Gå til innhold

Muntlig kjøreforbud: hvilke rettigheter har jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått muntlig kjøreforbud av min behandler. Jeg har lappen, men har ikke bil, tilgang på bil eller har noensinne kjørt i påvirket tilstand eller noe i nærheten av det.  Jeg har tatt Peth-prøve som vil vise avholdenhet. Jeg er likevel pålagt 6 mnd med prøver for å beholde sertifikatet, får ikke  lov å kjøre og jeg risikere miste lappen dersom jeg trekker meg ut av behandling nå: noe jeg nå ønsker. Hvilke rettigheter har jeg her? Bakgrunnen er kun at jeg er i rusbehandling for alkoholproblemer. Men jeg har ikke drukket på månedsvis og ikke hatt bil på over 5 år. 

Anonymkode: d064b...981

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du trekke deg ut av behandlingen nå? Høres ut som en meget dum idé. Hvis du ikke har kjørt på 5 år trenger du vel ikke kjøre nå heller.

Anonymkode: 1b200...9e1

  • Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et problem for deg å gjennomføre dette da? Siden du ikke har kjørt på mange år likevel liksom. 

Anonymkode: 0f02d...ea9

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor vil du trekke deg ut av behandlingen nå? Høres ut som en meget dum idé. Hvis du ikke har kjørt på 5 år trenger du vel ikke kjøre nå heller.

Anonymkode: 1b200...9e1

Fordi de bruker tillitt jeg viser dem, mot meg. Jeg har og planlagt ferie i sommer der jeg er avhengig av sertifikat for å få tak i mat.

Anonymkode: d064b...981

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lov til å kjøre nå og kan miste lappen hvis du dropper behandlingen. Da var det ikke særlig lurt å planlegge ferie der du er avhengig av å kjøre. 

Anonymkode: ef315...7a0

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får ikke lov til å kjøre nå og kan miste lappen hvis du dropper behandlingen. Da var det ikke særlig lurt å planlegge ferie der du er avhengig av å kjøre. 

Anonymkode: ef315...7a0

Hvorfor skulle jeg ikke planlegge det? Der er ingen grunner til at jeg ikke skal kunne kjøre bil. 

Anonymkode: d064b...981

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg ikke planlegge det? Der er ingen grunner til at jeg ikke skal kunne kjøre bil. 

Anonymkode: d064b...981

Behandleren har sagt: Ikke kjør.

Du høres ut som du har ADHD abstinenser. 

Anonymkode: 1215a...d2d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker du deg fra behandling nå så tar de vel førerkortet, og da får du jo uansett ikke kjørt i ferien.

Skjønner ikke helt saken. For hvorfor er du nå i rusbehandling om du ikke har drukket på månedsvis, og hvorfor er de ute etter sertifikatet ditt om du aldri noensinne har kjørt i påvirket tilstand? Og hvorfor skal du i sommer absolutt  på ferie der du MÅ kjøre for å handle mat, når du ikke har eid bil på over 5år, og ikke har tilgang på å låne bil av noen.

  • Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett hva du har planlagt i sommer, så får du ikke kjørt bil. Du må legge opp ferien etter det. Du kan risikere at behandler sender melding til Statsforvalteren, og da mister du faktisk lappen. 

Anonymkode: 0f02d...ea9

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei, jeg har fått muntlig kjøreforbud av min behandler. Jeg har lappen, men har ikke bil, tilgang på bil eller har noensinne kjørt i påvirket tilstand eller noe i nærheten av det.  Jeg har tatt Peth-prøve som vil vise avholdenhet. Jeg er likevel pålagt 6 mnd med prøver for å beholde sertifikatet, får ikke  lov å kjøre og jeg risikere miste lappen dersom jeg trekker meg ut av behandling nå: noe jeg nå ønsker. Hvilke rettigheter har jeg her? Bakgrunnen er kun at jeg er i rusbehandling for alkoholproblemer. Men jeg har ikke drukket på månedsvis og ikke hatt bil på over 5 år. 

Anonymkode: d064b...981

Dette er standard i en periode når man er til avrusning. Min første tanke var at 6mnd var mindre enn hva mange får..

