Gå til innhold

Hvilke er din kvinnes hersketeknikker.


Village

Anbefalte innlegg

Kullsyrevann skrev (4 timer siden):

Og din er kverulering og verbal sparring og det å vinne. Lagvis for å ta henne i hver helomvending mens hjernen din jobber for å komme på neste forklaring på hvorfor hun overreagerer. Også gir hun seg med å diskutere saken og blir det du sikkert regner som petty. Fordi hun ikke orker å diskutere med en som aldri legger seg flat eller kommer frem til kompromiss. Hvis hun kjører silent treatment så er det fordi hun vet at det stopper inngangsporten din.

(Forresten hysterisk kommentar det der). Du har det i kjeften og liker å bruke den. Prøv noe annet for å skape litt spice i hverdagen kanskje? 🧐 Ta opp aggressiv hekling?

Det du bruker nå Kullsyrevann er hersketeknikken "avsporing". Og du er dyktig så lenge jeg var fristet til å svare på ditt villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vi skal snakke om hersketeknikker, må vi også snakke om hva som er rimelig å kunne gjøre i en samtale. Problemet er at folk er ulike av personlighet og bakgrunn. 

Anonymkode: e2e79...e58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (7 timer siden):

Kjerringen min driver ikke med sånt tull. Hun er en godklump. 

Men venninnen hennes sier gjerne "nå skal du høre her lille venn" med en veldig lys stemme. Ganske motbydelig. 

Det der er jo hersketeknikk nrummer en brukt av eldre menn som snakker til yngre kvinner i en uenighet. Verst jeg hører, tenner på alle plugger og har aldri noensinne viket en cm for en sånn fjott av en mann 😂 

Anonymkode: 2e2b6...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis vi skal snakke om hersketeknikker, må vi også snakke om hva som er rimelig å kunne gjøre i en samtale. Problemet er at folk er ulike av personlighet og bakgrunn. 

Anonymkode: e2e79...e58

Å bruke hersketeknikker mot sin partner stiller i klasse med å bruke knyttneven. Det er urimelig å bruke og kan ikke unnskyldes med noe som helst uavhengig av personlighet og bakgrunn. Derimot kan hersketeknikker forklares på samme måte som bruk av knyttneven. Og da kan man like godt gå hele veien ut til det ekstreme. Hvorfor er det så mange partnerdrap i Norge utført av menn? Hva får norske menn til å drepe sin partner? Selvfølgelig skyldes det i mange av tilfellene et eller annet med partneren. F.eks. kvinnens bruk av sin mentale overlegenhet pakket inn i den listen som denne debatten startet med. Mannlige partnerdrap kan forklares med kvinnens bruk av hersketeknikker. Som kvinnens bruk av hersketeknikker kan forklares med et eller annet ved mannen som kvinnen ikke liker. Verken drapet eller bruken av hersketeknikker kan unnskyldes.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (51 minutter siden):

Å bruke hersketeknikker mot sin partner stiller i klasse med å bruke knyttneven. Det er urimelig å bruke og kan ikke unnskyldes med noe som helst uavhengig av personlighet og bakgrunn. Derimot kan hersketeknikker forklares på samme måte som bruk av knyttneven. Og da kan man like godt gå hele veien ut til det ekstreme. Hvorfor er det så mange partnerdrap i Norge utført av menn? Hva får norske menn til å drepe sin partner? Selvfølgelig skyldes det i mange av tilfellene et eller annet med partneren. F.eks. kvinnens bruk av sin mentale overlegenhet pakket inn i den listen som denne debatten startet med. Mannlige partnerdrap kan forklares med kvinnens bruk av hersketeknikker. Som kvinnens bruk av hersketeknikker kan forklares med et eller annet ved mannen som kvinnen ikke liker. Verken drapet eller bruken av hersketeknikker kan unnskyldes.

Rapportert 

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte spørre min samboer, og i følge han bruker jeg ikke hersketeknikker, og ikke han heller.

Skal sies at jeg var i et svært voldelig forhold tidligere, og han i et psykisk voldelig forhold. Vi snakker derfor mye om hvordan snakke med hverandre. Vi har nesten aldri kranglet av denne grunn. Men vi er nok litt ekstra bevisste på dette.

