Gå til innhold

Er det sant at en narsisist ikke kan elske ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo, det er det også da. Jeg tror ikke han elsker seg selv heller fordi han selvskader seg og er ofte suicidal og sier at det eneste han vil er å dø fordi han vet ikke om han er en god eller dårlig mann. 

Anonymkode: 26af7...838

Sårbar narsissist eller bordeline. 

Anonymkode: e092c...318

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart han gråter når han ser kjærlighetsfilm sammen med deg, det handler ikke om filmen men at du gir han en reaksjon som bekrefter at han har deg akkurat der han vil ha deg. 

Anonymkode: 325fd...24b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart han gråter når han ser kjærlighetsfilm sammen med deg, det handler ikke om filmen men at du gir han en reaksjon som bekrefter at han har deg akkurat der han vil ha deg. 

Anonymkode: 325fd...24b

Men jeg vet at han ser på sånt alene også. Jeg har stalket inne på hans Netflix osv og sett at han har sett på slike filmer alene. 

var også en gang han så en krigsdokumentar og etter han så den så sendte han meg anbefaling om å se den, med varsel om at det ihvertfall gjort enormt sterkt inntrykk på han. Sa det var helt forferdelig. 

Det jeg syns er rart er at han later til å ha empati for folk og tilstander han ikke kjenner. De han kjenner og har nært, de viser han ingen empati for i det heletatt.

Hvis jeg f.eks hadde mistet min bestevenn, så hadde han antagelig lagt skylden på hennes dødsfall over på meg og sagt hvorfor gråter du? Du kunne gjort noe. Også hadde han antagelig stukket av og dratt på en tur fordi jeg trekker han ned med min sorg. 

Det har ikke skjedd, men er et eksempel på hvordan jeg vet at han hadde reagert. 

Anonymkode: 26af7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Okei, for han finnes ikke empatisk selvom han syns dyr er søte og blir rørt av ting han ser på tv. Så det er mulig å være narsisist selvom man er lettrørt altså. 

Anonymkode: 26af7...838

Ja absolutt.

Empati handler om å føle det andre føler, men folk kan absolutt føle veldig mye på egne vegne uten å føle så mye med andre. Noen mennesker kan jo bli så rørt av seg selv og sin egen fortreffelighet at de gråter av det😆 

 

Noen kan jo også slå det av og på. De kan velge å bli veldig rørt av noe som passer dem akkurat der og da i øyeblikket, f eks noe som gjør at de framstår på en bra måte. 
For så å være iskalde i neste øyeblikk, over noe som normale mennesker hadde følt på. 
 
På denne måten sparer de veldig på sine emosjonelle og mentale ressurser, som igjen gjør at de kan ha mye mer mental og emosjonell energi enn oss andre.

Og dette kan de bruke til å framstå som virkelig fantastiske mennesker ved å hjelpe og støtte andre, drive med veldedig arbeid, veldig mange narsissister gjør mye bra (så lenge det er synlig på sosiale media etc, og fører til at de blir beundret og får oppmerksomhet)

Anonymkode: e20b7...abf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Narsissister og psykopater kan elske familien sin.

Anonymkode: 82dcf...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mangler heller ikke empati. Kjærligheten er ikke ubetinget, og den kognitive empatien kan gjøre dem dyktige til å manipulere andre.

Anonymkode: 82dcf...c95

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De mangler heller ikke empati. Kjærligheten er ikke ubetinget, og den kognitive empatien kan gjøre dem dyktige til å manipulere andre.

Anonymkode: 82dcf...c95

De mangler ikke empati ? 

Anonymkode: 26af7...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er avhengige av det som kalles narsissistisk næring/supply, og kan gråte både når de får det og når de ikke får det. Se bare på ABB, han gråt under rettssaken når han så sin egen propagandafilm!

Anonymkode: 5ddf5...ff2

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (18 minutter siden):

Narsissister er egentlig veldig krenkbare og har et skjørt og svakt selvbilde innerst inne.

Ja, og så har de et veldig svart/hvitt-syn på alt, inkludert seg selv. 
 

Typisk er at gjør noen noe mot dem, så kan de gå fra å snakke veldig bra om den personen og hvor fantastiske de er, til å virkelig hate dem og mene at ALT ved dem er grusomt og forferdelig. Ikke bare den ene tingen som de gjorde mot dem, men ALT plutselig er forferdelig ved dem. 
Alt er liksom enten himmel eller helvete, ingenting i mellom. 
 

Og, cluet er, at slik har de det med seg selv også. 
 

