AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år. Vår 4 åring får se litt barne tv om morgen og kveld. Aldri brukt skjerm andre steder enn på tv hjemme. Skjerm blir ikke brukt som avledning eller for å roe ned. Hvordan står det til hos dere? Anonymkode: 956dd...a22 1 1
Anononyma Skrevet 4. mai 2024 #2 Skrevet 4. mai 2024 Her er det skjerm mens jeg lager middag, for avledning. Ikke noe jeg er stolt av, men får det ikke til på annen måte. Vi ser også barne tv sammen etter middag, men føler det blir litt annerledes for dem koser vi oss med sammen. Ellers hender det det blir en halvtime her eller et kvarter der f.eks på en regnværsdag hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #3 Skrevet 4. mai 2024 Tvillinger på 4. De får se 30 min kveld (velges ofte bort) og på morgen helg om de er oppe grytidlig. Anonymkode: 25732...789
Marimma Skrevet 4. mai 2024 #4 Skrevet 4. mai 2024 De ser 15-20min (en episode mummi feks) på morgenen mens jeg og mannen dusjer og ordner oss. Ingen pad/pc/mobil. De er tre i barnehagealder.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #5 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tvillinger på 4. De får se 30 min kveld (velges ofte bort) og på morgen helg om de er oppe grytidlig. Anonymkode: 25732...789 Dere er flinke! Anononyma skrev (4 minutter siden): Her er det skjerm mens jeg lager middag, for avledning. Ikke noe jeg er stolt av, men får det ikke til på annen måte. Vi ser også barne tv sammen etter middag, men føler det blir litt annerledes for dem koser vi oss med sammen. Ellers hender det det blir en halvtime her eller et kvarter der f.eks på en regnværsdag hjemme. Hvorfor kan ikke barna involveres i matlaging? Anonymkode: 956dd...a22 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #6 Skrevet 4. mai 2024 Min på 1,5 ser 2 episoder minibarna kl 18. ca 40 minutter. Ser ellers ingenting resten av dagen, men i helgene setter vi på et naturprogram om morgenen som mini gløtter bort på fra tid til annen, men ikke noe som aktivt ses på. Anonymkode: a0994...443
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #7 Skrevet 4. mai 2024 Vi ser på film sammen i helgene noen ganger, det er det ungene ser. De har ingen pad el og vi har ikke tv. Er mest på vinteren vi gjør det. På sommeren er vi jo ute. Anonymkode: b01cc...34b
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. mai 2024 #8 Skrevet 4. mai 2024 Dette skjermtid hysteriet må det bli slutt på. Slutt å bry dere om hvordan andre folk lever sitt liv. Jeg hadde tv med vhs-spiller på rommet mitt i en alder av 2 på slutten av 80 tallet. Det første jeg gjorde når jeg våknet var å sette på en film. Er fremdeles veldig interessert i film og serie. Men det ble da folk av meg og.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #9 Skrevet 4. mai 2024 Barna på 4 og 6 ser barne-tv etter middag de fleste ettermiddagene. Oftest 30 minutter, noen ganger ingenting fordi vi ikke rekker det og noen ganger mer. Det skjer at jeg setter på tv mens jeg lager middag fordi jeg er skikkelig sliten, og barna er utålmodige. Da er det fordi jeg ser sur og lei og trøtt selv, og bare vil være i fred med matlagingen og hente meg inn litt. Av samme grunn hender det jeg setter på tv-en en helgemorgen mens jeg drikker kaffe og leser nettaviser på skjerm selv. Vi ser ikke på skjerm under måltider, på venteværelse, restaurant osv. Det er mest fordi jeg merker på meg selv og ser på alle voksne rundt meg hvor raskt mobilen er oppe med en gang vi har litt dødtid. Noen ganger er det mailer og meldinger en trenger å svare på, og endelig har tid til. Men jeg vet med meg selv, at det også er meningsløs scrolling hvis