Gå til innhold

Er det sant at en narsisist ikke kan elske ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min er en narsissist!!! Trenger Ingen psykolog til å gi han den diagnosen heller. 
 

han tråkker ned på meg 24/7. har ingen følelser gråter ikke. Hvis jeg er lei meg han ler av meg og tråkker meg enda mer ned. Hvis jeg fikser håret mitt, han kommer med spydige kommentarer om at jeg er stygg og søppel. Han må tråkke meg konstant ned for at han skal føle seg bra. Jeg må tilfredsstille han, når jeg ikke gjør det han blir sint og gretten vil ikke svare meg eller prate til meg. Jeg mistet min bror, var 0 empati fra hans side. Jeg ringte han dagen vi fant min bror, det han svarte på tlf åi da ja jeg skal gjøre jobben min ferdig for å komme hjem, vi var hjemme hos min familie han kom ditt kom aldri til oss gikk i stua med mange andre ukjente som også va på besøk. Han tror at han er noe og at alle andre er bare søppel. Har merket at han blir veldig fort sjalu på andre. Vi har hver våres vil, men noen ganger kjører vi min bil. Han må kjefte på alle bilister og kommer med kommentarer med at jeg k»n»u»»»» moren deres flytt dere, da sier jeg tilbake ja de gjør det nok med moren din også. Jeg får aldri fred og ro, han himler med øynene og lager kvalme om jeg bare sier jeg skal ta en gåtur. Men han skal få lov til å gjøre det han vil. 

Anonymkode: 5a3f1...b9d

Glemte å føre inn, han er en kåt gris 24/7, jeg har mista følelser. Men han gnir seg mot meg hele tiden skal ta på meg når han vil selvom jeg sier nei! Han vil ha kontroll over meg! Vi skal gå fra hverandre, venter på et nytt sted å bo. Tråkker hele tiden på meg at ingen vil ha meg jeg blir bare søppel hvis jeg skiller meg. Vi er fra Irak så kulturen våres er litt annerledes med skilsmisse :(  

Anonymkode: 5a3f1...b9d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å føre inn, han er en kåt gris 24/7, jeg har mista følelser. Men han gnir seg mot meg hele tiden skal ta på meg når han vil selvom jeg sier nei! Han vil ha kontroll over meg! Vi skal gå fra hverandre, venter på et nytt sted å bo. Tråkker hele tiden på meg at ingen vil ha meg jeg blir bare søppel hvis jeg skiller meg. Vi er fra Irak så kulturen våres er litt annerledes med skilsmisse :(  

Anonymkode: 5a3f1...b9d

Uff.. Han som er søppel hvis dere skilles! 

Anonymkode: 26af7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En narsisisme er opptatt av seg selv, og kan ha sterke følelser knyttet til å få/ikke få det de vil ha. Det betyr ikke at de elsker personer de vil ha tilgang til. Et bra offer kan være tungt å miste, omtrent som andre blir lei seg for at en sykkel blir stjålet og må erstattes. Det tapet betyr ikke at en ser på det som en likeverdig, nær relasjon. Det er bare bryderi og kostnader ved å skaffe seg ny sykkel. 

Anonymkode: e092c...318

Så bra skrevet!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Korrekt. De med høy grad av narsissistisk personlighetstrekk projiserer sin egen usikkerhet over på andre. Det gjør også de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det kan jo være sistenevnte eksen din lider av, TS. 

Anonymkode: eb9b4...52e

Narsissister og borderline personer kan nok fort blandes ja, men tror sistnevnte er i stand til å være glad i andre på en mer ekte måte. De har ofte emosjonell empati intakt mye av tiden, det har ikke narsissister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blander diagnosen/personlighetsforstyrrelsen narsissist med det vi kaller (før kalte) en psykopat’. Mange blander også selve personlighetsforstyrrelsen med å ha trekk av den. De fleste som blir sett på som narsissistiske har trekk av det, ikke diagnosen. En narsissist får dessuten sjeldent diagnosen profesjonelt fordi de ikke innser selv det er noe galt med dem og trenger terapi. De som får diagnosen får den gjerne gjennom tvungen helsehjelp/tvangsinnleggelse. Feks fordi de er til fare for (oftest andre sin) liv og helse.