Og dette er grunnen til hvorfor de reagerer så sterkt på den minste lille kritikk eller fornærmelse. Fordi det skal så bittelite til for å velte hele det grandiose synet de har på seg selv. De må forsvare det bildet de har av seg selv med nebb og klør. 
Vi andre hadde kanskje tålt at en liten ting ved oss selv var kritikkverdig, det hadde ikke veltet hele selvbildet vårt, men det gjør det for dem. 
 

Og dette er også grunnen til at de hele tiden trenger såkalt narsissistisk påfyll, det blir aldri nok. Mennesker rundt dem er bare potensielle kilder til endeløst påfyll, og stopper det så blir man «kastet» og de finner en ny kilde. For de trenger det hele tiden. 

Mest og helst i form av beundring, komplimenter og oppmerksomhet, men også i form av at de føler seg bedre av å tråkke på andre. 
Så de får det altså også av å være stygg mot andre, drive psykisk mishandling eller mer uskyldige «stikk» og andre måter de kan få andre til å føle seg dårlig på. Da har de det som plommen i egget. 
 

Og som sagt, det blir aldri nok. De må ha det kontinuerlig for å opprettholde det bildet av seg selv de er avhengige av å ha.

 

De kan også få det fra å bli oppfattet som en fantastisk person, og dette er en stor grunn for dem til vise følelser, gråte og bli rørt osv. 

Og noen av dem er nok overbevist selv om at de er det også, og blir helt rørt av seg selv sånn på ekte. Uten at de er empatiske ovenfor andre av den grunn. 
 

 

Anonymkode: e20b7...abf

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De mangler ikke empati ? 

Anonymkode: 26af7...838

Spørs hva man mener med empati. Kognitiv empati som nevnes her kan til og med psykopater ha. Det vil si empati som man ikke «kjenner», men som handler om at man kan tenke seg til hvordan andre har det.
 

Det motsatte, som er affektiv empati, er det som gjør at vi kjenner på kroppen hvordan andre har det, og kan få vondt av andre. Noen mangler dette fullstendig, men har likevel mye kognitiv empati. 
Dette gjør at de kan være veldig gode på å vite hva som gjør andre vondt, det bare plager dem ikke.

Tvert i mot, kan de like det. Til og med elske det.

Har du noen gang lurt på hvordan psykopater og narsissister kan være så gode på å vite AKKURAT hva som skal til for å såre den andre, når de ikke har empati? Det er fordi de har kognitiv empati. 

Anonymkode: e20b7...abf

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørs hva man mener med empati. Kognitiv empati som nevnes her kan til og med psykopater ha. Det vil si empati som man ikke «kjenner», men som handler om at man kan tenke seg til hvordan andre har det.
 

Det motsatte, som er affektiv empati, er det som gjør at vi kjenner på kroppen hvordan andre har det, og kan få vondt av andre. Noen mangler dette fullstendig, men har likevel mye kognitiv empati. 
Dette gjør at de kan være veldig gode på å vite hva som gjør andre vondt, det bare plager dem ikke.

Tvert i mot, kan de like det. Til og med elske det.

Har du noen gang lurt på hvordan psykopater og narsissister kan være så gode på å vite AKKURAT hva som skal til for å såre den andre, når de ikke har empati? Det er fordi de har kognitiv empati. 

Anonymkode: e20b7...abf

Men også det at når man først møter noen som scoret høyt på psyko skalaen så vil de høre alt om deg, være der for deg, kjenne deg ut inn, alt det fæle som har skjedd, og så deler man fordi man er sårbar og burde egentlig gått til psykolog i stede for å date, man deler og snakker og deler og snakker, gir uendelig med materiale til den andre. 

Jeg har gjort det to ganger, begge gangene ble alt utnyttet til å kontrollere og skade meg, så gikk jeg i terapi og har nå ikke mer å snakke om eller dele. Så det ble løsningen for min del. Men en dyrkjøpt en. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis man feks ser på Breivik. Han gråt også over sitt eget manifest. Men ikke for barna han hadde drept

Herregud for en sammenligning   😲    Ingen ord er så misbrukt her på kg som narrsisisst og psykopat.  Hørt om egoister og egosentrikere ?   

Håper virkelig ikke noen av dere jobber innenfor psykiatrisk helsetjeneste  🙄        :fnise:  

Anonymkode: 8e446...717

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men også det at når man først møter noen som scoret høyt på psyko skalaen så vil de høre alt om deg, være der for deg, kjenne deg ut inn, alt det fæle som har skjedd, og så deler man fordi man er sårbar og burde egentlig gått til psykolog i stede for å date, man deler og snakker og deler og snakker, gir uendelig med materiale til den andre. 

Jeg har gjort det to ganger, begge gangene ble alt utnyttet til å kontrollere og skade meg, så gikk jeg i terapi og har nå ikke mer å snakke om eller dele. Så det ble løsningen for min del. Men en dyrkjøpt en. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

Ja absolutt, veldig typisk. Og sååå lett å havne i den situasjonen, man tenker jo ikke at folk er sånn. 
 

