegang i den alderen. Det er ikke sikkert hun mener det. Men det er klart at man har ikke råd til alt. Når det er konfirmasjon må kanskje ferieturen vike. Jeg har ikke mulighet til å reise på ferie med to tenåringer hvert år. Har kun råd til annethvert år og snart vil de nok heller reise med venner. 

Anonymkode: 0defa...384

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

238kr i 14 år er 40000. 

Anonymkode: e6865...f0f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.59):

Jeg forstår henne. Her har ALLE bunader til konfirmasjon. Jeg synes du skal droppe sydentur og låne penger til bunad. Så viktig er det faktisk. Så kan du spare for å gi sønnen din en tilsvarende sum.

Anonymkode: 80308...e18

Nei så viktig er det faktisk ikke. Like mye realitetssjekk i å måtte stå i det å ikke ha det "alle andre" har. Skal vedde greit på at det ikke er bare hos denne moren det er et stort jafs av budsjettet. I tillegg veldig ugreit for bror, mulig han også ønsker seg bunad i voksen alder. Ville tilbudt festdrakt/leie av bunad tilsvarende sum som bror fikk. Og sett på mulighet for å spare opp til bunad eller dersom av bunad når de begge er voksne og kanskje har mulighet til å betale noe selv. De får nok mer igjen for en bunad sydd etter en voksen kropp enn en ungdomskorps uansett. Selv om det er sårt for henne nå er det en del av livet, og jeg er HELT sikker på at hun kommer til å både forstå og se på det som en god livserfaring når hun blir litt voksnere. 

Anonymkode: ccec2...bfa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør barnevernet om de kan dekke bunad, da. De hjelper. 🩷 og det med glede. Skulle da bare mangle. 😊

Anonymkode: 030a7...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man får da ikke penger fra Nav til å kjøpe bunad😳 Det er vel heller slik at dersom de HADDE hatt bunad og søkt støtte hos Nav, så hadde Nav krevd at de solgte bunaden først. Det er ingen menneskerett å ha bunad🤯

Anonymkode: 96975...429

Det har jo vært tilfeller med at NAV har gitt slik pengestøtte jo. For noen år tilbake var det snakk om konfirmanter i Finnmark der foreldrene ikke hadde råd til å kjøpe same-nasjonaldrakt til dem til konfirmasjonen. De kan koste mer enn en bunad. Der var det flere som fikk pengestøtte fra nav.

Anonymkode: b6f30...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner henne, men å leie/låne vil være godt nok til å ikke være den eneste i «feil» antrekk. Hun trenger ikke si at den er leid. Eller hun kan si senere at hun solgte den.. liten sjans for at noen spør.. 

Hadde ikke kjøpt når du ikke har råd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man får da ikke penger fra Nav til å kjøpe bunad😳 Det er vel heller slik at dersom de HADDE hatt bunad og søkt støtte hos Nav, så hadde Nav krevd at de solgte bunaden først. Det er ingen menneskerett å ha bunad🤯

Anonymkode: 96975...429

Som saksbehandler i sosialtjenesten kan jeg informere deg om at NEI vi hadde ikke krevd at noen hadde solgt en bunad, det er en myte at du må tømme huset ditt før du får støtte fra oss. 
Vi (vårt kontor) innvilger ikke støtte til bunad, men andre utgifter kan vi støtte 👍🏻 (mat, lokale, nye klær) 

Anonymkode: e88f6...2c3

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hallo folkens! dette er ett barn på 12år. Selvsagt vil hun ha bunad, og selvsagt reagerer hun som hun gjør, hun er ett barn, en ungdom inne i opprørsfasen i livet sitt.

veldig forståelig at hun reagerer sånn, og jeg skjønner at hun vil ha bunad.

ts; jeg hadde kommet frem til ett kompromiss med brukt kjøp eller leie, og så fokus på sparing til egen evt.. i tillegg hadde jeg droppet utenlandsferie etter denne sommeren.

selv om hun er ung, kan hun få seg jobb i sommer, passe katter etc til folk som skal på ferie osv, tjene litt, og se verdien i det.