Min eksmann brukte alle disse hersketeknikkene, i tillegg til ekstrem fysisk vold. Han hadde psykopatiske trekk, mens eksen til samboer er en narsissist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rapportert 

Anonymkode: dd44b...7ed

Hvorfor rapportert?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Avbryte. Overdøve

* Avspore med tekniske villspor (korrigere irrelevante deler av et utsagn for å flytte fokus fra essensen)

Alt i alt så synes jeg ikke hun bruker så mange hersketeknikker. Problemene vi har i forholdet ligger på andre plan.

Anonymkode: 02b56...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis vi skal snakke om hersketeknikker, må vi også snakke om hva som er rimelig å kunne gjøre i en samtale. Problemet er at folk er ulike av personlighet og bakgrunn. 

Anonymkode: e2e79...e58

Godt poeng. Det er lov å være uenig, og det er lov å være sint. Om noe tror jeg at jeg og min kjære har kranglet for lite. Ting har fått «skure og gå» alt for lenge der hvor en krangel kunne ha løst opp.

At folk bruker ufine virkemidler i en opphetet krangel om forholdets framtid er kanskje ikke så rart. Jeg er mer kritisk til å benytte teknikkene som TS nevner i hverdagslig småkjekling.

Anonymkode: 02b56...631

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (1 time siden):

Å bruke hersketeknikker mot sin partner stiller i klasse med å bruke knyttneven. Det er urimelig å bruke og kan ikke unnskyldes med noe som helst uavhengig av personlighet og bakgrunn. Derimot kan hersketeknikker forklares på samme måte som bruk av knyttneven. Og da kan man like godt gå hele veien ut til det ekstreme. Hvorfor er det så mange partnerdrap i Norge utført av menn? Hva får norske menn til å drepe sin partner? Selvfølgelig skyldes det i mange av tilfellene et eller annet med partneren. F.eks. kvinnens bruk av sin mentale overlegenhet pakket inn i den listen som denne debatten startet med. Mannlige partnerdrap kan forklares med kvinnens bruk av hersketeknikker. Som kvinnens bruk av hersketeknikker kan forklares med et eller annet ved mannen som kvinnen ikke liker. Verken drapet eller bruken av hersketeknikker kan unnskyldes.

https://www.forskning.no/kriminalitet-psykologi-psykologimasterne/derfor-dreper-menn-partneren-sin/2006728

 

"Den største risikofaktoren for å begå drap er å være mann. I 2021 var 96 prosent av drapene i Norge begått av menn. På verdensbasis begås hele ni av ti drap av menn"

Skal du dra skyld over på ofre og deres familier blir du regelrett rapportert. Mange av disse ofrene har fått høre at det er deres skyld at de blir voldtatt, slått eller straffet. Det å dra inn at kona er sint som en fele og bruker hersketeknikker etter boka di. Så er det fortsatt ikke greit å drepe mor forran barna eller utsette mor og barn i familien for fysisk, psykisk vold.

Han som voldtok meg ga beskjed om at jeg ba om det og han fysisk straffet meg fordi jeg ikke holdt kjeft med å holde meg fast, kaste ting i nærheten av hodet mitt eller knuse ting. Han kunne også finne på å binde meg fast fordi jeg var "umulig". Han brukte også trusler om selvmord om jeg ikke lystret han. 

Disse innleggene dine skader mer enn de hjelper folk selvom du tror sikkert at du holder på med "folkeopplysning".  Håper moderatorene fjerner denne at det er kvinners feil at de blir drept/voldtatt av menn retorikken din. 

 

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (22 timer siden):

Hvilke(n) av etterfølgende kvinnelige hersketeknikker er din kvinnes favoritt(er)? Min kvinnes favoritt er "stillhet" ("silent treatment"), gjerne etter forutgående "ansvarsfraskrivelse" i kombinasjon med "i verste mening". 

• Ansvarsfraskrivelse: Å kommunisere noe uten å ta ansvaret for å ha sagt det. Eksempel: «Hva, det har jeg da aldri sagt!» Så står du der og føler deg dum.

