Gå til innhold

Skjermbruk, helt ærlig.

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år.

Anonymkode: 956dd...a22

Hva så? Så lenge man gjør det man skal iløpet av en dag spiller det vel ingen rolle hva man prioriterer å bruke fritiden på 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det triste her er at jo eldre barna blir jo mere sitter de alene på skjerm (mobil, IPad, pc, tv).

Å se på barne-TV sammen med de minste er ikke det samme som å sette barnet med IPaden/foran tv`n mens du lager middag.

Felles tv-titting gir  felles opplevelser som samtaler  mellom de som ser sammen lager.

Å klage på at elever har med seg iPad hjem som de må gjøre en lekse på bli da helt tullete. 
Ta kontroll på digitale skjermer - jo tidligere jo bedre. 

Barna mine gjorde lekser, perlet, tegnet, lekte sammen, kranglet (🤪), puslet eller spilte spill/kort mens jeg lagde middag.
Er glad vi ikke hadde skjerm da.

• Liker 3
Skrevet

Ts, hvorfor er det bedre å se på tv to ganger hver dag hjemme enn å se på venteværelse eller i bil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2-åring, alene 40% av tiden og høygravid. Her ser vi ca. 10 minutter på youtube når vi klipper negler et par ganger i uken. Ellers får barnet lov til å trykke rundt på spillelister på spotify på mobilen min mens jeg steller meg om morgenen, og når jeg er på do. TVen står ofte på i stua da, men vi setter aldri på barneprogrammer. Det går mye i forskjellig sport, noe ungen er totalt uinteressert i. Tar oss iblant en 15-20 minutters "timeout" med spotify på TVen, da barnet elsker å høre på musikk. 

Får se hvordan det blir når nr. 2 kommer, men foreløpig brukes ikke skjerm for å få tiden til å gå på ettermiddagen. Vi er ute hver dag etter barnehagen så lenge det ikke er stiv kuling og pøsregn, og sitter ellers mesteparten av tiden på gulvet og leker med puslespill/leser bøker/bygger duplo/tegner osv. Har tross alt bare 3-4 timer sammen etter barnehagen før det er leggetid, jeg vil gjerne utnytte den tiden best mulig sammen med barnet før det blir så stort at det ikke har tid til meg mer 🙂 

Anonymkode: 6cbff...c3e

• Liker 1
Skrevet
jane78 skrev (1 minutt siden):

Hva så? Så lenge man gjør det man skal iløpet av en dag spiller det vel ingen rolle hva man prioriterer å bruke fritiden på 

Å jo…spiller stor rolle! 
Stor forskjell på en forelder som sitter i et hjørne med sin mobile enhet, mens barnet sitter i den andre enden med sin enhet og den forelderen som spiller et spill eller leker SAMMEN med barnet sitt.
Sosial og språklig læring når man gjør ting sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Barn 4, 2 og en nyfødt. Har ikke tv skjerm, kan telle på en hånd det han på 4 år har sett på skjerm. I Mummidalen,  sauen shaun filmen og Hakkebakkeskogen langfilmen litt sånn delt opp. Det er jo 6 års grense på nesten alt. Bra det, det er så mye dramatikk og dramatisk musikk at det blir veldig ekte. Kanskje gir mer etter når de er eldre men kun i lag med voksne tror jeg. Ikke bestemt meg der… Vanskelig

Jeg selv katastrofe for mye skjerm når ikke barna ser 🙂↔️ Hadde selv frie tøyler som barn og fikk se mye voksent og film som skremte meg

Anonymkode: 1456e...6b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror alt for mange foreldre generelt ikke svarer ærlig på dette. 

Min 8-åring får bruke skjerm fritt fra han våkner til skolen starter. Er på sfo minst to timer, sliten når han kommer hjem. Får bruke skjerm 1-2 timer (kommer an på når han kommer seg inn døra hjemme) og frem til middag. Etter middag er det stort sett skjermfritt, men vi har også dager hvor det er mye skjerm altså. Men det er ikke bare glaning på film. Spiller gjerne sammen med han, han spiller med andre og han hører mye på musikk. Lager musikk, lager filmer, bruker skjermen aktivt i lek. Det er jo skjermbruk, men kreativt.

