Gå til innhold

Mor på sykehjem, bolig nedsarves med søsters velsignelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En oppnevnt verge skal sørge for at beslutninger er til beste for deres mor. 

Her er det åpenbart salg av bolig siden hun ikke makter å betjene utleie. 

En verge vil neppe gå med på oppussing. Det tjener kun dere arvinger 

Anonymkode: 0f4e8...9a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Mezzosoprena said:

Jeg skjønner ikke dette her: du forsøker å trekke deg mest mulig unna familien fordi du har hatt det tøft med dem gjennom oppveksten. Hvorfor vil du da involvere deg med dem i dette? At moren din og evt. andre søsken tar selv tar ansvar havner i en dårlig situasjon, er ikke noe du trenger å legge deg opp i - så lenge moren din er i live er det hun som må ta den støyten, evt, en oppnevnt verge. 

Jeg skjønner egentlig ikke hvor du må komme inn i bildet her i det hele tatt!

 

3 minutter siden, Mezzosoprena said:

Jeg skjønner ikke dette her: du forsøker å trekke deg mest mulig unna familien fordi du har hatt det tøft med dem gjennom oppveksten. Hvorfor vil du da involvere deg med dem i dette? At moren din og evt. andre søsken tar selv tar ansvar havner i en dårlig situasjon, er ikke noe du trenger å legge deg opp i - så lenge moren din er i live er det hun som må ta den støyten, evt, en oppnevnt verge. 

Jeg skjønner egentlig ikke hvor du må komme inn i bildet her i det hele tatt!

Har ikke lyst til at huset skal gå på tvangssalg. 

Psykolog mener jeg bør komme på banen og ikke la meg herse med og betale for andres kaos. Jeg er tross alt arving på lik linje med søster, men hun dominerer. Å bli herset med uten å stå på sitt fører til angst, har jeg funnet ut. Følelsen av ikke å ha kontroll. 

Anonymkode: 59c58...db1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, leie inn arbkraft.

Anonymkode: 59c58...db1

Dere kommer nok ikke langt med 200 000 om dere skal leie inn arbeidskraft.. spesielt ikke på våtrom.

 

Anonymkode: 9f37d...0cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

En oppnevnt verge skal sørge for at beslutninger er til beste for deres mor. 

Her er det åpenbart salg av bolig siden hun ikke makter å betjene utleie. 

En verge vil neppe gå med på oppussing. Det tjener kun dere arvinger 

Anonymkode: 0f4e8...9a2

Nødvendig vedlikehold?

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dere kommer nok ikke langt med 200 000 om dere skal leie inn arbeidskraft.. spesielt ikke på våtrom.

 

Anonymkode: 9f37d...0cd

Å sette inn dusjkabinett og male våtromstapet, for den saks skyld. Frykter fuktskade som vil føre til kjempedyre skader.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nødvendig vedlikehold?

Anonymkode: 59c58...db1

For hvem? 

Er planen din å bli boende i huset til din mor? 

Kosmetisk oppussing har veldig lite å si for verdi. Og de fleste som er på sykehjem lever ikke lenge, så tidsperspektivet her kan også være kort før arv blir aktuelt. 

Anonymkode: 0f4e8...9a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Har ikke lyst til at huset skal gå på tvangssalg. 

Psykolog mener jeg bør komme på banen og ikke la meg herse med og betale for andres kaos. Jeg er tross alt arving på lik linje med søster, men hun dominerer. Å bli herset med uten å stå på sitt fører til angst, har jeg funnet ut. Følelsen av ikke å ha kontroll. 

Anonymkode: 59c58...db1

Men du har da virkelig ikke noe som helst ansvar for å betale for dette her du? Det er jo på det punktet du skal sette ned foten og ta kontroll over deg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker at din søster får tilbake de kr 100.000 i tillegg til det hun skal ha når mor går bort og du skal løse ut din søster den dagen deres mor har gått bort?

Anonymkode: 91859...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

For hvem? 

Er planen din å bli boende i huset til din mor? 

Kosmetisk oppussing har veldig lite å si for verdi. Og de fleste som er på sykehjem lever ikke lenge, så tidsperspektivet her kan også være kort før arv blir aktuelt. 

Anonymkode: 0f4e8...9a2

Altså, dusjkabinett feks. Saken koker jo ned til om vi bestemmer oss for å pusse opp før salg eller ikke. Problemet her er jo at søster er diffus, og bruker dette for å være "den som har siste ordet". I en mer fungerende familie setter man seg ned og veier for og imot og kommer til enighet.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du tenker at din søster får tilbake de kr 100.000 i tillegg til det hun skal ha når mor går bort og du skal løse ut din søster den dagen deres mor har gått bort?

Anonymkode: 91859...57d

Nei. Altfor stort hus for meg. Trives fint på 65 m2, som jeg har nå og har ingen planer om å selge der. Tenker at vi skyter inn likt og deler likt.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei. Altfor stort hus for meg. Trives fint på 65 m2, som jeg har nå og har ingen planer om å selge der. Tenker at vi skyter inn likt og deler likt.

