AnonymBruker Skrevet 7. mai #101 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Overhodet ikke. Om folk reiser med eller uten barn, så er det like forbaska miljøskadelig å ha fly i lufta. Det er en god ting at fødselstallene går ned, for jorda er på vei til å bli ubeboelig for mennesker. Jeg heier på alle som velger et liv uten barn! Anonymkode: 65983...c9c Denne tråden er jo et godt eksempel på at barnløshet provoserer. Jeg mener forøvrig også at folk må få velge selv om de skal ha barn eller ikke uten at andre skal dømme de nord og ned. Anonymkode: 6cf5d...4bd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 7. mai #102 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 2.55): Jeg har 4-5 venner i 40/50 årene som er barnløse, men er i forhold. De er på farten hit eller dit hele tiden; weekendtur til Stockholm uken før vinterferien, en ukes tur til Litauen uken før påske siden det er billigere før skoleferien, så er det en langhelg i København i pinsen, en tur til London under de røde dagene i mai (avspasering fra jobb) eller en tur til Trondheim for å se på en eller annen utstilling og sove på et nytt hotell som har åpnet der oppe. Sommerferien er oppdelt i bolker utenom da barnefamilier har ferie, og da blir det én uke i Kroatia, neste bolk er én uke på kanaler i England, så en uke her hjemme der de låner jobbens hytte på Hvaler, eller de hopper på noen billige billetter til Ungarn eller Götaland der de er på blomsterkurs. Andre reiser til Tokyo eller Brasil på ferie en uke eller halvannen, mens barnefamilier ikke kan reise pga skole. Man må da bli veldig rastløs av bare å ha seg selv å tenke på, og hele tiden skal fylle fritid, helger og ferier med nye aktiviteter eller reisemål? For de er det nok en vane, men for meg høres det litt stressende og rart ut. Anonymkode: 86030...2fb For meg høres dette herlig ut. Håper jeg kan leve slik når alle barna er ute av redet, men redd mann helst vil sitte på hytta og nyte livet der. Blir uansett mer farting på meg. Uten barn, kan man reise på tidspunkt som er billigere, man har færre munner å mette på reisen. Man har forhåpentligvis mindre rot hjemme, slik at man ikke blir hengende etter på den fronten. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 7. mai #103 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 9.32): Dette er jeg veldig enig i. Som barnløs 50 åring, riktignok med tre voksne bonusbarn og to bonusbarnebarn, så blir jeg stadig overrasket over hvor provoserte folk blir over at jeg blant annet reiser mye rundt i verden. Reising er min store hobby, jeg reiser med mannen min, alene, med venner og med familie. For jeg har stor familie selv om jeg ikke har egne barn, både på min side og mannen min sin side. Har opplevd så uendelig mange ganger at folk blir provosert av at jeg ikke har barn og jeg får fremdeles voksenkjeft for at jeg er egoistisk og bruker mye tid på meg selv. Jeg har aldri sagt noe negativt til noen som har barn, jeg liker barn selv om jeg ikke har hatt lyst på egne. Jeg reiser ikke mye fordi jeg ikke har barn, jeg er helt sikker på at jeg hadde gjort det samme med barn. Bare med litt annen planlegging. Jeg kan reise mye, og ha mye ferie, fordi jeg har valgt en jobb og livsstil der dette er mulig. Pluss at jeg tjener godt, gjorde smarte investeringer da jeg var yngre og bor nå billig i nedbetalt leilighet. Er særboer, men tilbringer mye tid med mannen min også. Jobber mye og kan avspasere eller ta ferie akkurat når jeg måtte ønske. Jeg passer bonusbarnebarna så mye jeg kan, hjelper til med overnattinger og henting i barnehage. Baker kaker til bursdager og andre anledninger, tar meg av gamle foreldre og svigermor. Senest i helga sa svigermor at hun er sjeleglad for å ha meg i familien, da ingen av barna eller barnebarna hjelper eller besøker henne så mye som jeg gjør. Jeg forstår bare ikke at folk likevel blir så provoserte av at jeg bruker tid på reising i stedet for at jeg har egne barn 🤷♀️ Anonymkode: b8760...3ea For et herlig liv og for en herlig person du er. 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest storetora Skrevet 7. mai #104 Del Skrevet 7. mai Vi reiste i ferier med barn. Men nå når de er voksne reiser vi mer. Vi kan reise utenom fellesferier å sparer mye på det. Mange spennende reisemål til en billigere peng. Koser oss og nyter friheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #105 Del Skrevet 7. mai Vi reiser mye mer etter at vi fikk barn, selv om vi ikke har allverdens med penger. Vi sparer til tur hvert år, noen ganger weekende, andre gang 1-2 uker. Vi drar på hvite strender, vi drar på opplevelsesturer i spennende byer, vi drar i fornøyelsesparker og badeland, konserter og forestillinger vi må reise til, vi kjører Norgestur, vi kjører Europatur, vi flyr, seiler, tar tog... Jeg vet ikke hvordan det vil bli når barna blir voksne. Anonymkode: 70873...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. mai #106 Del Skrevet 7. mai Jeg er frivillig barnløs og reiser svært lite. Jeg setter pris på en ferie nå og da, men er ikke interessert i mye reising. Det høres for meg bare stressende ut. Det jeg setter pris på er fritid brukt hjemme som jeg kan styre helt selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #107 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Denne tråden er jo et godt eksempel på at barnløshet provoserer. Jeg mener forøvrig også at folk må få velge selv om de skal ha barn eller ikke uten at andre skal dømme de nord og ned. Anonymkode: 6cf5d...4bd Denne tråden viser kun at folk reiser uansett om de har barn eller ikke. Og når barna er voksne, reiser foreldrene enda mer. Dette er skikkelig bærekraftig #ironi Det er faktisk trist å lese denne tråden. Vi tok fly sist i 2007, da fra nordnorge til sørnorge og tilbake. Etter det har vi kun hatt tog- eller bilferier. Anonymkode: 65983...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 7. mai #108 Del Skrevet 7. mai Frivillig barnløs og kan ikke tenke meg noe mer stressende enn å ha barn. Jeg vil ha friheten til å kunne styre dagene mine akkurat som jeg selv vil, sove så lenge eller kort jeg vil og slippe å hele tiden måtte ta hensyn til noen som er avhengig av meg. Reiser litt mer enn jevnaldrende med barn, men ikke så mye som jeg selv skulle ønske. Har en samboer som ikke har stor interesse av å reise, men får han med innimellom. Blir også noen weekendturer med venner og familie. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #109 Del Skrevet 7. mai 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er klart at det er egentlig ikke reisingen som provoserer folk. Det er barnløsheten. Anonymkode: 6cf5d...4bd Men komboen ser ut til å provosere noen litt ekstra. Ikke bare bruke friheten man har til å reise, men tenk å bruke penger man har tjent selv, på seg selv! Fysjom. Jeg så et kvinnemenneske i et kommentarfelt som la ut om hvor egoistisk det er å ikke få barn. Hun hadde regnet ut hva det koster å ha barn, og de pengene bruker altså vi egoister på oss selv! Hun hadde riktig nok glemt å trekke fra i regnskapet de hundretusener de sparer på barnløse som ikke tar permisjoner eller sykt barn-dager, og all skatten vi betaler mens foreldre er i betalt permisjon. Og hvor mye skolegangen til barna deres koster før de kanskje en dag blir skattebetalere, eller kanskje ikke. Anonymkode: 49baa...ab4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #110 Del Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Denne tråden viser kun at folk reiser uansett om de har barn eller ikke. Og når barna er voksne, reiser foreldrene enda mer. Dette er skikkelig bærekraftig #ironi Det er faktisk trist å lese denne tråden. Vi tok fly sist i 2007, da fra nordnorge til sørnorge og tilbake. Etter det har vi kun hatt tog- eller bilferier. Anonymkode: 65983...c9c Men hvor mye energi tror du det tar å produsere en bil og frakte den til Norge? Ingen snakker om CO2-utslippene forbundet med bilproduksjon (eller barnearbeidet for å utvinne mineralene). Selv for en el-bil er det mer enn maaaange flyreiser. En hytte og et hus tar det også mye energi å bygge. Jeg har aldri eid en bil, aldri eid en hytte, og alltid bodd i blokk, som er den mest miljøvennlige boformen. Så selv om jeg reiser en del på ferie med fly har jeg garantert et langt lavere klimaavtrykk enn deg gjennom livet. Anonymkode: 20843...745 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 7. mai #111 Del Skrevet 7. mai Du har investert i barn, mens de har investert i seg selv: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai #112 Del Skrevet 7. mai Kan bare snakke for meg selv (jeg har to barn), men føler jeg bevisst «gjorde meg ferdig» med reising for en periode før jeg fikk barn. Altså gjorde unna backpacking i Asia-style, så ble jeg innstilt på mindre reising (og den reisingen som var aktuell var stort sett All-inclusive på familievennlige hoteller i Europa) mens barna var små. For all del, man kan reise med barn også men for meg var det mer stress enn glede så vi holdt oss til Norge mens vi hadde småbarn. Med større barn er det jo lettere, og jeg er veldig opptatt av å vise dem forskjellige kulturer, la dem oppleve verden og lære gjennom reising. Vi har bevisst valgt bort hytte og en ekstra bil for å heller bruke tid og penger på turer til utlandet Så observerer jeg også at foreldre rundt meg kanskje «tar igjen» litt reising når barna kommer opp i tenårene/flytter ut. Jeg tenker hvertfall at jeg har noen steder jeg og mannen skal reise når barna klarer seg selv😂 oppsummert tror jeg ikke jeg ville reist mer dersom jeg var barnløs, men med barn har det blitt mer periodevis, dvs. mindre i barnehageårene, mer i barne- og ungdomskoleårene og kanskje atter mer når vi blir gamle😅 Anonymkode: 26a53...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #113 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 8.36): Ser at det også gjelder mange her med barn også. Det er liksom ikke så viktig. Det aller viktigste er at en selv får se og gjøre som en vil når en vil. Framtiden, nehh, den er nå der framme. Det er NÅ som gjelder. Ikke så nøye det. Anonymkode: 65983...c9c Det verste du kan gjøre mot miljøet er å få barn. Om miljø og fremtid er så viktig for deg bør du i alle fall begrense deg til ett, eller aller helst bare ta ansvar og gå for null, da det fødes mer enn nok barn til å være der i fremtiden. Anonymkode: d1fd3...bcb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #114 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Denne tråden viser kun at folk reiser uansett om de har barn eller ikke. Og når barna er voksne, reiser foreldrene enda mer. Dette er skikkelig bærekraftig #ironi Det er faktisk trist å lese denne tråden. Vi tok fly sist i 2007, da fra nordnorge til sørnorge og tilbake. Etter det har vi kun hatt tog- eller bilferier. Anonymkode: 65983...c9c Men du har fått barn. Flere, til og med... Selv om jeg hadde flydd 100 ganger i året er ditt klimaavtrykk mye større enn mitt. Snakk om å ikke se seg selv overhodet. Anonymkode: d1fd3...bcb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 8. mai #115 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Denne tråden er jo et godt eksempel på at barnløshet provoserer. Jeg mener forøvrig også at folk må få velge selv om de skal ha barn eller ikke uten at andre skal dømme de nord og ned. Anonymkode: 6cf5d...4bd Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skulle være provoserende at andre folk velger å være barnløse? Jeg har 5 barn selv og vi har reist mye både med og uten barn. Jeg tror egentlig at det er muligheten til å reise mye som provoserer. Det ser man gjerne igjen i flere tråder her inne. Fattige som ønsker at de hadde råd til noe annet enn hjemmeferie, lavtlønnede som hetser uføre som reiser til Syden for å bli friskere osv... Det er rett og slett slik jeg ser det reisingen folk syns er mest provoserende, eller at andre folk har en frihet de selv ikke har 🥴 (denne friheten kan jo evt også gjelde friheten man har som barnløs, men jeg tror ikke det er der skoen trykker hardest, for man kan kombinere det meste med barn hvis man går inn for det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #116 Del Skrevet 8. mai Den evigvarende og kjedelige kampen mellom barnløs og de med barn. Som om det har noe å si hva andre velger. Anonymkode: a4f4c...a90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 8. mai #117 