• Apokalypse: Å true med at enden er nær for å få det som man vil. Altså: Du har ikke noe du skulle ha sagt.

• Autoritet: Å styrke et argument ved å bruke en anerkjent autoritet. For eksempel: «Forskning viser at...»

• Avbrytelser: Den som avbryter signaliserer at han ikke bryr seg om det du sier. Skjer det flere ganger, slutter du kanskje å ta ordet.

• Avsporing: Bemerkning, kommentar eller argument for å få en diskusjon på villspor.

• Bagatellisering: Å gjøre ting mindre enn det de er eller oppleves.

• Brøytebilen: Å ture fram som en maskin, uten å la deg avbryte.

• Fremmedord: Å bruke fremmedord for å sette ut motstanderen.

• Gammelt nytt: Å hevde at budskapet ditt er gammelt nytt for å stilne kritikken.

• Høflighet: Å svare med overdreven formell og høflig tone.

• Ironisering: Å mene noe annet enn det man sier.

• I verste mening: Å tolke motstanderen negativt med vilje.

• Kompetanse: Er du ikke utdannet innen feltet, har du heller ikke rett til å uttale deg.

• Mannen, ikke ballen: Argumentasjon knyttet til person, ikke sak.

• Navnetriks: Å bruke tiltaleformer som fru eller frøken, eller konsekvent å bruke feil navn.

• Omsorg: Å påstå at man bare vil den andre vel. (Brukes gjerne i familien.)

• Psykologisering: Å tolke andres holdninger/utsagn som uttrykk for en motivasjon vi ikke ser.

• Stillhet: Å nekte å svare, for å sette ut den andre.

• Tallmagi: Å bruke tall, fakta og statistikk, gjerne forvrengt, for å stoppe videre diskusjon.

Det meste som er ført opp her passer utmerket på min sjef! >:(

Anonymkode: c2024...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.forskning.no/kriminalitet-psykologi-psykologimasterne/derfor-dreper-menn-partneren-sin/2006728

 

"Den største risikofaktoren for å begå drap er å være mann. I 2021 var 96 prosent av drapene i Norge begått av menn. På verdensbasis begås hele ni av ti drap av menn"

Skal du dra skyld over på ofre og deres familier blir du regelrett rapportert. Mange av disse ofrene har fått høre at det er deres skyld at de blir voldtatt, slått eller straffet. Det å dra inn at kona er sint som en fele og bruker hersketeknikker etter boka di. Så er det fortsatt ikke greit å drepe mor forran barna eller utsette mor og barn i familien for fysisk, psykisk vold.

Han som voldtok meg ga beskjed om at jeg ba om det og han fysisk straffet meg fordi jeg ikke holdt kjeft med å holde meg fast, kaste ting i nærheten av hodet mitt eller knuse ting. Han kunne også finne på å binde meg fast fordi jeg var "umulig". Han brukte også trusler om selvmord om jeg ikke lystret han. 

Disse innleggene dine skader mer enn de hjelper folk selvom du tror sikkert at du holder på med "folkeopplysning".  Håper moderatorene fjerner denne at det er kvinners feil at de blir drept/voldtatt av menn retorikken din. 

 

 

 

Anonymkode: dd44b...7ed

"Verken drapet eller bruken av hersketeknikker kan unnskyldes." er min konklusjon på det innlegget du reagerer på. At man har en forklaring på det gale man gjør legger ikke skylden på offeret. Og det er det samme om det gale man gjør er bruk av hersketeknikk eller drap. Jeg mener selvfølgelig ikke at en forklaring gir skyld. Og det står vel i begynnelsen av innlegget mitt i form av: "Å bruke hersketeknikker mot sin partner stiller i klasse med å bruke knyttneven. Det er urimelig å bruke og kan ikke unnskyldes med noe som helst uavhengig av personlighet og bakgrunn." 

