Gå til innhold

Hater å være alenemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er for øyeblikket sykemeldt... Etter far stakk av for to måneder siden 

Anonymkode: 54322...bfe

Hvorfor stakk han av? Og uten å si ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er faren?

Anonymkode: 0ebb1...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har sett noe av det samme. Ikke få barn med menn fra andre land folkens.

Anonymkode: adfc9...7d8

Vet om en familie der mannen bosatte seg i et annet land og forlot konen og alle barna, han er norsk

Anonymkode: 1c671...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fire barn, tenker jeg at det er viktig at barna også bidrar i hjemmet. Da etter alder. De kan alle gjøre noe. Det vil gjøre det lettere for deg, og samtidig lærer de seg også huslige saker.

Hva er det som sliter deg ut? Helt konkret?

Rutiner er alfaomega når man havner i en slik slituasjon, både for deg, og ikke minst for barna. Rutiner gjør at de vet hva som kommer og når det kommer, forutsigbarhet der man kan få det hjelper å holde barn rolige (som oftest).

Klesvask? Ungenen kan brette klær, henge opp, finne sokker osv. Barn klarer egentlig de mest utrolige ting. Og det kan du også gjøre TS.

Anonymkode: 9831e...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kreve barnebidrag gjennom nav og at far har samvær. Da får du noe avlastning. 

Anonymkode: 0ebb1...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang faren, der kan du være relativt ærlig. Spør de hvor han er: Vet ikke. Spør de når han kommer hjem: Vet ikke.

Og send inn søknad om barnebidrag. At han bor i utlandet, gjør det vanskeligere ja. Men ikke umulig. La nav fikse.

https://www.nav.no/barnebidrag#beregning-ulike-situasjoner

Husk også utvidet barnetrygd om du ikke har det allerede.

Anonymkode: 9831e...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VetAlt skrev (22 timer siden):

Du valgte selv å få barn med denne mannen....

Åh så mye empati du har

Anonymkode: ed2aa...0c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må kreve barnebidrag gjennom nav og at far har samvær. Da får du noe avlastning. 

Anonymkode: 0ebb1...d5e

Man kan ikke kreve at far har samvær hvis han ikke vil. Og han bor jo ikke i landet heller.

Anonymkode: 4f5ad...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du må kreve barnebidrag gjennom nav og at far har samvær. Da får du noe avlastning. 

Anonymkode: 0ebb1...d5e

Mannen har flyttet til Tyrkia. Hvordan tenker du samvær skal være da? Annenhver helg tur/retur Alanya eller annen by med fly? Kan ikke tvinge mannen til Norge igjen.

Og vedr bidrag er det meget vanskelig for NAV få inntekt. Kanskje han ikke jobbet vanlig,men svart... Bor nok hos familien. Så NAV gir nok 4000 kr i forskudd trekk ca 1000 pr barn. Som alle får om de ikke har bidrag fra far.

Anonymkode: c4678...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De som sier det er fantastisk å være alene mor lyver! For det er de ikke, det er bare å bitte sammen tennene. Det blir bedre 👏 ta deg fri ifra jobb hvis du kan når du har levert barna i barnehagen. Så sove mest mulig og dritt i alt rote rundt deg. 

Anonymkode: 06d79...0c3

Foe en merkelig ing å si, selvsagt finnes det folk son synes det er fint 

Anonymkode: ed2aa...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Med fire barn, tenker jeg at det er viktig at barna også bidrar i hjemmet. Da etter alder. De kan alle gjøre noe. Det vil gjøre det lettere for deg, og samtidig lærer de seg også huslige saker.

Hva er det som sliter deg ut? Helt konkret?

Rutiner er alfaomega når man havner i en slik slituasjon, både for deg, og ikke minst for barna. Rutiner gjør at de vet hva som kommer og når det kommer, forutsigbarhet der man kan få det hjelper å holde barn rolige (som oftest).

Klesvask? Ungenen kan brette klær, henge opp, finne sokker osv. Barn klarer egentlig de mest utrolige ting. Og det kan du også gjøre TS.

Anonymkode: 9831e...de4

Det gir allikevel ikke AVLASTNING i form av egentid🙈 Så lenge barna er under 10-12 år kan hun ikke dra fra dem noe sted.

Anonymkode: c4678...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du ansatt au pair til å hjelpe deg? Skjønner ikke hva de som får barn via donor etc gjør om de må jobbe overtid etc. Au pair er vel svindyrt? 

