Gå til innhold

Skjermbruk, helt ærlig.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, de ser noen dager ubegrensa(fordi de er slitne og kranglete og jeg like sliten og noen ganger har mye jeg må ordne) . Ikke stolt av det🫣

andre dager rekker de ingenting. 10 åringen har lov til 2 timer skjerm(brukes når hun vil i løpet av dagen) Men går på 4 fritidsaktiviteter og har venner hun faktisk leker med, så blir ikke alltid brukt. 8 åringen liker å spille mario kart. Samme med 6 åringen. De ser stort sett tv eller spiller mario på kvelden. Eller så spiller de diverse tegnespill osv på ipad. Generelt er han i midten lite avhengig, mens de andre to kan mase mer om skjerm. Nokså skjermfritt på hytta. 

men nå på sommer merker jeg at det er lettere å være streng og si nei da de har flere alternativer. Trampoline, ball, hengekøyer, lekeplass, venner osv

Anonymkode: 18a02...4cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 og 4 år. Ser om morgenen slik at jeg får gått på badet i fred. Da er det ca 30-45 minutt fra de står opp til vi er ute av dørene som regel. 
og ser barnetv om kvelden på nrk.

i helgene er det mye mer. Ser på tv noen timer på morgenen som regel, av og til en film sammen på kvelden. 

har ikke ipad, data eller annen skjerm. Vet de bruker ipad en del i barnehagen

Anonymkode: 22663...85b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så flott for deg da at du har et barn som er rolig nok til å bli med på ting uten underholdning. 

Anonymkode: ecd36...e80

🤣 Vårt barn er langt ifra rolig, men å roe ned med skjerm er uaktuelt. Det krever ekstra mye av oss foreldre og vi må være veldig påkoblet. Men sånn er det, barn fortjener foreldre som er tilstede.

Anonymkode: 956dd...a22

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser heller barnetv rett etter barnehagen, enn rett før legging. Det fungerer bedre for oss.

Noen dager blir det mer skjerm, andre dager ingenting. Stresser ikke med det. 

Anonymkode: 0a12d...895

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker skjerm i flere timer daglig, sammenlagt. Jeg bruker den som barnevakt ved altfor tidlig oppvåkning, under matlaging, når jeg er sliten etter å ha lekt/ryddet/avverget store og små kriser. Vi bruker den aldri i bil eller ute av huset da. Jente på 5 år.

Anonymkode: 112f9...ed1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte tenker jeg. En vanlig hverdag ser ungene ca 30 min tv om morgenen og ca 45min før leggetid på kvelden. Noen ganger litt mer og noen ganger litt mindre. På lørdager ser vi ofte en film før leggetid og da strekker tv-tiden seg litt lenger. Ungene er 4 og 6 år.

Anonymkode: e8cc4...3b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

🤣 Vårt barn er langt ifra rolig, men å roe ned med skjerm er uaktuelt. Det krever ekstra mye av oss foreldre og vi må være veldig påkoblet. Men sånn er det, barn fortjener foreldre som er tilstede.

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 4db73...bd8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2024 at 9:03 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor kan ikke barna involveres i matlaging? 

I helgene kan vi ta oss god tid og da er det litt annerledes, men i hverdagen har vi veldig dårlig tid til å lage middag og blir som regel bare stress. Vi setter på TVen og håper inderlig de vil se på, men de kommer ofte inn på kjøkkenet allikevel.

Mine vil sitte på kjøkkenbenken eller klatrer opp på kjøkkenbenken om jeg plasserer de på trapp eller stol foran benken. Yngste vil ofte bæres mens jeg lager middag (noe som vanligvis ikke lar seg gjøre å lage mat med én hånd, dessuten sliter jeg med ryggen). Eldste brant også fingrene i stekepanna en gang han var mindre da han strakk seg etter en fiskepinne. Når begge ungene står på hver sin stol foran kjøkkenbenken får jeg heller ikke gått i skuffene og har ikke nok arbeidsplass.

Vi bruker også veldig skarpe kjøkkenkniver som slipes jevnlig, så er bekymret for at jeg skal legge kniven fra meg på skjærefjølen for å hente noe og de skal få tak i den eller at de skal brenne seg. I tillegg velter de ting eller skaper mye ekstra feiing og vasking som vi ikke har tid til. Tar vi oss 2 sekunder for å lete etter noe i kjøleskapet eller skuffen, har vi plutselig sesamfrø, riskorn eller melk utover hele kjøkkenet eller de sitter og spiser sukker med spiseskje. Ofte ser de noe i skapet de har lyst på og så blir det hylgråt om de ikke får.

2-3 åringer er litt små til å bli involvert i matlaging etter min mening - i alle fall min matlaging da simultankapasiteten og reaksjonstiden min rett og slett ikke er god nok. Eldste kunne selvfølgelig vært med, men da vil de jo selvfølgelig begge to og det lar seg bare ikke gjøre samtidig som en faktisk skal få laget mat og det helst før leggetid og uten en tur på legevakta.

Anonymkode: 84f0e...083

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 13 og her ble det fullt frislipp for ett år siden. Vel og merke gradvis frem til da for å lære godt nettvett o.s.v.

Frislipp kommer med vilkår. Merker jeg at hn ikke er klar for det allikevel så går vi tilbake til begrensninger.