jeg ikke tar meg i det og legger ned mobilen. Og jeg vil at barna skal ha med seg fra de er små å vente, å kjede seg litt, å prate sammen, å observere omgivelsene sine, uten skjerm. For den skjermen kommer tidsnok likevel, og jeg tror det er viktig å ha erfaring med alt det andre først. Samtidig, alle har sine grunner og sine situasjoner. Og det blir helt feil å dømme noen som setter barnet foran en skjerm på et venteværelse eller en restaurant fordi man observerer det. For alt en vet er dette folk som er svært restriktive med skjerm i andre settinger, men har valgt å ha det i akkurat slike settinger. Eller det var bare den ene gangen av en eller annen god grunn som vi ikke kjenner. Det sagt, alle burde reflektere over både egen og barnas skjermbruk jevnlig, tenker jeg. Og ta noenlunde bevisste valg. Anonymkode: 9554c...98c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #10 Skrevet 4. mai 2024 Sønnen min på 5 får se så mye TV han vil, men det begrenser seg selv. Han gidder ikke så lenge av gangen. Han ser aldri på nettbrett, innimellom spiller han Nintendo Switch. Anonymkode: 5dd01...6a6 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #11 Skrevet 4. mai 2024 Er dette spørsmål kun retta til barnehagebarn? Jeg har unger på 8 og 10, og tenkte være ærlig om den saken, men kanskje ikke vits om dette er en småbarnstråd? De har to timer skjermtid daglig i hverdagene, hvor den ene stort sett alltid bruker opp all tida, og den andre gjør ikke. Ofte spiller de med venner. Vi forholder oss til aldersgrenser, så ingen sosiale medier, snapchat eller shorts. De får se TV utenom om de vil det. De ser sjeldent tv, så jeg har ikke noen grunn til å regulere det. I helgene har de fire timer. Begge får mer skjermtid om de er med venner, da de iblant gamer sammen da også, men nå som varmen endelig er her, så er det sjeldent jeg får spørsmål om mer skjermtid. De er ute og leker hele dagen. Anonymkode: 2eace...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #12 Skrevet 4. mai 2024 Mine ser altfor mye!! Og de fleste andre mammaer jeg kjenner så godt at vi tør være ærlige med hverandre, så latt vi se barna våre bruke skjerm for mye!! ALTFOR MYE!!! Vi skammer oss hele gjengen, og ønsker en forandring, men vi håper alle at noen andre skal ta kampen🫣🫣 Hadde vi vært like restrektive og flinke som majoriteten her inne, så hadde ikke skjerm bruk vært ett så hett tema på foreldremøter, helsekontroller, facebook grupper, etc… Jeg vet det!!!! JJEG ødelegger barna MINE!! JEG forsinker barnas utvikling med å gi etter!! JEG unnskylder det med at ‘’ingen andre er ute’’ og alt annet tull!! Jeg var nazi på alt av skjerm på barna OG MEG de første 5-6 årene dems, så skjedde livet for meg også.. Og jeg hadde nok med meg selv rett og slett…. Jeg tok dog tak, begynte i terapi og stablet livet på plass… Så nå etter 3 år; så har jeg funnet en balanse, og gode rammer.. Men, jeg latt de se ALTFOR MYE!!!! Men for hver måned minsker tiden, og det er bein tøft!! Jeg har 3 sønner, og å være den mammaen som blir mer og mer kjip, er noe dritt!! Mobil og sosiale medier til barna er forøvrig helt uaktuellt her enda da de er under 10, og ingen behovet er ikke der enda… Anonymkode: 2b2e3...bf4 4 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #13 Skrevet 4. mai 2024 1,5 åring i hus. Får se på YT på mobil om morgenen om han våkner før 06. Da sitter han mellom oss. Ca 20 min, ca 4 ganger i uka. Noen ganger en musikkvideo på mobil under skift av bæsjebleie. Ellers ligger han ikke uten at vi må være to som holder… 10-30 min barne-TV ca 3-5 ganger i uka på kvelden/helga. Anonymkode: a40c6...210