Kanskje noen i familien har bunad hun kan låne eller arve? Sølv kan allerede nå ønskes i gaver til jul og bursdag, og til og med dette kan kjøpes brukt. 

mine foreldre hadde skikkelig dårlig råd, men bunad har vi alle 3 jentene fått til konfirmasjon, det var nok ett spleiselag og nitidig sparing som gikk på bekostning av annet. Mamma har alltid drømt om egen bunad, men har aldri hatt muligheten, så da var det en stor glede at vi fikk til spleiselag for noen år siden og kunne gi henne tilbake en.

Anonymkode: bd8d4...168

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 11.38):

Jeg har en som er konfirmant om 2 år. Hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, men jeg har dessverre ikke råd. Jeg har liten familie, med kun foreldrene mine og en søster. Barnefar er ute av bilde og jeg har to barn. Eldste konfirmerte seg for to år siden. Han fikk dress, en enkel og koselig konfirmasjons feiring, det var koldtbord til mat og kakebord. Det var totalt 20 inviterte gjester utenom oss 3. Vi holdt oss innenfor budsjettet vårt, det er viktig for meg, jeg har stått for alle utgiftene til konfirmasjon selv. Eldstemann var fornøyd med det han fikk. 
 

Datteren vil ha bunad på død og liv, ellers vil hun ikke konfirmere seg. Jeg har snakket om å leie inn eller låne en bunad til konfirmasjonsdagen. Men det vil hun ikke. Hun føler at hun taper ansikt ovenfor venninner hvis hun gjør det. 
 

Jeg har en helt vanlig jobb og jobber heltid. Vi har alltid hatt det vi trenger, inkludert fritidsaktiviteter og sommerferie. Men jeg har måtte prioritere hele veien. Barnefar stakk til utlandet da minste var 2 år, siden har jeg vært helt alene. Men greid meg bra, har egen bolig og jobba 100% hele veien. 
 

Jeg har spart opp til konfirmasjonen til yngste på samme måte som eldstemann. Hun har omtrent det samme budsjettet og får 5000kr i pengegave av meg. Akkurat som storebror. Jeg betaler selvsagt for mat, lokale og dekorasjoner til festen i tillegg. Lokale får jeg leie gratis av jobben min. Mine foreldre hjelper til med kakebaking, pynt og rydding. De vil gi 3000kr til konfirmanten, slik de gjorde med eldstemann. Min søster vil gi 1000kr. Eldstemann fikk litt over 10000kr i pengegaver, det tror jeg dattera får også.
 

Jeg har fortalt alt dette til dattera mi, men hun gir seg ikke og sier det er urettferdig. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg hvis hun ikke får bunaden sin, som koster bortimot 45000kr. Dette er en sum vi ikke har. Uansett hvordan vi snur og vender på det. Dattera foreslo da at vi skulle droppe sommerferien i år og neste år for å få råd. Det synes jeg blir helt feil ovenfor sønnen min som har gledet seg til sydentur. Dette er faktisk den eneste ferien vi får i løpet av året, for vi reiser ikke vekk i de andre feriene. Sønnen min var tydelig på at det er ugreit og veldig urettferdig hvis vi gjør noe sånt og at vi bør få like konfirmasjonfester. Det er jeg enig i. 
 

Hvordan skal jeg løse dette? 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Ikke la deg presse, du har forklart henne saken og sånn er det bare. Så får hun la være å konfirmere seg da.

Anonymkode: 94183...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En ny bunad med alt tilbehør koster fort 10% av en gjennomsnittlig årslønn- for et antrekk til en person som kun skal brukes 1-2 ganger i året. Sydenturen til TS’ familie koster langt mindre, for en opplevelse tre personer i en familie kan ha sammen og skape gode minner fra. At mange her synes man bør prioritere et klesplagg til EN person som attpåtil koster tre ganger så mye som en etterlengtet ferie for tre personer synes jeg er merkelig. Opplevelser med folk man er glad i har høyere verdi enn gjenstander. 

Anonymkode: 88360...dfc

En brukt bunad koster fort bare 10-15 000 så er problemet løst😊

Anonymkode: db862...812

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tøys!! De prioritere ikke deg vekk, fordi du ikke får noe alle er. Eller tenker du at ditt behov er viktigere enn mat på bordet? 
I dette tilfelle, sier mor at hun ikke har råd. Hva tenker du hun bør gjøre da. La være kjøpe mat, eller annet nødvendig fordi datteren må ha ett plass. Eller Ta en ekstra jobb,for at datteren skal få bunad. Hun er alene, og sikkert presset på tid allerede. Og ingen kan alltid få det de vil, bare fordi de vil ha det. Det er mye lærdom i å innse det.

