Gå til innhold

Hvilke er din kvinnes hersketeknikker.


Village

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, dette er helt typisk kvinner😂 Om det er fantasi, selvbedrag og ønsketenkning eller en kynisk og bevisst hersketeknikk kan nok variere fra kvinne til kvinne. Men litt morsomt er det jo.

Anonymkode: aa5bc...703

Ut fra hva trådstarter argumenterer med var ikke dette svaret veldig overraskende. Uansett hva man skriver så er det hersketeknikk og typisk "kvinnesvar". Men ansvarsfraskrivelse er jo typisk mann om man kjører samme stil som TS.

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min manns hersketeknikk er å avbryte og å snakke så høyt at han overdøver motparten.

Anonymkode: 7d41f...ad6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ut fra hva trådstarter argumenterer med var ikke dette svaret veldig overraskende. Uansett hva man skriver så er det hersketeknikk og typisk "kvinnesvar". Men ansvarsfraskrivelse er jo typisk mann om man kjører samme stil som TS.

Anonymkode: dd44b...7ed

Det er jo ikke noe «ansvar» å fraskrive seg når man ikke har lovet noe:))

Anonymkode: aa5bc...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke noe «ansvar» å fraskrive seg når man ikke har lovet noe:))

Anonymkode: aa5bc...703

Hva er en avtale for deg? Muntlig eller skriftlig? 

 

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min vekslet på å silent treatment og storkrangel som straff. Storkranget ble innledet ved å si en eller annen absurd løgn for å provosere frem en reaksjon og så gikk det av seg selv fra der. Det tåltes liksom ikke å være i dårlig humør alene, jeg måtte også lide i dårlig stemning og humør. Også ofte "kom deg ut/det er slutt-trusselen" for å runde av om det ikke var mer å argumentere med. Bare for å vise maktdominansen. Likedan var eget ansvar helt fraværende og jeg var alltid den stygge i hver krangel som hadde gjort eksen lei seg stakkars..

Om så bare noen av hersketeknikker i forhold blir brukt er det best å bare komme seg ut. Jeg har det mye bedre alene og savner ham ikke et sekund.

Men hvorfor skriver du "kvinnelig hersketeknikk"... Dette er menneskelige hersketeknikker som like mye menn benytter seg av. Og det var veldig mye kunnskap om hersketeknikker. Hvorfor er du i et slikt forhold? Er det du som har tatt offerrollen?

 

Anonymkode: 4967b...ab2

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen av ovennevnte hersketeknikker er typisk "kvinnelige" disse utsagnene brukes av alle. 

Anonymkode: f1a0c...1b2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eksen min vekslet på å silent treatment og storkrangel som straff. Storkranget ble innledet ved å si en eller annen absurd løgn for å provosere frem en reaksjon og så gikk det av seg selv fra der. Det tåltes liksom ikke å være i dårlig humør alene, jeg måtte også lide i dårlig stemning og humør. Også ofte "kom deg ut/det er slutt-trusselen" for å runde av om det ikke var mer å argumentere med. Bare for å vise maktdominansen. Likedan var eget ansvar helt fraværende og jeg var alltid den stygge i hver krangel som hadde gjort eksen lei seg stakkars..

Om så bare noen av hersketeknikker i forhold blir brukt er det best å bare komme seg ut. Jeg har det mye bedre alene og savner ham ikke et sekund.

Men hvorfor skriver du "kvinnelig hersketeknikk"... Dette er menneskelige hersketeknikker som like mye menn benytter seg av. Og det var veldig mye kunnskap om hersketeknikker. Hvorfor er du i et slikt forhold? Er det du som har tatt offerrollen?

 

Anonymkode: 4967b...ab2

Enig med deg. Begge kjønn bruker disse i mer eller mindre grad. Bruker man dem i stor grad vil jeg påstå at det klassifiserer som emosjonell mishandling og løsningen er å komme seg ut. 

Anonymkode: 3246c...17f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser min mann bruker noen av disse, men jeg må visst spørre ham hva han føler angående meg. Tror han føler jeg overkjører ham innimellom, men det er ganske typisk når han ikke har fulgt med/engasjert seg, så må jeg ta en avgjørelse (litt frustrert over at han ikke deltok), for at han etterpå mener at jeg ikke inkluderte ham. Da blir jeg litt oppgitt, for det prøvde jeg virkelig. (Han vedkjenner at han ofte ikke lytter til det jeg sier, for han er så opptatt av det han selv tenker og sier.)

Fremmedord må jeg vedkjenne at jeg har brukt på spøk innimellom når jeg blir oppgitt over at han kommenterer alt jeg gjør og som han planlegger at jeg skal gjøre. Dette er uvaner han har, som jeg innimellom blir veldig oppgitt over, fordi jeg er i god stand til å planlegge mine dager selv, og utføre ting uten "hjelpende" kommentarer. Han er definitivt flinkere til å prate enn til å lytte, men om jeg slår til med noen skikkelige fremmedord blir han taus en liten stund i at han ikke forsto, og ikke vil vedkjenne at han ikke forsto. 😁

Stort sett tror jeg vi kommuniserer rimelig rett frem og uten behov for å bruke hersketeknikker. Ikke bevisst iallefall. Jeg har likevel opplevd at han har prøvd seg på silent treatment (virker ikke, jeg nyter stillheten), brøytebil (virker, med mindre noe er svært viktig for meg), avsporing (virker ikke), bagatellisering (gir garantert sur kjerring, så ikke lurt), avbrytelser (tror ikke hans personlighet er i stand til å avstå, men virker ikke) og kvinnen, ikke ballen (bestandig en falitterklæring, for da vet jeg at han selv egentlig er klar over hvem som har dummet seg ut, og det vanker blomster til meg dagen etterpå). 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksen min vekslet på å silent treatment og storkrangel som straff. Storkranget ble innledet ved å si en eller annen absurd løgn for å provosere frem en reaksjon og så gikk det av seg selv fra der. Det tåltes liksom ikke å være i dårlig humør alene, jeg måtte også lide i dårlig stemning og humør. Også ofte "kom deg ut/det er slutt-trusselen" for å runde av om det ikke var mer å argumentere med. Bare for å vise maktdominansen. Likedan var eget ansvar helt fraværende og jeg var alltid den stygge i hver krangel som hadde gjort eksen lei seg stakkars..

Om så bare noen av hersketeknikker i forhold blir brukt er det best å bare komme seg ut. Jeg har det mye bedre alene og savner ham ikke et sekund.

Men hvorfor skriver du "kvinnelig hersketeknikk"... Dette er menneskelige hersketeknikker som like mye menn benytter seg av. Og det var veldig mye kunnskap om hersketeknikker. Hvorfor er du i et slikt forhold? Er det du som har tatt offerrollen?

 

Anonymkode: 4967b...ab2

Det er herskende å sette kvinnelig foran noe negativt på et kvinneforum. 😉 Hersketeknikklisten fant jeg på nett under en psykologs kommentar om at menn og kvinner hersker forskjellig. Så lenge jeg kun har hatt kvinnelige partnere og det er lettere å se partnerens feil enn mine egne så ble listen kvinnelig for meg. Men, som du helt riktig sier så benytter også menn seg av dette. Dog dras jeg uansett i retning av at noen av teknikkene er mer brukt av dine medsøstre enn av mine brødre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (17 minutter siden):

Det er herskende å sette kvinnelig foran noe negativt på et kvinneforum. 😉 Hersketeknikklisten fant jeg på nett under en psykologs kommentar om at menn og kvinner hersker forskjellig. Så lenge jeg kun har hatt kvinnelige partnere og det er lettere å se partnerens feil enn mine egne så ble listen kvinnelig for meg. Men, som du helt riktig sier så benytter også menn seg av dette. Dog dras jeg uansett i retning av at noen av teknikkene er mer brukt av dine medsøstre enn av mine brødre.

https://www.nettavisen.no/hersketeknikken-menn-bruker-mest/o/5-95-1498638

Her har du en liten liste over hersketeknikker blant dine medbrødre. Les den gjerne for den tar også opp mannen på nettforumet som en av punktene. 

 

"Mannen forklarer kvinnen hvordan verden henger sammen, uten respekt eller interesse for hva slags kunnskaper kvinnen har. Teknikken kalles «Mansplaining" 

Anonymkode: dd44b...7ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Village said:

Det er herskende å sette kvinnelig foran noe negativt på et kvinneforum. 😉 Hersketeknikklisten fant jeg på nett under en psykologs kommentar om at menn og kvinner hersker forskjellig. Så lenge jeg kun har hatt kvinnelige partnere og det er lettere å se partnerens feil enn mine egne så ble listen kvinnelig for meg. Men, som du helt riktig sier så benytter også menn seg av dette. Dog dras jeg uansett i retning av at noen av teknikkene er mer brukt av dine medsøstre enn av mine brødre.

Hehe jo, ser den. Leste først typisk "mann som hater kvinner fordi kvinner er helt forferdelige"

Jeg tror også kvinner bruker litt mer hersketeknikker enn menn. Tror vi er litt genetisk disponert for å "prøve å herske uten muskler". Kan også sees som "unngå på bli fullstendig dominert fordi vi er fysisk svakere" Men det er veldig LITT for ser, hører og leser om så mye bruk av hersketeknikker blant menn også at fremstår som det er like ille der.

Anonymkode: 4967b...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er en avtale for deg? Muntlig eller skriftlig? 

 

Anonymkode: dd44b...7ed

Forskjellen går på om det ønsket/forslaget kvinnen har gitt uttrykk blir akseptert/godtatt av mannen (skriftlig eller muntlig). Det finnes noe som heter «stilltiende» eller «konkludent» aksept, der en fornuftig person utfra situasjonen hadde grunn til å oppfatte hans taushet eller passivitet som et samtykke, men det er absolutt ikke sånne tilfeller jeg sikter til. Jeg tenker på tilfeller der hun slenger ut noen tanker, forslag eller ønsker uten noen form for aksept fra hans side. Så går det en stund, og så kommer «vi var jo enige om …..».

Anonymkode: aa5bc...703

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 timer siden):

Ser min mann bruker noen av disse, men jeg må visst spørre ham hva han føler angående meg. Tror han føler jeg overkjører ham innimellom, men det er ganske typisk når han ikke har fulgt med/engasjert seg, så må jeg ta en avgjørelse (litt frustrert over at han ikke deltok), for at han etterpå mener at jeg ikke inkluderte ham. Da blir jeg litt oppgitt, for det prøvde jeg virkelig. (Han vedkjenner at han ofte ikke lytter til det jeg sier, for han er så opptatt av det han selv tenker og sier.)

Fremmedord må jeg vedkjenne at jeg har brukt på spøk innimellom når jeg blir oppgitt over at han kommenterer alt jeg gjør og som han planlegger at jeg skal gjøre. Dette er uvaner han har, som jeg innimellom blir veldig oppgitt over, fordi jeg er i god stand til å planlegge mine dager selv, og utføre ting uten "hjelpende" kommentarer. Han er definitivt flinkere til å prate enn til å lytte, men om jeg slår til med noen skikkelige fremmedord blir han taus en liten stund i at han ikke forsto, og ikke vil vedkjenne at han ikke forsto. 😁

Stort sett tror jeg vi kommuniserer rimelig rett frem og uten behov for å bruke hersketeknikker. Ikke bevisst iallefall. Jeg har likevel opplevd at han har prøvd seg på silent treatment (virker ikke, jeg nyter stillheten), brøytebil (virker, med mindre noe er svært viktig for meg), avsporing (virker ikke), bagatellisering (gir garantert sur kjerring, så ikke lurt), avbrytelser (tror ikke hans personlighet er i stand til å avstå, men virker ikke) og kvinnen, ikke ballen (bestandig en falitterklæring, for da vet jeg at han selv egentlig er klar over hvem som har dummet seg ut, og det vanker blomster til meg dagen etterpå). 

Slik du beskriver ham, høres han faktisk mer ut som en kvinne enn som en mann. Men du er kanskje «mannen» i forholdet?

Anonymkode: aa5bc...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Slik du beskriver ham, høres han faktisk mer ut som en kvinne enn som en mann. Men du er kanskje «mannen» i forholdet?

Anonymkode: aa5bc...703

Nei. Vi er riktig nok ikke så opptatt av tradisjonelle kjønnsroller, men han er så absolutt mann og jeg så absolutt kvinne likevel. Den tause og sindige type mann er han likevel så absolutt ikke, men det er det virkelig ikke alle menn som er. Personlig har jeg kun datet en mann av den sorten. 

Utfordringer vi har hatt i vårt forhold er veldig typiske mann vs kvinne utfordringer, med temmelig vanlig mann vs kvinne- vinkling, ikke omvendt. Så noen andre som går mer på ren personlighet, som at han kan gi meg gnagsår i ørene og at han ikke trenger alenetid, mens jeg gjør det. (Mine utfordring.) Eller at han blir sprø av at jeg blir så opphengt i prosjekter at jeg glemmer tid og sted, og at jeg har lakenskekk og må beordres i seng. (Hans utfordring.) Ja slikt som går mer på personlighet enn kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (20 minutter siden):

Nei. Vi er riktig nok ikke så opptatt av tradisjonelle kjønnsroller, men han er så absolutt mann og jeg så absolutt kvinne likevel. Den tause og sindige type mann er han likevel så absolutt ikke, men det er det virkelig ikke alle menn som er. Personlig har jeg kun datet en mann av den sorten. 

Utfordringer vi har hatt i vårt forhold er veldig typiske mann vs kvinne utfordringer, med temmelig vanlig mann vs kvinne- vinkling, ikke omvendt. Så noen andre som går mer på ren personlighet, som at han kan gi meg gnagsår i ørene og at han ikke trenger alenetid, mens jeg gjør det. (Mine utfordring.) Eller at han blir sprø av at jeg blir så opphengt i prosjekter at jeg glemmer tid og sted, og at jeg har lakenskekk og må beordres i seng. (Hans utfordring.) Ja slikt som går mer på personlighet enn kjønn.

Jeg synes han høres feminin ut, men det er jo bare mitt personlige inntrykk:)

Anonymkode: aa5bc...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes han høres feminin ut, men det er jo bare mitt personlige inntrykk:)

Anonymkode: aa5bc...703

Vel han er ikke det. Jeg tenker innimellom at han er så mann at han er en parodi på menn. Mann satt på spissen liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjerringen min driver ikke med sånt tull. Hun er en godklump. 

Men venninnen hennes sier gjerne "nå skal du høre her lille venn" med en veldig lys stemme. Ganske motbydelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama. Dramaqueen. 

Lager ett helvetes spetakkel av ett eller annet.

Og beskylder så meg for å være dramaqueen (!) der jeg sitter og lurte på hva faan som skjedde. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Village skrev (13 timer siden):

Det er vel ikke "World Taekwondo Federation" du mener så da blir det vel "what the fuck". Som ikke er navn på en hersketeknikk så da blir det vel heller et forsøk på å herske. Er det en "avsporing" du prøver deg på eller er det en av de andre teknikkene?

Og din er kverulering og verbal sparring og det å vinne. Lagvis for å ta henne i hver helomvending mens hjernen din jobber for å komme på neste forklaring på hvorfor hun overreagerer. Også gir hun seg med å diskutere saken og blir det du sikkert regner som petty. Fordi hun ikke orker å diskutere med en som aldri legger seg flat eller kommer frem til kompromiss. Hvis hun kjører silent treatment så er det fordi hun vet at det stopper inngangsporten din.

(Forresten hysterisk kommentar det der). Du har det i kjeften og liker å bruke den. Prøv noe annet for å skape litt spice i hverdagen kanskje? 🧐 Ta opp aggressiv hekling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillhet. For hvordan kan jeg svare min mann riktig når jeg blir beskyldt for å ha feil toneleie (spesielt når jeg er sliten eller gjentatt meg selv ca 99 ganger, eller beskyldt for å huske feil når ting har blitt meg fortalt i forbifarten. Da gjør jeg som min bestemor alltid sa "Den klokeste gir seg". 

Ifølge lista, så er det ikke mye kommunikasjon kvinner kan bruke, før det blir brukt mot henne i værste mening. Det er vel den beste hersketeknikken fra en mann.

Anonymkode: be8f1...5eb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...