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #14 Skrevet 4. mai 2024 Vet du, jeg tror vi kunne gjort langt verre ting med barna våre enn å la de se på skjerm. Jeg har en fireåring som også ser altfor mye på skjerm. Så mye, at han nå er fryktelig god i engelsk. Jeg skulle så inderlig ønske han ikke satt med skjerm, spesielt nå med det gode været. Men jeg har også en baby på 7 mnd med 39 i feber, og en mann som jobber turnus. Baby vil kun ligge på puppen, og helst sove. Så da blir det litt mye skjerm. Men han er elsket, får oppmerksomhet, ivaretatt, får mat, drikke og kos. Selvom det er litt mye skjerm, til tider. Og nei. Ikke alle mammaer her inne er perfekte ✌🏼 Anonymkode: e577a...0d5 12 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #15 Skrevet 4. mai 2024 hadde en gang et barn til overnatting. Det var da jeg merka at JEG er en fullstendig skjermoholiker. På jobb selvsagt hele dagen, på toget hjem, ved kveldsmaten, før innsovning, gjennom søvnen. Første jeg gjør når jeg våkner; sjekke siste nyhetsendingene. Og så er det på`n igjen. Jeg lever bokstavelig talt inne i skjermen. Noen ganger kan barn faktisk lære oss voksne noe 😄 (men har jeg lært.... tja.. nei) Anonymkode: fbd66...7bf 3 1
tussi84 Skrevet 4. mai 2024 #16 Skrevet 4. mai 2024 3,5 år her. Ser på skjerm hvis jeg er alene og skal lage middag. Vanskelig å ha han med på kjøkkenet og hjelpe til da det meste er kokende som poteter, eller grønnsaker som skal kokes, mat som skal stekes etc. Noen ganger litt skjerm om morgen, og i løpet av helgen. Har egentlig ikke så mange regler rundt det, men syns en balanse gang er det beste. Når han er syk derimot eller jeg er så syk selv at jeg ikke orker å aktivisere så blir det ubegrenset. Er derimot bekymret for at det kommer til å bli enda mer skjerm tid nå en stund framover, siden vi fikk nettopp en ny baby i hus. Jeg healer etter et keisersnitt ,(begrenset hva jeg kan gjøre) og minste vil trenge en god del oppmerksomhet framover. Betyr ikke at den eldste ikke vil få noe, men nå er de to som skal ha oppmerksomhet.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #17 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Og nei. Ikke alle mammaer her inne er perfekte ✌🏼 Anonymkode: e577a...0d5 Åh gud spar meg. Det handler ikke om å være en perfekt forelder. Anonymkode: c0f38...9e3 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #18 Skrevet 4. mai 2024 Jeg er så lei av det her pjattet. Hva med å lese seg opp om hva som er anbefalt? En veninne gnåler om skjermbruk hver gang hun er her og så vet jeg at hun bare klør etter å gi barnet skjermen. Og så gnåle på min sønn "hvor lenge får du ha skjerm daaaaa" 🤮 Gjør noe annet da. Male tegne osv. Vær fantasifull og slutt å mas. Anonymkode: d8576...978 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #19 Skrevet 4. mai 2024 Våre ser mye på skjerm de. Er ikke redd for å innrømme dette. De har lange dager med SFO, trening, lekser, fritid med venner, vi som familie finner på mye kos sammen og er mye ute. Med skjermen kobler de litt ut. Vi leser for dem på senga. Begge har helt super utvikling på alle områder. Noe annet du lurer på? Anonymkode: 88926...69d 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #20 Skrevet 4. mai 2024 Skjerm blir heller ikke brukt som avledning eller roe ned. Om morgenen får han tlf i senga om han våkner tidlig - så går jeg og steller meg og gjør ferdig matpakke. Ca 25min. Så står han opp, og det blir tv og frokost i sofa, ca 20 min. Om kvelden ca en halvtime tv sammen med kvelds. Han/vi, leker, lager mat og spiser resten av tiden mellom bhg og legging. Han er 4,5 år. Anonymkode: fa120...649
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå