Gå til innhold

Er feminisme egentlig en bra ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymMisbruker skrev (På 7.5.2024 den 0.20):

Nei. Bruk google. 

En feminist er ifølge Språkrådets definisjon en «person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring... 

Dvs de kjemper kun for kvinner.

 

Dersom man arbeider for likestilling mellom kjønnene arbeider du også for menns likestilling. Det heter egalitarisme. 

Google... 

To vidt forskjellige ting. 

Jeg googlet "feminism", og fikk opp følgende treff:

What do feminists believe?
Quite simply, feminism is about all genders having equal rights and opportunities. It's about respecting diverse women's experiences, identities, knowledge and strengths, and striving to empower all women to realise their full rights.
 
What are the 4 principles of feminism?Most feminists agree on five basic principles—working to increase equality, expanding human choice, eliminating gender stratification, ending sexual violence, and promoting sexual freedom.
 

Anonymkode: f4f20...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.27):

Vi må likevel ta innover oss at 25 % av norske menn over 40 år er enslige og barnløse. Kvinner tvinges ikke lenger inn i ekteskap de ikke ønsker, og kvinner er nå ressurssterke nok til å forlate dårlige ekteskap. Det er klart at ressurssvake menn har tapt mye på likestillingens innførsel.

Anonymkode: 61ed1...710

NEI, det er ikke "ressurssvake menn" som blir hengende etter eller blir gående evig single. Det er ikke slik at alle kvinner skal jakte "oppover" i status.

De mennene som er minst attraktive, har følgende karakteristikk:

De ser på kvinnen som et objekt og et mål. Dette er forsåvidt greit hvis klokka er 02.45 i Oslo Sentrum natt til søndag, hvor både mann og kvinne kun vil ha et ligg. Men jeg har full forståelse for at en kvinne ønsker å bli sett på som et menneske, og ikke en nøkkel for en mann til å få sex, barn eller ekteskap. Jeg har dessverre sett dette hundrevis av ganger, og det er egentlig komplett likegyldig om mannen er uføretrygdet eller har millioninntekt. Spørsmålet er det samme. "Hvorfor får jeg ikke kjæreste/sex/kone/fyll inn det som passer, jeg som er så snill/vellykket/ikke overgriper/vakker/whatever denne mannen mener at han er" som gjør at kvinner regelrett SKYLDER han kroppen sin. Og at kvinner er idioter som bare velger dumme menn. Eller ser "oppover" fordi de ikke ser denne mannens verdi.

Så er kontrollspørsmålet mitt: "Har du noen gang prøvd å være venn med en kvinne?". Svaret er stort sett "Nei, hva er vitsen med det?" - man gidder ikke kaste bort tid med å faktisk se mennesket bak - men i stedet sveiper man krakilsk til høyre på hver kvinne man ser og i desperasjon kjøper boosts, Tinder gull og hva i helvete alt heter, uten å kunne kommunisere, ta seg tid til mennesket, legge innsats i en date eller noe som helst. Og blir sittende ensom, bitter og hate kvinner, og potensielt utvikle seg til en overgriper eller voldsmann i verste fall.

Endret av isw
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har et litt gærent stereotypisk syn på dette som veldig mange har. 

Jeg er feminist i den forstand at jeg mener det skal være likestilling for begge kjønn. Mange velger å cherry picke hva de praktiserer/tror på. Tynt/satt på spissen eksempel: vil ha likt betalt på jobb, men mener at mannen skal ta seg av de fleste utgifter, spesielt på date (litt dårlig eksempel, men tror folk skjønner hva jeg mener). Tror egentlig veldig mange har et litt skrudd syn på det meste i dag og den diskusjonen kan taes på flere områder. 

