Gå til innhold

Muntlig kjøreforbud: hvilke rettigheter har jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi de bruker tillitt jeg viser dem, mot meg. Jeg har og planlagt ferie i sommer der jeg er avhengig av sertifikat for å få tak i mat.

Anonymkode: d064b...981

Du skal avslutte behandling fordi du er krenka? Er du klar over at rusbehandlingen er for DIN DEL og ikke for noen andres...? Ta deg sammen.

Anonymkode: 7583d...9a7

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loff77 skrev (54 minutter siden):

Du som ikke aner hva du snakker om, forsikringsselskap har ingen tilgang til legejournalen hans, ikke politiet heller, klart hvis han tar helt av og kjører inn i en folkesamling med vilje vil de jo få vite det, men da spiller det vel ingen stor rolle heller

Haha selvfølgelig har politiet det under etterforskning, og forsikringsselskapet vil kunne få denne rapporten fra politiet når det er snakk om mistanke.

Anonymkode: 7583d...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal avslutte behandling fordi du er krenka? Er du klar over at rusbehandlingen er for DIN DEL og ikke for noen andres...? Ta deg sammen.

Anonymkode: 7583d...9a7

Du bør ta deg sammen! Rusbehandling er frivillig. 

Anonymkode: 2e4fb...813

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør ta deg sammen! Rusbehandling er frivillig. 

Anonymkode: 2e4fb...813

Såklart, men man går jo ikke i rusbehandling for moro skyld 😂 man er tross alt rusmisbruker 🤪

Anonymkode: 7583d...9a7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (39 minutter siden):

Her kan du lese deg opp fra helsedirektoratet: Der optiker, lege eller psykolog blir kjent med at et "muntlig kjøreforbud" ikke etterleves, bør vedkommende først ta det opp med pasienten. Dersom pasienten fortsetter å kjøre, bør det gjøres en helhetlig vurdering av foreliggende opplysninger om det er grunnlag for å anse helsekravene som ikke oppfylt i mer enn seks måneder, slik at det skal sendes melding til statsforvalteren etter helsepersonelloven § 34.

Jeg ser ikke poenget ditt. Det er ingenting der som bekrefter det du sa at Ts bare skal gi faen.

Anonymkode: 018e3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

 

Det er det du skriver her som du finner på. Det står ikke i linken. Forsikringsselskap har ikke adgang til å hente ut slike opplysninger. Hadde dette vært et skriftlig påbud ville det stilt seg annerledes , men et muntlig påbud har ikke forsikringsselskapet adgang på. 
 

og jeg er ikke ts, så nei, er ikke meg som ikke burde vært bar rattet. 

Anonymkode: 2e4fb...813

Nei jeg har ikke funnet på det. Det er klipp og lim fra Statsforvalteren sin side. Og om du ikke er Ts og så vil jeg helst ikke møte deg på veien heller da du ikke klarer å trykke deg inn på en link eller ikke klarer å forstå at den teksten som ligger under en link selvsagt er klipp og lim fra den linken

Anonymkode: 018e3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr. kjøreforbudet så tenker jeg at det enda er en liten stund til sommerferien og du rekker kanskje vise til en eller to negative peth prøver til avhengig av når du tar ferie? Dersom du ønsker fortsette behandling bør du jo kunne medvirke til at kjøreforbudet oppheves før sommeren? Dersom du ønsker avslutte behandlingen tenker jeg du kan be om ny vurdering vedr. muntlig kjøreforbud av fastlege, og evt inngå avtale med fastlege om videre peth prøver dersom det anses nødvendig. 

Anonymkode: f26f7...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er ikke en straff, men man er pålagt å fylle helsekravene til å inneha førerkort. Om man har et rusproblem, fyller man ikke kravene, og det skal etter reglene ha gått en viss tid.

Så er det sånn at et muntlig kjøreforbud (kan også gis i skriftlig kopi) er noe som nedtegnes i journal og ikke en melding som går til Statsforvalteren. I teorien er det mulig å kjøre som om ingenting har skjedd. Men man bryter da er pålegg. Det ene er at det er en grunn til disse reglene. Det andre er om det skulle skje en ulykke og det da framkommer at du ikke skulle kjørt - da kan du få problemer.

Anonymkode: 129e9...491

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig merkelig at de har lov til dette egentlig. Sånn jeg forstår det så har du aldri blitt tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Merkelig å kunne straffes for noe man aldri beviselig har gjort. Ellers i rettssystemet er man uskyldig til det motsatte er bevist, men mye moralisme iblandet behandling på dette feltet. 
Det virker som det er 0 rettssikkerhet i rusbehandling. 

