Gå til innhold

Barnet mitt er kronisk syk og jeg har en sur sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje kvinner er mer sykmeldte og tar fler omsorgsdager fordi de ikke trives på jobb, pga de nedlatende holdningene noen ledere har? 

Anonymkode: 1ba8f...65f

Skjerp deg! Folk som deg, med slike holdninger er grunnen til at velferdsstaten kommer til å gå år skogen. Dere krever og krever og krever, men gir ikke en mm mer enn høyst nødvendig. Kvalmende

Anonymkode: 3f9d1...f61

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vel en kvote du kan bruke 

Først når mor og far skulle til enhver tid være hjemme sammen med barnet som var forkjøla feber osv. Arbeidsgiver begynte å stusse her. Tross alt han som betaler

Anonymkode: eb929...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel jeg kan jo tenke meg at siden kvinnen er dem som må bære frem barn, være i barsel, tar store deler av byrden ved omsorgsarbeid i familien og det tredje skiftet.  Samt lite forskning og fokus på kvinne helse. Så har man jo dette med at kvinner er mer utsatt for voldtekt,  vold osv. Psykiske senvirkninger osv. Alt spiller inn.  Løsningen blir å gjøre noe med disse forholdene og styrke kvinnene levevilkår, ikke diskriminere dem ytterligere i arbeidslivet. Det blir jo ikke bare uetisk pg urettferdig, men svært lite bærekraftig. Vi trenger alle mann på dekk, det er tross alt rimeligere å ha en ansatt som tar ut noen egenmeldinger , enn å ha dem hjemme på pleiepenger. 

Anonymkode: bb6a0...f2a

Jeg er enig i det du skriver, og da er det viktig å styrke kvinners posisjon i arbeidslivet. Og da hjelper det ikke at mange kvinner mener det er rett at de tar alt ansvar for barna. Det må kreves at menn gjør det samme. Først når man deler mest mulig på hjemmebane, vil man også få mer rettferdighet i arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er problem dårlig leder stil. Det er leders oppgave å sørge for tilstrekkelig innleie , og at ikke øvrige ansatte blir unødvendig belastet. Den syke får uansett ikke gjort noe med dette og det er lavmål å sparke noen som allerede ligger nede. 

Anonymkode: bb6a0...f2a

Du forstår ikke hvordan det er på mange arbeidsplasser. Å ha en vikar vil mange steder ikke være noe poeng. Arbeidsoppgavene er så spesialiserte at bare en som jobber med de til daglig kan utføre de. Og skulle det være aktuelt med vikar, er det ikke gitt at man får det på timen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 8.05):

Må være hjemme med sykt barn, og får en sur melding av sjefen at hen synes barnet er mye sykt og at nå kan far være hjemme med barnet i dag. 
svarte ikke på meldingen, da jeg har gitt beskjed om at jeg må være hjemme med sykt barn. 
fått flere meldinger som: kan du svare eller? 
jeg har ikke svart. 
hva fader skal jeg svare? 
at  hen mener far skal være hjemme? Dette er jo en vurdering jeg og far tar, ikke noe arb giver kan slenge ut av seg og kreve? Det er jo opp til oss foreldre hvordan løse dette? 

Anonymkode: 7effa...67d

Det er noe som går igjen. Det om hvem som skal være hjemme må man ha annen hver men det er ganske mye styr når de skal legge seg oppi det.

Her maser også sjefen om dette og når jeg forteller hvor utrolig mye min mann tar
så sier sjefen at det er ikke h-n interessert i siden det betyr ikkje noe for dem. 

Vi har også et kronisk sykt barn
dvs et barn med sykdom/tilstand som gjør at barnet er kronisk utsatt for hyppig sykdom
.


Likevel får jeg kommentarer på mitt barns tilstand og det synes jeg er ganske ufint.

Jeg regner med at dere har oppfølging med Habiliteringstjenesten for barn og jeg ville bedt om en legeerklæring fra sykehuset (BUP eller HABU) og søkt utvidet sykt barn dager.

Det er også en god ide og melde seg inn i løvemammaene og hbf. Der er det mye støtte og veiledning og finne og koselige treff for hele familien.

