Gå til innhold

Barnet mitt er kronisk syk og jeg har en sur sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 9.48):

Du bør faktisk svare telefonen når sjefen ringer. Vi er så privilegert som får være hjemme med syke barn med full lønn. Da bør man faktisk være litt på tilbudssiden overfor arbeidsgiver. 
 

Jeg vil anta at du har vært en del borte, du bør virkelig sørge for at far også tar sin andel. 
 

Jeg jobber alltid hjemmefra om barna mine er syke. De sover jo gjerne endel når de er syke, er ikke sånn at jeg trenger å holde dem i hånda mens de sover. 

Anonymkode: 36c2b...ba8

Ikke alle kan jobbe hjemmefra, pluss at far jobber i Nordsjøen. Hvordan foreldre løser sykt barn-problemet er et privat anliggende, som ingen andre har noe med så lenge de holder seg til regelverket. Så ts skal ikke presses til noe hun ikke er enig i av sjefen sin.

Anonymkode: 30b09...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Skjerp deg! Folk som deg, med slike holdninger er grunnen til at velferdsstaten kommer til å gå år skogen. Dere krever og krever og krever, men gir ikke en mm mer enn høyst nødvendig. Kvalmende

Anonymkode: 3f9d1...f61

Jeg har vært sykmeldt én dag frem til jeg fikk kreft som førtiåring. Da var jeg borte seks uker. Vi deler omsorgsdager likt, men er sjeldent da mannen ofte går fri på dagtid og jeg kan ta hjemmekontor med mindre det er svært alvorlig. Jobber mye. 

Spar deg påstander om at jeg ikke yter og bare krever. 

Likevel blir jeg oppgitt når det påstås at kvinner tjener mindre pga omsorgsdager. 

Kvinner er mer borte fra jobb pga svangerskap, fødsel, barsel. At kvinner også er mer utsatt for partnervold, overgrep osv er veldokumentert, og dette er ting som kan føre til sykmelding pga psykisk belastning. Det er også veldokumentert at det forskes mindre på kvinnehelse, at kvinner får mindre smertestillende enn menn og at kvinner går lenger med plager før de får hjelp. 

Kvinner er altså ikke borte fra jobb fordi de er svake og vil være hjemme og dulle med barn. 

Kvinner utsettes også i større grad enn menn fordommer og diskriminering pga kjønn. Sånne holdninger om at kvinner selv er skyld i lav lønn er altså i beste fall en enorm forenkling. 

Den samme brukeren forsvarer også at kolleger får et problem med at noen er borte. Dvs dårlig ledelse som ikke tåler at ansatte har et liv, og at livet skjer dem. 

Anonymkode: 1ba8f...65f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er faktisk veldig urettferdig overfor arbeidsgiver at det kun er mors arbeidsplass som blir belastet med stort fravær! Hadde ikke hatt samvittighet til det! Her deler vi. Er barnet syk 2 dager, tar vi hver vår dag, slik at det skal bli minst mulig belastning på kolleger og arbeidsplass. Er mannen min bortreiste og barna syke, må gjerne jeg være hjemme, men da sier jeg det til arbeidsgiver at denne gangen vi ikke mulighet til å dele på å være hjemme. Dette forstår de fleste ledere. 
 

Anonymkode: 9c461...39e

Far er i Nordsjøen. Hvilken løsning har du for at far skal bruke sine dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere og ansatte må faktisk huske dette: Å være hjemme med sykt barn er ikke en rettighet arbeidstaker har. Det er barnet som har rettigheter. Til å ha en forelder hjemme ved sykdom.
 

En arbeidsgiver kan nok ofte ønske at den ansatte fordelte sykedagene annerledes, men hen har ikke noe med det! 

Hilsen tillitsvalgt.

Anonymkode: b2699...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (26 minutter siden):

Far er i Nordsjøen. Hvilken løsning har du for at far skal bruke sine dager?

Han kan ikke bruke sine dager. Er han hjemme så bruker han ikke av de dagene når han har fri. Han kan ikke komme hjem fra sjøen sånn på timen. Men det skal sies at han har avbrutt noen turer og kommet hjem. 

Anonymkode: 7effa...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 timer siden):

Mulig de ansatte hos meg har friskere barn enn det som er vanlig, men det har aldri skjedd at noen har tatt ut alle dagene. 

