Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig skal man ikke ta opp lån for å kjøpe bunad til sin datter, men det er jo ikke slik at konfirmasjonen kommer som julekvelden på kjerringa heller. Her har det vært mulig å spare i mange, mange år. 

Og dere som snakker om jobb, hva slags steder tror dere ansetter 12-åringer? Og gå med i avisen? Det er 2024, ikke 1984. 

Det er forståelig at det ikke blir bunad i familier som lever på et minimunsnivå eller har 15 døtre i barneflokken, men det er jo ikke tilfellet her. Her blir andre ting prioritert. Det er selvsagt for sent å endre ferieplanene, men denne sydenturen er ikke viktig for datter, men viktig for ts' sin nesten voksne sønn (han er jammen heldig som blir prioritert!) og antakelig for ts selv også. Jeg synes oppriktig synd i datter her, som vel i sin barnlige naivitet trodde hennes mor hadde lagt penger til side for bunad, slik de aller, aller fleste andre foreldre gjør. 

Anonymkode: 6258b...3ab

Det er bare på KG man forventes å spare til bunad, lappen, skoleturer, you name it, fra fødsel. Jeg hadde ingen penger å legge til side, prioriterte faktisk bolig, mat og ferier til hele familien foran bunad til den ene datteren. Hun fikk låne en bunad til konfirmasjonen og var fornøyd med det. Senere har hun fått sin egen, da det var mulighet for det.

Og hva slags tøv er det at sønnen blir prioritert? Han fikk ikke konfirmasjonsgave til flere titusener, slik søsteren forlanger.

Anonymkode: 78748...7c4

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sydenturen vår koster 16000kr, inkludert flybilletter, opphold og mat. Vi reiser med billig fly, leier en leilighet og spiser de fleste måltider hjemme. Barna skal bruke lommepenger som de har spart opp til ting de vil kjøpe utenom dette. 

Anonymkode: 1bc89...8e4

Det blir 32000 på 2 år det. 
Og de som sier barnet skal jobbe osv, barnet er 12 år nå. Barnet har faktisk ikke lov til å skaffe seg jobb. Så da må barnet få betalt av foreldre, besteforeldre eller kanskje naboer. 
Vanskelig å få spart da. 
Dette er prioritering, og de som tror at den ikke blir brukt etterpå må åpne øyene. Alle unge bruker bunaden sin spesielt på 17 mai, men de bruker den også på avslutning på vgs, universitet, dåp osv. Den blir brukt. 
Broren til barnet er faktisk 18 år, voksen. Han takler to år uten ferie med mamma. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men har ikke råd, er har ikke råd. Da får hun vel droppe konfirmasjonen da. Pluss, som noen sa, så forandrer kroppen seg snart, og da vil hun selv måtte betale dyre summer hvis bunaden skal sys ut. Hun kan heller evt spare penger fra konfirmasjon, jobb, o.a. og kjøpe selv etter hvert. Hun må faktisk forstå at ikke alle har like god råd. Bedre å vite slikt tidligere heller enn senere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galskap å råde noen som har en begrenset økonomi og to barn å ta opp lån for å kjøpe en brodert ullkjole.

Anonymkode: b01fd...1ef

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Kaneel said:

Er det en bunad som er tilpasnings dyktig så er det beltestakk! Den er til å med ment å bruke mens man er gravid, da tar man av det brede beltet og det beltet tilpasser man jo for vær gang man tar det på seg, det er løst og ikke fast montert som på øst Telemark 

ja men som jeg skrev, det ikke er belte som er problemet men liv. Når kvinnen får større pupper, forsvinner vesten/frontpanelene helt til sidene og det er svært synlig at stakken ble sydd til en annen størrelse. Jeg har sett så mange som har tydelig vokste ut av sin beltestakk, her på Østlandet, at hvis det er noe jeg ikke skal kjøpe til min tenåringsjente, så er det nettopp Telemarks beltestakk. 

Anonymkode: 07cf6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk faktisk gruppebildet foreldrene mine hadde spart på fra min seremoni i rådhuset nå i påsken og talte akkurat over - 27 jenter og 1 i bunad! 
 

Jeg er voksen mamma og føler meg gjennomtenkt, godt utdannet. Har allikevel verken tenkt eller råd til 2 bunader til døtre to år på rad. Med mindre alle sparepengene går til det. 