Observasjoner så langt

- Hn får følelsen av å bestemme mer over eget liv noe som igjen har ført til at hn tar mer ansvar ellers.

- Skjermbildene har faktisk gått ned. Jaget etter å bruke mest mulig innenfor skjermtiden er ikke tilstede lenger.

- Leggetider holdes mye bedre. Skjerm i sengen hjelper hn med å sovne raskere, ergo mer søvn.

- Det er mer ønske om mindre skjerm og dermed mer ønske om å være sammen med venner fysisk eller med meg.

- Kommer hn over ting på nett som ikke er bra så får jeg beskjed om det.

Jeg kan liste opp masse, men dette er det sol peker seg mest ut nå.

Anonymkode: 925dc...75b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen iPad, de får se på TV noen dager, andre dager ikke. Ingen spilling her. Barna er 6-7 og 3.

De leker så utrolig fint sammen når vi sier de må leke når vi er opptatt, fremfor å sette dem foran tven for å gjøre det lettere for oss selv.

Endret av lajlaj
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 21.03):

Dere er flinke!

Hvorfor kan ikke barna involveres i matlaging? 

Ikke meg du spør, men: fordi det er dritkoselig i teorien og bare kaos og frustrasjon i praksis.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TV hver morgen?

Mine foreldre ville reagert kraftig. Det var barne-TV kl 18, og et familieprogram fredag og lørdag. Det var det. 

TV i det hele tatt for barn?

Mine besteforeldre ville snudd seg i graven. TV var for nyheter. Barna skulle være ute og leke. 

Men gratulerer med å ha fasiten for din generasjon 😂

Anonymkode: 0037f...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.53):

Altfor mange vi kjenner bruker skjerm for mye. Det er rett på med tv etter en lang dag i barnehagen, skjerm blir brukt ved måltider, skjerm på venteværelse, i bil osv. Dette er små barn under 5 år.

Vår 4 åring får se litt barne tv om morgen og kveld. Aldri brukt skjerm andre steder enn på tv hjemme. Skjerm blir ikke brukt som avledning eller for å roe ned. Hvordan står det til hos dere? 

Tvn på hele dagen. Bortsett fra under måltider. Er ellers i bhg og mye ute når han har fridager hjemme. Mitt tredje barn, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om skjermtid.

Anonymkode: afd50...b4a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TV hver morgen?

Mine foreldre ville reagert kraftig. Det var barne-TV kl 18, og et familieprogram fredag og lørdag. Det var det. 

TV i det hele tatt for barn?

Mine besteforeldre ville snudd seg i graven. TV var for nyheter. Barna skulle være ute og leke. 

Men gratulerer med å ha fasiten for din generasjon 😂

Hvorfor blir folk så krenket fremfor å bidra?

AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (2 minutter siden):

Krenka?

Jeg har ikke barn en gang. 

Synes bare det er så merkelig med alle som gjør det på sin måte, og med det har fasiten for hvor alle andre skal legge lista for hva som er ok. 

Er på linje med de som flyr 2 ganger i året, og likevel må slenge ut at de som flyr 8 ganger bør ha flyskam. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (1 time siden):

Krenka? Er man krenka fordi man mener noe annet??

Anonymkode: 4db73...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 21.48):

Åh gud spar meg. Det handler ikke om å være en perfekt forelder.

Anonymkode: c0f38...9e3

Nehei, fordi denne tråden viser jo slettes ikke at kvinner liker å hakke ned på andre kvinner, i det henseendet at de selv mener det DE gjør, er best?

For all del, utdyp gjerne hva du mener det handler om.

Anonymkode: e577a...0d5

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt fullt frislipp siden corona. Det fungerer egentlig fint. Eldste på 12 bruker youtube som lydbok, mens hun sitter og holder på med små og store kreative prosjekter.
Mellomste på 10 har egen youtube-kanal (med svært strenge regler og foreldrekontroll). Hun bruker skjermen mest for å finne ut hva hun skal poste på kanalen sin, og å filme, klippe, redigere, animerer etc. Det blir MYE friluft, for å finne locations og slikt.
Guttungen på 7 år er mest opptatt av realfag, og bruker skjermen til å utforske temaer han er interessert i.
Men han er også veldig glad i å leke ute med venner, og kaster vekk skjermen hvis han tror bestekompisen har tid til å leke.

De spiller også en del roblox og minecraft sammen, alle tre, i samme brett/verden/server.

Jeg ser at ungene mister interessen for å sitte passivt ved skjermen når de får styre på selv. Det er ikke vanskelig å få dem med på andre aktiviteter som hele familien deltar på.

En festlig synergieffekt er også at alle sammen snakker flytende engelsk med god diksjon og gramatisk forståelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (På 4.5.2024 den 21.10):

Dette skjermtid hysteriet må det bli slutt på. Slutt å bry dere om hvordan andre folk lever sitt liv. Jeg hadde tv med vhs-spiller på rommet mitt i en alder av 2 på slutten av 80 tallet. Det første jeg gjorde når jeg våknet var å sette på en film. Er fremdeles veldig interessert i film og serie. Men det ble da folk av meg og. 

Media idag er anderledes enn film. Hjernen blir opplært til å tollerer kortere og kortere innhold. 2 sekunder, nytt, 4 skeunder spol, neste, neste neste. 

Anonymkode: 8699a...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...