Har du kronisk sykt varn bruker kan en fort bruke opp dagene som en har. Vi opplevde der. Vi har 2 som hadde diagnose som små. Ene har vokst av seg. Men på det meste følte vi at vi var mer på sykehus og oppfølging en på jobb. Vi viste heler aldri når barnehage eller skole ringte for å si nå blir barne kjørt til sykehuset for anfall stopper ikke. Da måtte bare wn av oss foreldre dra fra jobb og dra etter. Var vi heldig fikk leger stopper anfall og hjem samme dag . Og en kunne dra i bhg /skole/jobb dagen etter var en uheldig ble en liggende lenger på sykehus.

Det er jo bare tilfeldig hvem som er så heldig at en aldri behøver å bruke syk barn dager eller omsorgsdager. Vi hadde ekstra dager på begge. Men vi måtte å ha pleiepenger i perioder der barne var til utredninger som var på sykehus i nesten 4 uker i strekk. Når en da har 2 stk så blir bare den biten 8 uker

Anonymkode: f30a7...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjenner bare på at jeg er glad for at TS ikke er min kollega. Politisk ukorrekt å si, jeg vet det, men jeg hadde blitt grusomt lei og irritert av å "alltid" måtte gjøre hennes oppgaver, mens hun får betalt for det 

Anonymkode: 04399...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det gjør de heldigvis ikke!

Anonymkode: 83302...601

Selvsagt gjør de det. Hvor fjern går det an å være? Om en person er borte 3 ekstra uker hvert år pga egen og barns sykdom har arbeidsgiver betalt ut lønn (IKKE NAV) i 3 uker uten å ha en person på jobb. Det er penger rett ut av vinduer for arbeidsgiver, som i tillegg må betale en ekstra lønn for vikar samt få kabalen til å gå opp. Egentlig er det helt utrolig at lovverket er lagt opp slik at HELE byrden for egen og barns sykdom er lagt på arbeidsgiver, noe av det burde vært lagt på arbeidstaker. 

Anonymkode: 4443c...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

jeg kjenner bare på at jeg er glad for at TS ikke er min kollega. Politisk ukorrekt å si, jeg vet det, men jeg hadde blitt grusomt lei og irritert av å "alltid" måtte gjøre hennes oppgaver, mens hun får betalt for det 

Anonymkode: 04399...4b0

Da er jeg glad jeg hadde kollegaer som ikke er som deg. Jeg hadde kollegaer som faktisk brydde seg når tlf ringte fra bhg eller skole med beskjefen: barne ditt blir nå hentet av ambulansen anfallet stopper ikke med akutt medisiner. Når en får slik tlf må en slippe det en har å reise. Flere av mine kollegaer lærte seg både første hjelp og fikk mer forståelse for hva epilepsi var når de så hvordan vår hverdag var. Vi kunne gå uker og mnd uten noe problemer, og så kunne de si pang og mange turer til sykehus , henting osv . Og alle de jeg jobbet med stilte opp, spurte hva de kunne hjelpe til med. Enkelte kom tilogmed med med matvarer for at vi skulle slippe å tenke på den biten. 

Bor på lite sted og jaggu er jeg glad for det til tider. Ofte mer medmennesker rundt en og som stiller opp og hjelper.

Anonymkode: f30a7...968

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg kjenner bare på at jeg er glad for at TS ikke er min kollega. Politisk ukorrekt å si, jeg vet det, men jeg hadde blitt grusomt lei og irritert av å "alltid" måtte gjøre hennes oppgaver, mens hun får betalt for det 

Anonymkode: 04399...4b0

Samme her. Eller, jeg skjønner deg. For jeg har en sånn kollega, og det er faktisk fryktelig slitsomt å få en haug av ekstra oppgaver pga det. Jeg mister tid med mine egne barn, fordi jeg må jobbe lange dager. Da er det fryktelig provoserende når det er helt åpenbart at den kvinnelige kollegaen tar 95% av sykefraværet til barna, for mannen har jo så viktig jobb. I tillegg makser de som regel sine egne egenmeldinger også (og Gud forby at man er tilbake etter to dager, her er man merkelig nok alltid syk alle tre). 