Anonymkode: d1eb3...423

Da er vi ikke samme kull , men allikevel rart at det var så forskjell fra år til år. 
 

mamma var godt utdannet, men sier det var lite gjennomtenkt. Hvis døtrene dine ønsker seg bunad har jeg liten forståelse for valget ditt. 

Anonymkode: 6cf75...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her på Østlandet? Eh her på Østlandet har alle bunad 

Anonymkode: 3d903...f6f

Det har vi ikke nei.

Anonymkode: 54e21...88d

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er bare på KG man forventes å spare til bunad, lappen, skoleturer, you name it, fra fødsel. Jeg hadde ingen penger å legge til side, prioriterte faktisk bolig, mat og ferier til hele familien foran bunad til den ene datteren. Hun fikk låne en bunad til konfirmasjonen og var fornøyd med det. Senere har hun fått sin egen, da det var mulighet for det.

Og hva slags tøv er det at sønnen blir prioritert? Han fikk ikke konfirmasjonsgave til flere titusener, slik søsteren forlanger.

Anonymkode: 78748...7c4

Dette!!

Anonymkode: 54e21...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ja men som jeg skrev, det ikke er belte som er problemet men liv. Når kvinnen får større pupper, forsvinner vesten/frontpanelene helt til sidene og det er svært synlig at stakken ble sydd til en annen størrelse. Jeg har sett så mange som har tydelig vokste ut av sin beltestakk, her på Østlandet, at hvis det er noe jeg ikke skal kjøpe til min tenåringsjente, så er det nettopp Telemarks beltestakk. 

Anonymkode: 07cf6...932

Kam sy ut alt på min jeg, besten kan minst sy ut 10 cm, både lengde og bredde, skjørtet kam blir 15 cm lenger. Vi har masse løsninger på bunad. Null problem å sy den ut og inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg fikk bunad etter hvert (dog ikke til konfirmasjonen) var at min kusine vokste ut av den hun fikk til konfirmasjonen og måtte ha ny. Hun vokste såpass mye mer at det ikke gikk å legge den ned nok, den ble også for kort i vesten. Min mor fikk en god deal av onkel, og så kjøpte vi en brukt, litt for liten skjorte (kusine beholdt sin) og sølv litt etter hvert. Da jeg ble voksen og tjente egne penger fikk jeg ommontert den så den passet skikkelig og fikk sydd ny skjorte (før det ble den ikke så mye brukt fordi den ikke satt noe  fint).

Nå har min datter overtatt den, det er viktigere for ungjentene med bunad er mitt inntrykk (Oslo Øst). Til de som rynker på nesen av Norske Bunader; dere er klar over at det er opptil flere dyktige thailandske damer som syr for Husfliden, (i hvert fall var det det før, min skjorte ble sydd av en av dem)? Riktignok bor de her i Norge, men hvorfor det skulle ha så mye å si hvem som syr vet jeg ikke. Nå har ikke jeg kjent på kvalitetsforskjellen på en bunad sydd i norge kontra Kina, mulig de bruker dårligere stoff, men jeg hører flere referere til dem som "kinabunader", som om hvor de er sydd er så viktig. Om man velger en lokal systue eller får den sydd av slekt er det én ting, men at Husfliden er så mye mer høyverdig enn noe annet vet jeg ikke.

Anonymkode: d84bf...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker forresten overhode ikke hvor mange som hadde bunad da jeg konfirmerte meg, jeg kjøpte klær jeg følte meg fin i på Cubus 😄 Nå er dette 35 år siden, så tidene forander seg, men hadde ungene mine krevd et plagg som koster fra 20 000 og oppover så hadde det blitt månelyst. De arver av meg og min mor, så hadde jeg kjøpt brukt om jeg hadde hatt flere jenter enn det. Ønsker de seg en annen bunad må de nesten skaffe det selv etter hvert. Og jeg har spart penger, men det er til førerkort og/eller bolig. Ingen enorme summer, men et lite bidrag. Faren min var søt og dekket selskapet (vi er ingen rik familie,men han arvet litt etter en gammel tante), så da er det igjen litt mer til bolig.

Anonymkode: d84bf...131

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ikke bunad jeg har levd fint uten og egne barn får ikke bunad men datter arver en fra slekt.

Vi har økonomi til å kjøpe men prioriterer det ikke.