Nå kan det også selvsagt være andre ting som gjør at du føler du blir prioritert vekk, men ene og alene pga en bunad, det blir for teit.

Man kan bli skuffet, men det betyr ikke at folk skal leve over evne for å være som alle andre. 

Anonymkode: 88763...075

Men det stemmer jo ikke! Mor sier hun ikke har råd til ny bunad til 40 000, men brukt bunad koster langt mindre. Hun har råd til å kjøpe en brukt bunad om hun vil. 

Anonymkode: db862...812

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt bunad, en litt billigere ferie, og voila... Alle blir fornøyde 😊

Anonymkode: eb190...aa9

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.50):

Hvis du eier egen bolig kan du låne 50.000 til bunad på boliglånet. 
Selvfølgelig får gutten dress, da de fleste gutter bruker dress. Men for jenter er det annerledes. 
ved en senere anledning er det gutten som får hjelp økonomisk i forbindelse med noe annet. 
Å øke boliglånet med 50.000 for at hun skal få bunad hadde jeg gjort 100% Dette er forslag på løsning. 
 

 

Anonymkode: 461e2...9c9

 

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.45):

Jeg forstår henne veldig godt. Det er sårt å kanskje være den eneste uten bunad til konfirmasjonen. Her fikk eldste bunad av besteforeldre sine, og det får yngste også. Jeg tror jeg hadde gjort alt i min makt å få skaffet henne en bunad. Er det ingen som skal selge brukt? Ta på avbetaling? Å det er da heller ingen folkerett å dra til syden hvert år? Det koster vel ganske mye? Jeg hadde fint droppa å dra til syden for at datteren min skulle få ønsket sitt oppfylt. Så får heller sønnen din få en slant seinere hvis han synes det er så urettferdig. 

Anonymkode: 510cc...854

 

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.42):

Du har over to år på deg til å hoste opp noen titusen. Det burde du klare.

Bunad er et viktig kulturelt plagg, det er et at de sterkeste symbolene på norsk kultur. Dette spiller rett inn på identitetsbyggingen. 

Her i Norge har vi ikke like mange identitetsskapende symboler slik mange andre kulturer har, så vi må ta vare på de få vi faktisk har.

Anonymkode: 26e5f...495

 

Momma skrev (På 7.5.2024 den 12.57):

Jeg er ikke enig at man bør ses på som materialistisk selv om man synes bunad er viktig. Bunad til konfirmasjonen er noe helt spesielt for de fleste jenter (og enkelte gutter), og selv om vi er heldig stilt og har råd til bunader til jentene våre, hadde jeg strukket meg langt for å skaffe til veie bunad dersom vi hadde hatt dårlig råd. Lån, spleiselag, kutte i feriebudsjettet, osv, jeg hadde vurdert mye av dette.

 

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.08):

Det finnes mange fine bunader på Finn som ikke er så kostbare som nye. Med mindre dere er fra et lite sted med spesiell bunad, så er det mulig å gjøre kupp der, og mange gamle bunader er også sydd med høy kvalitet.

Skjønner datteren din litt også, det er veldig viktig for mange å ikke skille seg ut i denne fasen av livet. 

Anonymkode: 2b4e3...5e1

 

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.32):

Finnes det brukt? Noen hun kan arve fra? Her fikk vår en på spleis fra besteforeldre og faddere. Hadde aldri hatt råd ellers.

Anonymkode: 8211c...a67

 

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 13.33):

Det går ann å tenke litt frem i tid, bunad koster og det vet vi jo. Startet derfor å spare 200 kr måneden til bunad den dagen min datter ble født, da hadde jeg nok til bunad innen hun ble konfirmant, men selvfølgelig litt sent å tenke i disse baner nå. Ønsker dere uansett en fin konfirmasjon med eller uten bunad :) 

Anonymkode: d589a...477

TS her. 
 

Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold.
 

Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden.

Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. 
 


 

 

 

Anonymkode: 1bc89...8e4

  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eva-Lena skrev (På 7.5.2024 den 20.29):

Når ts sier at det ikke har vært mulig å spare så lurer jeg på hvor hun skulle tatt de pengene fra? Det er jentungen selv som velger å ikke konfirmerte seg hvis hun ikke får bunad, ikke ts som nekter henne konfirmasjon.

Ei venninne av meg fikk en av de dyreste bunadene inkl alt av sølv til konfirmasjon, samme gjorde hennes søster. Begge har blitt både lengre og fyldigere i kroppen, så bunadene henger bare til pynt i skapet. Bortkasta penger da de aldri kommer til å krympe i høyde og neppe får kropp som en 14-15 åring igjen.

Din venninne har enten fått bunaden sydd hos noen som ikke kan noe om bunad, eller så vet de ikke selv at de blir laget for å kunne vokse med personen den er laget til.
Jeg er 34 år, høy og tynn, og passer fortsatt i bunaden jeg fikk til konfirmasjonen, selv om jeg er 10 cm høyere nå enn jeg var da jeg ble konfirmert. Jeg har ennå ikke hatt behov for å sy den ut, men dersom man får den sydd hos noen som vet hva de driver med syr de den slik at den både kan bli betydelig lengre og videre ved behov. En herrebunad er noe vanskeligere å planlegge for å legge mye ut/inn pg derfor bør ikke menn få bunad før de er helt ferdig utvokst.  Mitt liv er nesten lagt dobbelt, slik at jeg kan vokse betydelig i overkroppen, og stakken har mange folder slik at den kan legges ut like mye og fortsatt holde fasongen. En bunad er håndverk som varer hele livet, og jeg bruker min på hver 17. mai, alle julaftener, alle bryllup, alle konfirmasjoner, dåper osv. Har for langst spart inn prisen av ny kjole til alle de anledningene. I år er mulig det eneste året jeg ikke passer i den pga jeg er gravid, men er nå slik at den kanskje akkurat sitter greit likevel til 17. mai. 

Jeg har forståelse for at ts ikke har råd, men å kjøpe en brukt på finn er et mulig komromiss. Dersom TS er god i håndarbeid eller har familie som kan brodere/sy kan man melde seg på kurs forbå lære å sy bunaden også, og en materialpakke koster bare en brøkdel av bunaden. Jeg ville lett gitt datteren min bunad i stedet for en sydentur dersom hun ønsket deg det. Sølv  osv kan man få til jul/bursdager før og etter, trenger heller ikke alt sølv for å kunne bruke bunaden, bare det som er sydd direkte på den, mansjettknapper og ev en stor sølje til brystet, samt den bringetråden som ernpå noen bunader. 

Anonymkode: a1289...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

 

 

 

 

 

 

TS her. 
 

Det er helt uaktuelt å ta opp lån eller presse familemedlemmer til å sponse bunad for dattera mi. Ferien til Syden koster 16000kr, dette er noe vi har sett frem til og spart til hele året. Jeg kan ikke droppe ferie på sønnen min, i to år på rad for å gi datter en bunad. Når han selv fikk dress til rundt 2000kr på sin konfirmasjon. Jeg kan ikke tvinge sønnen min til å droppe to sommerferier for å sponse bunad på søstera si. Dette er oppskriften på ett dårlig søskenforhold.
 

Jeg har sett på brukte bunader på Finn.no, det er ingen bunader der, av den sorten dattera mi skal ha, til under 25000 - 30000kr. Da kommer sølv, omsøm og tilpasning hos skredder I TILLEGG. Dette er rett og slett penger vi ikke har. Selv hvis vi dropper sølv, har vi ikke de 25000kr til selve bunaden.

Hvem i alle dager tar opp 50000kr i lån for å kjøpe en bunad?! Det er jo helt bak mål spør du meg! og ikke minst veldig urettferdig ovenfor sønnen min. 
 


 

 

 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Nå nei. Men dette er to år til. Spar et par tusenlapper i måneden så går det fint.

Hvis du vil. Eller så får du si nei. 
 

Og du. Slutt å snakke om at det er «urettferdig for sønnen din». Det er det ikke. Alt kan ikke være likt.  En annen gang kan det være ham som får tilskudd til fotballleir eller mopedlappen.

Anonymkode: 49ccc...38e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt barnevernet. Barnet har ikke bunad. Jeg er ALVORLIG BEKYMRET. Stakkers meg. Jeg er altfor flink med barn. 😭

Anonymkode: 030a7...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få kjøpt brukt bunad mye rimeligere enn ny. Kanskje det kan være noe.

Anonymkode: a9003...aec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...