Jeg lurer på om dette virkelig hadde holdt i en rettssak🤔

Anonymkode: 2e4fb...813

Det er jo ikke en straff. Med et rusproblem fyller man ikke førerkortforskriften og kan ikke kjøre, uansett om man har gjort noe eller ei, om man har kjørt eller ei. Er jo som om man ble midlertidig blind men insisterte på å kjøre fortsatt, også si at man blir straffet. Man har til enhver tid plikt til å fylle forskriften, og behandlere har plikt til å opplyse pasient når denne ikke gjør det (aka muntlig kjøreforbud)

Men om det faktisk er rene peth prøver og ikke rusprob (men hvorfor da rusbehandling?) er det jo problematisk, og behandler kanskje overivrig? Then again, har det vært et nylig rusproblem kan det være grunnlag fordi man skal se stabilisering over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Haha selvfølgelig har politiet det under etterforskning, og forsikringsselskapet vil kunne få denne rapporten fra politiet når det er snakk om mistanke.

Anonymkode: 7583d...9a7

Du tar feil, hvis han er med i en uskyldig bulking eller kjører for fort eller lignende så er dette null problem, klart begår han terror eller kjører ihjel noen så vil de få tilgang til journalen, men er fortsatt ingen automatikk i at forsikringsselskapet for tilgang da heller, men de vil jo kunne lese seg opp på evt dom, helsigvis er personvernet sterkt i Norge, som man ser tidligere i tråden også så er det innkallelse til en ‘prat’’ hvis behandler får vite om at man bryter pålegget, og hvordan skal egentlig behandler få vite det…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså, dette er ikke en straff, men man er pålagt å fylle helsekravene til å inneha førerkort. Om man har et rusproblem, fyller man ikke kravene, og det skal etter reglene ha gått en viss tid.

Så er det sånn at et muntlig kjøreforbud (kan også gis i skriftlig kopi) er noe som nedtegnes i journal og ikke en melding som går til Statsforvalteren. I teorien er det mulig å kjøre som om ingenting har skjedd. Men man bryter da er pålegg. Det ene er at det er en grunn til disse reglene. Det andre er om det skulle skje en ulykke og det da framkommer at du ikke skulle kjørt - da kan du få problemer.

Anonymkode: 129e9...491

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Såklart, men man går jo ikke i rusbehandling for moro skyld 😂 man er tross alt rusmisbruker 🤪

Anonymkode: 7583d...9a7

Ja, men man har jo ikke automatisk brutt loven og kjørt i ruspåvirket tilstand. Det er ingen likhetstegn mellom rusmisbruk og fyllekjøring. 
 

Tenk deg hvor mange som aldri kan oppsøke hjelp på grunn av denne «regelen». Alle som er avhengige av lappen i jobben sin må jo velge i mellom jobben eller behandling, og det HELT uten at det noen gang er påvist at personen noen gang har kjørt i fylla. Man kan fint streve med rus eller alkohol uten å noen gang ha kjørt i ruspåvirket tilstand. Hvor lett tror du det er å bli nykter når man i tillegg har mistet jobben? Hva skjer med motivasjonen når man har mistet «alt». 

Anonymkode: 2e4fb...813

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men man har jo ikke automatisk brutt loven og kjørt i ruspåvirket tilstand. Det er ingen likhetstegn mellom rusmisbruk og fyllekjøring. 
 

Tenk deg hvor mange som aldri kan oppsøke hjelp på grunn av denne «regelen». Alle som er avhengige av lappen i jobben sin må jo velge i mellom jobben eller behandling, og det HELT uten at det noen gang er påvist at personen noen gang har kjørt i fylla. Man kan fint streve med rus eller alkohol uten å noen gang ha kjørt i ruspåvirket tilstand. Hvor lett tror du det er å bli nykter når man i tillegg har mistet jobben? Hva skjer med motivasjonen når man har mistet «alt». 

Anonymkode: 2e4fb...813

Nettopp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men man har jo ikke automatisk brutt loven og kjørt i ruspåvirket tilstand. Det er ingen likhetstegn mellom rusmisbruk og fyllekjøring. 
 

Tenk deg hvor mange som aldri kan oppsøke hjelp på grunn av denne «regelen». Alle som er avhengige av lappen i jobben sin må jo velge i mellom jobben eller behandling, og det HELT uten at det noen gang er påvist at personen noen gang har kjørt i fylla. Man kan fint streve med rus eller alkohol uten å noen gang ha kjørt i ruspåvirket tilstand. Hvor lett tror du det er å bli nykter når man i tillegg har mistet jobben? Hva skjer med motivasjonen når man har mistet «alt». 

Anonymkode: 2e4fb...813

Akkurat den diskusjonen er ikke vits i å ta. Jeg hadde heller aldri kjørt i rus, men fikk kjøreforbud fordi pethprøvene mine var for høye.. Jeg syns såklart det var urettferdig, men jeg kan også forstå det. 

Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor TS får kjøreforbud om h*n har vært edru i månedvis. For da skal jo pethverdiene ligge på 0. 

Om mine pethprøver hadde vært fine når jeg kom inn i behandling hadde jeg ikke fått muntlig kjøreforbud.

Anonymkode: d9310...911

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat den diskusjonen er ikke vits i å ta. Jeg hadde heller aldri kjørt i rus, men fikk kjøreforbud fordi pethprøvene mine var for høye.. Jeg syns såklart det var urettferdig, men jeg kan også forstå det. 

Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor TS får kjøreforbud om h*n har vært edru i månedvis. For da skal jo pethverdiene ligge på 0. 

Om mine pethprøver hadde vært fine når jeg kom inn i behandling hadde jeg ikke fått muntlig kjøreforbud.

Anonymkode: d9310...911

Takk. Det er akkurat det jeg heller ikke skjønner de kan gjøre. Der er aldri tatt positiv promilleprøve eller for høy peth test av meg..

Anonymkode: d064b...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har fått muntlig kjøreforbud av min behandler. Jeg har lappen, men har ikke bil, tilgang på bil eller har noensinne kjørt i påvirket tilstand eller noe i nærheten av det.  Jeg har tatt Peth-prøve som vil vise avholdenhet. Jeg er likevel pålagt 6 mnd med prøver for å beholde sertifikatet, får ikke  lov å kjøre og jeg risikere miste lappen dersom jeg trekker meg ut av behandling nå: noe jeg nå ønsker. Hvilke rettigheter har jeg her? Bakgrunnen er kun at jeg er i rusbehandling for alkoholproblemer. Men jeg har ikke drukket på månedsvis og ikke hatt bil på over 5 år. 

Anonymkode: d064b...981

Kontakt en advokat. Her vil du bare møte synsing, møte bedrevitere og få kjeft 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er sikkert ikke greit å si, men jeg fikk muntlig kjøreforbud etter jeg ved et tilfelle besvimte og kjørte av veien. Jeg bare kjørte likevel. Ikke noe problem. Var jo ingen andre enn meg og den jeg snakket med besvimelses-problemet om som visste det uansett.

Anonymkode: f0fd2...596

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Har også en eks som selv også har oppsøkt behandling for rus- og alkoholproblemer og fyfaen for et begrederlig opplegg det er. Man blir jo straffet for å selv ønske hjelp. 

Med det sagt:
Det litt rare for meg er at han kjører i fylla hele tiden, men han har ikke fått kjøreforbud. Enda han har både slått ut på kokain, hasj og hatt for høye peth-prøver hver gang (forenlig med svært høyt alkoholforbruk altså)... Han kjører bil i jobben liksom.

Han er også stoppet flere ganger av politiet, både i kontroll/tilfeldig, og ifbm. voldsepisoder, og han har hatt promille, men likevel kjører han enda og har lappen.. :s

Anonymkode: f0fd2...596

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (6 timer siden):

Www.rusinfo.no

Det vi kan si, er at et muntlig kjøreforbud egentlig bare er en avtale mellom deg og legen din. Det betyr at dette forbudet ikke registreres noe annet sted enn i legejournalen 

Det er ikke en avtale. Det er en medisinsk faglig vurdering som legen gjør. Avtaler er noe som er frivillig. Er riktig at det ikke registreres noe sted annet en i journalen. I perioden det gjelder så har legen vurdert at du ikke vil oppfylle helsekravene til å kjøre bil. Den medisinsk faglige vurderingen triumfer din egen vurdering, det vil si at det er et kjøreforbud. Hvis du er i tvil om den faglige vurderingen er korrekt, så kan du be enn annen lege vurdere dette, som da gjør en selvstendig vurdering. Hvis den andre legen vurderer at du oppfyller helsekravene så kan du kjøre og se bort fra vurderingen til den første legen.

Kan virke forvirrende at man da ikke har førerrett men at for eksempel ikke politiet vil vite det hvis dem stopper deg i en rutinekontroll og sjekker førerkortet.

"Der optiker, lege eller psykolog finner at helsekravene til førerkort ikke er oppfylt, men at de kan være oppfylt før det er gått seks måneder, skal de informere førerkortinnehaver om at vedkommende ikke har rett til å føre motorvogn så lenge helsesvekkelsen varer. Dette kalles et "muntlig kjøreforbud". Informasjonen bør også gis skriftlig. Vurderingen journalføres."

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/forers-ansvar-egenerklaring-meldeplikten-2-3#muntlig-kjoreforbud

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (50 minutter siden):

Kontakt en advokat. Her vil du bare møte synsing, møte bedrevitere og få kjeft 

TS skal kontakte noen som kan gjøre en medisinsk faglig vurdering, det kan ikke en advokat. Det vil si vanligvis enn annen lege. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...