Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har spart små summer til konfirmasjonsfeiring, bunad og lappen fra de er små, noen ganger bare 50kr i måneden, noen ganger 1000kr (feriepenger), MEN datteren får ikke bunad nå som 14-åring, hun får pent vente et par år for har ikke lyst til å starte så tidlig med å sy ut bunaden. Jenta vokser fortsatt en del både i høyde og bredde og kommer ikke til å være størrelse 34 hele livet, 

Er litt sent å både spare og lage bunad nå med den økonomien du presenterer.  Dere kan derimot gjøre avtale om å leie bunad i konfirmasjonen og begynne sparing til bunad nå og så får hun bunad når hun er mer utvokst.   Var i konfirmasjon i helgen og samtlige jenter hadde bunad eller festdrakt så jeg forstår hvorfor hun vil ha det, 

Anonymkode: f8796...6b7

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner henne, alle venninnene får bunader, og da er det sårt å være den eneste som ikke får. Men jeg skjønner deg også, har man ikke råd, så har man ikke råd, det er leit det også. Jeg hadde nok spaet jevnt og trutt til dette fra barnet ble født, men nå er det litt for sent å starte langsiktig sparing. Hva om dere sammen starter på sparingen da? Så kan hun f.eks få bunad til 18-års dagen, og heller låne til konfirmasjonen? 

Anonymkode: 30e4b...961

  • Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da får hu droppe konfirmasjon da. Det er hennes eget valg. Dere kan jo sjekke om noen bil låne bort en bunad, så har hun hvertfall det på konfirmasjonsdagen. Har man ikke råd så har man ikke råd. 

Anonymkode: e88f6...2c3

  • Liker 37
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine, rimelige festdrakter. Kan det være en kompromiss?🙂

Anonymkode: 6a777...5ca

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan skal jeg løse dette? 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Du må nok ta en alvorsprat med dattera di. Fortell henne at uansett hvor mye hun enn måtte ønske seg en bunad, så har du ikke råd til det. Og beklag deg gjerne og si at du ønsker å kunne gi henne det, men pengene strekker rett og slett ikke til. Vis henne budsjettet ditt slik at hun kan se det svart på hvitt.

Hun kan spare opp penger til en bunad selv med evt konfpenger hun får.

Anonymkode: bb2a5...b24

  • Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange fine, rimelige festdrakter. Kan det være en kompromiss?🙂

Anonymkode: 6a777...5ca

Skulle til å skrive det samme, men når jeg leste innlegget tviler jeg sterkt på at det er bra nok for den datteren der.

Anonymkode: 67084...5bb

  • Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke råd, så har dere ikke råd. Du har gitt henne alternativer, så da får hun velge bort konfirmasjon om bunaden er så viktig (er den så viktig, eller er det at «alle andre får»?).

Så drar dere til syden hele familien som planlagt. Bunad kan hun kjøpe selv når hun får jobb om det et viktig, det er ingen selvfølge at alle familier kan legge ut 45-50 000 for slikt.

Om hun ikke vil konfirmeres hadde jeg tilbudt at pengene for det går inn på konto til henne som hun får senere.

Anonymkode: d8fcd...410

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår henne. Her har ALLE bunader til konfirmasjon. Jeg synes du skal droppe sydentur og låne penger til bunad. Så viktig er det faktisk. Så kan du spare for å gi sønnen din en tilsvarende sum.

Anonymkode: 80308...e18

  • Liker 27
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie bunad til konfirmasjon?

det er uendelige sy inn og ut pg ut igjen av bunad fordi vi skal eviggjør vår 15 årige kropp.

vi venter med å kjøpe bunad til gutter til de er voksne, fordi gutter er ikke ferdig utvokst, men er jenter ferdig som 15 åringer? 
folk må slutte med dette.

Anonymkode: 975eb...d8e

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at hun mangler økonomisk forståelse, og rettferdighetssans. Surt å ikke få det som andre får, men sånn er livet.

  • Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Hun er litt ego. Dere skal droppe ferie i 2 år for å ‘’sponse’’ bunad til henne.🤔Hun får ta seg en lørdagsjobb så kan hun kjøpe seg bunad. Hun må forstå din situasjon. Ærlig talt.

Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min.

Anonymkode: 30e4b...961

  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over. Det er sårt men viktig å lære at man kan ikke få alt. Bare la henne velge å ikke konfirmere seg, da. Penger spart. Jeg syns du er flink. Dette pengestyret går helt bananas. 

Hvis hun ikke vil konfirmere seg uten bunad, fint! 

Anonymkode: 1cc9d...1b3

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har råd til sydenferie, har du råd til det meste. Handler om prioritering.

Anonymkode: a1465...814

  • Liker 27
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hun får beskjed om å finne seg en jobb og se om hun selv kan spare opp penger. Ja, det er vanskelig iå få jobb  ung alder, men ikke umulig.

2. Hun bruker av egne sparepenger (hvis hun har dette på konto).

3. Hun får beskjed om at du kan gi pengegaven på 5000 kr til bunad i stedet for kontanter/på konto.

Anonymkode: da5a0...8f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere sammen spare de neste årene. Alt av bursdagsgaver og julegaver må være sølv, eller penger til sølv. Er det noen I slekta som kan sy? Ofte koster materialpakker rundt 6000kr.. men da må man sy selv. Skjorte pleier å koste litt, men kanskje besteforeldre og søsken kan spleise? 

Anonymkode: 0d57c...762

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og datter kjøpte brukt bunad til 15k. Den var som ny. Både jeg og datter brukte tid på å finne bunad året før konfirmasjon. Men ja, det var veldig press på å ha bunad. 
 

Bunad, fest/lokaler og gave ble en bråte penger.

Jeg var og singel mann, to kids 50/50, og det var en utfordring. 

Endret av Sander33
  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...