Gå til innhold

Reiser barnløse folk mer enn folk med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes den var ganske ufin. Hva som gir mennesker mening i livet kan være veldig individuelt. 

Anonymkode: c9a24...f24

OK unnskyld. Den ser litt frekkere ut enn det som var tanken.

Det var mer rettet mot "reising som Meningene med livet" enn barnløse.

Endret av Isambard
Utdypet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk barn relativt sent (34 år). Vi er mer ute og farter nå enn da vi ikke hadde barn. Joda, vi var et par turer til utlandet og gjorde ting som ikke er så lett å ta med barn på. Men det var ikke mye. Det koster jo penger. 

Nå er det jo kjedelig for barnet å være hjemme hver helg. Og vi syns det er litt kjedelig å prøve å aktivisere barnet hjemme i stua hver eneste helg. Så vi drar ofte på besøk til familie eller venner. Nå er barnet ganske lite enda, men etterhvert kommer vi nok til å ta med barnet på turer ut i naturen, til Oslo, Bergen, Stockholm, hytta, telt/campingturer, Hunderfossen, Dyreparken, Sørlandet, fjelltur osv. Vi er ikke så veldig opptatt av å dra til utlandet. Vil heller dra til Stockholm enn til Hellas f.eks. Men vi sparer til en utenlandstur til et annet land når barnet blir større. Spørs hvordan økonomien ser ut på den tida. Om det blir London eller Thailand vet vi ikke. 

Har ei barnløs venninne som drar til utlandet omtrent like ofte som jeg drar til butikken. Men hun er singel og har en godt betalt jobb i tillegg til at hun jobber mye overtid. Så hun har råd til det. Andre single jeg kjenner trives godt hjemme. Det handler nok også om preferanser. Noen liker å reise rundt, noen liker å sitte hjemme og lese. Selv likte jeg godt å bare sitte hjemme og lese, drive med hobby, spille PS da vi ikke hadde barn. 

Anonymkode: f08e1...23f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ei barnløs venninne som drar til utlandet omtrent like ofte som jeg drar til butikken.

Nei, det gjør hun ikke. 

Anonymkode: 6cf5d...4bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er bare ansett som «ikke noe bedre å gjøre når barnløse gjør det. Når andre gjør det, er det nok helt greit. 

Anonymkode: 6cf5d...4bd

Å reise er og blir bare tidsfordriv enten man har barn eller ikke. Det er ikke så mye mening, er det? Jeg synes det er fint å reise litt, men at det fort blir kjedelig å spise på restaurant kveld etter kveld og se på severdigheter.

Jeg merket at når våre barn ble store så trengte vi et større felles prosjekt å fylle tomrommet med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes den var ganske ufin. Hva som gir mennesker mening i livet kan være veldig individuelt. 

Anonymkode: c9a24...f24

Han bekreftet i neste kommentar at det var KG som ga han mening... Så hver sin smak 😅

Anonymkode: d1fd3...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er glad i å reise får det til også med barn. Har ikke stoppet reisetrangen her ihvertfall,  og jeg har 3 barn. Ungene elsker også å reise, enten det er lov key sydentur eller som de sier "litt vondt i beina uken etter, traske historisk tur".De får bli med på planlegging og vi legger lista på et nivå som er levelig for alle.

Anonymkode: 8525a...776

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 4-5 venner i 40/50 årene som er barnløse, men er i forhold.

De er på farten hit eller dit hele tiden; weekendtur til Stockholm uken før vinterferien, en ukes tur til Litauen uken før påske siden det er billigere før skoleferien, så er det en langhelg i København i pinsen, en tur til London under de røde dagene i mai (avspasering fra jobb) eller en tur til Trondheim for å se på en eller annen utstilling og sove på et nytt hotell som har åpnet der oppe.

Sommerferien er oppdelt i bolker utenom da barnefamilier har ferie, og da blir det én uke i Kroatia, neste bolk er én uke på kanaler i England, så en uke her hjemme der de låner jobbens hytte på Hvaler, eller de hopper på noen billige billetter til Ungarn eller Götaland der de er på blomsterkurs.

Andre reiser til Tokyo eller Brasil på ferie en uke eller halvannen, mens barnefamilier ikke kan reise pga skole.

Man må da bli veldig rastløs av bare å ha seg selv å tenke på, og hele tiden skal fylle fritid, helger og ferier med nye aktiviteter eller reisemål?

For de er det nok en vane, men for meg høres det litt stressende og rart ut.

 

 

Anonymkode: 86030...2fb

Jeg og kona er barnløse og arvet mye penger , vi reiser kun 1 uke biltur annhver år, begge er hjemmekjære som liker rutiner. Mange får vel stimuli av å reise rundt i verden, så de får kjøre på🫠

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 minutter siden):

Å reise er og blir bare tidsfordriv enten man har barn eller ikke. Det er ikke så mye mening, er det? Jeg synes det er fint å reise litt, men at det fort blir kjedelig å spise på restaurant kveld etter kveld og se på severdigheter.

Jeg merket at når våre barn ble store så trengte vi et større felles prosjekt å fylle tomrommet med.

Hvis det er slik du det på reising og det er det eneste du får ut av det, så skjønner jeg jo det. Sånn er det ikke for meg. 

Anonymkode: 6cf5d...4bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes de som hadde barn i alle aldere reiste mye og jeg, før corona og før det ble så dyrt. Så har inntrykk av at nordmenn som er reiseglade drar uansett med eller uten barn. 

Anonymkode: a4f4c...a90

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser så mye jeg har lyst til å reise uavhengig om jeg har barn eller ei. Reiste meg litt ferdig på utenlandsreiser før corona, og reiser derfor mest i Norge nå. Reiser ca hver måned, både med og uten barn. 

Vil si det er to faktorer som gjør at jeg kan reise så mye jeg vil: tid og penger. Det at jeg har barn er ikke en faktor for om jeg reiser eller ei. Barna (nå tenåringer) tåler veldig fint å være hjemme med sin far/min mann.

Anonymkode: 829df...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barnløse vi kjenner, både par og single reiser betydelig mer enn det vi som 2-barnefamilie gjør. Men også familier med store barn eller kun ett barn reiser mer.

Jeg tenker at det er en fin måte for barnløse å bruke fritiden på. Men samtidig kan jeg ikke slå fra meg tanken om at det må være kjedelig å holde på sånn år etter år. Og så på eldre dager ende opp uten familie/barn. Man går glipp av så mye….synes jeg da. Men folk må få leve som de vil. Om man ikke er ufrivillig barnløs tenker man sikkert ikke over det. Men vet om flere par som bare har kastet bort 30-årene på reising og fjas, og nå er det 43+ og får ikke barn. 

Anonymkode: 8f4ec...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg syntes de som hadde barn i alle aldere reiste mye og jeg, før corona og før det ble så dyrt. Så har inntrykk av at nordmenn som er reiseglade drar uansett med eller uten barn. 

Anonymkode: a4f4c...a90

Nettopp. 

Anonymkode: 6cf5d...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Overhodet ikke.

Har iallfall noen som har omsorg for meg når jeg blir gammel, det har ikke de barnløse.

Ts

Anonymkode: 86030...2fb

Og hvis ungene dine flytter til en helt annen kant av landet, eller til utlandet- hva da? 

Jeg går ut ifra at du fortsatt bor i nærheten av dine foreldre og at faren til dine barn gjør det samme? De fikk jo dere for å bli passet på som gamle.

Anonymkode: dd61c...8c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næh. Syns de med barn reiser oftere enn vi uten jeg. De skal alltid på hytta, alenetur i en storby eller syden. Selv er vi (par i 40-årene) på en utenlandstur i året, og kanskje en i Norge. Med arbeidshelger og andre forpliktelser er det ikke lett å finne tid. 

Anonymkode: dcda0...75d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt fantastisk ut å kunne reise sånn, hadde lett gjort det om jeg ikke hadde små barn. :) 

Gleder meg til mine barn (1 og 4 år) blir litt eldre og kan reise mer. Det kan vi strengt talt nå også, men det blir mye drass, pakking og slit for korte weekend-turer, og ikke minst så er det dyrere med billetter og hotell for flere. 

Ville helt klart reist mer om jeg ikke hadde små barn. :) 

Anonymkode: 63e29...c02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnløs og reiser så ofte jeg kan til utlandet, oppholder meg minst mulig her i Norge og kommer til å forlate det for godt så fort jeg får muligheten.

Her i Norge så dømmer man folk som har valgt å leve livet uten barn nedenom og hjem, for hva er livet uten barn, ett liv uten barn må jo være kjedelig og trist 😑. "Hvem skal ta vare på deg når du blir eldre" er ett spørsmål jeg har fått ofte. 

Man må tydeligvis ønske seg barn for å bli akseptert av folk her til lands. 

Pågrunn av at jeg reiser så ofte som jeg gjør, så har det blitt til at jeg har fått venner rundt om i hele verden. Jeg har fått venner med de samme verdiene og som har de samme interessene som meg. 

Lev livet som du selv vil, med eller uten barn 🙂 Og slutt å plag folk som har valgt annerledes enn deg. 

 

Endret av Lillemy_87
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, etter det er vi ikke "barnløse" fordi barna trenger hjelp med noe, barna får sine egne barn og trenger barnepass...

Anonymkode: 9332b...9c5

Når barna bor hjemme har vi et helt annet ansvar enn når de har flyttet ut. De krever jo ikke hjelp hele tiden, og barnepass er forhåpentligvis noe besteforeldrene ikke må drive med hele tiden. Mange flytter jo også langt unna der de vokste opp.

Anonymkode: 818f9...f34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De barnløse vi kjenner, både par og single reiser betydelig mer enn det vi som 2-barnefamilie gjør. Men også familier med store barn eller kun ett barn reiser mer.

Jeg tenker at det er en fin måte for barnløse å bruke fritiden på. Men samtidig kan jeg ikke slå fra meg tanken om at det må være kjedelig å holde på sånn år etter år. Og så på eldre dager ende opp uten familie/barn. Man går glipp av så mye….synes jeg da. Men folk må få leve som de vil. Om man ikke er ufrivillig barnløs tenker man sikkert ikke over det. Men vet om flere par som bare har kastet bort 30-årene på reising og fjas, og nå er det 43+ og får ikke barn. 

Anonymkode: 8f4ec...1c9

Hva får deg til å tenke at det er noe mer kjedelig å se verden enn å skifte bleier, krangle og oppdra barn? 

Hva får deg til å tro at det blir noe mer ensomt i alderdommen? Familie er mer enn barn, og mange barn flytter langt unna uansett.

Jeg kjenner at jeg lurer på hvorfor folk med barn bruker så uendelig mye tid og krefter på å tenke på (ofte med negativt fortegn) på hva barnløse gjør..?

Anonymkode: ac488...380

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt at noen har valgt bort barn for bekvemmelighetens syld, så de kan reise rundt å forbruke og forurense. Gjennom all tid, har og er meningen med livet å få barn.

Anonymkode: 21d8c...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man reiser kommer an på livssituasjon og økonomi. For de fleste av oss som har barn, vil det ikke være like mye rom for å reise i den perioden barna må følges opp. Det sier seg selv at det blir lettere å få tid til reising når man ikke har barn.

Når det er sagt, er jo ikke barna små hele livet. Så fort de klarer seg selv, er det mange med barn som reiser mye mer. Det er i alle fall vår plan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...