Del Skrevet 8. mai Faktisk reist litt oftere etter vi fikk barn en hva vi gjorde før vi fikk barn. Er litt tilfeldig selvfølgelig. Har ingen reiser/turer jeg ikke har kunne ta sammen med samboer eller venner, fordi vi har barn. Om man opplever livet sitt så begrenset pga barn, så burde man se litt på hvordan man organiserer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 8. mai #118 Del Skrevet 8. mai (endret) Bromance skrev (53 minutter siden): Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skulle være provoserende at andre folk velger å være barnløse? Jeg har 5 barn selv og vi har reist mye både med og uten barn. Jeg tror egentlig at det er muligheten til å reise mye som provoserer. Det ser man gjerne igjen i flere tråder her inne. Fattige som ønsker at de hadde råd til noe annet enn hjemmeferie, lavtlønnede som hetser uføre som reiser til Syden for å bli friskere osv... Det er rett og slett slik jeg ser det reisingen folk syns er mest provoserende, eller at andre folk har en frihet de selv ikke har 🥴 (denne friheten kan jo evt også gjelde friheten man har som barnløs, men jeg tror ikke det er der skoen trykker hardest, for man kan kombinere det meste med barn hvis man går inn for det). Jeg tror begge emnene provoserer og slått sammen er det iallefall en trigger for noen. Jeg har deltatt i mang en tråd om barnfrihet (helt uten at temaet retter seg mot reising) og den lynsje stemningen noen foreldre klarer å vri av seg fordi en kan ytre at en har et fantastisk liv uten barn er bare helt utrolig. Så ja at det temaet er sårt/provoserende/triggende osv for noen foreldre er ganske opp i dagen. Eksemplene av ganske groteske innlegg rettet mot de som ikke har eller kommer til å få barn er det mange av på forumet, så det er lite tvil om at det å ta et standpunkt om barnfrihet/frivillig barnløshet bærer med seg en hel del provokasjon og rett ut sinne fra ganske mange av de som har valgt annerledes enn vi. Hvorfor det provoserer så mye aner jeg ikke, det har alltid vært vanskelig å få svar på når temaet diskuteres. Endret 8. mai av skreppamedleppa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 8. mai #119 Del Skrevet 8. mai skreppamedleppa skrev (Akkurat nå): Jeg tror begge emnene provoserer og slått sammen er det iallefall en trigger for noen. Jeg har deltatt i mang en tråd om barnfrihet (helt uten at temaet retter seg mot reising) og den lynsje stemningen noen foreldre klarer å vri av seg fordi en kan ytre at en har et fantastisk liv uten barn er bare helt utrolig. Så ja at det temaet er sårt/provoserende/triggende osv for noen foreldre er ganske opp i dagen. Eksemplene av ganske groteske innlegg rettet mot de som ikke har eller kommer til å få barn er det mange av på forumet, så det er lite tvil om at det å ta et standpunkt om barnfrihet/frivillig barnløshet bærer med seg en hel del provokasjon og rett ut sinne fra ganske mange av de som har valgt annerledes enn vi. Jeg syns det er drittslenging begge veier jeg. Både mot de barnløse og mot de som har barn. Virker nesten som man ikke greier å forstå at noen kan leve lykkelig på andre måter enn det man selv ville greid. (Prøver å være brobygger her, at det ene kan være like fint som det andre, uten at man trenger å komme med masse antakelser om organiseringen i livet til de som har valgt annerledes enn en selv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 8. mai #120 Del Skrevet 8. mai Bromance skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er drittslenging begge veier jeg. Både mot de barnløse og mot de som har barn. Virker nesten som man ikke greier å forstå at noen kan leve lykkelig på andre måter enn det man selv ville greid. (Prøver å være brobygger her, at det ene kan være like fint som det andre, uten at man trenger å komme med masse antakelser om organiseringen i livet til de som har valgt annerledes enn en selv). Men da kan du ikke dermed anta at det er reising som tema som gjør tråden/debatten hett. Når vi vet at tråder og temaet barnfrihet aleine gjør enhver tråd om til en drittslenging tråd. Det var poenget. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå