Gå til innhold

Skjermbruk, helt ærlig.

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 5/4/2024 at 9:10 PM, Lykkedykker said:

Dette skjermtid hysteriet må det bli slutt på. Slutt å bry dere om hvordan andre folk lever sitt liv. Jeg hadde tv med vhs-spiller på rommet mitt i en alder av 2 på slutten av 80 tallet. Det første jeg gjorde når jeg våknet var å sette på en film. Er fremdeles veldig interessert i film og serie. Men det ble da folk av meg og. 

Heldige du! Jeg tror fortsatt jeg er litt misunnelig! Mamma putta antenneledningen til TV'n i veska når hun dro på jobb, så jeg ikke skulle gå hjem og skru på TV'n etter skolen! ALLE de andre så på DJ Cat på SKY1, og på MTV etter skolen.

Må jo le litt av at alle de som så på MTV den gangen er livredde for youtube nå, mens jeg som levde i et samtidskulturelt vakuum den gangen, lar ungene mine turnere temmelig fritt, og utforske hele YT😂

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine har fri skjermtid hver morgen fram til jeg står opp, men vil anta det varierer hva de gidder å se. Sikkert 1- 2 timer i helgen, mindre i ukedager siden det naturlig begrenser seg selv.

Vi ser tv etter middag i ukedagene og ungene får selv velge. Jeg er helt fullstendig avslappet til skjerm og tv bruk. 

Jeg måtte prate litt med eldstemann på 5 år etter litt dårlig oppførsel om skjerm ble begrenset og etter det har vi ikke hatt noen problemer. I helgene har de fri skjerm fram til 10-11 om vi er hjemme og fri tilgang igjen som oftest etter 15, litt avhengig om vi er inne eller ei. 

Pga så velges ofte skjerm vekk. Ser jeg at det blir mye på en dag, så vil jeg begrense der og da, men aldri at jeg sitter å teller timene. Vi er så aktiv, vi gjør så mye ting og reiser etc så at mine barn får se tv ser jeg ingen problem med. 

Anonymkode: ff448...a6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har eigentlig ikkje noko begrensninger på nettbrettet hennas. Ho bruker det litt om morgonen (12-15.min). Når vi kjem heim er det som regel mat og hiva seg på ein eller anna aktivitet. Når vi kjem heim er det kvelds og rett i seng. Det blir meir i helgene men ikkje eit fast mønster. På virkelig lange turar blir det ein del. Men vi vaksne sitter da og taste på telefonen også, masse 🙃.

Anonymkode: 77347...615

AnonymBruker
Skrevet

Glemte sei dei fekk nettbrett ved 5 års alder. 

Anonymkode: 77347...615

Skrevet
On 5/4/2024 at 8:53 PM, AnonymBruker said:

Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år.

Vår 4 åring får se litt barne tv om morgen og kveld. Aldri brukt skjerm andre steder enn på tv hjemme. Skjerm blir ikke brukt som avledning eller for å roe ned. Hvordan står det til hos dere? 

Anonymkode: 956dd...a22

Jeg synes at skjermtid hver morgen og kveld for en 4 åring er alt for mye og faller inn under den samme kategorien du klager på selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er ille å se skjermbruk ved matbordet. Aldri vært noen mobil eller skjerm ved mitt spisebord. Og ja, vi er så rare at vi spiser alle måltider i spisestuen. Her er måltider koselige sosiale avbrekk i en travel hverdag. Om et barn skal spise alene, så setter gjerne en av oss seg ned der og skravler.

Anonymkode: 63c88...fd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (På 4.5.2024 den 21.10):

Dette skjermtid hysteriet må det bli slutt på. Slutt å bry dere om hvordan andre folk lever sitt liv. Jeg hadde tv med vhs-spiller på rommet mitt i en alder av 2 på slutten av 80 tallet. Det første jeg gjorde når jeg våknet var å sette på en film. Er fremdeles veldig interessert i film og serie. Men det ble da folk av meg og. 

Jeg å elsket å se filmer når jeg var lita. Fikk ikke ha tv på rommet med jeg snek med meg tv inn lell fordi den var liten. Lell om den var stor. Det fantes ikke flatskjermer når jeg var lita. Og dem så ledningen som fikk hele veien fra kjellerstua. Hehe. Og jeg er veldig glad i å se filmer og serier den dag i dag. Jeg ser alt. Jeg satt på filmer til barna når dem var små. Vi hadde ikke skjerm når mine var små i bilen. Vi brukte tiden sammen og lekte leker som jeg var vokst opp på. Ene er veldig glad i å se film.