Anonymkode: 59c58...db1

Kan legge til at jeg har snakket med søster om fremtidsfullmakt i flere år før mor ble ordentlig dement. Min søster har ubegrenset selvtillit på egne vegne og så ikke noen grunn til sånne tulleting.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker vel ned til følgende: jeg sier opp hybelboer. Vasker og ordner i hagen litt om senn, i henhold til formen. Foretar "akkuttiltak" som dusjkabinett i samråd med verge, og drar dit i blant for å sikre at alt er iorden. Evt installere røyk og vannlekkasjealarm med utrykning, i samråd med verge. Så får boligen bare stå der. Kanskje jeg blir i bedre form og orker å gjøre utbedringer selv etterhvert. Evt finne en handy person som vil bo der gratis mot å gjøre litt jobb. Det må vel være lovlig. 

Anonymkode: 59c58...db1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Altfor stort hus for meg. Trives fint på 65 m2, som jeg har nå og har ingen planer om å selge der. Tenker at vi skyter inn likt og deler likt.

Anonymkode: 59c58...db1

Du sier jo i HI at du vil bo i huset, så du vil altså ikke bo der? 
Er da bedre å selge eiendommen som renoveringsobjekt den dagen det blir aktuelt.

Anonymkode: 91859...57d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du sier jo i HI at du vil bo i huset, så du vil altså ikke bo der? 
Er da bedre å selge eiendommen som renoveringsobjekt den dagen det blir aktuelt.

Anonymkode: 91859...57d

Jeg sier at det hadde vært en god mellomløsning frem til salg. Akkurat nå går jo mors resterende pensjon som ikke trekkes av kommunen til å betale per måned:

Kommunale avg. Ca. 3000 kr

Sameieutg: 2000 kr

Strøm: ca. 2500 kr (vinter det da)

Forsikring: 700 kr

Hadde jeg bodd der, hadde jeg betalt det. Og samtidig vedlikeholdt boligen og hagen. En såkalt vinn-vinn situasjon, vil mange si.

Anonymkode: 59c58...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen der tror jeg jeg hadde forsøkt å leid ut huset billig, mot arbeid med hage/hus.

Viktig å ha en skriftlig kontrakt på hva som skal gjøres og ca når, hvem som skal stå for utgifter til materiell og slike ting. Og at dere har kjennskap til de som leier, at der er gjennomføringsevne og vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg sier at det hadde vært en god mellomløsning frem til salg. Akkurat nå går jo mors resterende pensjon som ikke trekkes av kommunen til å betale per måned:

Kommunale avg. Ca. 3000 kr

Sameieutg: 2000 kr

Strøm: ca. 2500 kr (vinter det da)

Forsikring: 700 kr

Hadde jeg bodd der, hadde jeg betalt det. Og samtidig vedlikeholdt boligen og hagen. En såkalt vinn-vinn situasjon, vil mange si.

Anonymkode: 59c58...db1

Men jeg kan ikke bo i en rønne. Derav det, vil jeg si, faire tilbudet om å investere litt, som vi uansett hadde snakket om tidligere. Resultatet om, la oss si 3-4 år, hadde vært, et hus som er ivaretatt. Versus nedsarvet, ødelagt hage, vannskader. Klager fra naboer og sameiet osv.... 🤷‍♀️

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Menchit said:

I den situasjonen der tror jeg jeg hadde forsøkt å leid ut huset billig, mot arbeid med hage/hus.

Viktig å ha en skriftlig kontrakt på hva som skal gjøres og ca når, hvem som skal stå for utgifter til materiell og slike ting. Og at dere har kjennskap til de som leier, at der er gjennomføringsevne og vilje.

Ja helt enig. Men vet ikke hvordan det fungerer vs skatt osv. Og kan man bare avertere etter en slik person? 

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en mølje.
Beste er å få på plass verge og selge hele boligen.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et alternativ er jo at jeg bekoster oppussing og tar ut kostnad + renter når vi selger. Får nok ta det med verge når den er på plass.

Anonymkode: 59c58...db1

Verge vil ikke la deg bo der gratis, men vil kreve at du betaler leie. Dropp denne elendige planen, TS. Selg boligen. 

Anonymkode: 201ff...c81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å sette inn dusjkabinett og male våtromstapet, for den saks skyld. Frykter fuktskade som vil føre til kjempedyre skader.

Anonymkode: 59c58...db1

Det har ingen ting å si for verdien. Skal verdien øke, må badet tas fra scratch, og det koster ikke 200k, men minst det dobbelte (avhengig av størrelse og standard). Ingen kjøper i verden vil bli imponert over et eldgammelt bad i et slitent hus hvor de har smelt inn et dusjkabinett og malt litt våtromstapet. De vet at sannsynligheten for at det venter en bombe bak de veggene og under gulvet, som vil koste dem mange hundre tusen kroner, er stor. De vil redusere budet sitt tilsvarende, og pengene du/dere brukt på overflatisk «oppussing» er kastet bort. 

Anonymkode: 201ff...c81

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...