Summa sumatium har vi ikke fast skjermtid. Bruker skjerm når de vil, men vi voksne sier fra når vi tenker det er behov for pause. F.eks i helgene er det fritt med skjerm frem til vi skal noe. I dag ble det bading hvor vi dro ut kl. 11, hjemme kl. 18. Hvor mye han har sett på skjerm etter 18 vet jeg ikke, men helt innafor etter en aktiv dag. 

Anonymkode: d6309...ad4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barneskolebarn og det blir en del skjerm. De driver med sport flere ganger i uken, bare sånn at det er sagt. Har blitt mer skjerm de siste årene. Det var noe som endret seg under pandemien tror jeg. Det ble jo veldig mye hjemmetid og alt av aktiviteter måtte familien stå for. Husker med gru hjemmekontor og stengte skoler og barnehager🙈Da ble terskelen for skjermbruk lav og så har det vel blitt en litt ond sirkel etter det. 

Anonymkode: fd8f2...c75

AnonymBruker
Skrevet

Barna mine har fått/ får se ubegrenset på det de vil. 

Når vi passer bsrnebarn, tilbyr vi ikke skjerm. Da gjør vi heller andre ting sammen. 

Anonymkode: f81c9...2ba

Skrevet

Litt morgen/kveld, og i helgene kan det gjerne bli noen timer. Men dager ganger også null, spørs hva vi skal eller gjør.

Kun tv, ikke nettbrett. Begrenser seg stort sett selv da han liker best å være ute, men om vinteren blir det mer skjerm enn om sommeren 

AnonymBruker
Skrevet

Blitt en del nå i det siste med sykdom og feber. Og særlig når det er kaldt ute og barna ikke vil leke med lekene sine. Nå når det blir bedre i været er de mer og mer ute og da blir det mindre skjerm. Kanskje litt før frokost og mens jeg lager middag. Hender sønnen min vil hjelpe til med mat :)

Nå har jeg bestilt sånn knivsett for barn, så kanskje de kan hjelpe til mer.

Anonymkode: a9d08...874

Skrevet (endret)

Jeg bruker skjerm litt til å vise videoer av ting som ikke kan beskrives godt med ord, dyr, lyder, roboter osv. Begynte med skjerm ved ca 1,5år her, og da pga tannpuss var umulig ellers! Så mye tull, bevegelser o.a. 🙄 Og då var det noen ganger litt ved bilturer (15, max 20 min når jeg måtte kjøre lenge (1,5-2t). Nå er det tannpuss, etter å ha gått på do og når vi klipper negler (også mye urolighet her). Totalt er det uansett kanskje bare 10-35 min om dagen for 2 barn under 5 og nyfødt. Jeg er tilstede når de ser på ting slik at vi kan snakke om det de har sett etterpå, og slik at jeg kan kontrollere hva de ser på.

Mannen er skjermslave, så der erdet annerledes: han har tydeligvis ikke viljestyrke til å ikke bruke skjerm foran barna, men de forstår ikke hva han ser på, for det meste.

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet

Synes det e blitt kjempe ille med skjerm, er veldig trist å se at 4-5 åringer har kontroll over foreldrenes telefon. Jeg har en som er 1 år, som e veldig klistret på meg. Bruker lite skjerm tar fram noen leker som han kan holde på mens jeg lager mat. Ofte så er det vanskelig, men man må bare være streng fra starten. Så er det spesielt vanskelig for de som e alene med barn å skal lage middag. Jeg dømmer ingen, men synes det bare e ille når det har kommet til det punktet der barn bestemmer! 

for litt siden va på legekontoret, der satt en 5-6 åring med mobilen til mor og spilte. Moren fikk ikke lov å sjekke mobilen sin for han skrekk å gråt. Tenker en 5-6 åringer forstår jo hva vi sier. Nå vet jeg ikke om det var noe diagnose der men uansett. Tenker som mor de ligger litt bøker der, ta heller frem en bok vise det til sønnen din lese sammen eller se på bilder sammen. En 5-6 åring burde ikke bestemme over telefonen din. 

Skrevet
Thomasine skrev (38 minutter siden):

Det triste her er at jo eldre barna blir jo mere sitter de alene på skjerm (mobil, IPad, pc, tv).

Å se på barne-TV sammen med de minste er ikke det samme som å sette barnet med IPaden/foran tv`n mens du lager middag.