Om sjefen til ts bare ringte for noen enkle spørsmål, er det virkelig respektløst å ikke svare. Det er ikke alltid like enkelt å bli kastet inn i andres oppgaver.

Og til dere som kommenterer at dette er et ledelsesproblem.. Altså, har dere noen gang jobbet i mindre/mellomstore bedrifter? Det er jo ikke sånn at de som jobber der, sitter åtte timer om dagen og venter på at noen skal bli syke.. Vikar fungerer fint i noen yrker, men i yrker som krever lang opplæring er jo vikarer mer enn byrde enn en hjelp. 

Anonymkode: 36c2b...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt gjør de det. Hvor fjern går det an å være? Om en person er borte 3 ekstra uker hvert år pga egen og barns sykdom har arbeidsgiver betalt ut lønn (IKKE NAV) i 3 uker uten å ha en person på jobb. Det er penger rett ut av vinduer for arbeidsgiver, som i tillegg må betale en ekstra lønn for vikar samt få kabalen til å gå opp. Egentlig er det helt utrolig at lovverket er lagt opp slik at HELE byrden for egen og barns sykdom er lagt på arbeidsgiver, noe av det burde vært lagt på arbeidstaker. 

Anonymkode: 4443c...4c5

I realiteten er dette et spleiselag mellom det offentlige og partene i arbeidslivet. Lønninger, arbeidsgiveravgift og ytelser er basert på slik vi har det. Hadde reglene vært annerledes, ville antakelig lønn og arbeidsgiveravgift hatt andre nivåer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (13 timer siden):

Far er i Nordsjøen. Hvilken løsning har du for at far skal bruke sine dager?

At en er i Nordsjøen er normalt bra for arbeidsgiver. Vedkommende er mye mer hjemme enn i Nordsjøen, så da vil den som ikke jobber der ha behov for færre sykt barn dager (statistisk sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt gjør de det. Hvor fjern går det an å være? Om en person er borte 3 ekstra uker hvert år pga egen og barns sykdom har arbeidsgiver betalt ut lønn (IKKE NAV) i 3 uker uten å ha en person på jobb. Det er penger rett ut av vinduer for arbeidsgiver, som i tillegg må betale en ekstra lønn for vikar samt få kabalen til å gå opp. Egentlig er det helt utrolig at lovverket er lagt opp slik at HELE byrden for egen og barns sykdom er lagt på arbeidsgiver, noe av det burde vært lagt på arbeidstaker. 

Anonymkode: 4443c...4c5

Nei selvsagt gjør se ikke det!

Anonymkode: 83302...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

jeg kjenner bare på at jeg er glad for at TS ikke er min kollega. Politisk ukorrekt å si, jeg vet det, men jeg hadde blitt grusomt lei og irritert av å "alltid" måtte gjøre hennes oppgaver, mens hun får betalt for det 

Anonymkode: 04399...4b0

Jeg er glad du ikke er min 

Anonymkode: 83302...601

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her. Eller, jeg skjønner deg. For jeg har en sånn kollega, og det er faktisk fryktelig slitsomt å få en haug av ekstra oppgaver pga det. Jeg mister tid med mine egne barn, fordi jeg må jobbe lange dager. Da er det fryktelig provoserende når det er helt åpenbart at den kvinnelige kollegaen tar 95% av sykefraværet til barna, for mannen har jo så viktig jobb. I tillegg makser de som regel sine egne egenmeldinger også (og Gud forby at man er tilbake etter to dager, her er man merkelig nok alltid syk alle tre). 

Om sjefen til ts bare ringte for noen enkle spørsmål, er det virkelig respektløst å ikke svare. Det er ikke alltid like enkelt å bli kastet inn i andres oppgaver.

Og til dere som kommenterer at dette er et ledelsesproblem.. Altså, har dere noen gang jobbet i mindre/mellomstore bedrifter? Det er jo ikke sånn at de som jobber der, sitter åtte timer om dagen og venter på at noen skal bli syke.. Vikar fungerer fint i noen yrker, men i yrker som krever lang opplæring er jo vikarer mer enn byrde enn en hjelp. 

Anonymkode: 36c2b...ba8

Hvorfor lager du innlegg om noe som ikke er sammenlignbart med ts?

Anonymkode: 83302...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...