Det er forferdelig det du forteller at har skjedd med deg. Alle menn er ikke slik. Ei heller jeg som har startet denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (18 minutter siden):

"Verken drapet eller bruken av hersketeknikker kan unnskyldes." er min konklusjon på det innlegget du reagerer på. At man har en forklaring på det gale man gjør legger ikke skylden på offeret. Og det er det samme om det gale man gjør er bruk av hersketeknikk eller drap. Jeg mener selvfølgelig ikke at en forklaring gir skyld. Og det står vel i begynnelsen av innlegget mitt i form av: "Å bruke hersketeknikker mot sin partner stiller i klasse med å bruke knyttneven. Det er urimelig å bruke og kan ikke unnskyldes med noe som helst uavhengig av personlighet og bakgrunn." 

Det er forferdelig det du forteller at har skjedd med deg. Alle menn er ikke slik. Ei heller jeg som har startet denne debatten.

Det at man sidestiller det med hersketeknikker er det jeg reagerer på. Krigføring der man bruker seksuell, fysisk og psykisk vold mot spesielt kvinner, barn og eldre er jo en hersketeknikk i seg selv som får store konsekvenser for ofre av det.

Bevisstgjøring av hersketeknikker er jeg enig i at må opplyses men skillet der mellom hersketeknikk og fysisk avstraffelse er det som blir viktig for en saklig diskusjon. 

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det at man sidestiller det med hersketeknikker er det jeg reagerer på. Krigføring der man bruker seksuell, fysisk og psykisk vold mot spesielt kvinner, barn og eldre er jo en hersketeknikk i seg selv som får store konsekvenser for ofre av det.

Bevisstgjøring av hersketeknikker er jeg enig i at må opplyses men skillet der mellom hersketeknikk og fysisk avstraffelse er det som blir viktig for en saklig diskusjon. 

Anonymkode: dd44b...7ed

Jeg sidestiller ikke et knyttneveslag med en hersketeknikk som silent treatment. Knyttneveslaget oppfatter jeg å være et langt mer negativt trekk hos min partner enn silent treatment. På den annen side så er skadevirkningene for meg langt større av en silent treatment enn av et knyttneveslag. Knyttneveslaget sier at min partner ikke lenger er verdig å være min partner og da vil jeg vel avslutte forholdet av den grunn. Silent treatment forsøker jeg å få min partner til å slutte med selv om skadevirkningene for meg av behandlingen er langt større enn av slaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vise til forskning om den faktisk er god, en hersketeknikk? Hva er alternativet? Satse på at noens utvalfte anekdoter er bedre? Eller vil du heller ha "Javel, men sånn kommer jeg ikke til å gjøre de bare fordi du sier det"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste hersketeknikken eksen brukte var å beskylde meg for drama med en gang jeg ønsket å ta opp noe 

Anonymkode: 23e4b...4a8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Kvinner skal sees, ikke høres"

Anonymkode: be8f1...5eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

https://www.nettavisen.no/hersketeknikken-menn-bruker-mest/o/5-95-1498638

Her har du en liten liste over hersketeknikker blant dine medbrødre. Les den gjerne for den tar også opp mannen på nettforumet som en av punktene. 

 

"Mannen forklarer kvinnen hvordan verden henger sammen, uten respekt eller interesse for hva slags kunnskaper kvinnen har. Teknikken kalles «Mansplaining" 

Anonymkode: dd44b...7ed

Hvis kvinnen ikke vet hvordan verden henger sammen, hvem skal da forklare henne det?

Anonymkode: 4525e...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

"Mannen forklarer kvinnen hvordan verden henger sammen, uten respekt eller interesse for hva slags kunnskaper kvinnen har. Teknikken kalles «Mansplaining" 

Anonymkode: dd44b...7ed

Jeg har aldri blitt belært eller snakket nedlatende til så ofte som etter at jeg ble eksponert for (noen av) kvinnene på KG, så jeg tror nok at mansplaining og womansplaining er ganske jevnt utbredt.

Hvorvidt det er en hersketeknikk eller bare dårlige sosiale antenner kombinert med oppblåst ego er vanskelig å si. Noen ganger er det kanskje begge?

Anonymkode: 02b56...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis vi skal snakke om hersketeknikker, må vi også snakke om hva som er rimelig å kunne gjøre i en samtale. Problemet er at folk er ulike av personlighet og bakgrunn. 

Anonymkode: e2e79...e58

Enig. Derfor jeg i mitt innlegg refererer til personlighet også. At min mann blir så ivrig at han avbryter er neppe en bevisst hersketeknikk. Det er en del av hans personlighet som jeg må mestre. Inkludert det å ikke anse ham som ond for å ikke klare å holde kjeft. Man må rett og slett kjenne sin partner godt nok til å mestre ulike sider som kan kalles hersketeknikk, og føles som det også, om man ikke mestrer de sidene ved ham/henne, og lar seg overkjøre av det. Som at jeg skriver at "brøytebil" er en strategi som virker for ham ovenfor meg, men så er jeg også så klar over at han bare er slik, og at jeg må sette foten ned om noe er veldig viktig for meg. Eller er bevisst i å blåse i det dersom noe opplagt er viktigere for ham enn for meg. Da kan jeg la det virke, men uten at jeg likevel er påvirket av dette som en hersketeknikk han bevisst bruker, og jeg ikke klarer å stå opp mot. 

Min far er også "brøytebil" ovenfor min mor, og der er dette et større problem, selv om han antagelig gjør det mest av iver og mindre som bevisst hersketeknikk han også, fordi min mor er en mildere type personlighet enn meg, og blir satt ut av det på måter jeg ikke blir. Der jeg evner å sette foten ned ved behov blir hun bare feid av banen, og taus. Hun måtte få store nok døtre til at vi sier "Stopp! Du må lytte til din kone også!" før han hadde vern mot denne siden av ham. Da blir han flau, for dette er virkelig ikke for å overkjøre henne bevisst, det er bare iver. Egentlig. 

Det er nok mye av det som kalles hersketeknikker, og også kan oppleves som det, som egentlig bunner i personlighet og manglende evne til å selv se hvordan man setter den andre ut av spill. Ikke bevisst og med vilje, men ubevisst og tankeløst, fordi man er som man er. 

Kvinnen, ikke ballen tror jeg egentlig er eneste ufine min mann i opphisset/forbanna/frustrert situasjon kan prøve seg med som bevisst valgt (dog satt ut av presset/stresset situasjon) forsøk på hersketeknikk, og er det jeg opplever som direkte ugreit og ufint spill, men med vår generelt balanserte relasjon med respekt for hverandre kan også slikt takles som tåpelig handling i en presset og ilter situasjon, og avskrives som tåpelig respons, men ikke så gjennomgående slik han er at jeg ikke kan tilgi feiltrinn. Vel, silent treatment var også tidvis slike ugreie feiltrinn han gjorde tidligere, men slikt slo jo mest tilbake på ham selv, da konemor ikke lot seg påvirke av slikt, men trakk på skuldrene og koste seg med å lese en bok til han ville prate igjen, fordi jeg ikke gidder slik barnslig oppførsel av en voksen mann. Jeg tror imidlertid at slikt var mer utslag av å føle seg litt hjelpeløs ovenfor verbalt sett sterkere kvinne enn at han ønsket å benytte seg av en hersketeknikk, så løsningen på dette var i like stor grad at jeg måtte lære meg å ikke kommunisere over hodet på ham som han måtte innse at det der bare slår tilbake på ham. Han gikk alene og sturte, og slet mot egen personlighet ved å pålegge seg selv taushet som førte til at han gikk i spinn og kokte innvendig, mens jeg maks ble litt småoppgitt over hvor tåpelig han var, og ellers ikke ble påvirket. En hersketeknikk er kun en hersketeknikk dersom det virker, og dårlig strategi om det kun går utover deg selv, så han valgte nok ikke en slik strategi for å herske, men fordi han ikke mestret bedre i diverse situasjoner. Så måtte jeg bli flinkere til å kommunisere på måter han hang med på, og han sluttet med slikt.

Man må prøve å forstå sin partner, med plusser og minuser, for alt er ikke nødvendigvis bevisst valgte hersketeknikker eller strategi. Man er også som man er, og takler ting på de måter man mestrer. Målet må jo være å forstå hverandre godt nok til å fungere godt sammen, og kommunisere godt sammen. Hvilket som regel innebærer å takle ulike sider ved hverandre, istedenfor å kalle det hersketeknikk. Ingen av oss er alltid perfekte, og ingen av oss takler absolutt alt perfekt. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...