Gå til innhold

Skjermbruk, helt ærlig.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (5 timer siden):

Synes det e blitt kjempe ille med skjerm, er veldig trist å se at 4-5 åringer har kontroll over foreldrenes telefon. Jeg har en som er 1 år, som e veldig klistret på meg. Bruker lite skjerm tar fram noen leker som han kan holde på mens jeg lager mat. Ofte så er det vanskelig, men man må bare være streng fra starten. Så er det spesielt vanskelig for de som e alene med barn å skal lage middag. Jeg dømmer ingen, men synes det bare e ille når det har kommet til det punktet der barn bestemmer! 

for litt siden va på legekontoret, der satt en 5-6 åring med mobilen til mor og spilte. Moren fikk ikke lov å sjekke mobilen sin for han skrekk å gråt. Tenker en 5-6 åringer forstår jo hva vi sier. Nå vet jeg ikke om det var noe diagnose der men uansett. Tenker som mor de ligger litt bøker der, ta heller frem en bok vise det til sønnen din lese sammen eller se på bilder sammen. En 5-6 åring burde ikke bestemme over telefonen din. 

Du har en ett åring ja🙃 

Anonymkode: 4db73...bd8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere er flinke!

Hvorfor kan ikke barna involveres i matlaging? 

Anonymkode: 956dd...a22

Hvorfor r de flinke pga det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har en ett åring ja🙃 

Er jo der det starter, at man ikke gjør dem avhengig. Sier ikke at det er galt innimellom, men det er blitt veldig mye iPad for at foreldrene ikke har noe energi til overs for sine barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (28 minutter siden):

Er jo der det starter, at man ikke gjør dem avhengig. Sier ikke at det er galt innimellom, men det er blitt veldig mye iPad for at foreldrene ikke har noe energi til overs for sine barn. 

Eh nei det starter ikke med dn ett åring 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine gutter ser for mye på skjerm. Men jeg det er der de har deler av det sosiale livet sitt. Vi jobber med å finne en balanse der de kan spille og ha det gøy med venner, men samtidig bruker mest tid på frilek og andre ferdigheter (tegning, svømming, lesing osv). Det er virkelig ikke lett, da skjerm er som dop. 

Heldigvis er det flere som prøver på en balanse i nabolaget, sånn at de har kompiser å henge med som ikke bare sitter med øynene i mobilen (noen av dem også) 

De var ikke interessert i skjerm før de nådde skolealder. Så da var vi også «flinke». 

Anonymkode: 31406...43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år.

Vår 4 åring får se litt barne tv om morgen og kveld. Aldri brukt skjerm andre steder enn på tv hjemme. Skjerm blir ikke brukt som avledning eller for å roe ned. Hvordan står det til hos dere? 

Anonymkode: 956dd...a22

Så flott for deg da at du har et barn som er rolig nok til å bli med på ting uten underholdning. 

Anonymkode: ecd36...e80

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så flott for deg da at du har et barn som er rolig nok til å bli med på ting uten underholdning. 

Ikke meg du siterer, men det er ikke sånn at alle fikk rolige barn før 1990. Barn tåler å kjede seg. Jeg gir de ikke skjerm selv om de hyler og bærer seg fordi bilturen er kjedelig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (52 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men det er ikke sånn at alle fikk rolige barn før 1990. Barn tåler å kjede seg. Jeg gir de ikke skjerm selv om de hyler og bærer seg fordi bilturen er kjedelig.

Kjenner selv en unge jeg pleier å sitte på med og den ungen kommer seg ut av bilstolen, det er ikke snakk om bare hyling og skriking, men sikkerhet. Kommer seg ut samme hva og hvordan stol og seler er festet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner selv en unge jeg pleier å sitte på med og den ungen kommer seg ut av bilstolen, det er ikke snakk om bare hyling og skriking, men sikkerhet. Kommer seg ut samme hva og hvordan stol og seler er festet. 

Med mindre barnet har en diagnose går det an å oppdra det. Å gi barnet skjerm har bare vært en løsning de siste tjue årene, det finnes faktisk andre måter å oppnå samarbeid på. Det bare krever mye mer innsats enn å gi det skjerm.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor kan ikke barna involveres i matlaging? 

Hahahaha! Har du lyst på ødelagt middag som smaker dritt? Masse ekstra rot på kjøkkenet som du må vaske?

Anonymkode: 5b965...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (58 minutter siden):

Nei viktigere å la være skjerm og la det bli trafikkfarlig vet du 🙃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (12 minutter siden):

Med mindre barnet har en diagnose går det an å oppdra det. Å gi barnet skjerm har bare vært en løsning de siste tjue årene, det finnes faktisk andre måter å oppnå samarbeid på. Det bare krever mye mer innsats enn å gi det skjerm.

😂 ja du sitter nok på løsninger. For alle barn du 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (29 minutter siden):

Tro meg de har prøvd, og ettåringer og toåringer hører ikke nødvendigvis bare fordi du "oppdrar" dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (10 timer siden):

Synes det e blitt kjempe ille med skjerm, er veldig trist å se at 4-5 åringer har kontroll over foreldrenes telefon. Jeg har en som er 1 år, som e veldig klistret på meg. Bruker lite skjerm tar fram noen leker som han kan holde på mens jeg lager mat. Ofte så er det vanskelig, men man må bare være streng fra starten. Så er det spesielt vanskelig for de som e alene med barn å skal lage middag. Jeg dømmer ingen, men synes det bare e ille når det har kommet til det punktet der barn bestemmer! 

for litt siden va på legekontoret, der satt en 5-6 åring med mobilen til mor og spilte. Moren fikk ikke lov å sjekke mobilen sin for han skrekk å gråt. Tenker en 5-6 åringer forstår jo hva vi sier. Nå vet jeg ikke om det var noe diagnose der men uansett. Tenker som mor de ligger litt bøker der, ta heller frem en bok vise det til sønnen din lese sammen eller se på bilder sammen. En 5-6 åring burde ikke bestemme over telefonen din. 

Dette blir jo hypotetisk fra min side også, men jeg må bare kommentere at vi vet ikke hva dette barnet skulle hos legen, og hva barnet følte rundt det. Jeg var nylig en periode på sykehus med mitt barn som er i den alderen, og jeg har svart tidligere at vi ikke bruker skjerm i den type settinger. Men der ble jeg oppfordret av personalet til å gjøre det, i forbindelse med ulike prøver som var plagsomme eller vonde. Kanskje skulle dette barnet ta blodprøve, og hadde veldig problemer med det? 

På den ene siden tenker jeg det er viktig å hjelpe barna å stå i vanskelige følelser. Uten skjerm. Men noen ganger er det ting en bare må få gjort. Som prøver, eller tannpuss på små barn, som andre tar opp i tråden. Og da syns i hvert fall jeg at skjerm er bedre enn tvang. At barnet begynte å gråte når moren ville se på mobilen, tenker jeg fort kan handle om at de skulle til legen og ikke mobilen i seg selv. 

Anonymkode: 9554c...98c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn ser på skjerm så mye de vil, og det begrenser seg selv. Når det er fint vær er de helst ute i stedet. Er det dårlig vær ser de mer på skjerm. Har de hatt en lang dag med mye utetid i barnehage og SFO får de selvfølgelig ligge på sofaen med skjerm for å hvile litt mens vi lager middag. 

Spesielt barna som går på skolen ville gått glipp av mye sosial hvis de ikke hadde noe skjermtid med minecraft osv. Skjerm er en naturlig del av tiden vi lever i. 

En anekdote, men vi hadde pc når jeg var ung og så veldig mye på film. Det har blitt folk av meg også. 

Anonymkode: 611bc...32a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (36 minutter siden):

Det er ikke sånn at foreldre la så mye mer innsats i oppdragelse tidligere, før vi fikk skjerm. Barn var ute og passet hverandre. Kilde: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/tryggere-men-kanskje-kjedeligere

Anonymkode: 611bc...32a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 18 mnd får se en episode av Minibarna eller litt Mummi mens jeg lager middag etter barnehagen (med mindre jeg varmer opp rester fra dagen før, da går det så fort at vi ikke trenger). På morningen før barnehage, tror jeg mannen også noen ganger viser henne videoer av dyr på YouTube mens han selv ordner seg frokost og spiser.

Når vi er ute på restaurant osv lar hun seg fortsatt underholde av tegnesaker og klistremerker, men vet det sikkert endrer seg underveis. Vi er ikke helt anti-skjerm, tenker det er innafor så lenge de blir aktivisert på andre måter i tillegg.

Anonymkode: 241a8...93f

AnonymBruker
Skrevet

Ser endel barne-TV, særlig i helgene. Vi har ingen tidsbegrensning. Gjør mye annet også, leser masse bøker. Og ser de noe på tv er det ting som er alderstilpasset og av god kvalitet. I dag har 6-åringen og jeg f.eks kost oss med nrk-serien «Flaskepost fra havet», og pratet om hvordan man lever i andre kulturer.  2 1/2 åringen elsker Minibarna og Fantus. Nå vi ser det sammen prater vi om det vi ser. Tenker derfor det er noe helt annet enn å bare parkere de foran et vilkårlig tv-program.

Det vi imidlertid er helt kompromissløs på er bruk av mobil- og nettbrett. Dette tror jeg er mye mer skadelig og altoppslukende enn vanlig tv. På tv kan jeg se hva de ser på til enhver tid. Det kan man ikke på samne måte med andre skjermer. Når jeg hører om 5-åringer som får sitte med nettbrett i sengen til de sovner tror jeg de kommer til å få store problemer med søvnen senere ved å ha en slik uvane. 

Anonymkode: 6ec87...985

AnonymBruker
Skrevet

Min er 2,5. På hverdager et det barne-tv før leggetid, ca 10 min. En sjelden gang hvis jeg må dusje på morgenen så blir det da også, det skjer noen ganger i mnd. Ikke skjerm etter barnehagen, er med å lage middag/tegner eller i verstefall sitter i bæresele på ryggen når jeg lager mat. 

I helger er det mer. Da ser vi ofte en time på morgenen når vi står opp, og litt ekstra på kvelden og. 

I gjennomsnitt holder vi oss under den daglig anbefalte timen.

Er 100% alene med barnet. Men jeg bruker det som nødløsning om jeg er fullstendig på felgen. 

Anonymkode: 04e0d...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...