Anonymkode: f68f9...b4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 21.56):

Skjerm blir heller ikke brukt som avledning eller roe ned. Om morgenen får han tlf i senga om han våkner tidlig - så går jeg og steller meg og gjør ferdig matpakke. Ca 25min. Så står han opp, og det blir tv og frokost i sofa, ca 20 min. Om kvelden ca en halvtime tv sammen med kvelds. Han/vi, leker, lager mat og spiser resten av tiden mellom bhg og legging. Han er 4,5 år. 

Anonymkode: fa120...649

Du bruker det jo som avledning hver morgen😂

Anonymkode: 510ec...d5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er litt av problemstillingen at noen er redd for at smårollingene skal bli bedre på duppedingser enn foreldrene? 🤔

Anonymkode: 925dc...75b

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer! Her har du er diplom for verdens beste mamma som aldri bruker skjerm ever😂😆 latterlig å fritids problem noen foreldre har når det gjelder sånn ting. Who cares liksom om nabo barna ser på skjerm.. jeg ser på tv hele tiden som barn. Normal voksen med utdannelse og fungerer rimelig normal 😂💪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjerm har egentlig vært en slags drakamp mellom meg og far her i hjemmet. Jeg har vært veldig rigid på at det skal begrenses, og han har tenkt at litt skjerm gjør da ikke noe. Vi har vokst opp forskjellig, han liker fremdeles å spille på xbox og hadde ikke begrensninger som barn. Jeg fikk mye kjeft opp igjennom fordi skjerm ikke var bra, og har dermed heller ikke vært så glad i det som voksen... Så det har endt med at når gutten har spurt meg har han ofte fått nei, og når han har spurt pappa har han fått ja.

Uansett så er jeg etter 8 år ikke så rigid lenger. Nettbrettet skal nok ha en god del av takken for at han kunne lese og engelsk mer eller mindre helt flytende før han begynte på skolen. Nå som 2.klassing er han kjempeglad i Duolingo, og bruker for tiden en del tid på å lære seg ukrainsk. Slikt synes jeg er skikkelig tøft! Bruker jo selv duolingo litt til å vedlikeholde 3. og 4. språkene mine.

Når vi var barn var det så mye vi ville lære, men som vi aldri fikk muligheten til fordi ingen rundt oss kunne lære oss. Nå har de hjelpemiddel som gjør det mulig å utforske og opprettholde nysgjerrigheten.

Det betyr ikke at det er full frislipp. Men det blir nok noen minutter nettbrett nesten hver dag. Tv er han ikke interessert i. Hender vi ser en film ca. 1 gang i måneden, men da må det være noe som fenger.

Anonymkode: c0431...9c9

• Liker 2
Skrevet

Tenker at det får familier bedømme og finne ut av selv, det er nok av mennesker som har noe å si om absolutt alt man gjør og ikke gjør, man trenger ikke et skjermpoliti også.

Man vet heller ikke hva som foregår hjemme hos folk. Bare fordi noen ser mer på skjem betyr ikke at de plasseres foran TVen og blir oversett hele dagen. Jeg har et sykehusbarn, og det var blitt mye skjerm. Er det feil? Nei. Prøv å underholde et lite barn i en sykehusseng og prøv å ikke få barnet til å rive ut intravenøs medisin som tar noe voldsomt med tid. Ikke lett. Husker en sykepleier så til meg da vi var innlagt at hun ble så sint hver gang disse ekspertene kom med utsagn om hvor mye skjermtid barn skal ha og hvor skadelig skjerm er. Hun var sint fordi det sitter haugevis med syke barn og foreldre som allerede føler seg hjelpeløse, og så skal ekspertene attpåtil si at det eneste som kanskje klarer å Underholde og distrahere et sykt barn gjør at de blir skada. Som om ikke foreldrene  føler seg ille nok fra før…  Her kan det bli skjermtid etter en lang dag, her blir det ofte skjermtid når vi må ta alt det medisinske stellet (det tar tid), det betyr ikke at vi sitter pal ved skjermen hele tiden, men det kan hende det surrer og går i bakgrunnen. 

Noen er innmari opptatt av hva andre gjør med skjem. Jeg tenker man skal slutte å bry seg så veldig mye om hvor mye skjemtid andre har i hverdagen sin og heller bry seg om sin egen hverdag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.53):

Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år.

Vår 4 åring får se litt barne tv om morgen og kveld. Aldri brukt skjerm andre steder enn på tv hjemme. Skjerm blir ikke brukt som avledning eller for å roe ned. Hvordan står det til hos dere? 