Jeg tror ikke det er feminismen i seg selv som er problemet, men det som alltid er problemet er mennesker.. og da spesielt hvordan enkelte vrir og vender på noe for at det skal passe sitt eget narrativ. Når jeg ser sinna menn forbanne seg over feminister så har de et tydelig bilde i sitt eget hode hvor de har skapt et slags monster med veldig mye bastante meninger, som en slags drage de er nødt til å drepe. Så har du på andre enden ekstreme kvinner med ekstreme meninger som da kaller seg for feminist, men gir faen i menn sin rettigheter... Problemet er jo at man drar da alle disse forskjellige menneskene under en kam. Problemet er jo også at disse typene i samfunnet vårt er ofte de som skriker høyest og blir da mest sett, folk tror da at de mest ekstreme er sånn alle er, og de fronter det hele.. Blir på samme grensa til å tro at alle muslimer er terrorister... Er som alle bare har glemt definisjoner i dag. 

Anonymkode: 5288d...871

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på.

Hvis du i begrepet feminisme legger tanken om at alle kvinner skal ha samme rettigheter som menn, er det en selvfølge.

Radikalfeminisme derimot, tenker jeg ikke er så bra. Som mange andre radikale "ismer".

Men jeg er samtidig blant de som frykter at dagens politiserte feminisme går på bekostning av menn. Spesielt unge gutter. Vi har en skole som i stor grad er tilpasset jenter og vi ser at gutter faller fra, uten at det gjøres noe med det. 

Kvinner har passert menn i høyere utdanning i over 40 år. Kvinner får kjønnspoeng i skolen og de kvoteres ofte inn i stillinger andre ville vært bedre kvalifisert for.

Om dette kjønnsmessig hadde vært snudd på hodet, altså at det var menn som dro fra kvinner i skole og utdanning, menn ble kvotert inn i ledende stillinger, kvinner var oftere ensomme, begikk oftere selvmord, så hadde man jo i dagens samfunnsånd ropt høylytt om kvinnens utfordringer (som man også burde).

Frigjøring er bra. Likestilling er bra. Men jeg frykter at samfunnets syn på gutter og menn henger igjen fra tiden da mye var motsatt. Da menn raste forbi kvinner på alle vis. At det råder en forestilling om at "menn ikke har noe å klage på". 

For selv om mange bedriftledere og næringslivstopper fremdeles er menn, som ofte pekes på som "bevis" på at menn fremdeles er på topp, så glemmes det at disse er et fåtall. De færreste menn er rike næringslivstopper.

At menn i dag er samfunnstaperen, er et sørgelig faktum og jeg har til gode å møte den feministen som ønsker å gjøre noe med det. Og som tidligere SV'er har jeg litt erfaring. Der rådet det en "menn kan bare holde kjeft!" Holdning. 

Anonymkode: 1e029...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (På 7.5.2024 den 0.05):

Du mener at bedriftseiere selv skal få bestemme hvem de tar inn i styret, selv om det betyr at de ansetter noen med dårligere kompetanse. Jeg mener tvert om at det er de som besitter det beste vitnemålet og den beste kompetansen som skal inn bedriftsstyrene. 

Jeg mener at hvis McDonalds ønsker å introdusere en ny hamburger på markedet så skal de generelt stå fritt til det. Om jeg, du eller Gro Harlem Brundtland mener at det er en dårlig disponering av dem så tenker jeg at det ikke er så innmari interessant. De får prøve å styre butikken sin så kan jeg prøve å skjøtte jobben min.

Sitat

Nei, jeg gjør ikke det ser du. Du har hatt mange anledninger til å avkrefte at du er imot likestilling. Men innlegg på innlegg hvor du nedvurderer feminister (og politikere som ønsker å regulere et ikke velfungerende marked, altså arbeidsmarkedet), forteller en annen historie. I stedet for å bekrefte at du er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn, så fortsetter du å svartmale feminister og feminisme. (og politikere). 

Jeg står selvsagt fritt til å uttale meg om det jeg måtte føle for når jeg føler for det uten at du har noen rett til å kreve noe av meg. Jeg står videre fritt til å kritisere feminisme uten at du kan slutte noe annet fra det enn at jeg er kritisk til feminisme. At det i din tankeverden ikke er mulig å kritisere feminisme samtidig som man er for likestilling og likeverd viser vel bare at du er litt ekstrem i din tankegang?