Anonymkode: c8fcc...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har gått over det antallet «hjemme med sykt barn»-dager du har rett på, har arbeidsgiver egentlig ikke noe han skulle ha sagt. Men både egenmelding og «hjemme med sykt barn»-dager er det en del som jukser litt med,  så det kan jo hende det er det han har litt i bakhodet, hvis du har vært hyppig borte pga sykt barn en periode, selv om du ikke har gjort noe galt og faktisk hatt sykt barn. Men i stedet for å ha en mistenksom sjef  som går og er sur, hadde jeg da tatt en prat med han og forklart ståa og sagt at du har et kronisk sykt barn, og at det dessverre medfører en del dager hvor du må være hjemme fra jobb med sykt barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 8.05):

Må være hjemme med sykt barn, og får en sur melding av sjefen at hen synes barnet er mye sykt og at nå kan far være hjemme med barnet i dag. 
svarte ikke på meldingen, da jeg har gitt beskjed om at jeg må være hjemme med sykt barn. 
fått flere meldinger som: kan du svare eller? 
jeg har ikke svart. 
hva fader skal jeg svare? 
at  hen mener far skal være hjemme? Dette er jo en vurdering jeg og far tar, ikke noe arb giver kan slenge ut av seg og kreve? Det er jo opp til oss foreldre hvordan løse dette? 

Anonymkode: 7effa...67d

Jeg hadde ikke sendt slike meldinger, hadde bare satt deg på ikke klatrer listen. Så hos meg hadde jeg gjort deg til drone, siden jeg ikke kunne stolt på at du fikk unna det du skulle om du fikk skikkelige oppgaver.

Anonymkode: 94da8...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 9.48):

Du bør faktisk svare telefonen når sjefen ringer. Vi er så privilegert som får være hjemme med syke barn med full lønn. Da bør man faktisk være litt på tilbudssiden overfor arbeidsgiver. 
 

Jeg vil anta at du har vært en del borte, du bør virkelig sørge for at far også tar sin andel. 
 

Jeg jobber alltid hjemmefra om barna mine er syke. De sover jo gjerne endel når de er syke, er ikke sånn at jeg trenger å holde dem i hånda mens de sover. 

Anonymkode: 36c2b...ba8

Vanlig syke barn og kronisk syke barn er to ulike kategorier for syk. Kronisk syke barn har ofte masse diagnoser og sykdommer.

Anonymkode: c8fcc...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En har kun 10 sykt barn dager pr barn. Om en da har 2 barn tilsvarer dette 2 pr mnd i 10 måneder.  

Jeg synes ikke det er spesielt mye. 

Anonymkode: f9911...f94

Nei man har 10dager TOTALT fordelt på alle barna på 1-2barn

Så har man 15dager TOTALT fordelt på alle barna på 3-100barn

Kronisk syke barn er forventet å være mye mer syk enn andre barn (psykisk utviklingshemming, syndromer, genfeil, alvorlige diagnoser, handikapp/funksjonsnedsettelser, kronisk lungesyke osv) og da får mor 10dager ekstra og far 10dager ekstra spesifikt på det barnet og disse dagene varer til 18år da dette er en KRONISK ting.

Anonymkode: c8fcc...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 8.05):

Må være hjemme med sykt barn, og får en sur melding av sjefen at hen synes barnet er mye sykt og at nå kan far være hjemme med barnet i dag. 
svarte ikke på meldingen, da jeg har gitt beskjed om at jeg må være hjemme med sykt barn. 
fått flere meldinger som: kan du svare eller? 
jeg har ikke svart. 
hva fader skal jeg svare? 
at  hen mener far skal være hjemme? Dette er jo en vurdering jeg og far tar, ikke noe arb giver kan slenge ut av seg og kreve? Det er jo opp til oss foreldre hvordan løse dette? 

Anonymkode: 7effa...67d

Hva diagnose har barnet ditt?

Anonymkode: c8fcc...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva diagnose har barnet ditt?

Anonymkode: c8fcc...bc3

Hva har det med saken å gjørw???

Anonymkode: 83302...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Jeg gjør ikke det, men det er selvsagt slik at fravær må erstattes. Hver dag en ansatt er borte, koster det penger for arbeidsgiveren. Og de pengene må dekkes inn. Derfor er typiske kvinneyrker dårligere betalt enn typiske mannsdominerte yrker.

Koster ca 2600 pr dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Brunello said:

Jeg er enig i det du skriver, og da er det viktig å styrke kvinners posisjon i arbeidslivet. Og da hjelper det ikke at mange kvinner mener det er rett at de tar alt ansvar for barna. Det må kreves at menn gjør det samme. Først når man deler mest mulig på hjemmebane, vil man også få mer rettferdighet i arbeidslivet.

Det var da voldsomt til spam dere bedriver. Dere har avsporet helt. "Find a room" så kan dere kline og ha hete diskusjoner alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får "svar da!!!!", svar med: Beklager, men med sykt barn må jeg bli hjemme :)

Anonymkode: bf188...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da er problem dårlig leder stil. Det er leders oppgave å sørge for tilstrekkelig innleie , og at ikke øvrige ansatte blir unødvendig belastet. Den syke får uansett ikke gjort noe med dette og det er lavmål å sparke noen som allerede ligger nede. 

Anonymkode: bb6a0...f2a

Det kar seg ikke gjøre å sørge for tilstrekkelig innleie/vikarer. Det er umulig dessverre. 

Vi har altfor lav arbeidsledighet og veldig ofte klarer ikke bemanningsbyrå eller HR å skaffe folk - selv ikke til faste stillinger. 

Anonymkode: 415c1...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 8.09):

Ta vare på alle slike meldinger du får. Er du organisert så får fagforeningen din noe snask å jobbe med når leder tråkker over streken.

Anonymkode: f16be...35f

Fagforbundet gjør ikke en dritt

Anonymkode: 87cf8...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fagforbundet gjør ikke en dritt

Anonymkode: 87cf8...d00

Det er vel ganske individuelt, tross alt. Det kan være nyttig å snakke med tillitsvalgt om hvordan ass.sjef henvender seg til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 8.21):

Sjefen har ingenting med det, men det er faktisk jævla irriterende med foreldre hvor kun den ene er hjemme med sykt barn. Har en kollega som tar alle sykt barn dager siden samboeren er butikksjef og ikke vil være borte fra jobben. Det blir mange dager i løpet av et år og det går ut over oss andre. I tillegg er kollegaen syk bare han snufser litt, legg på det i tillegg så er han sikkert borte 4-5 uker ekstra hvert år. 

Anonymkode: 218f2...aff

Nå kan jo ikle mor overta far sine sykt barn dager, så når hun har brukt opp sin kvote så må jo far trå til. Utenom det så bestemmer foreldre selv. Så lenge det holder med kun den ene foreldre sine sykt barn dager, så har de jo fulgt regelverket. Så jeg skjønner ikke helt problemet...🤷‍♀️

Anonymkode: 30b09...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 9.35):

Sjefen din er uproff her.

Likevel, jeg håper mannen din tar sin del av sykt barn dager, det er irriterende at mor alltid skal være den som er hjemme.

Har noen bekjente (kvinner) jeg jobber med på frilansbasis og hver gang det er noe ekstra med ungene(oppfølging) så er det liksom mødrene som skal gjøre det, hva med pappaen skal de bare slippe unna? Kjenner det irriterende at mange kvinner lar fedrene fortsette som før mens de selv legger om hele livet sitt.

Anonymkode: 17111...509

Men det er allikevel opptil mor og far å selv bestemme hvordan de vil løse dette, og ikke noe som omgivelsene skal bestemme for de, irriterende eller ei..😉

Anonymkode: 30b09...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 9.46):

Da regner jeg med at han tar sin del når han er hjemme 😊 som andre påpeker så er det utrolig irriterende med mødre som alltid skal være hjemme fordi mannen sin jobb er så viktig eller mannen «må» hvile på fridagene 😅 Jeg har snakket med en del sjefer opp gjennom årene som sier at de skyr småbarnsmødre som pesten.. når det kommer til ansettelser. 

Vet sjefen din at mannen din jobber i Nordsjøen? 😊 hvis ikke så er det på tide å informere om at sånn er det dessverre og sånn må det bare bli!

Anonymkode: e6c1e...1c3

Men allikevel så bestemmer mor og far selv hvordan de vil løse og fordele dette, uansett hvor irriterende omgivelsene måtte synes at det er. 

Anonymkode: 30b09...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...