Anonymkode: 6be44...99c

Velger yrke uteb overtid 

Anonymkode: ed2aa...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foe en merkelig ing å si, selvsagt finnes det folk son synes det er fint 

Anonymkode: ed2aa...0c7

Tviler på noen synes det er fint med 4 små barn og bli forlatt og mannen har flyktet til et annet land. Kan ikke sammenlignes med ei på 40 år som valgte å få et barn via donor😅🙈

Anonymkode: c4678...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler på noen synes det er fint med 4 små barn og bli forlatt og mannen har flyktet til et annet land. Kan ikke sammenlignes med ei på 40 år som valgte å få et barn via donor😅🙈

Anonymkode: c4678...8fb

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: ed2aa...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å undersøke med homestsrt?

Anonymkode: ed2aa...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har avlastningen fra far så er jo en av «fordelene» om man skal kalle det det, borte. Så det skjønner jeg godt. Jeg er sammen med mannen min men han er en del på jobb, og har to småbarn. Av og til er jeg så sliten av jeg gråter. Kunne ikke sett for meg om jeg var helt alene. Den eneste trøsten jeg kan komme på at det er bare en periode, barna blir større og mer selvstendig, kan bidra i hjemmet osv. 

Anonymkode: 613a4...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.35):

Faren var helt fantastisk med ungene, men så fikk han en slags krise og fant ut av at dette var ikke livet han ønsket seg. Jeg gråt i to uker og fikk angstdempende av legen. Jeg savner han og han mente at jeg ikke var kvinnen i hans liv mer .. jeg har det så vondt og det er så flaut å fortelle venner og kollega at han har bare stukket av. De sier bare " men dere var så lykkelige sammen"...  Guttene sliter veldig og spør hvor pappa er, jeg har bare sagt han er på ferie i hjemlandet sitt 

Anonymkode: 54322...bfe

Fy faen... For ett avskum, du fortjener mye bedre enn det der, han er ingenting å savne.

Virker som dette er ganske vanlig blant kvinner som får barn med utlendinger, kjenner selv to stk hvor faren stakk tilbake til hjemlandet.

Skaff deg hjelp og ikke ofre denne fyren en tanke, som mann blir jeg så fly forbanna av å lese om menn som gjør slikt, spesielt siden en av mine kvinnelige venner går gjennom akkurat det samme så jeg forstår hvor vondt du har det....

Masse klemmer til deg.

Anonymkode: a2d31...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å få far hjem, evt kontakte hans familie i hjemlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe godt å være alenemor når det kjæreste av en mann og en far brått blir revet bort. 

Anonymkode: a42af...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 18.16):

Må bare få lufte følelsene. Da jeg føler meg stygg som skriver dette, men jeg er blitt alenemor til fire gutter. Og jeg hater å være alenemor, det var ikke det jeg så for meg. Har venniner som er alenemødre og de sier så fint at dette går over og snart vil jeg nyte tiden med ungene. Tiden går og jeg føler bare alt er slitsomt. Har ikke avlastning og faren har bare forsvunnet, jeg er glad i mine barn. Gjør alt for de og sørger for de har det de trenger og mye kjærlighet men innvendig er jeg så helvetes sliten... Jeg føler jeg ikke får puste iblant og kan ikke huske sist jeg satte meg ned for å bare se litt på tv alene. For om kveldene sovner jeg med engang.  Våkner opp ca 5 ganger om natten med minste, så våkner den andre opp klokken 5 om morgen og klar for dagen. 

Jeg hater å være alenemor, og vet ikke hvordan andre alenemødre synes det er så fantastisk?!? 

Anonymkode: 54322...bfe

Føler med deg. Jeg var alene mor i 9 åren kun til 2. og samtidig på jobb osv ingen samvær med far. Ingen som kunne avlaste det var ett sant helvete. Økonomien ble fort ett problem og jeg søkte hjelp hos bv husker jeg. Hadde troa på at de kunne hjelpe meg men det ble 10 ganger verre. 
Nå sitter jeg på 6 året uten barna. Så det å søke hjelp kan være risky nok. 
 

Men hva med å finne noen på 15-16 som kan ta de med litt ut eller noe så du får hentet deg inn. Eventuelt høre med helsesøster om avlastnings hjem  en helg i mnd eller noe. Alt hjelper lissom. 
 

Så hvordan livet alene med 4 barn må være høres helt for jævlig ut for min del. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort hvis det var nå.

Men må jo tenke at de blir jo eldre etterhvert. Så er jo en periode det er så ille. De høres ut som de er ganske små.

Masse lykke til fra meg. 🩷

Anonymkode: 2f6bc...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...