Anonymkode: dd122...739

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hei, jeg har fått muntlig kjøreforbud av min behandler. Jeg har lappen, men har ikke bil, tilgang på bil eller har noensinne kjørt i påvirket tilstand eller noe i nærheten av det.  Jeg har tatt Peth-prøve som vil vise avholdenhet. Jeg er likevel pålagt 6 mnd med prøver for å beholde sertifikatet, får ikke  lov å kjøre og jeg risikere miste lappen dersom jeg trekker meg ut av behandling nå: noe jeg nå ønsker. Hvilke rettigheter har jeg her? Bakgrunnen er kun at jeg er i rusbehandling for alkoholproblemer. Men jeg har ikke drukket på månedsvis og ikke hatt bil på over 5 år. 

Anonymkode: d064b...981

Du kan få en annen lege å vurdere kjøreforbudet. 

https://www.statsforvalteren.no/troms-finnmark/helse-omsorg-sosial/forerkort/sporsmal-og-svar-om-forerkort-og-helse/

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør i vei, muntlig er kun mellom deg og behandler og ikke noe myndighetene vet om, no problem

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (5 minutter siden):

Trekker du deg fra behandling nå så tar de vel førerkortet, og da får du jo uansett ikke kjørt i ferien.

Skjønner ikke helt saken. For hvorfor er du nå i rusbehandling om du ikke har drukket på månedsvis, og hvorfor er de ute etter sertifikatet ditt om du aldri noensinne har kjørt i påvirket tilstand? Og hvorfor skal du i sommer absolutt  på ferie der du MÅ kjøre for å handle mat, når du ikke har eid bil på over 5år, og ikke har tilgang på å låne bil av noen.je

Jeg vet ikke hvorfor de er ute etter sertifikatet mitt, da jeg skal avsluttes snart fordi jeg som du påpeker ikke drikker. Jeg kan ikke velge å vrake i feriealternativer og ønsket derfor benytte en familiehytte. Hva er så galt med det?

Anonymkode: d064b...981

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

 

Loff77 skrev (3 minutter siden):

Kjør i vei, muntlig er kun mellom deg og behandler og ikke noe myndighetene vet om, no problem

Tusen takk for at dere svarer på det jeg spør om i stedet for å slenge drit! ❤️

Anonymkode: d064b...981

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din kan registrere at du ikke skal kjøre. Slik jeg har forstått det så kan du miste kjørerett om du har et rus problem.

Denne kjøreretten kan du beholde om du er under behandling.  Og kan miste den om du velger å avslutte før du er ferdig behandlet. 

Litt på sidelinjen her, så vil jeg bare nevne at du kan få litt forstørrede følser i rusbehandling, når rusen ikke er en del av hverdagen lengre. Og det kan få deg til å ta litt dårlige valg, som feks å avslutte før du er helt ferdig. 

Anonymkode: ecec5...aaf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er standard i en periode når man er til avrusning. Min første tanke var at 6mnd var mindre enn hva mange får..

Anonymkode: dd122...739

6 måneder er mye mer enn hva mange får. 2 måneder er normalt. 

Anonymkode: 2e4fb...813

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Loff77 skrev (41 minutter siden):

Kjør i vei, muntlig er kun mellom deg og behandler og ikke noe myndighetene vet om, no problem

Ja, det er sånn jeg også har forstått det. Har du noen kilder på det? 

Anonymkode: 2e4fb...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at de har lov til dette egentlig. Sånn jeg forstår det så har du aldri blitt tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Merkelig å kunne straffes for noe man aldri beviselig har gjort. Ellers i rettssystemet er man uskyldig til det motsatte er bevist, men mye moralisme iblandet behandling på dette feltet. 
Det virker som det er 0 rettssikkerhet i rusbehandling. 

Jeg lurer på om dette virkelig hadde holdt i en rettssak🤔

Anonymkode: 2e4fb...813

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er sånn jeg også har forstått det. Har du noen kilder på det? 

Anonymkode: 2e4fb...813

Www.rusinfo.no

Det vi kan si, er at et muntlig kjøreforbud egentlig bare er en avtale mellom deg og legen din. Det betyr at dette forbudet ikke registreres noe annet sted enn i legejournalen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også et muntlig kjøreforbud i 6mnd pga blodpropp på øyet. Det ble ikke meldt til statsforvalter. Jeg fortalte det ikke til noen, ikke en gang til ektefelle (for mye styr og drama), begrenset bilkjøringen til det aller aller nødvendigste og vips, så var tida ute...

Anonymkode: add0f...aaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...