Leit å høre at du ble utsatt for det, men fint at du nå kan dele erfaringen med andre

Anonymkode: e20b7...abf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud for en sammenligning   😲    Ingen ord er så misbrukt her på kg som narrsisisst og psykopat.  Hørt om egoister og egosentrikere ?   

Håper virkelig ikke noen av dere jobber innenfor psykiatrisk helsetjeneste  🙄        :fnise:  

Anonymkode: 8e446...717

Sammenligningen var sikkert bare for å vise at det å gråte i seg selv ikke sier om noen hat empati for andre eller ikke. 

Anonymkode: e20b7...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja absolutt, veldig typisk. Og sååå lett å havne i den situasjonen, man tenker jo ikke at folk er sånn. 
 

Leit å høre at du ble utsatt for det, men fint at du nå kan dele erfaringen med andre

Anonymkode: e20b7...abf

Takk, ja det minste jeg kan gjøre er å i allefall hjelpe folk med å bli klar over hva som skjer og at de må jobbe med å komme seg vekk. Som de fleste forhold med en person som er høy på narsisstiske trekk, blir en ofte gaslighted og overtalt til å være problemet eller lærer seg å be om minst mulig, mens den andrer pløyer i vei, man tror det er en selv det er feil med. 

Anonymkode: 3ff9c...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narssisisme er ikke sånn enten eller. Man kan ha lite narsisistiske trekk, få trekk, mange trekk, eller fullblods morderisk psykopat. Er man i grenseland, kan man nok ha mange narssisistiske trekk samtidig som de elsker familien sin. Men jo mer narssisistisk de er, jo mer egoistiske er de. Og de elsker nok seg selv høyere enn barna sine. 

Anonymkode: b23e9...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært sammen med en som tydelig er narsisist, det er ikke noe tvil om det... huff... men det jeg stusser på er det jeg hører om at en narsisist ikke kan elske, eller føle noe ekte. Denne mannen har grått forran meg flere ganger da han har sagt at han er redd for å miste meg f.eks, han har også grått av glede når jeg har inrømt mine følelser for han eller når han selv gjør det. 

Han mistet også sin nærmeste og egentlig eneste venn for noen år siden. Han døde brått. Han var helt knust. Man kunne se det ikke var falskt for han så virkelig ødelagt ut. Selvom det er et par år siden så får han fortsatt tårer i øynene hvis vi snakker om han, og når vi besøker graven så knekker han sammen  og klarer ikke stå oppreist. Gråter så hele ansiktet hovner opp og snørra til alle kanter. 

Han gråter også av kjærlighetsfilmer der den ene partene dør fra den andre f.eks. Han har vel sett titanic og the notbook 200 ganger. 

Absolutt alt annet ved han enn akkurat dette tyder på at han er narsisist i høy grad. Men er det mulig at han er narsisist når han har disse følelsene som beskrevet over? 

Anonymkode: 26af7...838

Jojo kan elske , men alltid meg selv først og høyest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Narssisisme er ikke sånn enten eller. Man kan ha lite narsisistiske trekk, få trekk, mange trekk, eller fullblods morderisk psykopat. Er man i grenseland, kan man nok ha mange narssisistiske trekk samtidig som de elsker familien sin. Men jo mer narssisistisk de er, jo mer egoistiske er de. Og de elsker nok seg selv høyere enn barna sine. 

Anonymkode: b23e9...917

Ja, det er forskjell på å ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse og å ha en grad av narsissisme. 

En «narsissist» som det blir snakket om her er vel sikkert en som har veldig høy grad av det, men jeg tenker at når vi diskuterer det som vi gjør her nå så er vi også innforstått med at det varierer og at det fins ulike typer osv. 

Anonymkode: e20b7...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er forskjell på å ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse og å ha en grad av narsissisme. 

En «narsissist» som det blir snakket om her er vel sikkert en som har veldig høy grad av det, men jeg tenker at når vi diskuterer det som vi gjør her nå så er vi også innforstått med at det varierer og at det fins ulike typer osv. 

Anonymkode: e20b7...abf

Jeg tenker også at der er ofte såpass mange fellestrekk og like opplevelser at det kan være stor nytte i diskutere det og dele erfaringer. 
 

Men greit å ha i bakhodet at det varierer, er forskjellige grader og typer, og at noen til og med kan være det men ønske å forbedre seg. 

 

Anonymkode: e20b7...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også litt narsissistisk å fjerndiagnostisere andre mennesker på nettet?

Anonymkode: e6da6...8e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...