Nå er jo barn forskjellige også da, og har forskjellige behov. Noen barn trenger stimuli gjennom f.eks skjerm for å roe ned. 

så her blir det noe skjerm, men ikke mye. det er skjerm når behovet for å roe ned etter en dag i barnehagen, etter å ha vært utendørs i 6 timer eller ved andre behov :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full forståelse for at mange synes det er supert å sette barna foran en skjerm mens man lager middag, eller å sette på en film på lengre kjøretur, så for dere som gjør det, bare fortsett med det som fungerer bra for dere! Jeg har nemlig selv senest i påsken sittet fire lange timer i bil og revurdert valget vårt av skjermbegrensning i tre og en halv time av turen... Hehe 

Det er barnehagealder på våre. Vi har en dum TV-skjerm med Chromecast koblet til, men vi betaler ikke for noen form for lineær-TV, og barna får ikke tilgang til mobilene våre, så barna får bare se film når vi har familiefilmkveld en helg eller to i måneden.

Hjelper på at hverken jeg eller samboeren så på noe annet enn film i ny og ne via Chromecast før vi ble foreldre, men begge er gamere og bruker datamaskiner mye etter barnas leggetid, hehe. Vi har heller ikke gått til innkjøp av iPader til barna.

Vi er begge sivilingeniører og bruker mye tid foran skjermen på jobb, så vi forsøker å ikke bruke skjerm mens barna er våkne. Hos oss brukes mye av helgene til å være utendørs. Vi drar på skiturer i marka om vinteren, eller til fots med pølser i termos om det er bart, og i sommerferien har vi dratt på teltturer, sovet i hengekøyer og lånt seilbåt. 

Den eldste (5) får bruke en gammel laptop som ikke er koblet til Internett, for å spille litt pedagogiske dataspill innimellom. Så får vi heller vurdere på nytt hva vi gjør når hun starter på skolen, for da får de iPad, som jeg helt ærlig synes er en uting. Kunne ventet til minst tredjeklasse synes jeg. 

Anonymkode: b4188...10e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (9 timer siden):

Nå er jo barn forskjellige også da, og har forskjellige behov. Noen barn trenger stimuli gjennom f.eks skjerm for å roe ned. 

så her blir det noe skjerm, men ikke mye. det er skjerm når behovet for å roe ned etter en dag i barnehagen, etter å ha vært utendørs i 6 timer eller ved andre behov :)

Dette er jo et prakteksempel på feil bruk av skjerm. Det er ikke greit å bruke skjerm for å roe ned, her burde dere absolutt finne andre løsninger. 

AnonymBruker
Skrevet

JEG ELSKER SKJERM! 😍😍

Hilsen 3 barns mor

Anonymkode: afd50...b4a

Skrevet
Moonlin skrev (18 timer siden):

Gratulerer! Her har du er diplom for verdens beste mamma som aldri bruker skjerm ever😂😆 latterlig å fritids problem noen foreldre har når det gjelder sånn ting. Who cares liksom om nabo barna ser på skjerm.. jeg ser på tv hele tiden som barn. Normal voksen med utdannelse og fungerer rimelig normal 😂💪

Who cares? Fordi mange av barna skeivutvikles. De har ikke sosiale antenner, de klarer ikke leke etc. Disse barna skal omgås mine barn - og jeg vil gjerne at de barna er friske velutviklede barn, og ikke skjermavhengige, apatiske barn uten fantasi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 3 år ser maks 10-20 min kanskje en gang i måned. Og ikke hver måned tenker jeg. En sjelden gang. Da blir det et par Peppa serier og ellers null skjerm. Og vi ser aldri på tv selv. En sjelden gang ser vi på en film sammen med mannen på kvelden.

Ærlig talt skjønner jeg ikke en gang når får barn se så mye på skjerm daglig liksom?! På morgen er det rutiner + frokost og så tur til barnehage, på kvelden er det kanskje en time til innelek bare + middag. Men i den "innelek timen" driver dattera med å leke i lekehytte, triller vogn med kosebamser, dukker i dukkehus, tegner noe, pusler...  Jeg merker veldig godt at etter den dagen vi har sett på tegnefilm bittelitt , kommer hun til å spørre om det samme dagen etter. Derfor er det streng nei. Og så glemmer hun fort etterpå. Barn er jo late til å underholde seg selv når de vet at det fins et alternativ å ikke finne på noe og bare få skjerm som underholdendning. Tenker at da maser de selvfølgelug om det. Når det alternativet bare ikke fins i det hele tatt, så er ikke det et problem. De bare går og finner på noe selv. Masse leker har jo de aller fleste barn i Norge.

