Gå til innhold

Reiser barnløse folk mer enn folk med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du har fått barn. Flere, til og med...

Selv om jeg hadde flydd 100 ganger i året er ditt klimaavtrykk mye større enn mitt. 

Snakk om å ikke se seg selv overhodet. 

Anonymkode: d1fd3...bcb

Jeg har ett barn, ikke flere. Hvor tar du det i fra at jeg har flere?

Merkelig hvordan du mener at ditt klimaavtrykk er mindre enn mitt. Vis meg tallene som bekrefter påstanden din.

Anonymkode: 65983...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hvor mye energi tror du det tar å produsere en bil og frakte den til Norge? Ingen snakker om CO2-utslippene forbundet med bilproduksjon (eller barnearbeidet for å utvinne mineralene). Selv for en el-bil er det mer enn maaaange flyreiser. En hytte og et hus tar det også mye energi å bygge.  Jeg har aldri eid en bil, aldri eid en hytte, og alltid bodd i blokk, som er  den mest miljøvennlige boformen. Så selv om jeg reiser en del på ferie med fly har jeg garantert et langt lavere klimaavtrykk enn deg gjennom livet. 

Anonymkode: 20843...745

Ikke har jeg elbil, ei heller hytte eller båt. Jeg har en bolig ja, selvsagt. Man må jo bo et sted. Bilene mine har gått langt og lengre enn langt, så deres avtrykk pr km kjørt er langt under det du har med dine flyreiser.

Anonymkode: 65983...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 2.55):

Jeg har 4-5 venner i 40/50 årene som er barnløse, men er i forhold.

De er på farten hit eller dit hele tiden; weekendtur til Stockholm uken før vinterferien, en ukes tur til Litauen uken før påske siden det er billigere før skoleferien, så er det en langhelg i København i pinsen, en tur til London under de røde dagene i mai (avspasering fra jobb) eller en tur til Trondheim for å se på en eller annen utstilling og sove på et nytt hotell som har åpnet der oppe.

Sommerferien er oppdelt i bolker utenom da barnefamilier har ferie, og da blir det én uke i Kroatia, neste bolk er én uke på kanaler i England, så en uke her hjemme der de låner jobbens hytte på Hvaler, eller de hopper på noen billige billetter til Ungarn eller Götaland der de er på blomsterkurs.

Andre reiser til Tokyo eller Brasil på ferie en uke eller halvannen, mens barnefamilier ikke kan reise pga skole.

Man må da bli veldig rastløs av bare å ha seg selv å tenke på, og hele tiden skal fylle fritid, helger og ferier med nye aktiviteter eller reisemål?

For de er det nok en vane, men for meg høres det litt stressende og rart ut.

 

 

Anonymkode: 86030...2fb

For meg hører du bittelitt misunnelig ut. Saken er jo at uten barn har man større frihet, bedre økonomi og har derfor anledning til å reise litt. Alt m/måte da.🤗 Ikke alle kan få barn, just saying.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (8 minutter siden):

Men da kan du ikke dermed anta at det er reising som tema som gjør tråden/debatten hett. Når vi vet at tråder og temaet barnfrihet aleine gjør enhver tråd om til en drittslenging tråd. Det var poenget. 

Kan jeg selvsagt mene. At reising er en større trigger enn barnløshet. Selv om de hver for seg er triggere nok i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Kan jeg selvsagt mene. At reising er en større trigger enn barnløshet. Selv om de hver for seg er triggere nok i seg selv.

Vel da mener du det. Jeg mener noe helt annerledes fordi jeg har sett og opplevd trassanfallene en god del foreldre får her inne om temaet barnfrihet. Denne tråden er utrolig uskyldig iforhold til når temaet om barn/ikke barn dukker opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 3.28):

Overhodet ikke.

Har iallfall noen som har omsorg for meg når jeg blir gammel, det har ikke de barnløse.

Ts

Anonymkode: 86030...2fb

Det er det dummeste utsagnet jeg har hørt på lenge! Hvilken garanti har du for at dine barn overlever deg? Mange er opptatt av seg og sitt og gidder  ikke prioritere sin gamle mor eller far.Eller det er uvennskap mellom barn/foreldre.
Jeg traff mannen min i ‘’voksen’’ alder og valgte å ikke å få barn. Har aldri anget på det valget. Vi er tante og onkel til 7 stk. og har hatt mye samvær og hygge med de opp gjennom årene. Teltturer, Orrfuglleik turer m/kano, Tretopptur osv osv. Det er veldig leit/sårende at man tidvis blir oppfattet som selvsentrert og ego pga. valget man tok om ikke å få barn. Ikke alle kan få egne barn heller. Vi reiser en del og har ingen dårlig samvittighet for det. Livet skal nytes🤗

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (På 5.5.2024 den 7.44):

Jeg vil tro at barnløse reiser mer, ja. De har ikke noe bedre å gjøre.