Anonymkode: ba6d0...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du i begrepet feminisme legger tanken om at alle kvinner skal ha samme rettigheter som menn, er det en selvfølge.

Ja det er en selvfølge,  og også andre veien, at menn skal ha samme rettigheter (og muligheter). Det er nemlig ofte på mulighetene man kommer til kort, selv om rettighetene er de samme. Dette pga holdninger i samfunnet. 

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg er samtidig blant de som frykter at dagens politiserte feminisme går på bekostning av menn. Spesielt unge gutter. Vi har en skole som i stor grad er tilpasset jenter og vi ser at gutter faller fra, uten at det gjøres noe med det. 

Blir skolen arrangert på noen annen måte enn tidligere? Skolen er ikke mer tilpasset jenter nå enn før. Det ble fremdeles forventet at man skulle sitte stille og ikke løpe rundt i timene for 40 år siden, 20 år siden og nå. At gutter i mye større grad har problemer med å komme seg gjennom skolen enn jenter er likevel viktig at blir tatt tak i, men det har fint lite eller ingenting å gjøre med at kvinner skal ha like rettigheter som menn (feminisme).

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kvinner har passert menn i høyere utdanning i over 40 år. Kvinner får kjønnspoeng i skolen og de kvoteres ofte inn i stillinger andre ville vært bedre kvalifisert f

Kvinner og menn tar fremdeles veldig forskjellige høyere utdanninger. Det er ikke så rart at veldig mange kvinner tar høyere utdanning når det er et krav for å bli sykepleiere og lærere for å gjøre dette.

Både kvinner og menn får kjønnspoeng i skolen til utdanninger de er i mindretall i, og både kvinner og menn kvoteres inn i yrker hvor man ønsker å endre kjønnsbalansen. Kvotering betyr heller ikke at noen andre var bedre kvalifisert. Kanskje nettopp det endelig var noen med det andre kjønnet som fikk mulighet pga kvotering. (Jeg er altså ikke tilhenger av kvotering, men ser at i noen yrker så er det eneste mulighet for å hindre gutteklubben (eller jenteklubben) grei - tendenser... )

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At menn i dag er samfunnstaperen, er et sørgelig faktum og jeg har til gode å møte den feministen som ønsker å gjøre noe med det

Jeg er vel ikke helt enig i at menn er samfunnstaperen. Kvinner og menn er samfunnstapere på hver sine områder.  

Men jeg er enig i at menns utfordringer må gjøres noe med. Men å legge det frem som at det er feminisme og kvinners frigjøring som er årsak til menns problemer blir en veldig feil holdning. Man må ta tak i problemene slik de er. Ikke si at menn har problemer fordi kvinner har blitt løftet frem på områder de hang etter på.

Jeg har ikke den tankegangen som dine politikerkollegaer i SV hadde. (Men så er jeg heller ikke SV - er da). Det går fint an å være feminist uten å være langt utpå venstresiden politisk 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg står selvsagt fritt til å uttale meg om det jeg måtte føle for når jeg føler for det uten at du har noen rett til å kreve noe av meg. Jeg står videre fritt til å kritisere feminisme uten at du kan slutte noe annet fra det enn at jeg er kritisk til feminisme. At det i din tankeverden ikke er mulig å kritisere feminisme samtidig som man er for likestilling og likeverd viser vel bare at du er litt ekstrem i din tankegang?

Selvsagt står du fritt til å uttale deg. Vi har da ytringsfrihet her i landet. Du tar like fullt feil hvis du mener å påstå at du er for likestilling men mot feminisme. Det er klin umulig. Feminisme er å jobbe for likestilling for begge kjønn.

Her, en artikkel om forskere som uttaler seg om begrepene.

https://www.forskning.no/spor-en-forsker-kjonn-og-samfunn-likestilling/spor-en-forsker-trenger-vi-feminister/287860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...