Dattera mi leker ofte på kjøkkenet med tupperware, kluter og kasseroller til og med mens jeg lager middag. Og tar kosedyr på omvisninger her og der. Hun har ikke et alternativ som skjerm. Tror det er enklere for oss fordi vi aldri ser på tv selv. Vi hører ofte på musikk på høytaler, både musikk som vi liker og barnesanger og da danser vi litt og ofte synger alle sangene vi kan. Men musikk er heller ikke hver dag. Tror at skjerm er absolutt unødvendig i den alderen. Før barna er 4-5 år skjønner har de ikke evne å følge opp med hva som skjer men er bare mer mekanisk forstyrret av lys og skiftende bilder.

Men ser ikke noe galt i begrenset bruk av tegneserier / film i litt mer bevisst alder. Gleder meg faktisk til å se på mange flotte tegnefilm sammen med barna men litt senere. Men absolutt ikke daglig. Blir kanskje en fast dag/kveld i uke når vi skal se på noe spesifikt og så skal snakke om det etterpå og glede oss sammen til neste gang :-)

Anonymkode: aeeb6...10c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.53):

Bruke nesten aldri skjerm før de ble større. Nå er de 6 og 8 år, har skjermfri uke, men lov til å slappe av og kose seg med spill (som vi har kontroll på) og tv-seriene sine i helgene så lenge de også er utendørs og gjør andre ting ila dagen. Skjermfri uke er helt knall, trenger aldri diskutere skjermene her, de bare fyker ut i nabolaget for å leke med de andre når de ikke er på aktivitetene sine. Og da dras jo det videre inn i helgene også med avtaler om å fortsette lek, dra på besøk og annet som er gøy. 

Men ser ikkehelt problemet med at de slapper av med skjerm egentlig, jeg gjør det selv. Alltid vært glad i både serier, filmer og dataspill også den gangen jeg hadde tid til det (før barn). Og så lenge jeg også jobber 100%, trener og er aktiv og har gode sosiale nettverk...så spiller det vel ingen større rolle om jeg ser en spennende tv-serie eller om jeg strikker en genser på fritiden. Tror alt handler om balanse. Og det er det jeg også vil lære ungene mine, at det handler om balanse. At vi gjør det viktige først (skoleuka), og så har vi mer frihet til å velge andre ting i helgene, men at frisk luft, bevegelse og lek/sosialt også må være inne på timeplanen. Ser de faktisk regulerer det litt selv nå i helgene. De kan ligge som slakt med ipaden, men i det none ringer på for å leke fyker de ut :)  Det er ingen til om hva de synes er mest gøy egentlig. Og da er jo ting helt greit tenker jeg. For nå. Justerer etter behov, barn endrer seg jo hele tiden. Snart skal eldste inn i en ny verden av å være digitalt sosial, da kan jeg neppe nekte skjerm mandag til fredag liksom. Da må vi finne andre måter å balansere det på.

Synes Hedvig Montgomerys podcast i Foreldrerådet ang skjermtid nylig var veldig betryggende. Hun sier akkurat det samme, at det virker til å handle om balanse som alt annet i livet. Skjerm er ikke noe monster eller en uting, så lenge det er en liten del av et ellers stort liv med mye annet innhold :) 

Anonymkode: f597e...4de

Skrevet
On 5/6/2024 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Ungene mine har fri skjermtid hver morgen fram til jeg står opp, men vil anta det varierer hva de gidder å se. Sikkert 1- 2 timer i helgen, mindre i ukedager siden det naturlig begrenser seg selv.

Vi ser tv etter middag i ukedagene og ungene får selv velge. Jeg er helt fullstendig avslappet til skjerm og tv bruk. 

Jeg måtte prate litt med eldstemann på 5 år etter litt dårlig oppførsel om skjerm ble begrenset og etter det har vi ikke hatt noen problemer. I helgene har de fri skjerm fram til 10-11 om vi er hjemme og fri tilgang igjen som oftest etter 15, litt avhengig om vi er inne eller ei. 

Pga så velges ofte skjerm vekk. Ser jeg at det blir mye på en dag, så vil jeg begrense der og da, men aldri at jeg sitter å teller timene. Vi er så aktiv, vi gjør så mye ting og reiser etc så at mine barn får se tv ser jeg ingen problem med. 

Anonymkode: ff448...a6e

Litt samme her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...