Gå til innhold

Er feminisme egentlig en bra ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 1971 var jeg 8 år og hadde en mor på 25 og en tante på 28 (mammas storesøster) begge var en "venstre vridd feminist beatnik", de møtte en gjeng hver kveld og der satt dem diskuterte hva som helst alle røyket rundt meg, tante røykte pipe det var kult hun og mamma hadde hår ned til albuene og gikk med skinnjakke, jeg forsto meg aldri helt på dem mamma fant aldri en mann etter bruddet med min far når jeg var 5, og tante var 15 når hun rotet med en mann på 22 hun slo opp på 18 års dagen hennes, når hun mistet dyden pga hun fant det hele "uanstendig" så når jeg var 5 flyttet vi, inn i hennes leilighet på 30-35 M2 husker det var hyller med bøker og LP plater luktet vinyl og tobakk, alt dem gjorde var og lese mens de hørte på musikk for meg var det stas og gå på skolen, for da fikk jeg være sosial og leke kjente at det var godt og komme litt unna dem min far syns det var trist at min mor hadde det synet, for han ønsket og gifte seg med mamma og bli gamle sammen, er feminisme blitt et problem i dagens samfunn? jeg syns det er fint at kvinner har mer frihet idag enn i gamle dager, men jeg føler at det ofte er mye unødvendig klaging på menn for idag er det enklere og være kvinne enn back then...

Anonymkode: 19681...999

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definisjonen på en feminist er «person som arbeideder for likestilling mellom kjønnene».

Ja, likestilling mellom kjønnene er en bra ting.

Anonymkode: 3805f...785

  • Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hva hele den historien hadde med feminisme å gjøre. De røykte og hadde halvlangt hår? Ok...

Feminisme i seg selv er selvsagt en bra ting, det gjorde slik at vi kvinner fikk samme muligheter som menn. Jeg er så glad for at jeg kan tjene egne penger, at jeg kan stemme, og ta den utdanningen jeg vil. 

Anonymkode: 5312d...0e5

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Definisjonen på en feminist er «person som arbeideder for likestilling mellom kjønnene».

Ja, likestilling mellom kjønnene er en bra ting.

Anonymkode: 3805f...785

En bra ting for hvem?

Anonymkode: e2a41...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En bra ting for hvem?

Anonymkode: e2a41...a24

For de som før ikke var likestilt.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mest bra. Det er jo viktig at noen setter fokus på kvinnesykdommer, overgrep, økonomi, arbeidsfordeling etc, selv om man kan diskutere i akkurat hvilke tiltak som er riktig.

Det eneste som provoserer meg er at noen stritter imot at man skal gjøre noe med menns problemer. Hvis alt de har å bidra med er bagatellisering kan de vel holde seg unna debatten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En bra ting for hvem?

Anonymkode: e2a41...a24

For de undertrykte. For de som utnyttet de undertrykte, har den påfølgende likestillingen selvfølgelig ikke vært like kjekk. 

Anonymkode: 61ed1...710

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminisme har gjort mye bra, ja. Jeg er i alle fall takknemlig for at jeg får lov til ting som å stemme ved valg, ha bankkonto og eie eiendom.

Anonymkode: 92873...7c6

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For de undertrykte. For de som utnyttet de undertrykte, har den påfølgende likestillingen selvfølgelig ikke vært like kjekk. 

Anonymkode: 61ed1...710

Man kan rettferdiggjøre forferdelig oppførsel ved å patologisk se pp seg selv som et offer. 

Anonymkode: 6252c...0c8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Definisjonen på en feminist er «person som arbeideder for likestilling mellom kjønnene».

Ja, likestilling mellom kjønnene er en bra ting.

Anonymkode: 3805f...785

«Some have argued that feminism often promotes misandry and the elevation of women's interests above men's, and criticize radical feminist positions as harmful to both men and women.[16]»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feminism
 

En definisjon av kommunisme er at alle arbeider etter evne og mottar etter behov. Som på mange måter er en flott ide. Like fullt har omtrent alle forsøk på å gjennomføre kommunisme ført til at folk blir ført ned i mørke kjellere og torturert.

Anonymkode: ba6d0...d2c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En bra ting for hvem?

Anonymkode: e2a41...a24

For alle. Et mer likestilt samfunn er bedre for alle selvfølgelig. Nevn en ting som ikke er positivt med likestilling. 

Anonymkode: e607b...b0c

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første og andre bølge av feminisme var bra. Syns ikke tredje (og fjerde) nødvendigvis har vært så bra enda. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan rettferdiggjøre forferdelig oppførsel ved å patologisk se pp seg selv som et offer. 

Anonymkode: 6252c...0c8

Usj. Har vært utsatt for en slik fyr en gang. Helt grusomt. 

Anonymkode: c5807...017

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amadeus89 skrev (Akkurat nå):

Første og andre bølge av feminisme var bra. Syns ikke tredje (og fjerde) nødvendigvis har vært så bra enda. 

Hva innebærer disse bølgene? Aldri hørt om.

Anonymkode: e607b...b0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For alle. Et mer likestilt samfunn er bedre for alle selvfølgelig. Nevn en ting som ikke er positivt med likestilling. 

Anonymkode: e607b...b0c

Det produserer et atomisert samfunn fullt av identitetsløse arbeidsdroner som ikke kan ytre seg fritt eller forplante seg, siden jaget etter penger og status, og å heve seg over det andre kjønn er viktigere enn å leve i takt med naturen og bevare sitt eget folkeslag. 

Det å gi mennesker med et grunnleggende ulikt utgangspunk fra naturen sin side, et likt utgangspunkt i samfunnet er jo nødvendigvis en oppskrift på katastrofe. 

Anonymkode: 6252c...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Some have argued that feminism often promotes misandry and the elevation of women's interests above men's, and criticize radical feminist positions as harmful to both men and women.[16]»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feminism
 

En definisjon av kommunisme er at alle arbeider etter evne og mottar etter behov. Som på mange måter er en flott ide. Like fullt har omtrent alle forsøk på å gjennomføre kommunisme ført til at folk blir ført ned i mørke kjellere og torturert.

Anonymkode: ba6d0...d2c

Jeg definerer meg selv som feminist, men er helt enig i at radikal feminisme er skadelig og bl.a. bidrar til polarisering mellom kjønnene. Samtidig er det viktig å huske på at majoriteten av feminister ikke tilhører de radikale forgreningene. Det er også viktig å minne om den opprinnelige grunntanken bak feminismen, som var/er politisk sosial og økonomisk likhet mellom kjønnene, der menn og kvinner skal ha like rettigheter og bli anerkjent som likeverdige individer.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er mest bra. Det er jo viktig at noen setter fokus på kvinnesykdommer, overgrep, økonomi, arbeidsfordeling etc, selv om man kan diskutere i akkurat hvilke tiltak som er riktig.

Det eneste som provoserer meg er at noen stritter imot at man skal gjøre noe med menns problemer. Hvis alt de har å bidra med er bagatellisering kan de vel holde seg unna debatten?

Det er vel ikke det at man ikke skal gjøre noe med menns problemer. Men man bør kunne snakke om menns problemer uten å skylde på kvinnefrigjøring og feminisme som årsak til menns problemer. Det er vel helst der motstanden og "bagatelliseringen" ligger.

Btw, kvinners problemer har stort sett alltid blitt bagatelliserert. Som f.eks forskjellsbehandling i helsevesenet, victim - blameing i overgrepssaker,  innførelse av voldsalarm i stedet for omvendt voldsalarm osv...

Jeg syns det er bra at man løfter frem menns problemer. Men de er helt uavhengig av kvinners, bortsett fra der hvor faktisk statistikkene viser at menns oppførsel går ut over kvinner, som i voldssaker...

 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke det at man ikke skal gjøre noe med menns problemer. Men man bør kunne snakke om menns problemer uten å skylde på kvinnefrigjøring og feminisme som årsak til menns problemer. Det er vel helst der motstanden og "bagatelliseringen" ligger.

Btw, kvinners problemer har stort sett alltid blitt bagatelliserert. Som f.eks forskjellsbehandling i helsevesenet, victim - blameing i overgrepssaker,  innførelse av voldsalarm i stedet for omvendt voldsalarm osv...

Jeg syns det er bra at man løfter frem menns problemer. Men de er helt uavhengig av kvinners, bortsett fra der hvor faktisk statistikkene viser at menns oppførsel går ut over kvinner, som i voldssaker...

 

Menns problemer er helt uavhengig kvinner? Du vet at vi er seksuelt reproduserende organismer, ikke sant?

Anonymkode: 6252c...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...