Det har vært litt frem og tilbake siste 20 årene om man kan bruke ordet psykopat om noen. Men da er det ofte snakk om ren ondskap og blottet for empati. En narsissist er gjerne bare svært selvopptatt og bryr seg lite om sine medmennesker. Men det trenger ikke være snakk om direkte ondskapsfulle handlinger. Mer egoistiske.

Anonymkode: cc52b...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (17 timer siden):

Narsissister kan elske. Spørsmålet er om de kan elske betingelsesløst.

Ofte er det slik at når de gjør noe snilt for noen andre, så er det for å oppnå noe selv. Enten i form av f.eks. sex, eller i form av anerkjennelse, respekt, etc. 

En ekte snill gjerning gjør man uten å forvente noe i retur. Det sliter narsissister med.

Du er innforstått å med dette utsagnet ditt har du erklært hele befolkningen som narsissister — spesielt kvinner?

Anonymkode: 286e4...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Litt vanskelig å elske seg selv når ingen andre gjør det. Det tyder bare på at jeg er søppel. som han også kaller meg. 

Anonymkode: 26af7...838

Hverken jeg eller du er søppel, min eks kalte meg også søppel, men det er han og din eks som er søppel i den sammenheng, som må behandle sine nærmeste slik. 

Å elske seg selv er å velge seg selv, ta valg for deg selv, selv de minste fra å stå opp om morgenen, sette deg ned når du er trøtt, spise når du er sulten. Å være sammen med en person som det der, lærer deg å glemme deg selv, dine behov og ønsker, alle dine valg handler om den andre parten og for å finne en ro i forholdet som fungerer.

Jeg tror du er som meg, avhengig av å ha noen til å bekrefte deg, være der for deg, fortelle deg hvordan ståa er, en som tar all fokus fra deg selv og over på seg, et destruktivt forhold. Var det slik du vokste opp? Bryt dette mønsteret, lev for deg selv, finn den deg som er under alle de opplevelsene og tingene andre har sagt at du er og ikke, de har ikke rett, de har pratet som de har hatt vett til og det har ikke vært mye. 

Jeg ønsker så mye bedre for deg. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de elsker....SEG SELV! 

Anonymkode: 83131...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (17 timer siden):

Narsissister kan elske. Spørsmålet er om de kan elske betingelsesløst.

Ofte er det slik at når de gjør noe snilt for noen andre, så er det for å oppnå noe selv. Enten i form av f.eks. sex, eller i form av anerkjennelse, respekt, etc. 

En ekte snill gjerning gjør man uten å forvente noe i retur. Det sliter narsissister med.

Betingelsesløs kjærlighet er kun mulig mellom foreldrer og barn. Noe annet er løgn 

Anonymkode: 693a6...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Betingelsesløs kjærlighet er kun mulig mellom foreldrer og barn. Noe annet er løgn 

Anonymkode: 693a6...54c

Dette stemmer heldigvis IKKE 😊

Anonymkode: 2ec92...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betingelsesløs kjærlighet er kun mulig mellom foreldrer og barn. Noe annet er løgn 

Anonymkode: 693a6...54c

Sant. Men mange nære, sunne relasjoner mellom voksne kan ha trekk av dette. Feks elske sin kjære selv om han/hun blir syk, arbeidsløs mm. Forhåpentligvis ikke elske vedkommende selv om de er voldelige og slenger drit.

Anonymkode: e092c...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betingelsesløs kjærlighet er kun mulig mellom foreldrer og barn. Noe annet er løgn 

Anonymkode: 693a6...54c

For noe tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...