Kutt ut tullprat. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste slik du beskriver før jeg fikk barn. Alt fra weekendturer til storbyer rundt i Europa til eksotiske fjerne reisemål, sydenturer osv. Jeg har fremdeles reiselyst men barnet er såpass lite enda at vi reiser ikke mer enn nødvendig, pluss prisene har jo også økt drastisk siden den tiden vi reiste hele tiden(pre-pandemi). Nå gleder jeg meg til å reise mer etterhvert med barnet vårt etterhvert som det blir eldre. Men neppe like mye som før, men sånn er det. Skjønner godt at de barnløse reiser ofte. 

Anonymkode: 368e1...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke har jeg elbil, ei heller hytte eller båt. Jeg har en bolig ja, selvsagt. Man må jo bo et sted. Bilene mine har gått langt og lengre enn langt, så deres avtrykk pr km kjørt er langt under det du har med dine flyreiser.

Anonymkode: 65983...c9c

Men det er et ENORMT stort klimaavtrykk å produsere en bil, uansett hvordan du vrir og vender på det. Tenk på alle metallene og delene som må utvinnes og fraktes rundt til fabrikker i ulike land med cargoskip. Tror du den prosessen er fri for CO2-utslipp? Du skriver biler i flertall også, så du har bidratt til denne prosessen mer enn en gang.  Når du ikke har el-bil, forbruker du også fossilt drivstoff som jeg som sykler eller tar tog til jobb aldri forbruker unntatt på flytur et par ganger i året. Og da har vi ikke en gang begynt på klær og utstyr til barnet ditt (du vet at klesindustrien har tre ganger større utslipp enn all verdens flytrafikk samlet?). 

Anonymkode: 20843...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (45 minutter siden):

Vi reiser en del og har ingen dårlig samvittighet for det. Livet skal nytes🤗

Jeg er enig med deg i dette, at livet skal nytes. Vi reiser også endel, og det gjorde vi også da barna var små. De ble enten med på reisen, eller så hadde vi barnepass til dem, slik at vi fikk tatt romantiske helgeturer sammen. Vi reiste også noe hver for oss. Nå er barna voksne, og de er også nå med på turer (hvis vi inviterer dem med, og de selv vil). Vi har altså cirka samme reisemønster nå som da barna var små. 

Vi reiser hver for oss, sammen med barn, eller sammen bare vi 2. Barn har ikke vært noen hindring for ting vi har hatt lyst til å gjøre. Tvert om, så har vi følt det som en berikelse å ha barn. At folk kan ha andre prioriteringer er helt greit det. Det er da mange barnløse som heller ikke vil reise Norge rundt, eller oppdage resten av verden. På den andre siden så setter man ikke reiselysten på vent i 20 år bare fordi man blir foreldre. Enten så er man glad i å reise, eller så er man det ikke. 

Antagelsen om enten eller, kan vi ikke bare slutte med det, jeg sier ja takk, begge deler. (og har selvfølgelig samtidig respekt for de som ønsker bare en av delene) ;) 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den evigvarende og kjedelige kampen mellom barnløs og de med barn. :gjesp: Som om det har noe å si hva andre velger.

Anonymkode: a4f4c...a90

Kamp mellom? Vil heller kalle det stadige angrep. Som HI, som først stiller et spørsmål, så deretter går rett på å si at barnløse ikke vil få omsorg når de blir gamle. 

Som ufrivillig barnløs her inne over mange år ser jeg hvor langt enkelte småbarnsmødre går for å gjøre forsøk på å såre, til tider helt ufyselige kommentarer. Selvfølgelig går vi da hardt på tilbake.  

Det var som noen andre skrev - hvorfor treffer det en nerve at andre har valgt bort barn? Hvorfor dette enorme behovet for å fortelle hva vi "går glipp av"? At vi kommer til å angre som gamle, da vi vil være alene uten pleie? Et stort behov for å dele de fortsatt sover godt, har et fantastisk sexliv og reiser utenlands 10 ganger i året til spennende destinasjoner?

Det kunne rett og slett ikke falt meg inn å gå inn på barn- og familie, og snakke nedlatende om hvordan de med barn har valgt å leve sitt liv. For det bryr meg egentlig ikke, det er ikke noe jeg klarer å føle så sterkt for som det enkelte småbarnsmødre tydeligvis gjør for mine valg. 

Anonymkode: d1fd3...bcb

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kamp mellom? Vil heller kalle det stadige angrep. Som HI, som først stiller et spørsmål, så deretter går rett på å si at barnløse ikke vil få omsorg når de blir gamle. 

Som *ufrivillig barnløs her inne over mange år ser jeg hvor langt enkelte småbarnsmødre går for å gjøre forsøk på å såre, til tider helt ufyselige kommentarer. Selvfølgelig går vi da hardt på tilbake.  

Det var som noen andre skrev - hvorfor treffer det en nerve at andre har valgt bort barn? Hvorfor dette enorme behovet for å fortelle hva vi "går glipp av"? At vi kommer til å angre som gamle, da vi vil være alene uten pleie? Et stort behov for å dele de fortsatt sover godt, har et fantastisk sexliv og reiser utenlands 10 ganger i året til spennende destinasjoner?

Det kunne rett og slett ikke falt meg inn å gå inn på barn- og familie, og snakke nedlatende om hvordan de med barn har valgt å leve sitt liv. For det bryr meg egentlig ikke, det er ikke noe jeg klarer å føle så sterkt for som det enkelte småbarnsmødre tydeligvis gjør for mine valg. 

Anonymkode: d1fd3...bcb

*frivillig

Anonymkode: d1fd3...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ett barn, ikke flere. Hvor tar du det i fra at jeg har flere?

Merkelig hvordan du mener at ditt klimaavtrykk er mindre enn mitt. Vis meg tallene som bekrefter påstanden din.

Anonymkode: 65983...c9c

Effekten av å ha ett barn mindre ligger på førsteplass, og kan bidra til en årlig utslippsreduksjon på 60 tonn CO2 pr. innbygger. Noe som har 25 ganger større effekt enn å leve bilfritt – som ligger på andreplass, ifølge magasinet.

På tredjeplass er tiltaket å droppe transatlantiske flyreiser, som bidrar til en reduksjon på 1,6 tonn.

Forskningen er basert på data fra industrialiserte land og inkluderer USA, Canada, Australia og EU.

Anonymkode: d1fd3...bcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Effekten av å ha ett barn mindre ligger på førsteplass, og kan bidra til en årlig utslippsreduksjon på 60 tonn CO2 pr. innbygger. Noe som har 25 ganger større effekt enn å leve bilfritt – som ligger på andreplass, ifølge magasinet.

På tredjeplass er tiltaket å droppe transatlantiske flyreiser, som bidrar til en reduksjon på 1,6 tonn.

Forskningen er basert på data fra industrialiserte land og inkluderer USA, Canada, Australia og EU.

Anonymkode: d1fd3...bcb

Så jeg som ikke har barn og aldri har hatt bil har altså beviselig signifikant lavere klimaavtrykk enn vedkommende med barn og bil som shamer barnløse som reiser i denne tråden. Det lønner seg ikke å kaste stein i glasshus. 

Anonymkode: 20843...745

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så jeg som ikke har barn og aldri har hatt bil har altså beviselig signifikant lavere klimaavtrykk enn vedkommende med barn og bil som shamer barnløse som reiser i denne tråden. Det lønner seg ikke å kaste stein i glasshus. 

Anonymkode: 20843...745

Ja, trodde det var viden kjent at å få barn var det absolutt verste du kan gjøre mot miljøet. 

Og refleksjon ut over det; Du bor i Norge, tross ingen barn, ingen bil, ingen flyreiser, så ville verden kollapset veldig raskt om alle skulle levd som deg. 

Så i praksis kaster absolutt alle som skriker opp om å ikke bry seg om miljøet i dette landet stein i glasshus... 

Anonymkode: d1fd3...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 3.28):

Overhodet ikke.

Har iallfall noen som har omsorg for meg når jeg blir gammel, det har ikke de barnløse.

Ts

Anonymkode: 86030...2fb

Dette er ikke en selvfølge. Ta det heller som en bonus, hvis familien stiller opp, for dem er ikke pliktig til å gjøre det. 

Anonymkode: 1c09b...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/5/2024 at 2:55 AM, AnonymBruker said:

Jeg har 4-5 venner i 40/50 årene som er barnløse, men er i forhold.

De er på farten hit eller dit hele tiden; weekendtur til Stockholm uken før vinterferien, en ukes tur til Litauen uken før påske siden det er billigere før skoleferien, så er det en langhelg i København i pinsen, en tur til London under de røde dagene i mai (avspasering fra jobb) eller en tur til Trondheim for å se på en eller annen utstilling og sove på et nytt hotell som har åpnet der oppe.

Sommerferien er oppdelt i bolker utenom da barnefamilier har ferie, og da blir det én uke i Kroatia, neste bolk er én uke på kanaler i England, så en uke her hjemme der de låner jobbens hytte på Hvaler, eller de hopper på noen billige billetter til Ungarn eller Götaland der de er på blomsterkurs.

Andre reiser til Tokyo eller Brasil på ferie en uke eller halvannen, mens barnefamilier ikke kan reise pga skole.

Man må da bli veldig rastløs av bare å ha seg selv å tenke på, og hele tiden skal fylle fritid, helger og ferier med nye aktiviteter eller reisemål?

For de er det nok en vane, men for meg høres det litt stressende og rart ut.

 

 

Anonymkode: 86030...2fb

«Stressende og rart?»

Dagens🤣🤣🤣

Man gjør akkurat det man har lyst til, det er fordelen med å være barnløs😉🥂

Endret av Knirke
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et klima hysteri det ble i denne tråden om hvem som er "flinkest"... ALLE bidrar til å forverre klimaet, absolutt alle her. Enten det er å få barn, reise med fly, kjøre bil, spise kjøtt, eie en mobil, bestille fra utlandet, kjøpe klær, bruke masse plastikk... Uansett hva du gjør så bidrar du til klimautslipp. Hvis dere faktisk skal angripe noen så rett oppmerksomheten mot kjendiser med private fly, eller masse produseringen som foregår i Kina.

Så alle her "kaster stein i glass hus". 

La folk leve... 

Anonymkode: 0c1db...139

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...