Felles tv-titting gir  felles opplevelser som samtaler  mellom de som ser sammen lager.

Å klage på at elever har med seg iPad hjem som de må gjøre en lekse på bli da helt tullete. 
Ta kontroll på digitale skjermer - jo tidligere jo bedre. 

Barna mine gjorde lekser, perlet, tegnet, lekte sammen, kranglet (🤪), puslet eller spilte spill/kort mens jeg lagde middag.
Er glad vi ikke hadde skjerm da.

Barn elsker aktiviteter mer enn skjerm egentlig, men det er oss foreldre som ikke klarer det. Enig at å se litt på barne tv er noe helt annet. 

• Liker 1
Skrevet

Tv står på fra morgen til kveld, de ser sjeldent mer enn max en time iløpet av dagen likevel. Gløtter bort innimellom, men leker hele tiden. Vi bare liker bakgrunnsstøyen, kunne nok like gjerne hatt en radio :) 

På restaurant to ganger i året får barna lov å se på youtube på telefonen min.  2 og 4 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe skikkelig god informasjon som beviser at skjermtid er så ødeleggende som dere tenker? Altså på vanlig oppegående barn uten diagnoser og utfordringer ... 

Anonymkode: ad326...406

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke nettbrett/ipad, og min stesønn får kun se på favorittfilmen en gang eller så i uka. Vi har ellers aldri på tv. Hos mor er det ipad/nettbrett og tv/skjerm hele tiden. Vi prøver derfor å være motsatsen til dette, da vi mener det overstimulerer barnet for mye.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som akkurat har fylt 2 år. Ingen skjerm i ukedagene, men setter på NRK super på morgenen i helgene. Er også "fritt vilt" med ipad (minibarna) når vi er på reise. Har familie et stykke unna, så da blir det fort 6 timer ipad for å komme oss fra a til b.

Men vi merka fort at barnet ble sint og ufokusert hvis det fikk se tv på ettermiddagene. Utrolig sint når vi slo det av og leita bare etter fjernkontrollen for æ slå TVen på igjen. Derfor funker det best for oss å ikke la det vøre et alternativ til vanlig 😊

Anonymkode: 2d248...974

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første datter: veldig lite skjerm. Vi så sammen på barne-tv, hun så etterhvert litt på morgenen i helgene, og vi så på DVDer i bilen på reise(ja, det er noen år siden). 

Andre barn: fire år yngre. Så litt tidligere på skjerm, men ikke noe mer tror jeg, og ofte sammen med andre. Han hadde ikke tålmodighet til å sitte lenge. 

Tredje barn: hun så både tidligere og mer. Hun var en del yngre, vi var ikke lenger studenter eller nyetablerte og hadde råd til streamingtjenester og tv-spill. Det ble flere serier etterhvert, og noen hjernedøde spill på nettbrettet. Det er ikke lett å involvere de små i middagslaging når vi er hjemme i 35 minutter før noen unger skal ut på aktiviteter, og når barna er hjemme alene har de fått lov til å spille sammen. 

Eldste er nå en del på sosiale medier og ser noe filmer og serier, men hun er over 18 og jeg har ikke helt kontroll(hun har 5Gb per måned). Mellomste spiller en del med venner på nett og ser innimellom på filmer, serier og YouTube, på skolebuss hører han på musikk eller spiller noe hjernedødt(han har 1Gb per måned). Yngste ser en del på serier, men spiller også en del med venner på nett. Hun lager også en del filmer. Alle gjør også en del andre ting i løpet av dagen.

Jeg og mannen ser også en del på skjerm, men skulle gjerne hatt mer tid. Vi synes det er hyggelig å sitte i armkroken å se noe sammen ❤️ (ser bort fra at 80% av jobben er foran skjerm, minst) 

Så nå er jeg spent. Gir dette pluss eller minus i boka?

Anonymkode: 29948...2dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år.

Vår 4 åring får se litt barne tv om morgen og kveld. Aldri brukt skjerm andre steder enn på tv hjemme. Skjerm blir ikke brukt som avledning eller for å roe ned. Hvordan står det til hos dere? 

Anonymkode: 956dd...a22

Hvorfor må du ha med det øverste? Hvorfor snakke ned sndre foreldre ? 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 4db73...bd8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...