Gå til innhold

Hvilke er din kvinnes hersketeknikker.


Village

Anbefalte innlegg

Hvilke(n) av etterfølgende kvinnelige hersketeknikker er din kvinnes favoritt(er)? Min kvinnes favoritt er "stillhet" ("silent treatment"), gjerne etter forutgående "ansvarsfraskrivelse" i kombinasjon med "i verste mening". 

• Ansvarsfraskrivelse: Å kommunisere noe uten å ta ansvaret for å ha sagt det. Eksempel: «Hva, det har jeg da aldri sagt!» Så står du der og føler deg dum.

• Apokalypse: Å true med at enden er nær for å få det som man vil. Altså: Du har ikke noe du skulle ha sagt.

• Autoritet: Å styrke et argument ved å bruke en anerkjent autoritet. For eksempel: «Forskning viser at...»

• Avbrytelser: Den som avbryter signaliserer at han ikke bryr seg om det du sier. Skjer det flere ganger, slutter du kanskje å ta ordet.

• Avsporing: Bemerkning, kommentar eller argument for å få en diskusjon på villspor.

• Bagatellisering: Å gjøre ting mindre enn det de er eller oppleves.

• Brøytebilen: Å ture fram som en maskin, uten å la deg avbryte.

• Fremmedord: Å bruke fremmedord for å sette ut motstanderen.

• Gammelt nytt: Å hevde at budskapet ditt er gammelt nytt for å stilne kritikken.

• Høflighet: Å svare med overdreven formell og høflig tone.

• Ironisering: Å mene noe annet enn det man sier.

• I verste mening: Å tolke motstanderen negativt med vilje.

• Kompetanse: Er du ikke utdannet innen feltet, har du heller ikke rett til å uttale deg.

• Mannen, ikke ballen: Argumentasjon knyttet til person, ikke sak.

• Navnetriks: Å bruke tiltaleformer som fru eller frøken, eller konsekvent å bruke feil navn.

• Omsorg: Å påstå at man bare vil den andre vel. (Brukes gjerne i familien.)

• Psykologisering: Å tolke andres holdninger/utsagn som uttrykk for en motivasjon vi ikke ser.

• Stillhet: Å nekte å svare, for å sette ut den andre.

• Tallmagi: Å bruke tall, fakta og statistikk, gjerne forvrengt, for å stoppe videre diskusjon.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wtf

Anonymkode: 045db...fa9

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Wtf

Anonymkode: 045db...fa9

Det er vel ikke "World Taekwondo Federation" du mener så da blir det vel "what the fuck". Som ikke er navn på en hersketeknikk så da blir det vel heller et forsøk på å herske. Er det en "avsporing" du prøver deg på eller er det en av de andre teknikkene?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innta offerrollen

Anonymkode: 75240...31f

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innta offerrollen

Anonymkode: 75240...31f

Dette forsøket går vel under "psykologisering" herskemessig. Du er så god at du nesten må være en kvinne. Har du partner?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rapport alle innleggene hans og vil oppfordre deg og andre til å gjøre det samme 🙂 Jo flere, jo bedre!

Anonymkode: 91366...b7d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere ting på listen som ikke trenger å være snakk om hersketeknikk med tilfeldigheter. 

Hva om fremmedord er tilfeldigbrukt? Jeg opplever ofte å bruke et helt tilfeldig ord jeg ikke hat brukt før når jeg snakker, fordi det kan være vanskelig å lete frem ordene for hva jeg skal si. Så dukker dette tilfeldige ordet opp. Men de ordene du tenker på er kanskje veldig seriøse? Kanskje det handler om grad av utførelse.

Jeg avbryter også, men det handler om konsentrasjon, hjernesurr, engasjement, ikke å mangle gode føelsler for noen. Sier beklager, og holder tunga. Men det skjer jo. 

Village skrev (38 minutter siden):

Det er vel ikke "World Taekwondo Federation" du mener så da blir det vel "what the fuck". Som ikke er navn på en hersketeknikk så da blir det vel heller et forsøk på å herske. Er det en "avsporing" du prøver deg på eller er det en av de andre teknikkene?

Trodde wtf kommentareren handlet om den massive lista med hersketeknikker du sier din kone bruker mot deg, som får det til å virke som at du har et veldig usunnt forhold. 

Har du vurdert å slå opp?

 

Det er en ting til. Om du er i en diskusjon med noen. Hvorfor har ikke de lov til å vinne den? Hva om kona di viser til tall for å vinne en diskusjon om et tema, er det da galt om de tallene vinner diskusjonen fordi hun har rett? 

Eller er det galt å tro at en har rett, for uten å prate om det finner vi jo ikke ut om vi tar feil? Men det er vanlig å tro at du har rett, noen ganger har kanskje ingen rett?

Jeg syns lista di får det til å virke som at alle forsøk på kommunikasjon er en hersketeknikk, om det gir noen innblikk eller kunnskap du ikke har. Å dette tar du sikkert som hersketeknikk(psykologisering??), og det at jeg påpeker det igjen som en nye en. Kanskje det er? Men mener det som en observasjon i bekymring. Har ikke sett deres kommunikasjon, men anbefaler deg å avslutte uansett siden du er så negativ til henne og det kan jo neppe bety at det er mye kjærlighet.  

Om du sier at alle forsøk på å prøve å forstå deg er hersketeknikk, står du i veien for videre forståelse av å påpeke alt som hersketeknikk. Du kan si, det er ikke det jeg føler, har ikke lyst til å prate om det. Eller, det er dette jeg føler istede. 

Anonymkode: 601e6...de0

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard hersketeknikk fra exen:

Hun sier eller gjør noe som er stygt sagt eller en dårlig handling.

Jeg reagerer, og så blir det jeg har sagt temaet, i stedet for årsaken til diskusjonen.

Hun var klassisk psykopat.

 

Anonymkode: 281b0...6d7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vi ble jo enige om», «vi avtalte jo» om ting som var et ensidig ønske fra hennes side, og på ingen måte akseptert av meg. Det virker som om denne hesketeknikken - «pseudo-konsensus»- er særlig utbredt blant kvinner:))

Anonymkode: aa5bc...703

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde måne, her er det noen som er ute etter underholdning 😂🤦‍♀️

Er man faktisk sammen med noen som driver på sånn, må man enten arrestere dem på det eller gå ut døren og ikke se seg tilbake. Tror forøvrig ikke TS er det, hen har det bare gøy. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trodde wtf kommentareren handlet om den massive lista med hersketeknikker du sier din kone bruker mot deg, som får det til å virke som at du har et veldig usunnt forhold. 

Har du vurdert å slå opp?

 

Jeg har nevnt min partners bruk av hersketeknikk som i utgangspunktet bare er "silent treatment". I seg selv så irriterende at jeg forsøker å slå tilbake med det samme i form av å ikke kommunisere med henne på timesvis. Men, selvfølgelig taper jeg stillhetskampen så lenge hun er mye bedre til det enn meg. Så da tar jeg opp kontakten igjen, og da selvfølgelig med dukket hode.

Jeg vurderer så absolutt ikke å slå opp så lenge min kvinne i dag er helt uten sammenlikning den beste kvinnen jeg har vært borte i både som partner og som bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Sneips skrev (1 time siden):

Milde måne, her er det noen som er ute etter underholdning 😂🤦‍♀️

Er man faktisk sammen med noen som driver på sånn, må man enten arrestere dem på det eller gå ut døren og ikke se seg tilbake. Tror forøvrig ikke TS er det, hen har det bare gøy. 

Min påstand Sneips er at kvinner er langt mer avanserte mentalt enn menn. Som inkluderer at kvinner i langt større grad enn menn bruker mentale hersketeknikker. Menn er mer fysiske i sin hersking hvor de er nesten like dominerende som kvinner er i det mentale.

Jeg synes det er veldig interessant å få andre personers syn på kvinnenes hersking. Som inkluderer kvinnenes syn på det samme. Som f.eks. ditt syn som jeg likte så godt at jeg trykket på like-knappen. Som for øvrig var første gang jeg gjorde noe så feminint som å tykke på en knapp for å si noe.

Etter å ha kommet tilbake til mitt maskuline jeg så gjør jeg nå det en mann bør gjøre i form av å yte mer enn å trykke på en knapp.

Endret av Village
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har rapport alle innleggene hans og vil oppfordre deg og andre til å gjøre det samme 🙂 Jo flere, jo bedre!

Anonymkode: 91366...b7d

Høres dumt ut. Tråden er jo intr.

Anonymkode: 70423...045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir stille fordi jeg trenger tid etter en krangel. Det går over. Men bare la meg være litt i fred. Men om det er et typisk hersketeknikk kan vel diskutere da men. Ingen som er perfekte. 

Anonymkode: 40049...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (3 timer siden):

Hvilke(n) av etterfølgende kvinnelige hersketeknikker er din kvinnes favoritt(er)? Min kvinnes favoritt er "stillhet" ("silent treatment"), gjerne etter forutgående "ansvarsfraskrivelse" i kombinasjon med "i verste mening". 

• Ansvarsfraskrivelse: Å kommunisere noe uten å ta ansvaret for å ha sagt det. Eksempel: «Hva, det har jeg da aldri sagt!» Så står du der og føler deg dum.

• Apokalypse: Å true med at enden er nær for å få det som man vil. Altså: Du har ikke noe du skulle ha sagt.

• Autoritet: Å styrke et argument ved å bruke en anerkjent autoritet. For eksempel: «Forskning viser at...»

• Avbrytelser: Den som avbryter signaliserer at han ikke bryr seg om det du sier. Skjer det flere ganger, slutter du kanskje å ta ordet.

• Avsporing: Bemerkning, kommentar eller argument for å få en diskusjon på villspor.

• Bagatellisering: Å gjøre ting mindre enn det de er eller oppleves.

• Brøytebilen: Å ture fram som en maskin, uten å la deg avbryte.

• Fremmedord: Å bruke fremmedord for å sette ut motstanderen.

• Gammelt nytt: Å hevde at budskapet ditt er gammelt nytt for å stilne kritikken.

• Høflighet: Å svare med overdreven formell og høflig tone.

• Ironisering: Å mene noe annet enn det man sier.

• I verste mening: Å tolke motstanderen negativt med vilje.

• Kompetanse: Er du ikke utdannet innen feltet, har du heller ikke rett til å uttale deg.

• Mannen, ikke ballen: Argumentasjon knyttet til person, ikke sak.

• Navnetriks: Å bruke tiltaleformer som fru eller frøken, eller konsekvent å bruke feil navn.

• Omsorg: Å påstå at man bare vil den andre vel. (Brukes gjerne i familien.)

• Psykologisering: Å tolke andres holdninger/utsagn som uttrykk for en motivasjon vi ikke ser.

• Stillhet: Å nekte å svare, for å sette ut den andre.

• Tallmagi: Å bruke tall, fakta og statistikk, gjerne forvrengt, for å stoppe videre diskusjon.

Ingen av dem. 

Jeg er voksen og kan kommunisere på en normal og moden måte.

Det ville ikke engang falle meg inn å svare på disse måtene.

Anonymkode: 1f4fd...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Vi ble jo enige om», «vi avtalte jo» om ting som var et ensidig ønske fra hennes side, og på ingen måte akseptert av meg. Det virker som om denne hesketeknikken - «pseudo-konsensus»- er særlig utbredt blant kvinner:))

Anonymkode: aa5bc...703

Jeg kan kjenne meg litt igjen i denne, men det er ikke noe jeg bruker bevisst som hersketeknikk eller ut fra et ønske om å dominere eller kontrollere min partner. Det handler rett og slett om at jeg faktisk trodde at vi ble enige om eller avtalte, fordi mitt forslag (eller hva det nå var), ikke ble motsagt. Jeg spør som regel også om det er greit, for å være sikker. Det skal sies at samboer gjerne overlater visse beslutninger til meg, for så så å glemme dem, så da hender det jo at jeg sier "Men vi ble jo enige om...." eller "Vi avtalte jo...". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Roci skrev (Akkurat nå):

Jeg kan kjenne meg litt igjen i denne, men det er ikke noe jeg bruker bevisst som hersketeknikk eller ut fra et ønske om å dominere eller kontrollere min partner. Det handler rett og slett om at jeg faktisk trodde at vi ble enige om eller avtalte, fordi mitt forslag (eller hva det nå var), ikke ble motsagt. Jeg spør som regel også om det er greit, for å være sikker. Det skal sies at samboer gjerne overlater visse beslutninger til meg, for så så å glemme dem, så da hender det jo at jeg sier "Men vi ble jo enige om...." eller "Vi avtalte jo...". 

Samme her, men dette er gjerne de som lager luftslott. Man tror på det og spør man om hvorfor så er man den store stygge ulven.

Jeg har også tatt ord for godt og tatt utgangspunkt i en "avtale", avlyser andre avtaler og ordner men så kommer dagen og ingenting blir noe av. Da kaster man bort tid man kunne ha gjort noe annet. Om det er hersketeknikk å si klart ifra at dette ikke er greit så får det bare være sånn. Stå for det man har sagt handler om respekt for andres tid

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her, men dette er gjerne de som lager luftslott. Man tror på det og spør man om hvorfor så er man den store stygge ulven.

Jeg har også tatt ord for godt og tatt utgangspunkt i en "avtale", avlyser andre avtaler og ordner men så kommer dagen og ingenting blir noe av. Da kaster man bort tid man kunne ha gjort noe annet. Om det er hersketeknikk å si klart ifra at dette ikke er greit så får det bare være sånn. Stå for det man har sagt handler om respekt for andres tid

Anonymkode: dd44b...7ed

Ja, dette er helt typisk kvinner😂 Om det er fantasi, selvbedrag og ønsketenkning eller en kynisk og bevisst hersketeknikk kan nok variere fra kvinne til kvinne. Men litt morsomt er det jo.

Anonymkode: aa5bc...703

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her, men dette er gjerne de som lager luftslott. Man tror på det og spør man om hvorfor så er man den store stygge ulven.

Jeg har også tatt ord for godt og tatt utgangspunkt i en "avtale", avlyser andre avtaler og ordner men så kommer dagen og ingenting blir noe av. Da kaster man bort tid man kunne ha gjort noe annet. Om det er hersketeknikk å si klart ifra at dette ikke er greit så får det bare være sånn. Stå for det man har sagt handler om respekt for andres tid

Anonymkode: dd44b...7ed

I snitt er kvinner oftere planleggere mens menn er mer spontane. Ikke rart man lett snakker forbi hverandre. 

Anonymkode: e2e79...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I snitt er kvinner oftere planleggere mens menn er mer spontane. Ikke rart man lett snakker forbi hverandre. 

Anonymkode: e2e79...e58

Det er nok sant, større behov for trygghet og kontroll.

Anonymkode: aa5bc...703

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...