Det er tull og tøys at TS skal låne penger for å gi datteren et plagg hun ikke synes hun har råd til. Hva tenker dere med, dere som foreslår dette?

Anonymkode: c4aca...d34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun måtte ikke punge ut 60000kr i ettertid, hun valgte å kjøpe bunad.

Anonymkode: da47c...a20

Ja? Som hun betalte 60000 for. 

Kunne fått den i gave istedet. Gratis. Altså ikke betale for den selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare på KG man forventes å spare til bunad, lappen, skoleturer, you name it, fra fødsel. Jeg hadde ingen penger å legge til side, prioriterte faktisk bolig, mat og ferier til hele familien foran bunad til den ene datteren. Hun fikk låne en bunad til konfirmasjonen og var fornøyd med det. Senere har hun fått sin egen, da det var mulighet for det.

Og hva slags tøv er det at sønnen blir prioritert? Han fikk ikke konfirmasjonsgave til flere titusener, slik søsteren forlanger.

Anonymkode: 78748...7c4

Og alle på KG forsvarer egne valg og levesett og angriper ts for å selv føle de har gjort det beste valget for seg og sine 

Anonymkode: 461e2...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

100% enig!!!

Frekk jentunge her - makan. 
Hun får som fortjent, ingen bunad, ingen konfirmasjon - og helst en prat om at slike trusler for å få andre til å bruke penger de ikke har - kommer man ingen vei med. Litt sprøtt at hun ikke har blitt lært dette for lenge siden. Jeg kjøper konsekvent ikke inn noe som ønskes om det fremsettes som en trussel. Og mine barn er 6 og 8 og tåler både "nei" og vet vel godt at man kan spørre, men at det er ikke betyr et ja. Slikt må man lære ungene, selv om de blir sure når de er små. Må tåle konflikten - den er viktig!

Og, bunad kan man kjøpe selv for egne penger når man er voksen er det viktig nok. Eller hun får får seg jobb og begynne å spare! Du kan jo tenke over hvor mye du kanbidra med. Om hun for 10.000 til "konfirmasjonen" (hun ikke vil ha), kan hun spare de og begynne  jobbe. Så kan det jo bli bunad etterhvert.

Jeg kjøpte bunad året jeg ble 40 år. Har aldri tapt noe ansikt, alltid hatt gode venner som har akseptert meg selv om jeg ikke har hatt bunad. Så hun får ta en titt på de såkalte vennene sine også tror jeg. Vennskap skal ikke handle om bunad eller ei. Fordelen med å kjøpe bunad som voksen er jo at den passer. Sett maaaaange i 20-årene skivst inn i en alt for liten bunad fra konfirmasjonen. Det tar seg ikke noe bedre ut synes jeg. Så akkurat det plagget er jo virkelig noe det lønner seg å få skreddersydd  når man er ferdig utvokst og har fått formene på plass.

Anonymkode: 83f4e...83a

Mei hun er ikkefrekk ! Voksne folk i denne trpden derimot , grøss og gru

Anonymkode: 3d903...f6f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Var ikke poenget mitt. Poenget var at hun fortjener ikke bedre konfirmasjonsgave enn det broren fikk

For en merkelig måte å sette det opp mot hverandre..

Anonymkode: 3d903...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har vi ikke nei.

Anonymkode: 54e21...88d

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 3d903...f6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at ikke hun ønsker å konfirmere seg dersom hun ikke får en bunad. 

Her i bygda får stort sett alle jenter bunad. Hvem får ikke bunad? De som kommer fra svært ressursfattige familier, de har foreldre med rusproblemer, har psykiske problemer eller er svært fattige fordi de har tatt dårlige valg i livet. Hvem ønsker å annonsere at det står så dårlig til i heimen, hvertfall ikke en tenåringsjente. 

 

Anonymkode: 86c95...103

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at flere begynner å se på alternativer til bunad. F.eks finnes flotte vikingplass hos Klesarven. Disse er av god kvalitet og langt rimeligere enn overdådige bunader. Og man kan argumentere, langt mer autentisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 12.03):

Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min.

Anonymkode: 30e4b...961

TS har flere barn å ta hensyn til. Og hun må isåfall gi tilsvarende gave (verdimessig) til sitt andre barn også.

Anonymkode: d5ef9...614

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...